Kirjoittaja Aihe: Katutyyli, miten?  (Luettu 27710 kertaa)

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Katutyyli, miten?
« : 17.01.12 - klo:13:22 »
Kun täällä nyt tämä katutyyliosasto on, niin kokeillaan tällaista ketjua. Tietysti jokaisella on jonkinlainen käsitys mitä katutyyli on eli epämuodollista farkku- tai chinopohjaista pukeutumista, vaikka toki klassisesti/formaalisti pukeutunutkin saanee kadulla näyttäytyä. Mutta onko jotain pohjaa miten täysin tyylitön voisi katutyyliänsä kehittää?

Onko katutyylin olemus  semper reformanda vai voiko sitä toteuttaa klassisesti ja mitä olisivat katutyylin vaatekaapin ehdottoman olennaiset klassikot?

Entä onko katutyylillä ikärajaa, jonka jälkeen ollaan reippaasti ja rohkeasti häpeän alueella?
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:13:38 kirjoittanut vocatus »

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #1 : 17.01.12 - klo:13:49 »
Katutyylissä tietenkin olennaista on se, että sen alle mahtuu ihan järkyttävä määrä erilaisia alakulttuureja ja tyylisuuntia. Ivy/americana-tyylinen casual pukeutuminen on aika eri juttu jos vertaa vaikka toisessa ketjussa puituihin techninja-juttuihin, mutta tämän forumin puitteissa molemmat sopivat parhaiten juuri tämän katutyylin alle.

Sanoisin että jos sellaista perusvarmaa katutyyliä lähtee kehittämään, niin tässä ovat ne peruskivet:

-Hyvät farkut, ehkä muutamat chinot (cargojakin voinee harkita)
-Tennarit (ei tarvitse common projectseja jne, vaikkapa addulta rod laverit tai niken tennis classicit kelpaavat mainiosti, jack purcelleit tai spring courtit toki myös)
-Rouheampi kenkäpari. Trickersit, Red Wingit, Aldenit tai mitä noita nyt onkaan.
-Kauluspaitoja (BD- tai vähän trendikkäämpänä spread/cutaway-kaulus, materiaaliksi joku vähän kasuaalimpi)
-Istuvat neuleet

Noilla nyt ei voi mennä vikaan. Katutyylin puolella vaan yksittäisillä vaatekappaleilla ja niiden laadulla on enemmän ehkä merkitystä, koska haasteeksi nousee se, ettei esim edellämainittu tyyli ole tappavan tylsä.

Inspiraatiota voi vaklailla myös esim Oi Polloin deck-outin puolelta.

http://www.oipolloi.com/deckout
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #2 : 17.01.12 - klo:14:00 »
Bowtie tiivisti koko homman aika hyvin. Osassa verkkokauppoja näkee tarjontaa ja stailauksia, joista voi hakea inspiraatiota

Joskus taisi SF:n puolella katutyylin perussetti olla desset, APC:n farkut ja ocbd. Mielestäni kyseisellä setillä ei voi mennä pieleen edelleenkään, jos istuvuus on kutakuinkin kunnossa. Näin talviaikaan korostaisin neuleita. Hyvä neule ikään kuin kokoaa asun, jos muut palikat on kunnossa. Perus paidat, farkut ja chinot on aika tylsiä, joten neuleill voi revitellä, tai sit ei.

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #3 : 17.01.12 - klo:14:06 »
Chinot, farkut, neuleet, desert-bootsit, bd-paidat...

Itse laittaisin klassikko-listalle peacoatin tummassa värissä (musta, navy tai hiili), mutta cargot ehkä vain varauksella.

Entä nahkatakeista, biker on kiistämätön klassikko, mutta mikä on sen käyttökelpoisuus nykynäkökulmasta?

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #4 : 17.01.12 - klo:14:10 »
Entä nahkatakeista, biker on kiistämätön klassikko, mutta mikä on sen käyttökelpoisuus nykynäkökulmasta?
Hyvin istuva ja hyvälaatuinen biker toimii aina.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #5 : 17.01.12 - klo:14:25 »
Chinot, farkut, neuleet, desert-bootsit, bd-paidat...

Itse laittaisin klassikko-listalle peacoatin tummassa värissä (musta, navy tai hiili), mutta cargot ehkä vain varauksella.

Entä nahkatakeista, biker on kiistämätön klassikko, mutta mikä on sen käyttökelpoisuus nykynäkökulmasta?

Nahkarotsit toimii. Itse tykkään juuri siitä resorittomasta, lyhyestä mallista jossa on paljas vetoketju ja suora kaulus korkeintaan sivunepparilla. Onko se sitten bikerityyliä vai ei?

Desert-bootsit haluaisin mutta miellän ne turhan pitkälle kevät- ja kesäkengiksi että osaisi varrellisiin tottua. Minulla menee co-respondentitkin katutyyliin vielä, farkkujenkin kanssa.

Cargot eli reisitaskuhousut ovat kyseenalaiset. Eivät oikein klassisempaan olemukseen istu, vähän turhan leimautuneet hevimiesten varusteiksi. Mieluummin chinot tosin itse valitsen farkut tai sammarit.

phoniexpress

  • Kisälli
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #6 : 17.01.12 - klo:14:54 »
Tänne onkin jo summattu hyvin katutyylin (mitä se ikinä sitten onkaan..) peruselementtejä joista voi lähteä liikkeelle.

Mun mielestä tämä Juban katutyyliresepti on myös toimiva:
http://telluksenparhaat.tumblr.com/post/12160889594/kaikkee-pitaa-olla-mut-mihin-voi-jo-tyytya

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #7 : 17.01.12 - klo:20:57 »
Olen tehnyt päinvastoin näköjään ihan lukemattakin :D
Ihan mukava vaan lukea mietteitä aiheesta.

edit:

Tuo linkitetty pätkä Juban blogia oli asiaa. Nyökkäilin samanmielisyyttäni sitä lukiessa. Mulla itsellä on paitaosastolla ja kengissä aikalailla korjaamista. Neuleitten laatuun pitää kans panostaa enemmän.

Bikereistä vielä että mulla on nuoruusajan (ysäri) muistona kaksi "Brando-tyylistä" bikeriä, joita olen katsonut sillä silmällä että heitänkö kierrätykseen. Aika vahvasti niistä tulee hevimies-henkisiä mielikuvia, vaikka ne olenkin aikanaan hankkinut ihan muista vaikutteista. Sen sijaan tuollaista pelkistettyä ympyräkauluksista rotsia tulee käytettyäkin.
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:21:58 kirjoittanut vocatus »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #8 : 18.01.12 - klo:13:23 »
Paljon on Juban blogissa tosiaankin täysin käsittämättömien asioiden ylistämistä mutta kahdesta kummallisuudesta olen samaa mieltä:

1. Klassisen pukeutumisen muoti-ilmiöt
2. Windsorin herttua

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #9 : 18.01.12 - klo:13:48 »
Blogini, samaten kuten kaikki viestini tällä foorumilla, on otettava äärimmäisen vakavasti ja ainoana totuutena.

^ Ja ei voi. Hyvät tissit.

Timati

  • Vieras
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #10 : 18.01.12 - klo:13:55 »
Tissit oli hyvät. Ja blogia luen kuin pyhiä kirjoituksia. - Semihyvä blogi btw. ;)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #11 : 18.01.12 - klo:14:02 »
No jos nyt blogina pitäisi arvostella, niin vähän enemmän tekstiä, kiitos. Suurimmaksi osaksi tuo on nyt satunnaisia kuvia.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #12 : 18.01.12 - klo:14:03 »
Tumblr, brah.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #13 : 18.01.12 - klo:14:07 »
^Anteeksi kuinka?

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Katutyyli, miten?
« Vastaus #14 : 18.01.12 - klo:14:20 »
No perusteluna vähäsanaisuudelle tuo on ihan yhtä heikko kuin Windsorin herttua tyylioikuille. Mutta jos se kerran kuuluu niin olla, niin mikäs siinä. Ensimmäisen lainatun viestin jälkeen lähdin ihan perinteisenä blogina tutustumaan kun tumblr ei ole entuudestaan tuttu.