Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367867 kertaa)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #255 : 02.04.12 - klo:13:47 »
Totta. Väitän, että kun olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni sporttaillut, niin ei ole tarvinnut ihan pohjilta lähteä ja mikä tärkeintä, terve asenne liikkumista kohtaan on ikäänkuin sisäsyntyistä. Ei siis ketuttanut aloittaa treenaamista, ketutti vain huono kunto.

Näitä näkemyksiä on kyllä yhtä monta kuin näkijöitäkin. Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni vieroksunut liikuntaa, lintsannut jumppatunnit, jättänyt cooperit sun muut väliin ja itse näen asian niin, että sen takia ylipäätään jaksan nykyisin tehdä kovaakin treeniä. En kyllä ikinä mitenkään ylipainoinen ollut, että se varmasti helpotti aloittamista. Kuitenkin moni tuttu nuoruutensa sulkapallokuningas, futari tai jääkiekkoilija nimenomaan toteaa, että nuoruudessa tuli tehtyä niin paljon tuota, ettei vaan enää nappaa. Valitettavasti runsas syöminen ja nuuskan käyttö ym. on varsinkin noilla lätkän pelaajilla tuntunut jääneen päälle.

Sócrates

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #256 : 02.04.12 - klo:13:52 »

Nuorena treenattu fysiikka kestää pitkään, muttei loputtomiin - kokemusta molemmista. Tausta auttaa toki täydellisen sohvaperunoitumisen jälkeenkin siinä mielessä, että erottaa jalkakyykyn vinopenkistä.

Totta. Väitän, että kun olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni sporttaillut, niin ei ole tarvinnut ihan pohjilta lähteä ja mikä tärkeintä, terve asenne liikkumista kohtaan on ikäänkuin sisäsyntyistä. Ei siis ketuttanut aloittaa treenaamista, ketutti vain huono kunto.

Siinä, että entinen piirinmestari alkaa rykiä kylmiltään ja vanhasta muistista entiseen malliin on toki vaaransakin - kokemusta tästäkin. Mieli ei aina muista, että kroppa ei pysy perässä ja loukkaantumisriski kasvaa.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #257 : 02.04.12 - klo:13:55 »
Totta. Väitän, että kun olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni sporttaillut, niin ei ole tarvinnut ihan pohjilta lähteä ja mikä tärkeintä, terve asenne liikkumista kohtaan on ikäänkuin sisäsyntyistä. Ei siis ketuttanut aloittaa treenaamista, ketutti vain huono kunto.

Näitä näkemyksiä on kyllä yhtä monta kuin näkijöitäkin. Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni vieroksunut liikuntaa, lintsannut jumppatunnit, jättänyt cooperit sun muut väliin ja itse näen asian niin, että sen takia ylipäätään jaksan nykyisin tehdä kovaakin treeniä. En kyllä ikinä mitenkään ylipainoinen ollut, että se varmasti helpotti aloittamista. Kuitenkin moni tuttu nuoruutensa sulkapallokuningas, futari tai jääkiekkoilija nimenomaan toteaa, että nuoruudessa tuli tehtyä niin paljon tuota, ettei vaan enää nappaa. Valitettavasti runsas syöminen ja nuuskan käyttö ym. on varsinkin noilla lätkän pelaajilla tuntunut jääneen päälle.

Tietysti on yksilöllisiä eroja ja omalla kohdallani kiitosta pitää antaa perheeni suuntaan, joka kannusti urheilemaan, mutta koskaan ei pakotettu tavoittelemaan kuuta taivaalta. Kun tahtotila oli tavoitteellinen, toimi isäpuoleni valmentajana (kun on ammattivalmentaja) laatien harjoitusohjelmat, seuraten treenejä, kuljettaen kisoihin ja hieroen tarvittaessa paikkoja auki. Kaikki tämä täysin omilla ehdoillani, positiivisen kautta.

Ja kun kilpaurheilu-ura loppui armeijaan, niin siitä ei tullut negatiivista palautetta, vaan toivottiin liikunnan säilyvän elämässäni mukana. Ja kuten se on enemmän tai vähemmän säilynytkin, jos ei muuta niin urheiluseuratoiminnan kautta. Nyt kun sitten into palasi, niin ei ollut mitään negaatioita asiaa kohtaan.

Nimimerkillä Jukka Keskisalon 800 metrin kisassa loppukirissä voittanut. :-D (disclaimer: junnuvuosina).

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #258 : 02.04.12 - klo:13:56 »

Nuorena treenattu fysiikka kestää pitkään, muttei loputtomiin - kokemusta molemmista. Tausta auttaa toki täydellisen sohvaperunoitumisen jälkeenkin siinä mielessä, että erottaa jalkakyykyn vinopenkistä.

Totta. Väitän, että kun olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni sporttaillut, niin ei ole tarvinnut ihan pohjilta lähteä ja mikä tärkeintä, terve asenne liikkumista kohtaan on ikäänkuin sisäsyntyistä. Ei siis ketuttanut aloittaa treenaamista, ketutti vain huono kunto.

Siinä, että entinen piirinmestari alkaa rykiä kylmiltään ja vanhasta muistista entiseen malliin on toki vaaransakin - kokemusta tästäkin. Mieli ei aina muista, että kroppa ei pysy perässä ja loukkaantumisriski kasvaa.

Tämä on tullut aina syksyisin muistutuksena, kun pelaamme keski-ikäistyvällä jengillä säbää ja höntsyt alkavat. Mieli on kuin nuorella, mutta kroppa ei. :-D

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #259 : 02.04.12 - klo:14:29 »
Lihaksen kadottaminen laihduttamalla onkin sitten ihan veemäistä puuhaa. Omista koivistani oli pakko saada n. kymmenen ympäryssenttiä pois - onnistui, mutta niin tiukilla miinuksilla vetäminen toi mukaan krampit. Vielä olisi kiva saada reisiä sen viitisen senttiä hoikemmiksi, mutta kivut & kramppiheräilyt ovat liian tuoreina mielessä.

Treenin autuudesta olen kyllä montaa mieltä. Sinällään punttispuurtaminen, juokseminen ja erilaiset kuntopiirit ovat aina olleet minulle todella ärsyttävää ja turhauttavaa pakkopullaa. Lajinomaiset voima- ja kuntoharjoitteet sitten oikein mukavia - ja tuntuu siltä, että funktionaalisen voiman kannalta paljon kehittävämpiä. En, toisaalta, ole koskaan treenannut "vain kunnon" tai kehon estetiikan takia, vaan voidakseni tehdä jotain. Tästä tulee tuo n. tunnin päivittäinen treenailukin - haluan pystyä tekemään asiat, jotka olen ennenkin osannut tehdä lajipuolella.

Kai tässä voisi hieman terävöityä kesää kohti. Jos saisi haastettua leidinkin mukaan niin olisi jotain motivaatiotakin olla tikissä. Muuten on liiankin houkuttavaa lähinnä ylläpitää "perushyvää kroppaa", jossa ei puhuta huikeasta lihaserottuvuuesta tms.

Kuukauden kuurilla toki saisi muutettua paljon.
Kaikki villa tottelee rautaa.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #260 : 02.04.12 - klo:14:33 »
Lihaksen kadottaminen laihduttamalla onkin sitten ihan veemäistä puuhaa. Omista koivistani oli pakko saada n. kymmenen ympäryssenttiä pois - onnistui, mutta niin tiukilla miinuksilla vetäminen toi mukaan krampit. Vielä olisi kiva saada reisiä sen viitisen senttiä hoikemmiksi, mutta kivut & kramppiheräilyt ovat liian tuoreina mielessä.

Treenin autuudesta olen kyllä montaa mieltä. Sinällään punttispuurtaminen, juokseminen ja erilaiset kuntopiirit ovat aina olleet minulle todella ärsyttävää ja turhauttavaa pakkopullaa. Lajinomaiset voima- ja kuntoharjoitteet sitten oikein mukavia - ja tuntuu siltä, että funktionaalisen voiman kannalta paljon kehittävämpiä. En, toisaalta, ole koskaan treenannut "vain kunnon" tai kehon estetiikan takia, vaan voidakseni tehdä jotain. Tästä tulee tuo n. tunnin päivittäinen treenailukin - haluan pystyä tekemään asiat, jotka olen ennenkin osannut tehdä lajipuolella.

Kai tässä voisi hieman terävöityä kesää kohti. Jos saisi haastettua leidinkin mukaan niin olisi jotain motivaatiotakin olla tikissä. Muuten on liiankin houkuttavaa lähinnä ylläpitää "perushyvää kroppaa", jossa ei puhuta huikeasta lihaserottuvuuesta tms.

Kuukauden kuurilla toki saisi muutettua paljon.

Itse juurikin monipuolisella urheilulla pyrin välttämään ennalta pakkopullautumisen. Juokseminen on ajoittain tätä, vaikka nautinkin siitä suuresti. Siinä saa ajateltua rauhassa ja moni hyvä idea on saanut alkunsa lenkin aikana. Junnaamista estän myös sillä, että olen ottanut tavakseni kiihdyttää vauhtia loppua kohti. Lenkkireittini on suhteellsen vakio, koska tällöin pystyn vertailemaan päivän kuntoa ja jos tuntuu todella hyvältä, jatkan lenkkiä loppupäässä. Tai sitten olen tehnyt kotona lyhyen kuntopiirin lähinnä aktivoidakseni vähäisiä selkä- ja vatsalihaksiani, jotka ovat vielä hyvin elintasorasvan peitossa. :-)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #261 : 02.04.12 - klo:15:41 »
Ilta-Sanoman artikkeli tuo esille juoksemisen kauniit puolet: http://www.iltasanomat.fi/juoksukoulu/juoksukoulu-mita-kunto-on/art-1288459494145.html


Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #262 : 02.04.12 - klo:18:46 »
Lihasmassaa ei laihduttaessa saa nostettua. Mittarit valehtelevat valtavasti ja eri tuloksia tulee eri operoijienkin käsissä niin paljon, ettei luotettavaa tulosta muutaman kilon näennäisistä lihasmassavaihteluista edes voi saada.

Tähän lähinnä pyrin tarttumaan edellisessä viestissäni. Reilulla 2-3g/kg proteiinilla olen ainakin itse pystynyt voimia jopa lisäämään 500-1000 miinuskalorin kuureilla, mutta voin sanoa, että se lihas ei kyllä siittä kasva, korkeintaan sopeutuu uuteen reeniin jne. Laitteet valehtelevat.

Lopuksi sanon vielä sen, että parhaaseen mahdolliseen tulokseen pääseminen vaatii aika hyvää oman kehon ja sen manipuloinnintuntemusta. Joku toimii toiselle, joku taas toiselle.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #263 : 02.04.12 - klo:19:00 »
Totta. Väitän, että kun olen koko lapsuuteni ja nuoruuteni sporttaillut, niin ei ole tarvinnut ihan pohjilta lähteä ja mikä tärkeintä, terve asenne liikkumista kohtaan on ikäänkuin sisäsyntyistä. Ei siis ketuttanut aloittaa treenaamista, ketutti vain huono kunto.

Näitä näkemyksiä on kyllä yhtä monta kuin näkijöitäkin. Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni vieroksunut liikuntaa, lintsannut jumppatunnit, jättänyt cooperit sun muut väliin ja itse näen asian niin, että sen takia ylipäätään jaksan nykyisin tehdä kovaakin treeniä. En kyllä ikinä mitenkään ylipainoinen ollut, että se varmasti helpotti aloittamista. Kuitenkin moni tuttu nuoruutensa sulkapallokuningas, futari tai jääkiekkoilija nimenomaan toteaa, että nuoruudessa tuli tehtyä niin paljon tuota, ettei vaan enää nappaa. Valitettavasti runsas syöminen ja nuuskan käyttö ym. on varsinkin noilla lätkän pelaajilla tuntunut jääneen päälle.

Totta. Itse pelasin jääkiekkoa korkeimmalla tasolla sinne noin 16-vuotiaaksi asti, jolloin tytöt ja kalja alkoivat viedä voiton jäähallissa asumisesta. Kyllästyin ja lopetin, sittemmin on harmittanut kun kaverit pelaavat työkseen ympäri maailmaa, mutta olen itse kokenut tämän kyllästyneisyysefektin. Mutuna väittäisin kuitenkin 95% urheilijoista välttävän tämän kohtalon: Samalla lailla ainakin oman kaveripiirini vanhat aktiiviurheilijat painavat samoja lajeja samaan malliin, vielä näin 10 vuoden jälkeen. Itsekin tekisi mieli palata lätkän pariin.

Yksi positiivinen fakta (uskon tähän itse, vaikka olen varsin skeptinen aiheen tutkimuksiin. liikuntatieteilijäystävät ovat saaneet vakuutetuksi ) nuorena kovaan kuntoon itsensä saamisesta on se, että aika moni moderni ja riippumaton tutkimus osoittaa tämän korreloivan sen kanssa, mihinkä itsesi saat pumpattua vanhempana. Ilmeisesti huippukohdaksi sanovat ikää 19-21. Esimerkiksi lihassolut ilmeisesti venyvät huomattavasti helpommin vanhoihin isoihin mittoihin, jos ne ovat siellä joskus käyneet.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #264 : 02.04.12 - klo:22:07 »
Tänään jaksoin painaa säbässä melkein koko ajan, eli koneesta alkaa irtoamaan tehoja. Toinen merkittävä parannus vajaan parin kuukauden aikana on ollut koordinaatio, eli jalat ja kroppa tottelevat ajatusta paremmin kuin aiemmin. Pistän tämän "lihas ei kehitys jos sitä ei rasita" -teeman alle.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #265 : 03.04.12 - klo:00:03 »
Tänään jaksoin painaa säbässä melkein koko ajan, eli koneesta alkaa irtoamaan tehoja. Toinen merkittävä parannus vajaan parin kuukauden aikana on ollut koordinaatio, eli jalat ja kroppa tottelevat ajatusta paremmin kuin aiemmin. Pistän tämän "lihas ei kehitys jos sitä ei rasita" -teeman alle.

Viestini ei nyt myöskään oikein enään liity ketjuun, mutta:
Hyvä homma, että olet saanut tehtyä selvän elämäntapamuutoksen hyvin käyntiin. Iso plussa ja toivotan onnea, että pysyt samalla tiellä ainakin sinne kuuteen kymppiin. :)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #266 : 03.04.12 - klo:00:07 »
Tänään jaksoin painaa säbässä melkein koko ajan, eli koneesta alkaa irtoamaan tehoja. Toinen merkittävä parannus vajaan parin kuukauden aikana on ollut koordinaatio, eli jalat ja kroppa tottelevat ajatusta paremmin kuin aiemmin. Pistän tämän "lihas ei kehitys jos sitä ei rasita" -teeman alle.

Viestini ei nyt myöskään oikein enään liity ketjuun, mutta:
Hyvä homma, että olet saanut tehtyä selvän elämäntapamuutoksen hyvin käyntiin. Iso plussa ja toivotan onnea, että pysyt samalla tiellä ainakin sinne kuuteen kymppiin. :)

Ainakin viisikymppiseksi, jolloin kakara on siinä iässä, että läsnäoloani ei teininä enää kaivata. :-D

Tavoite on tosiaan liikkua fiksusti niin, että ei tulisi kyllästymistä. Ennemmin vähän rennommin ja pidempijänteisesti, kuin nopea rykäisy ja vielä nopeampi taantuma. Mulla kroppa on aina reagoinut nopeasti muutoksiin suuntaan ja toiseen. Sulavaa outokumpua ja kiloja on kasvatettu vuosia kalliilla viinalla ja hyvällä ruoalla.

Socrates

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #267 : 03.04.12 - klo:07:40 »
Sulavaa outokumpua ja kiloja on kasvatettu vuosia kalliilla viinalla ja hyvällä ruoalla.

Money well spent!

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #268 : 08.04.12 - klo:14:13 »
Tänään jaksoin painaa säbässä melkein koko ajan, eli koneesta alkaa irtoamaan tehoja. Toinen merkittävä parannus vajaan parin kuukauden aikana on ollut koordinaatio, eli jalat ja kroppa tottelevat ajatusta paremmin kuin aiemmin. Pistän tämän "lihas ei kehitys jos sitä ei rasita" -teeman alle.
Kannattaa muuten ottaa varovasti ekat puolivuotta kaikkien pallopelien kanssa. Suorituskyky paranee, mutta jänteet ja nivelet eivät kehitys läheskään yhtä nopee tahtia.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #269 : 08.04.12 - klo:14:21 »
Tänään jaksoin painaa säbässä melkein koko ajan, eli koneesta alkaa irtoamaan tehoja. Toinen merkittävä parannus vajaan parin kuukauden aikana on ollut koordinaatio, eli jalat ja kroppa tottelevat ajatusta paremmin kuin aiemmin. Pistän tämän "lihas ei kehitys jos sitä ei rasita" -teeman alle.
Kannattaa muuten ottaa varovasti ekat puolivuotta kaikkien pallopelien kanssa. Suorituskyky paranee, mutta jänteet ja nivelet eivät kehitys läheskään yhtä nopee tahtia.

Säbää olen höntsännyt useamman vuoden syksystä kevääseen. Nyt sen höntsän ympärille olen rakentanut muutenkin säännöllisen liikuntapaketin. Sen verran on itsesuojeluvaisto kehittynyt, jotta alkukaudesta ei mitään sankaritekoja yritetä, vaan mennään rennommalla otteella. Suurimmat sankariteot tehdään sitten keväällä. :-)

Pointtisi on siinä mielessä erittäin tärkeä, että nyt on pitänyt ihan oikeasti panostaa kahteen asiaan enemmän kuin nuorempana; nimittäin alkulämpöön ja toisaalta loppuverryttelyyn ja venyttelyyn. Muuten ei kulje pelissä, eikä varsinkaan seuraavana päivänä. Työkyvyn säilyttämisen kannalta huoltavat harjoitteet ovat välttämättömiä.