Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 369559 kertaa)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #90 : 16.02.10 - klo:13:18 »
^Andy, hyviä pointteja. Kiipeilyn olin kokonaan unohtanut. Testattu skene. Eräs kaverini harrasti lajia 90-luvulla ja sai meikäläisenkin houkuteltua niin seinäkiipeilyhommiin kuin kalliolaskeutumiseen luonnossa käysien varassa ja pitää todeta että siitä pidin. Valitettavasti homma hiipui osaltani kaverin muutettua Espooseen. Yksin en ole saanut aikaiseksi lähteä testailemaan.

Itsepuolustuslajeja (thainyrkkeily) ja juoksua on tullut kokeiltua ja harrastettua mutta molempien harrastus on tyssännyt muusina olevaan vasempaan polveen joka alkaa ilmoittaa itestään varsin ikävällä tavalla viimeistään viiden minuutin hölkkäämisen jälkeen. Näin ollen kävelen paljon. Eri toten nyt, kun koti sijaitsee inhimillisen kävelymatakan pässä niin työhuoneelta kuin lapsen hoitopaikastakin. Juuri äsken kävelin kotoa keskustaan (Turku) lounaalle ja takaisin. Etätyöpäivää viettävän iloja.

Kuntosaleista vielä: ne assosioituvat mielestäni inhoamaani suorituskeskeiseen nyky-minä-minä-kulttuuriin niin voimakkaasti etten pysty oikein millään pääsemään kyseisen inhon tunteen yli. Minun ja kuntosalien välillä on varsin korkea muuri! :D
get your kicks on route six six six

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #91 : 16.02.10 - klo:13:38 »
Ainahan voi lainata mottoa: Vauhti rikkoo paikat ja hiki syö aivot.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #92 : 16.02.10 - klo:14:41 »
^Ei huono! :D
get your kicks on route six six six

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #93 : 16.02.10 - klo:16:43 »

Tulen saamaan tästä (verbaalisesti) turpiini, mutta olen vuosikaudet pitänyt penkkipunnertamista kenties yhtenä typerimmistä miehisen pullistelun muodoista.


Kyllähän se niin on, ettei kuntosalituloksilla yleisestikään kannata kovasti "leijua", oli sitten kyseessä penkkipunnerrus, hauiskääntö tai vaikka ylätalja. Turhaa hommaa. Sinänsä pidän penkkiä kuitenkin erittäin suositeltavana salitreeninä, koska se harjoittaa yläkroppaa kyllä ihan kokonaisvaltaisesti. En kuitenkaan suosittele sitä, mitä joskus saleilla näkee, että tullaan farkut jalassa tekemään pelkkää penkkiä ja sitten lähdetään pois.

Ja niin, kyllähän tähän salihommaan pätee se, että se sopii toisille ja toisille vaan ei. Ja Andylta hyviä pointteja koskien tuota epämukavuuden sivuttamista, juuri noin asian itsekin näen. Ehkä Ivy voisi myös koittaa noita niin sanottuja "vip-klubeja", joissa löytyy samasta paikasta esim "kuntosalilaitteet harjoitusohjelmat, kuntotestit, rentoutumishuone, jossa hierovat nojatuolit ja kirkasvalolamput, solarium, pyyhkeet, shampoot ja pesuaineet, tilavat pukukaapit, virvokkeet, uusimmat sanoma- ja talouslehdet, matkapuhelinlaturit, internet-yhteydet, sekä omat musiikkikuulokkeet" Ja nämähän ovat täynnä niitä "mukavia ihmisiä".

Ja Tumpille, kiitokset vastauksista tuo selvensi vielä käsitystä, varsin hyvältä treeniltähän tuo kuulostaa, tosin vaativalta. Itse joskus treenannut melko lailla samantyyppisesti, nykyään tosiaan pyrkimys vain pitää yllä kondista ja hieman kiristellä paikkoja, vaikka se "paikallaan junnaaminen" välillä turhauttaakin.
« Viimeksi muokattu: 22.05.12 - klo:17:49 kirjoittanut ChuckBass »

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #94 : 16.02.10 - klo:18:25 »
En valitakaan voimaharjoittelun fyysisestä epämukavuudesta sinänsä, mutta kuntosalit ovat ympäristöinä selkeästi aistittavan pumppaus-fitness-testo-jne -mentaliteetiltaan mielestäni äärivastenmielisiä paikkoja. Pitää varmaan hankkia vermeitä omaan kellariin, jottei tarvitsee sietää saleilla käyvää muuta väkeä.. Perus käsipainot tms löytyvät jo.

Toisaalta, remonttiroinaa, työkaluja jne raijatessa kunto pysyy ihan hyvänä, mitä nyt selkää ja polvia särkee koko ajan. Lisäksi, periaatteessa 60 km päivässä juoksuliikuntaa jaksava dalmatiankoira pistää kyllä viban punttiin kun ulos lähdetään.

Tulen saamaan tästä (verbaalisesti) turpiini, mutta olen vuosikaudet pitänyt penkkipunnertamista kenties yhtenä typerimmistä miehisen pullistelun muodoista.

Vaikka itse aloitinkin taas salilla käymisen, niin olen kyllä taipuvainen samalle kannalle kuin Ivyman.. Eli en itsekään välttämättä pidä saleja kovin mieltä ylentävinä paikkoina. Tunnenkin olevani etuoikeutettu tässä asiassa koska työpaikallani on ihan asiallinen sali, jossa voi käydä milloin vain. Monesti, esim. viikonloppuisin se saattaa olla lähes täysin tyhjänä, joten tuolloin siellä voi puuhastella aika rauhassa.

Henrypitkin:in kanssa olen myös täysin samaa mieltä, että mikään ei kyllä korvaa eikä voita ulkoilua ja ulkoliikuntaa.. Se on oikeasti terveellistä ja mielekästä. Jos pitäisi valita vain yksi liikuntamuoto, jota harrastaa näin talvisin, olisi valintani ehdottomasti vanha kunnon hiihtäminen.. Vieläpä oikein eräsuksilla maastossa. Todella monipuolista koko kehon liikuntaa ja vieläpä terapeuttista.. Esim. tiedän monen voittaneen jopa selkävaivat hiihdon avulla.

Penkkipunnerruksesta: Se on hyvä ylävartalon perusvoimaliike.. Mutta silti vain liike muiden joukossa. En itsekään oikein ymmärrä jatkuvaa penkin hinkkaamista. Rintalihakset ovat kuitenkin verrattaen pieni lihasryhmä, joten ei sitä penkkiä tarvitse puolta tuntia hinkata, ellei meinaa kisata siinä. Itse olen suorastaan hävyttömän huono penkissä, mutta silti teen sitä, koska tiedän sen olevan hyvä ja tehokas liike rinnalle, olkapäille ja käsien ojentajille. Penkkipunnerrus on myös suh't turvallinen liike, ellei mennä aivan äärimmäisyyksiin.
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:18:41 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #95 : 16.02.10 - klo:18:27 »
Henrypitkin:in kanssa olen myös täysin samaa mieltä, että mikään ei kyllä korvaa eikä voita ulkoilua ja ulkoliikuntaa.. Se on oikeasti terveellistä ja mielekästä.
Komppaan teitä sataprosenttisesti.

werther

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #96 : 16.02.10 - klo:18:38 »
Itselleni kuntosalilla käymisestä on tullut tavallaan pakko. Olen kärsinyt useamman vuoden ajan alaselkäkivuista, joiden yhtenä syynä on, että lihakset eivät tue selkärankaa tarpeeksi. Jopa varomaton askel alemmalle portaalle saattoi vihlaista selässä ilkeästi. Säännöllinen treenaaminen on tuonut tähän helpotusta ja lisäksi vyötäröltä on hävinnyt vararavintoa nelisen tuumaa. (Oli muuten hienoa pitkästä aikaa ostaa housut joissa vyötärö ja lahje olivat MOLEMMAT 34"). Sopivan kuntosalin löytäminen oli merkittävä seikka, koska sen piti olla kävelymatkan päässä, ilman vuoden pakkojäsenyyksiä ja ilmapiirin tuli olla mielummin testosteronin kuin trendijumpan sävyttämä. Onneksi sellainen sitten löytyi.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #97 : 16.02.10 - klo:18:57 »
Itselleni kuntosalilla käymisestä on tullut tavallaan pakko. Olen kärsinyt useamman vuoden ajan alaselkäkivuista, joiden yhtenä syynä on, että lihakset eivät tue selkärankaa tarpeeksi. Jopa varomaton askel alemmalle portaalle saattoi vihlaista selässä ilkeästi. Säännöllinen treenaaminen on tuonut tähän helpotusta ja lisäksi vyötäröltä on hävinnyt vararavintoa nelisen tuumaa. (Oli muuten hienoa pitkästä aikaa ostaa housut joissa vyötärö ja lahje olivat MOLEMMAT 34"). Sopivan kuntosalin löytäminen oli merkittävä seikka, koska sen piti olla kävelymatkan päässä, ilman vuoden pakkojäsenyyksiä ja ilmapiirin tuli olla mielummin testosteronin kuin trendijumpan sävyttämä. Onneksi sellainen sitten löytyi.

Jos sinulla on mahdollisuus hiihtää, niin sitä suosittelen myös lämpimästi.. On todella terapeuttista myöskin selälle.
VASTATUULEEN!

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #98 : 17.02.10 - klo:08:05 »
Hiihtämisen suosio on huimassa kasvussa. Tälläinen talvi auttaa asiaa.
Itse käy ladulla 1-4 kertaa viikossa, riippuen siitä miten muu treeni ja aikataulut antavat periksi. Perinteinen tyyli on oiva harjoite alaselälle. Tasatyöntö kuormittaa olkapäitä, ojentajia, vatsoja ja selkää hyvin. Vuorohiihto kuormittaa samoja lihaksia, mutta ei aivan niin paljoa. Harjoituksen kokonaistehon ratkaisee aika.

Laoban

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #99 : 17.02.10 - klo:14:16 »
Tuossa kun luin hyviä juttuja salilla treenaamisesta,niin tuli mieleen sellainen tärkeä asia kuin Keskivartalon treenaus. Esimerkiksi voimanostossa keskikroppa on oikeastaan kaiken perusta hyville nostoille. Sopiva keskivartalon vahvistus tuo myös herrasmiesmäisen hyvää ryhtiä normaaliin olemukseen. Syvien vatsalihasten ja selkälihasten treenaus treenin päätteeksi on erittäin suotavaa. Syvien vatsojen treenaamisessa on myös se hyvä puoli, että mahan pömpötys alkaa katoamaan mukavasti.

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #100 : 17.02.10 - klo:17:15 »
Nyt kun tässä jokainen jakaa omaa tietoaan parhaista treenimenetelmistä, niin en malta olla mainitsematta omaani. Olen parisen vuotta treenannut Yhdysvaltain länsirannikolta kotoisin olevalla Crossfit-menetelmällä. Tai oikeastaan sitä voisi sanoa treenifilosofiaksi. Crossfitin ideana on tavoitella parasta mahdollista kuntoa (fitness), ei siis pelkästään voimaa, lihaserottuvuutta, taitoa, tms. vaan ottaa tarkasteluun kunnon käsite ja lähestyä sitä mahdollisimman monipuolisesti ja analyyttisesti. Crossfitin tavoitteena on general physical preparedness eli yleinen valmius suoriutua fysikaalisista tehtävistä, ja sitä käyttävät monet tällaisia ponnisteluja ammatikseen tekevät henkilöt kuten palomiehet tai sotilaat. Useimmat Crossfit-treenit tehdään kuntosalilla, jossa tärkeimmät välineet ovat leuanvetotanko, levytangot, kahvakuulat, eli niin sanotut vapaat painot. Ja C2-soutulaite. Treeneihin sitten lisätään elementtejä monista urheilulajeista kuten painonnostosta, voimanostosta, voimistelusta, sisäsoudusta, ja yleisurheilulajejakin sivutaan. Treenit ovat intensiivisiä mutta helposti skaalattavissa niin erikoisjoukkojen sotilaille kuin 60-v. mummoillekin. Tyypillinen Crossfit-treeni on "metcon" eli 10-30 minuutin aikana kelloa vastaan tehtävä joukko suoritteita, esim. 5 x (sarja painonnoston työntöjä, 500 m soutu), tai vaihtoehtoisesti voimaa kehittävä treeni jossa tähdätään maksimipainojen kehittämiseen pitkillä lepotauoilla.

Crossfit-ohjelma on saatavissa tuolla kotisivuilla: siellä on blogi jossa treenimenetelmän isäntä antaa joka päivälle harjoituksen (workout of the day). Blogikommentteja kannattaa lukea, sieltä saa lisätietoa. Crossfitin ympärillä pyörii iso open source -yhteisö eli treenejä voi tehdä ihan ilmaiseksi, ja keskusteluihin osallistumisesta hyötyy itsekin. Homma on kasvanut aika isoihin mittasuhteisiin kotimaassaan, ja siellä on järjestetty vuosittain "Crossfit Games", jonka voitti viime kesänä puskista tullut suomalainen Mikko Salo (häntä pidetään Crossfit-yhteisössä jo jonkinlaisena epäihmisenä hurjan suorituskykynsä ansiosta).

Itse olin käynyt vuodesta 1999 kuntosalilla ja käynyt läpi nuo kaiken tyyliset ohjelmat, esim. kolmijakoiset, HST, 5x5, jne., ennenkuin löysin Crossfitin. Nyt en ole muuta juuri tehnytkään, enkä ole ikinä ollut paremmassa kunnossa. Sanoisin että vaatii perus-punttisalilla kävijältä hieman maailmankuvan ja asenteen muutosta että tajuaa ryhtyä tällaiseen, ja sitten kun ryhtyy ei varmasti tule katuneeksi. Väitän että monen joka luulee olevansa hyvässä lihaskunnossa tekee nöyräksi treeni jossa tehdään esimerkiksi 100 tavallista kyykkyä ilman lisäpainoa. Jos et usko niin kokeile vaikka heti.

Jos jotakuta kiinnostaa, kerron mielelläni lisää. Ehdottomasti kannattaa ainakin tutustua tuon sivuston tarjontaan. Suomessa on muutama Crossfit-sali (salinpitäjät tarvitsevat affiliaatti-pätevyyden), mm. Helsingissä, Porissa ja Tampereella joissa saa kädestä pitäen opetusta. Aloituskynnys on kuitenkin matala, riittää että pääsee kuntosalille josta löytyy se leuanvetotanko ja levytanko.

Tässä linkki Youtube-videoon jossa on esitetty yksi perustreeneistä, "Fran": http://www.youtube.com/watch?v=IVBgKB4Gnsw

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #101 : 19.02.10 - klo:17:49 »
Rjs: Enpä ollut tuollaisesta setistä ennen lukenutkaan, vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja toimivalta, varsinkin siinä vaiheessa kun hommaan pääsee sisään.

Tässäpä vielä linkki kisaan, joka sattui silmään:
http://extremerun.fi

Jos ei halua lähteä maratonille kipittämään, niin siinä olisi vain tuollainen 15km "pikkulenkki", harmi etten itse ole tuolloinkaan maisemissa. Ja kun vielä tuossa "huumori"-sarjassa hauskin asu palkitaan, niin ei muuta kuin pukua päälle, solmuketta kaulaan ja liikkeelle :)

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #102 : 21.02.10 - klo:00:01 »
Tuonne saattaisin hyvinkin osallistua, katsoo ny vahan et miten aikataulut jne. Tuskin menisi yhta kierrosta enempaa ja juoksukunto parhaillaan ihan nollassa, mutta hauskantuntuinen idea. Onko muuten Helsingin seudulla mitaan puolimaratoneja jne tuossa loppukesasta? Olen havainnut mahdottomaksi motivoida itseani talvisin tai muuten vaan kehnolla kelilla juoksemaan, mutta kunhan nyt lumet sulavat ja vahan ilmat paranevat, voisi ujosti ryhtya vahan juoksemaan ja loppukesasta voisi ihan kokeiluna yrittaa vaikka puolikkaan juosta (tavoitteet rajattu ihan vaan maaliin asti raahautumiseen).

Ja koska aiemmin ketjussa esitin epailyni boulderoinnin mielekkyytta kohtaan, otan sanani tuon suhteen kokonaan takaisin. Hieno laji ja olen aika rankasti itseasiassa tuosta innostunut, vaikka takana vasta ihan muutamia harjoituskertoja. Todella hankalaa ja turhauttavaa saheltamista viela tassa vaiheessa, mutta joku tuossa jai ekan kerran jalkeen sen verran viehattamaan etta seinalle oli pakko paasta uudemman kerran. Seinakiipeilya (ja myohemmin) kalliokiipeilyakin tulee varmaan kokeiltua, mutta joku tuossa boulderoinnissa oikeastaan viehattaa ehka melkein jopa enemman.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #103 : 23.02.10 - klo:15:25 »
^^ voi mahoton. Mie en oo maassa tuolloin. Harmittaa vietävästi. Onneksi viikonvaihteena pääsee testaamaan kuntoa.

Pekka

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #104 : 24.02.10 - klo:01:34 »
Tällä uudella/ tai siis muutetulla ohjelmalla olisi tarkoitus taas mennä ainakin puoli vuotta eteenpäin.

Ohjelmassasi näyttäisi olevan hyvin paljon volyymia, koko kroppa saa käytännössä rasitusta jokaisella harjoituskerralla ja painojen noustessa kokonaisrasitus nousee hyvin korkeaksi. Tässä on yksi hyvä artikkeli 5x5-ohjelmasta, http://www.fourhourworkweek.com/blog/2008/12/18/pavel-8020-powerlifting-and-how-to-add-110-pounds-to-your-lifts/ Oman harjoitusrungon olen suunnitellut tältä pohjalta näin perusvoimakauden (6-8 viikkoa) alussa, myöhemmin kyykyssä myös 5x5 käytössä:

Maanantai
Rinnalleveto 3x5x80 kg
Kyykky 3x10x90

Tiistai / Keskiviikko
Penkki 5x5x80 kg
Leuanveto 3 sarjaa n. 10 kpl

Perjantai
Tempaus 3x5x50 kg
Kyykky 3x10x90
Suorin jaloin maastaveto 3x10x90 kg

Joka toisella viikolla teen kaksi jalkatreeniä (yläkroppatreeniä), salilla yleensä 2-3 päivänä viikossa. Laitoin treenipainoista tämän hetken tilanteen, jotta rasittavuudesta saa jonkinlaisen käsityksen. Pääliikkeiden ohessa saatan tehdä välillä jotain apuliikkeitä, mutta kehitys tuntuu tulevan toistamalla raskaita perusjuttuja tarpeeksi usein ja huolehtimalla säännöllisesti lihashuollosta, ml. hieronta. Suuremmalla volyymilla treenejä ei jaksa viedä läpi painojen kasvaessa, mutta pienellä volyymilla treeni on mielekästä ja tehokasta. Palautuminen tuntuu selvästi nopeammalta, kun treenin jälkeen ottaa kylmän suihkun ja muutaman kerran päästelee kuumaa vettä treenatuille lihaksille. Teen vain pääliikkeessä sen 5 sarjaa, muissa liikkeissä aina vähemmän sarjoja. En tiedä, oliko näistä ajatuksista iloa, mutta voidaan jatkaa toki spesifisemmin vielä. Taustatiedoista vielä lyhyesti, että nuorempana tuli osallistuttua nopeuslajissa Kalevan kisojen finaaliin, nykyisellään kamppailen lähinnä hidastumista ja mahan kasvua vastaan.