Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 369018 kertaa)

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #225 : 01.04.12 - klo:10:38 »
Kunnon ylläpito on tärkeää sekä henkisen että fyysisen hyvinvoinnin kannalta. Harrastan kuntonyrkkeilyä joka on erinomainen kuntoilulaji ja jota voin suositella lämpimästi
kaikille. Tässä iässä, olen reilusti yli nelikymppinen eivät enää kilot pysy kurissa, jollei liikuntaa harrasta.
" how`s it for stains?"

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #226 : 01.04.12 - klo:14:50 »
Tässä iässä, olen reilusti yli nelikymppinen eivät enää kilot pysy kurissa, jollei liikuntaa harrasta.

Syömisellä on monin verroin enemmän tekemistä painonhallinnan kanssa kuin liikunnalla. Toki liikunta voi tarjota tekosyyn/syyn pitää elämänsä kurissa muutenkin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #227 : 01.04.12 - klo:15:31 »
Itselläni sama lähestymistapa eli en ollut valmis luopumaan kulinaristisista elämyksistä, joten lisäsin liikuntaa. Tosin samalla tuli kuitenkin tarkistettua hieman ruokailutottumuksia, jotta liikkuminen olisi mahdollisimman kivaa.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #228 : 01.04.12 - klo:17:06 »
Niillä satunnaisilla kulinaarisilla nautinnoilla ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa. Näillä on:
- mitä syöt aamupalaksi
- mitä mätät lautasellesi lounaalla
- mitä syöt töiden jälkeen
- syötkö aina kaikki tarjolla olevat kokouspullat ja muut herkut
- juotko aina kaiken tarjolla olevan alkoholin, tissutteletko joka päivä
- menetkö joka paikkaan autolla, jos voit
- valitsetko aina hissin
- liikutko koskaan tai ikinä

Liikkuminen on huono tapa laihtua, siinä kun tulee nälkä. Ja lenkin jälkeenhän voi palkita itsensä oluella ja...
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #229 : 01.04.12 - klo:18:02 »
Joillekin elämä on kulinaristista nautintoa (millä ei ole mitään tekemistä satunnaisuuden kanssa), jossa ei tehdä kompromisseja. Kyse on valinnoista, että korvaanko esim. pihvin kermakastikkeen viinikastikkeella tai lohkoperunat vaikka ratatouillella. Nämä variaatiot tekevät elämästä ja ruoasta nauttimisen arvoista ja kun liikun tarpeeksi, menetti lisukkeiden valinta painonhallinnan näkökulmasta katsottuna kohdallani merkityksensä. Nimimerkillä vajaassa kahdessa kuukaudessa yli 10 kiloa laihtuneena ja lihasmassaa (kehonkoostukusmittarilla katsottuna) hieman kasvattaneena.

Kohdallani pulla tai kampaviinerit eivät edusta kulinarismis, vaan hiilarip**kaa jota en ole satunnaisuutta lukuunottamatta koskaan suosinut.

Olen samaa mieltä siitä, että ruokavaliolla on suurempi merkitys painonhallinnan kannalta, mutta se ei korreloi fyysistä kuntoa millään tavalla. Mikään ruokavalio ei kehitä fyysistä kuntoa, joka kiistatta vaikuttaa myös positiivisesti psyykkiseen kuntoon. Siihen tarvitaan välttämättä liikuntaa, joka kärjistetysti riittää parantamaan kuntoa myös huonolla ruokavaliolla. Tätä en tietenkään suosittele kenellekään.

Viikonlopun elät ruoan puolesta ihan vapaasti, mutta viikolla katson mitä syön. Ja kun teen ruokani (myös evääni) itse, tiedän mitä syön.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #230 : 01.04.12 - klo:19:27 »
Juuri mietin että painoa tullut 12 vuodessa lisää 4 kiloa. Urheilu on ollu valitettavan vähissä viimeisimmän 5 vuoden aikana. Juokseminen vaihtunut ampumiseen, jossa kunto ei samalla tavoin kohene.

premier

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 519
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #231 : 02.04.12 - klo:07:50 »
Onko tämä liikunnan väheksyminen joku uusi trendi painonhallinnassa? Olen hieman yllättynyt, kun ekaa kertaa tälläiseen törmään ja tällä foorumilla.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #232 : 02.04.12 - klo:08:05 »
^^ Mairaksinen, kerro ihmeessä miten laihdutit 10kg ja kasvatit lihasta. Rupean heti samalle kuurille.

Jeps, yksi hyvä ystäväni sai myös samanlaisia tuloksia eräällä koostumusmittarilla (sähköimpulssi, "uusinta uutta", muka tarkin), hänellä oli rasvaa lähtenyt 5kg ja lihasta lisääntynyt 3kg puolessatoistakuukaudessa. Puhutaan lisäksi kaverista joku on jo valmiiksi erittäin lihaksikas ja suht vähärasvainen, joka on kilpaurheillut 15 vuotta. Suurinpiirtein jokainen alan ekspertti, joka ei ole tuppaamassa omaa diettiään, sanoisi että tuo on täysin mahdotonta, ja vetäisin mutuna saman mielipiteen - lihas ei kasva, jos kalorit ovat miinuksella.

En omista alan tutkintoa, mutta olen omalla kehollani aika tarkkaan kaikkea kokeillut sekä lukenut asiasta suht paljon. Kehonkoostumusmittarit ovat myös aika epätarkkoja, vaikka mitä tiheyksiä millä maailman sähköllä tutkisivat. Omakohtaisena esimerkkinä tällainen mittari aikoinaan kertoi jalkojeni olevan täysin yhtä suuret lihasmassaltaan, kun todellisuudessa vasen jalkani oli noin puolet oikean ympärysmitasta (Joka ei ollut pelkkää läskiä ) kahden perättäisen polvileikkauksen jälkeen. Kyseessä oli SATSin mukaan kuulemma uusin ja tarkin sähköimpulsseja käyttävä laite.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #233 : 02.04.12 - klo:08:29 »
Lihasmassa oli siis hieman kasvanut.

Taustaksi siis se, että olen liikkunut koko pienen ikäni ja nuoruus meni kilpaurheilun parissa. Täältä on siis peräisin peruspositiivinen suhtautuminen harjoittelua kohtaan.

Vuosien aikana liikunta muuttui satunnaisemmaksi ja kun siihen liittää makean elämän ja siihen viehtymisen, niin kiloja kertyi hiljalleen. Tämä siis tarkoitti hemmetin hyvän ruoan tekemistä ja syömistä, ei mitään b-luokan makkaroita.

Lupasin viime kesänä vaimolle häälahjaksi pudottaa painoa, ihan siis omatoimisesti vailla painostusta. Asia on siis kytenyt pidemmän aikaa mielessäni, kun vanhat kuteet eivät mahtuneet enää päälle ja kaupasta piti ostaa jo xl-koon vaatteita tietyltä osin. Lopullisen niitin päätökselleni aloittaa säännöllinen liikunta on kesällä syntyvä esikoinen. Ei se voi mennä niin, että en pysty hänen tahdissaan kulkemaan.

Se mitä olen tehnyt, on ollut säännollistä. Yksittäisiä treenivapaapäiviä on ollut, mutta ne ovat olleet yksittäisiä tai korkeintaan kaksittaisia. Olen lenkkeillyt (alku hitaasti ja loppu kovaa), tehnyt kuntopiirin pari kertaa viikossa, säbäilen 1-2 kertaa viikossa ja nyt on alkamassa crossfit-kurssi. Olen pyrkinyt tekemään intervalli-tyyppisiä harjoitteita, koska niihin ei mene tuhottomasti aikaa, niistä tulee hemmetin hyvä olo ja ne eivät fiksusti tehtyinä vie työpäivälle tarvittavaa energiaa.

Lisäksi töissä teen etunojapunnerruksia pöytää vasteen (about 45 asteen kulma) 10 x 20 -sarjoina, eli 200 punnerrusta per päivä. Näin siksi, että jaksan tehdä riittävästi toistoja hikoilematta. En nimittäin koskaan ole tykännyt punnertaa. :-)

Kaukkihan sen tietävät, että ensimmäiset kilot lähtevät helpommin ja näin se on ollut mullakin. Treeni on kuitenkin purrut hyvin, kun siinä on monipuolisuutensa ansiosta koko kroppa saanut osansa. Nyt kevättä kohti mennessä ruuvia olen aavistuksen kiristänyt, koska kunto antaa myöden ja kevyempänä asiat tapahtuvat helpommin.

Ruokailutottumukset ovat myös piirun parantuneet, kun iltasyöpöttely on nykyisin hedelmäsalaattia ja leipää en tinttaa samaan malliin. Kasviksia ja vihanneksia olen aina syönyt melko varmasti keskivertosuomalaista enemmän.

Lopputulemana olen laihtunut lähtötilanteesta saman vaa'an mukaan 11 kiloa ja jollain hemmetin kalliilla ammattilaismittarilla mitattuna lihasmassan paino on kasvanut hieman. Luonnollisesti lihasmassan osuus on kasvanut kun läskiä on sulanut. Toiseksi nyt voin aloittaa vaatteiden koettamisen m-koon hyllyistä.

Paino on siis tippunut säännöllisellä ja monipuolisella liikunnalla, jota olen tukenut riittävän terveellisellä ruokavaliolla.
« Viimeksi muokattu: 02.04.12 - klo:08:31 kirjoittanut mairaksinen »

Konsultti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #234 : 02.04.12 - klo:09:35 »
Onko tämä liikunnan väheksyminen joku uusi trendi painonhallinnassa? Olen hieman yllättynyt, kun ekaa kertaa tälläiseen törmään ja tällä foorumilla.
Liikunnan merkitystä painonhallintaan on vahvasti liioteltu.

Socrates

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #235 : 02.04.12 - klo:09:55 »
Kehonkoostumusmittareilla ja perusvaa'oillakin voi oikeastaan vain seurata kehonmuutoksen trendejä, ei niinkään tehdä satavarmoja mittauksia. Tällöinkin moni muuttuja, vaikkapa nyt mittausaika, nautitun nesteen määrä jne. olisi hyvä saada vakioitua.

Erilaiset vekottimet on kyllä hauskoja ja motivoivat kummasti ainakin tekniikkaorientoituneen liikkumista. Itselläni on käytössä Withingsin vaaka, jonka tuottamaa dataa on mukava ihmetellä iOS-laitteilla ja hankintalistalla Fitbitin palikka tai Jawbonen UP päivittäisen aktiviteetin tallentamiseen.

Itselläni on käynnissä hiukan samantyylinen proggis kuin mairaksisella, tarkoituksena huuhtoa liian makean elämän ja pitkän vammakierteen jäljet. Samaan syssyyn on hyvä laittaa vaatekaappiakin uusiksi. Jokunen tovi menee vielä risaa kroppaa kuntoutellessa, mutta kova hinku on jo baanalle. Kesä tulee menemään crossfitin, trail runningin ja melomisen parissa. Tauolla ollut golfaaminenkin pitäisi elvyttää, edellisestä kierroksesta onkin jo 6-7 vuotta. HCP ei kyllä tule olemaan ihan samaa kuin silloin....





mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #236 : 02.04.12 - klo:10:10 »
Onko tämä liikunnan väheksyminen joku uusi trendi painonhallinnassa? Olen hieman yllättynyt, kun ekaa kertaa tälläiseen törmään ja tällä foorumilla.
Liikunnan merkitystä painonhallintaan on vahvasti liioteltu.

Asia on siinä mielessä tärkeä tiedostaa, varsinkin kun ketjun nimi on Herrasmies ja fyysinen kunto.
Tottahan se on, että huonolla ruokavaliolla ei painonhallintaa edistetä. Mutta se on fakta, että ilman liikuntaa fyysinen kunto ei kasva. Siihen ei ruokavalio itsessään auta mitään. Lihas ei kehitys jos sitä ei rasita.

Konsultti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #237 : 02.04.12 - klo:11:58 »
Asia on siinä mielessä tärkeä tiedostaa, varsinkin kun ketjun nimi on Herrasmies ja fyysinen kunto.
Tottahan se on, että huonolla ruokavaliolla ei painonhallintaa edistetä. Mutta se on fakta, että ilman liikuntaa fyysinen kunto ei kasva. Siihen ei ruokavalio itsessään auta mitään. Lihas ei kehitys jos sitä ei rasita.
Viestini oli hieman lyhyt, pahoittelen. Kommentoin lähinnä tuota liikunnan ja painonhallinnan yhteyttä jota usein liioitellaan. Jos ajatellaan että kova liikunta kuluttaa 600kcal/h, ja kilon rasvanpudotukseen (esim viikossa) tarvitaan 7000 miinuskilokaloria saadaan ynnäiltyä liikunnan tarpeeksi noin 11,5 tuntia. Samaan pääsee tiputtamalla syötävien kalorien määrää tuhannella/päivä.

So. kolme kertaa viikossa kuntosalilla pudottaa painoa ehkä 250 grammaa, ellei sitäkin kompensoi 300 kkalorin palkkarilla :p

Fyysinen kunto sensijaan ei nouse muten kuin urheilemalla. Samoin voi olla että kovasti ylipainoinen tai muuten vain veltto olmi jää veltoksi olmiksi laihanakin jos ei ole lihaksia tukemassa. Rinnanympäryksen olisi kuitenkin hyvä olla se vyötärö +20cm...

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #238 : 02.04.12 - klo:11:59 »
Onko tämä liikunnan väheksyminen joku uusi trendi painonhallinnassa? Olen hieman yllättynyt, kun ekaa kertaa tälläiseen törmään ja tällä foorumilla.
Liikunnan merkitystä painonhallintaan on vahvasti liioteltu.
Kirjoittelee laiska keikari?

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #239 : 02.04.12 - klo:12:09 »
Onko tämä liikunnan väheksyminen joku uusi trendi painonhallinnassa? Olen hieman yllättynyt, kun ekaa kertaa tälläiseen törmään ja tällä foorumilla.
Liikunnan merkitystä painonhallintaan on vahvasti liioteltu.
Kirjoittelee laiska keikari?

Ei vaan oikeassa oleva keikari. Nyt siihen mussuttaa joku väärässä oleva jotakin turhaa piikkiä perään.