Kirjoittaja Aihe: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?  (Luettu 14163 kertaa)

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #15 : 28.02.12 - klo:23:20 »
Olen huomannut pienen ristiriidan mitä en ole vielä saanut itselleni hyväksytysti selitettyä: olen koittanut perustella tätä "harrastusta" sillä, että hyvät, klassiset ja laadukkaat vaatteet ja asusteet kestävät aikaa ja kulutusta, joten pitemmän päälle tulee säästöä kun ei esim. joka syksy tarvitse ostaa uutta takkia. Mutta kun näitä must have- juttuja tulee koko ajan lisää...
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

barcelona

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #16 : 29.02.12 - klo:00:05 »
Nämä must have -jutut tosiaan vaatii selkärankaa. Olen tosissani päättänyt että vaateostokset loppuvat tämän vuoden lopussa. Hommaan siis sen jälkeen vain välttämättömiä juttuja kuten alusvaatteet. Projekti on hyvällä mallilla ja koitan viimeistään syksyllä esitellä vaatekaappini. Tulee olemaan hyvin suppea ja tarkkaan valittu repertuaari vaatteita, joilla aijon pärjätä seuraavat 10 vuotta, tai no ainakin 3 vuotta.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #17 : 29.02.12 - klo:09:05 »
^Vähennä vuoteen niin ollaan lähellä totuutta. :D

 Tämä vaatetouhu on addiktio, josta ei niin vain pääse.

Nimim. jo toipumassa ollut mutta jälleen sortuva addikti.
get your kicks on route six six six

barcelona

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #18 : 29.02.12 - klo:09:11 »
Tätä vähän pelkäänkin. Todennäköisesti joudun laittamaan säännölliset hyvin rajatut foorumilla oloajat sekä hienosäätämään lääkitystä.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #19 : 29.02.12 - klo:10:00 »
ivyman: johnsimons, johnsimons, johnsimons...
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Socrates

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #20 : 29.02.12 - klo:10:31 »
Hyvää keskustelua herroilla.

Itselläni on perinteisesti ollut tapana mennä uusien innostusten kanssa aika suoraan tyvestä latvaan ja haalia parasta lompakolleni sopivaa laatua ja sama uhkaa käydä näin vaatekaappia rakentaessakin. Toisaalta olen yrittänyt opetella eräänlaiseen minimalismiin ja "mikä on tarpeeksi" - ajatteluun vähän kaikessa ja pyrin soveltamaan tätä myös pukeutumiseen. "Tarpeita" vaan tuntuu täälläkin siunaantuvan kuin tyhjästä.

Olen yrittänyt - vielä täysin onnistumatta - myydä itselleni ajatusta tasokkaiden komponenttien hankkimista ajatuksella, että ne palvelisivat pitkään. Idean tasolla laatuun satsaaminen on toki erittäin bueno, mutta onko jäsenillä konkreettista oman käden näyttöä siitä, että mittakenkää tai vaikkapa räätälinpukua olisi todella tullut käytettyä kymmenen tai edes viisi vuotta? "Buy, play, throw away" -metodi antaa oman maun joustaa enemmän ja säästänee vaatteiden säilytystilaakin. Mietityttää myös, kuinka pitkäaikaishankinnat suhtautuvat aikaan, kun esimerkiksi oma räpylä tuntuu iän myötä "kasvavan" melkoisesti. Puhumattakaan liian makean elämän tai erinäisten urheiluhurahdusten tuomista muutoksista.

Vaikka olenkin lievästi asennevammainen "parhaan" laadun suhteen, päätin silti mällätä (merkityksessä tuhlata) tänä vuonna kenkiin. Taloon ei tule vuoteen uutta viihde-elektroniikkaa ja päivitysharrastukselle korvamerkityt eurot ohjataan tähän uuteen mahdolliseen obsessioon. Tästä voi syyttää tai kiittää pitkälti Villen blogia ja foorumilla vaikuttavia ja vaimokin on vielä iloinen, kun luulee välttyvänsä erinäisiä teknisiä speksejä käsittäviltä luennoilta. Edellä mainittuja on sormella osoittaminen myös jonkinlaisen hinta-laatu -ikkunan avaamisesta, välillä huomaa karvaastikin, kuinka ylihintaista ja kehnoa rättiä on tullut aiemmin etenkin casual-puolella hankittua. Ganttia, Ralph Laurenia, Marc O'Poloa et cetera on ollut viitsimättömyyttään liian helppoa hakea Stockalta, vaikka laatu ei ole mielikuvissa tai käytännössäkään vastannut ainakaan hankintapaikan hintaa missään määrin. Mutkat suoristaen voisi sanoa, että mulle Keikarin lukeminen maksaa tänä vuonna aika suolaiset kenkärahat, mutta säästää pitkän pennin vapaa-ajan kledjuissa.






barcelona

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #21 : 29.02.12 - klo:11:19 »
Ostamalla perusvaatetta uskon että käyttöikä tulee olemaan pitkä. Esimerkiksi kengissä perus oxfordia ym. niin menevät muodoltaan helposti seuraavat 10 vuotta. Kenkähän muotoutuu käytössä joten sen pitäisi olla passeli useammankin vuoden päästä (pois lukien tietysti alle kakskymppiset jotka kasvavat muutenkin). Hyvällä hoidolla ja riittävän monella popoparilla olen ainakin itse itselleni uskotellut tallustelevani pitkään. Kipitteleehän Sproily parhaimmillaan vissiin lähes 100 vuotta vanhoilla kengillä.

Puvuissa kun pysyttelee 2 nappisissa lovi ja pystykaulusmalleissa ja hillityissä kuoseissa, niin niitä pystyy matkan varrella muodistamaan ajan henkeen (edellyttäen että niihin jätetty riittävät varat jotka esim räätälinpuvussa on aina). Toki tuo täälläkin paljon puhuttu hartialinja vaihtuu ajan saatossa. Nyt kun hankkii pyöreälinjaisen kevyellä rakenteella niin eiköhän se mene pitkään. Tai sitten tekee niin kuin minä että pitää omana tyylinä hiukan skarpimpaa hartialinjaa, eikä anna häiritä onko ajan hengen mukaista vai ei.

Mittapaitoja pitää olla reilusti että käyttökerrat eivät kasva liian suureksi mutta omat valkoiset Sauman mittapaidat ovat olleet käytössä 5 vuotta ja hyvin pelittää viellä.

Neuleet ym vaan kuluu ajan myötä joten ehkä satsaisin juuri pukuihin, kenkiin ja paitoihin ja tietysti irtotakit ja housut. Sitten kravateilla, taskuliinoilla, neuleilla ja muilla pikkujutuilla kokonaisuus "muodikkaaksi". Eli näyttämään uudelta ja ajan henkeen sopivalta.

Jos maltat odottaa 10 vuotta niin kerron onnistuiko tämä :D (voi olla että saat tiedon jo paljon aikaisemminkin)

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #22 : 29.02.12 - klo:11:27 »
Tuo kuulostaa kyllä aivan järjettömän tylsältä. Ts jos ollaan foorumilla jossa kuitenkin rakkaus vaatteisiin lienee se yhdistävä tekijä, niin tarvitseeko siihen pukeutumiseen suhtautua niin kauhean insinöörimäisesti?

Jengi rakentaa vaatekaappeja samalla tapaa kun Muropakettilaiset tietokoneita.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #23 : 29.02.12 - klo:11:37 »
Sen jälkeen kun peruskokoelma on valmis eli uskoo jo kaapistaan löytyvän sopivasti popoja, sopivasti pukuja, sopivasti paitoja ja näin edelleen, uusien hankintojen tarve vähenee kummasti. Paitsi jos ryhtyy haalimaan kovempia elämyksiä strutsipopoilla, samettipuvuilla, irtokauluspaidoilla, fossiilikalvosinnapeilla...kierre ei lakkaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #24 : 29.02.12 - klo:11:59 »
Hevosia on muutama (puolison harrastus, mutta kova yritys on itsekin siihen sekaantua)



Tuo kuulostaa kyllä aivan järjettömän tylsältä. Ts jos ollaan foorumilla jossa kuitenkin rakkaus vaatteisiin lienee se yhdistävä tekijä, niin tarvitseeko siihen pukeutumiseen suhtautua niin kauhean insinöörimäisesti?

Eihän rationalisointi ole sinällään tylsää.
Jos lähtökohtana on saada rahalle vastinetta, niin on ihan hyvä miettiä, että onko vaatteelle oikeasti käyttöä. Kyllähän räätälin tekemä saketti näyttää peilissä kivalta, mutta missä sitä oikeasti voi käyttää? Tai silkkinen silinteri kiiltelee, mutta oikeasti pipo tai lätsä on käyttökelpoisempi.

Tylsäähän pukeutumisesta tulee kun niitä eri tavalla perusteltuja komponentteja sekoittaa tylsästi. Sopivilla asusteilla räätälin tekemästä harmaasta puvusta saa tyylikkään ja toimivan vaikka sitä pukua käyttäisi tosiaan kymmenen vuotta. Kysymys on vähän siis laatu vastaan määrä asiasta. Rakastaako enemmän muutamaa hyvää vaatetta vai harrastaako irtosuhteita kymmenien/satojan vaatekappaleiden kanssa.

Alussa toki on hyvä (halvalla) kokeilla kaikkea erilaista ja houkuttelevaa, mutta kun oman tyylin ja maun tietää sekä on kokeillut eri juttuja, niin eiköhän tässäkin asiassa vakiintuminen syvennä suhdetta.

Jengi rakentaa vaatekaappeja samalla tapaa kun Muropakettilaiset tietokoneita.

Tosin tietokoneiden käyttöikä on maksimissaan muutama vuosi...
Tietystikään, vaikka internetissä ollaan, kyse ei ole binäärijutusta vaan eri sävyistä, mutta en minä näe myöskään vaateharrastusta postimerkkeilynä, jossa olennaista on harvinaisuus ja määrä vaikka yhdelläkään merkillä ei saa kirjettä lähetettyä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #25 : 29.02.12 - klo:12:37 »
Viime vuonna tuli jonkin verran tehtyä erilaisia kokeiluja ja ylimääräiseksi (käyttämättömäksi) jääneet piti laittaa myyntiin, jos koko/tyyli/väri jne. ei tuntunut omalta. Kyllä siinä pienellä miinuksella mentiin näiden muutamien hairahduksien takia, mutta suuria ylilyöntejä ei onneksi syntynyt. Näistäkin kyllä oppi paljon, ja varsinkin alkuaikoina kun aloin etsimään vaatteita, istuvuudet ym. oli aivan hakusella ja jotenkin harmitti heti kun tuli pari vastoinkäymistä. Nyt niihin on tottunut koska hyvälle tavaralle varmasti löytyy uusi omistaja :).

Tällä hetkellä olen aika matalalla profiililla liikenteessä, kaapissa on muutamia pukuja joista voisin luopua, koska pukujen käyttötarve on viimeaikoina vähentynyt. Pidän enemmänkin irtohousu+irtotakki -meiningistä, koska puku on aina puku, äärimmäisen virallinen, joka nykytyönkuvassani on hieman ylipukeutumista. Eli todennäköisesti karsin hieman pukuosastoani ja laitan kiertoon muutamat irtotakit joille ei ole tullut käyttöä. Vuodenajat on hyvä myös muistaa, se syystakki harmittaa jättää kaappiin kesäksi ja vice versa, mutta eipä vuodenajoille mitään voi ;).

Olen paitapuolta laittanut remonttiin, vanhat paidat vaihtuu mittatilauspaitoihin. Syynä puhtaasti mukavuus ja esteettisyys. Paita on mukava pukea päälle kun sen voi unohtaa kesken päivän, että se istuu hyvin, pysyy housuissa, kaulukset ovat juuri sellaiset mitkä haluan jne. Tarkoitus on karsia hieman määrää ja korvata se laadulla. Laatutorille on siis varmasti tulossa kaikennäköistä vähänkäytettyä räkkipaitaa pian myyntiin ;).

Pidän itseäni kohtuu pihinä tyyppinä ja olen tarkka hinta-laadun suhteen. Käytettyjä tulee metsästettyä Ebaysta, erityisesti irtotakit, päällystakit ovat ok tavaraa käytettynä. Uutena lähestulkoon kaikki muut. Ennen Keikari.com löytämistä en ikinä uskonut että maksan ikinä yli 100 eur kengistä, enkä nyt hirveästi ole lähtenyt törsäilemäänkään mutta 200 eur popot ovat toistaiseksi kalleimmat mitä itseltäni löytyy, suurinosa muista on 120-180 eur hujakoilta. Puvut muutoksineen ovat myös kalleimmillaan pysyneet 300 eur hujakoilla. Paidasta eniten olen maksanut n. 80 eur, vaikka niitä löytyy 40-80 eur välistä loput. Neuleita on alennuksista tarttunut 10-20 eur/kpl, chinot/molskit n. 40-50 eur/kpl.

Kaupassa usein katselen vaatteita ilman että katson hintalappua. Kun löydän mieleisen vaatteen, katson ja arvioin että "maksan max 40 eur tästä", ja jos hintalappu menee reilusti yli, vaate jää hyllyyn. On osattava sanoa myös "ei". Mikä sen mahtavampaa kun on tehdä hyvä löytö alesta/Ebaysta ja nauttia laatuvaatteesta ja tietää, että sai sen hyvään hintaan ;).
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo:13:14 kirjoittanut Hypno »

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #26 : 29.02.12 - klo:12:39 »
Jälkiviisas:
Joo, en nyt ehkä ihan tarkoittanut etteikö saisi tai kannattaisi rationaalisesti kelailla vaatteiden hankintaa. Enemmän viittasin ehkä vaan siihen että täällä foorumilla tulee vähän se fiilis että vaatteiden hankinta tuntuu kauhean monelle olevan vastentahtoista juttua ja sellainen välttämätön paha (ei niinkään pelkästään tämän ketjun perusteella, vaan yleisemminkin). Purraan hammasta ja ostetaan nyt kerralla kaikki ettei sitten tarvitse rättejä miettiä vuosikymmeneen. Selitellään kauheasti kenkien hankintaa vetoamalla excel-taulukoihin jotka todistavat että Alfred Sargentin handgradet ovat oikeasti rahallisesti parempi investointi kun pomarfinnin sämpylät jos verrataan hinta/käyttökerta-kuvaajia ja taivaankappaleiden asentoja.

Tosin itse en ole lähtenyt ostosten rationalisointiin senkään takia, että osaan rationalisoida vähän turhankin hyvin itselleni melkein minkä tahansa järjettömyyden tarpeen. Junyan fair isle-kalsaritkin alkavat vaikuttaa aika must have-hankinnalta kun tarpeeksi kauan ajatusta pyörittelee.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Socrates

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #27 : 29.02.12 - klo:13:07 »
Selitellään kauheasti kenkien hankintaa vetoamalla excel-taulukoihin jotka todistavat että Alfred Sargentin handgradet ovat oikeasti rahallisesti parempi investointi kun pomarfinnin sämpylät jos verrataan hinta/käyttökerta-kuvaajia ja taivaankappaleiden asentoja.

Nämä excel-käppyrät mä haluan nähdä. :)

Itse koen, että foorumin henki on vahvasti 'best bang for the buck' -tyyppinen, ei niinkään ostoksia nihkeilevä. Rationalisointi merkkaa toki itse kullekin eri asioita, itse en esimerkiksi jaksa nähdä eBay-troolaamisen ja korjaus- ja muutostöiden aikaa ja vaivaa tai pitää isoa vaatevarastoa näillä asuntojen hinnoilla, se vaatekaappineliö kun kustantaa samat viisi tonnia kuin ne muutkin.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #28 : 29.02.12 - klo:14:23 »
Mulla on mennyt viimeisenä parina vuotena vaatteisiin arviolta kolme tonnia ja näin jälkikäteen ajatellen osa on mennyt väärään paikkaan, eli nyt olen sitten kohdistanut ostoksiani enemmän kokonaisuutta silmällä pitäen. Treeni-ilon palattua on yksi kohdistus ollut se, että panostan tämän vuoden isoimmat eurot kenkävalikoimaan ja kasvatan kaapin repertuaaria muilta osin edullisemmilla ostoksilla. Itsehän tein ChuckBassin blogista innostuneena ihan kelpo ostokset harmaista housuista (olivat vielä hajakokona alerekissä), jotka vaimo lyhentää sopiviksi.

Vaimon sitouttaminen harrastukseen on ollut oma taiteenlajinsa, jossa suurin läpimurto tapahtui kiitos Jussin, kenkä-voodoon kautta. Hän kun siinä kuittaillen seurasi minun kenkien rasvausta ja lankkausta muutaman päivän ja näki sitten lopputuloksen (postattu Kenkäketjuun), niin lupaamalla huoltamaan hänenkin kengät on taas rata vapaa. :-) Crockett & Jonesin hankinnat ovat kuulemma hyvä investointi.

Timati

  • Vieras
Vs: Keikarin vuosibudjetti - kuinka kalliit on laulujen lunnaat?
« Vastaus #29 : 29.02.12 - klo:14:27 »
Hän kun siinä kuittaillen seurasi minun kenkien rasvausta ja lankkausta muutaman päivän ja näki sitten lopputuloksen (postattu Kenkäketjuun), niin lupaamalla huoltamaan hänenkin kengät on taas rata vapaa. :-)

Samat metodit..