Itse uin kolmesti viikossa Yrjönkadun uimahallissa. Koskaan en ole tavannut paikkaa, jossa liikuntaan yhdistyy yhtä suuri eleganssi kuin tuossa roomalaistyylisessä miellyttävyydessä. Sali, jossa uinti tapahtuu on tosiaan suunniteltu antiikin kylpylöitä silmällä pitäen ja toisessa kerroksessa voi nauttia höyrysaunan jälkeen shampanjaa, ilman että kukaan kuiskuttelee "elitistiä" suunpielestään.
Uintiaika Yrjönkadulla on kaksi tuntia per kerta, josta itse pyrin käyttämään uimiseen tunnin: ensin viisitoista minuuttia lämmittelyuintia, jonka jälkeen ylös juomaan kuppi kahvia ja lukemaan sanomalehteä, tämän jälkeen takaisin uima-altaan 28 asteiseen veteen uimaan nopeaa rintauintia 45-60 minuuttia ilman kosketuksia reunoihin tai pohjaan. Uinnin jälkeen pyhitän ajan kuohuviinille, shampanjalle, punaviineille, etanapannulle ja toisen kerroksen saunavalikoimalle.
Toki Yrjönkadulle on muodostunut maine seksuaalivähemmistöjen mekkana miesten alastonuinnin tähden, mutta itse koen alastomuuden vain kulttuurisena, paikkaan täysin kuuluvana ilmiönä, jota ilman uintikokemus ei olisi yhtä rento sekä mielyttävä. Itse en koskaan ole kokenut minkäänlaista häiritsevää käytöstä muiden miesten taholta, enkä usko että kovin moni muukaan Yrjönkadulla käyvä - maine on kasvanut tietämättömien kuullessa uimahallista jossa miehet uivat alasti, näin uskon.
Itse pysyn täysin uimahallini puolella ja käytän sitä hamaan loppuun asti ylpeydellä ja rakkaudella Mannerheimin ja Risto Rydin tavoin.
-
Sivuilta löytyvä esittely:
"Yrjönkadun uimahalli vihittiin käyttöön 4.6.1928. Se oli vuosikymmeniä Suomen ainoa julkisessa käytössä ollut uimahalli. Helsingin kaupungin omistukseen halli siirtyi vuonna 1967.
Yrjönkadun uimahalli on rakennuksena historiallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokas, aikansa klassismin tyypillinen ja edustava esimerkki. Vuosikymmenten ajan halli on säilyttänyt alkuperäisen ilmeensä ja vuonna 1997 aloitetun peruskorjauksen jälkeen halli avattiin upeasti entisöitynä yleisölle lokakuussa 1999.
Uinti hallissa tapahtuu erikseen naisten ja miesten vuoroilla. Uida voi uima-asussa tai ilman. Uima-asua on saanut käyttää syyskuusta 2001 alkaen."
Hinnastoa Ensimmäinen kerros:
Kaappi 4,40e
Istumahytti 4,80e
Toinen kerros: 12e
Etanapannu valkosipuli-pestovoilla & patonkia 9.80€
Brie-juustoa & lämmintä viikunahilloa 7.00€
Peltolan tilan vaniljajäätelöä & Provencen orvokkisiirappia 7.20€
Cristal Castellblanch Seco 20cl - kuohuviini 9,90€
Vilarnau Rose 75cl - kuohuviini 39,50€
Pommery POP 20cl - shampanja 24,00€
Chateau de Bligny Grande Reserve Brut 75cl - shampanja 69,00€
Kahvi 2,50€
http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/Liikuntapaikat/Uimahallit/Yrj_nkadun+uimahalli