Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367861 kertaa)

IHI

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #180 : 28.04.11 - klo:18:42 »
Ei ollut IHI huumoria, eikä pitäisi olla edes lapinlisää luvuissa. Meidän sodanajan kokoonpanossa tukiryhmällä on kannettavana ITKK + kasa raskaita ja kevyitä kertasinkoja. Eikä sinkopartiolle voi luonnollisesti antaa ITKK:n osia kannettavaksi. ITKK:n osat painavat muistini mukaan, 25kg ase, 9kg piippu, joita on siis 2 kannettavana (vaihdettava kuumentuessa) jalat +20kg, kehto n. 25kg. + lipaslaatikot, painopurje, tähtäin ym. sälää. Joku joka on tällä hetkellä intissä, voisi varmaan noi luvut tarkistaa, mutta ei tossa puhuta kuin max muutamien kilojen heitosta suuntaan tai toiseen. Homma menee niin, että kun ITKK on ilma-ammuntaa varten asennettu, niin koko roska nostetaan harteille ja menoksi, kehto (johon ase ja piippu on asennettuna) tulee siis harteille ja jalat jäävät sojottamaan vartalon sivuille. Nykyään kuulemma ITKK on ja pysyy pasin katolla eikä sitä enää metsässä kanneta. Ihan fiksua, sillä mun ryhmästä kahdella meni selkä rikki sitä kantaessa. Mun lisäksi myös ainakin yksi toinen rj kantoi koko roskaa vielä useammin yksin, mutta kaveri olikin mua selvästi isompi ja kovemmassa tikissä.

Yhden käden leuan uskon, sillä se on erittäin lähellä jopa itselläni (molemmilla käsillä menee 19-20). Yli sadan kilon kantamuksia taas en usko millään, jos et itse satu olemaan sataviisikymmetäkliloinen järkäle. Testaa huviksesi vaikka salilla heittää 130kg tankoon ja mieti paljonko se painaa. Panskampana kun painoin noin 75kg ja olin hapenottokyvyltäni huippukunnossa, pidin yhden vaelluksen ajan vain yhden päivän sellaista 50kg kuormaa rinkassani. Täytyy sanoa että aika paljon painoi sellaisen 15km jälkeen.

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #181 : 28.04.11 - klo:19:02 »
^ Nimenomaan. Yhdellä kädellä vetäminen on hiivatin raskasta.
Ihan samaa mieltä. On hyvä välillä vaihtaa kättä.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

ttuomine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #182 : 28.04.11 - klo:22:29 »
Löytyykö foorumilta muita maratooneihin hurahtaneita? Itselläni on nyt takana kolme maratonia ja tulevana kesänä olisi tarkoitus päästä ensimmäistä kertaa alle neljän tunnin.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #183 : 29.04.11 - klo:08:59 »
Löytyykö foorumilta muita maratooneihin hurahtaneita? Itselläni on nyt takana kolme maratonia ja tulevana kesänä olisi tarkoitus päästä ensimmäistä kertaa alle neljän tunnin.
Yhden puolikkaan ole vetänyt ja 28.5 pitäisi mennä kokonainen. Tosin itse olen hurahtanut triatloniin, vaikka yhtään kokomittaista ei ole mennyt, eikä välttämättä ihan heti menekkään.

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #184 : 29.04.11 - klo:15:14 »
^ näemmekö kesällä Joroisissa puolikkaalla?

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #185 : 30.04.11 - klo:11:39 »
Jotta pysyisi edes etäisesti aiheessa, niin minulle pukeutuminen on pienemmässä roolissa hyvältä näyttämisessä ja hyvinvoinnissa kuin hyvän fyysisen kunnon ylläpitäminen.

No jaa. Tärkeintä on asenne, se tapa miten kehoasi kannat. Itsevarmuus, hyvä itsetunto ja usko itseensä ovat asioita jotka säteilevät ihmisestä ulospäin ja saavat ihmisen näyttnämään tyylikkäältä. Jos ihminen näyttää kävelevältä anteeksipyynnöltä niin eipä siihen auta paraskaan vaatturi, personal trainer tai kuntosalilla vietetty valveillaoloaika.

Ei lihaskunnon ylläpidosta haittaakan ole mutta ei se ole mikään oikotie onneen. Itse pidän paljon tärkeämpänä irtisanoutumista tästä Suomeen jostain käsittämättömästä syystä juurtuneesta itseinhon ja -halveksunnan kulttuurista. Ole ylpeä itsestäsi, vaatteet ja muu tauhka ovat vain välineitä osoittaa että arvostat itseäsi. Ja että arvostat muitakin.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Westerberg

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #186 : 04.05.11 - klo:14:02 »
Osaisiko joku täällä neuvoa hyviä tapoja nilkkojen lihasten vahvistamiseen?

Kärsin jonkin asteisesta ylipronaatiosta, joka johtuu ilmeisesti "laiskoista" jaloista. Nyt mietinkin, että millä tavoin tästä laiskuudesta voisi päästä eroon. Tämä vaiva aiheuttaa kipuja erityisesti toisen polveni sisäpuolelle.

Varpaille nousu ja varpaiden "kipristely", perinteisen hiihto, paljasjalkajuoksu tai hyvin vähän vaimennetuilla tossuilla lenkkeily.

Toivo

  • Kisälli
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #187 : 05.05.11 - klo:14:14 »
Osaisiko joku täällä neuvoa hyviä tapoja nilkkojen lihasten vahvistamiseen?

Tasapainolauta tai -tyyny on hyvä nilkan kuntouttaja. Ilmatäytteinen tyyny on mielestäni paras. Sen avulla pystyy aktivoimaan koko jalan jalkapohjaa myöten. Tyynyn päällä voi sitten tehdä samoja liikkeitä kuin tasaisellakin; kyykkyjä, askelkyykkyjä, koordinaatioliikkeitä ym.. Luonnossa liikkuminen epätasaisella alustalla (kivet, juuret) aktivoi myös koko jalan lihaksistoa ihan eri tavalla kuin lenkkipolulla. Eli metsään siis...

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #188 : 05.05.11 - klo:14:40 »
Osaisiko joku täällä neuvoa hyviä tapoja nilkkojen lihasten vahvistamiseen?

Kärsin jonkin asteisesta ylipronaatiosta, joka johtuu ilmeisesti "laiskoista" jaloista. Nyt mietinkin, että millä tavoin tästä laiskuudesta voisi päästä eroon. Tämä vaiva aiheuttaa kipuja erityisesti toisen polveni sisäpuolelle.
Mä olen päässyt näistä vaivoista eroon seuraavalla kaavalla: Juoksua vähintään neljä kertaa viikossa tunnin ajan ja siihen päälle kerran viikossa salilla jalkatreeni joka sisältää seuraavat: Kyykky, yhden jalan kyykky, jalkaprässi, etureisipotku koneessa, takareidet koneessa sekä alataljassa taaksepäinpotku suoralla jalalla. Tuo juokseminen tosin kannattaa mitoittaa vastaamaan omaa kuntoaan, lähinnä matkan osalta siis. Tunnin kevyt hölkkä pitäisi kyllä onnistua jokaiselta. Tuo on se kaava, jolla onnistuin kuntouttamaan oman nilkkani yhdennentoista nivelsidevamman jälkeen takaisin siihen kuntoon, että pystyy treenaan kerran viikossa futista sekä pelaamaan yhden matsin viikossa.

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #189 : 05.05.11 - klo:15:57 »
Kiitos vinkeistä!


Juuri juokseminen on saanut toisen polveni kipeytymään polven sisäreunasta, mikä on jännä juttu sillä ei juoksemine ole ennen minulle mitään erityisiä kipuja aiheuttanut. Toisaalta ennen tätä kevättä en oikein harrastanut liikuntaa muutamaan vuoteen. Olen nyt lepuuttanut jalkaani parin viikon ajan. Tänään olisi tarkoitus käydä varovaisesti kokeilemassa juoksemista, mutta varmaankin otan rauhallisesti, ettei polvi rasitu liikaa. Ajattelin kokeilla puolen tunnin kevyttä lenkkiä ja lopettaa heti, jos alkaa sattumaan tai tulee muita outoja tuntemuksia polveen.

Matala jalan kaari ja löysät nilkat ei ole mikään ideaali yhdistelmä. Juostessa kipeytyvät polvet, eivätkä mitkään kengät sovi, koska sopivat muuten hölskyvät kantapäästä. Toivottavasta ahkera jalkajumppa auttaa kumpaankin ongelmaan eikä sen aloittaminen ole minulle vielä liian myöhäistä.
Käy teetättämässä itsellesi tukipohjalliset juoksukenkiin ja osta juoksukengät, jotka ovat profiililtaan neutraalit. Ja mitä ikinä teetkään, älä luota intersportin ja muiden yleisten urheilukauppojen myyjiin. Esim. ForRunnersin myyjillä Kampissa (en tiedä mistä kaupungista olet kotoisin) on ihan oikeaa asiantuntemusta aiheesta. Sano myyjälle, että sinulla on oma pohjallinen ja sen takia haluat neutraalit kengät. Kerro myös millaisella alustalla juokset päässääntöisesti ja jos juokset vuoropäivinä esim. hiekalla ja asfaltilla, niin hommaa molemmille alustoille omat lenkkarit. Tuolla pitäisi tuo pronaatiosta johtuva polvenkipeytyminen korjautua. Pronaation huonopuolihan on se, että polven lisäksi se kipeyttää pitkässä juoksussa myös lonkan ja aiheuttaa jännetulehduksia niveliin. En suosittele lähtemään leikkimään tuon kanssa, se kengissä ja pohjallisissa "säästetty" 250€ ei enää virnuiluta siinä vaiheessa, kun olet kolmatta kertaa lääkärillä ja kuukauden putkeen sairaslomalla. Lenkkareissa kannattaa muistaa, että lenkkarit ovat yleensä tehty joustavasta ja kevyestä kankaasta, joka venyy ja muokkauttaa todella hyvin käytössä.



e: ja tiedän, ei ole helppoa myöntää itselleen, että on ostanut itselleen sopimattomat lenkkarit ja vaihtaa niitä muutaman kuukauden käytön jälkeen.

Itse salitreenistä sen verran, että etenkin kyykky ja jalkaprässitekniikat kannattaa käydä saliohjaajan kanssa alkuun läpi, sillä kyykätessä on todella helppo rikkoa selkä ja prässissä polvet. Ja alkuun kannattaa aloittaa pienillä painoilla ja tehdä pitkää sarjaa, luokkaa 3 sarjaa 20 toistoa. Sitten kun 3-4 kuukauden jälkeen tekniikka ja perusvoima on alkanut päästä kohdalleen, niin lisää painoja sen verran, että sarjat lyhenevät 15 toistoon. Noh, nämä kyllä ovat sellaisia asioita, joissa saliohjaajat neuvovat ja halvimillaan pt:n saa tekemään treeniohjelma parilla kympillä.

edit2: hyvät lenkkarit ovat myös pitkäikäinen sijoitus. Mulla ollut nykyiset käytössä 4 tai 5 vuoden ajan tahdilla vähintään 40km/viikko (nykyisin tosin ~60km/viikko) ja ovat kunnoltaan edelleen kuin uudet.
« Viimeksi muokattu: 05.05.11 - klo:16:07 kirjoittanut Zildjiar »

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #190 : 05.05.11 - klo:17:11 »
Ja alkuun kannattaa aloittaa pienillä painoilla ja tehdä pitkää sarjaa, luokkaa 3 sarjaa 20 toistoa. Sitten kun 3-4 kuukauden jälkeen tekniikka ja perusvoima on alkanut päästä kohdalleen, niin lisää painoja sen verran, että sarjat lyhenevät 15 toistoon.

Ei, koska ei. Nostotekniikka pitää hioa kohdilleen, siitä olen samaa mieltä mutta toistomääriä ei ole pakko pitää missään 15+ tasolla. Useimmiten täydellä aloittelijalla tekniikka kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa toistomäärän (tai vastuksen) kasvaessa, joten on paljon parempi tehdä vaikkapa 6-8 toiston sarjoja niin että paketti pysyy kasassa kuin 3x25 niin että puolivälissä katoaa esim. yläselän jännitys jos kyykystä puhutaan.
Toi on se mitä mulle joskus 7-8 vuotta sitten opetettiin. Ja kuten sanoin, sen saliohjaajan valvonnassa ja neuvoilla tuo treenaaminen kannattaa aloittaa.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #191 : 05.05.11 - klo:22:47 »
Osaisiko joku täällä neuvoa hyviä tapoja nilkkojen lihasten vahvistamiseen?

Kärsin jonkin asteisesta ylipronaatiosta, joka johtuu ilmeisesti "laiskoista" jaloista. Nyt mietinkin, että millä tavoin tästä laiskuudesta voisi päästä eroon. Tämä vaiva aiheuttaa kipuja erityisesti toisen polveni sisäpuolelle.

Vielä yksi vinkki. Varpaille (tai oikeastaan päkiöille) nousu on hyvä liike, erityisesti jos teet sen yhdellä jalalla ja huolehdit jalan hyvästä linjauksesta. Yhden jalan nousu aktivoi paremmin jalan mediaalikaarta tukevia lihaksia kuin kahden jalan nousu ja on toki selvästi raskaampi harjoite.

AK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #192 : 07.05.11 - klo:17:30 »
Personal trainereitakin on niin monenlaisia, kannattaa valita kaveri joka tietää painonnostosta jotakin

Kaikesta muustakin samaa mieltä kuin Cdos, mutta erityisesti lainattua kohtaa pidän todella tärkeänä, jos haluaa esim. kyykkyn, maven, tempauksen ja rinnallevedon oppia tekemään oikealla ja turvallisella tekniikalla.

Olen myöskin samaa mieltä herrojen kanssa. Useimpien personal trainerien pyllistyskyykyt eivät ole mistään kotoisin. Kyykky pitää tehdä kunnolla pohjaan. Mikäli alaslaskun pysäyttää juuri niin, että reidet ovat vaakatasossa tai ylempänä vahingoittaa tämä polvia. Tuossa kohdassa rasitus on polville juuri suurimillaan ja siinä kohdissa junnaaminen ei tee hyvää. Pohjassa kääntyessä voivat käyttäytyä paljon luonnollisemmin, niin kuin niiden on tarkoitettu.

Itsekin painonnostoon hurahtaneena voin suositella sitä kyllä lämpimästi voimailusta kiinnostuneille. Tekniikka on kyllä tuossa lajissa todella tärkeä asia, että varsinkin aloittaessa ja koko harrastuksen aikana olisi hyvä olla joku tekniikasta tietävä mukana.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #193 : 07.05.11 - klo:18:41 »
Terby, ostitko tarkoituksella nimenomaan adizero-sarjaa? Kyseessähän on kilpailuihin ja kovavauhtisiin harjoitteisiin tarkoitettu kenkä, jonka ominaisuudet ovat sen takia keveys ja hyvin vähäinen vaimennus (verrattuna muihin juoksukenkiin). Mikäli hait nimenomaan näitä ominaisuuksia, niin asia ok, muuten ihmettelen valintaasi.

Kallisti

  • Kisälli
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #194 : 09.05.11 - klo:11:45 »
edit2: hyvät lenkkarit ovat myös pitkäikäinen sijoitus. Mulla ollut nykyiset käytössä 4 tai 5 vuoden ajan tahdilla vähintään 40km/viikko (nykyisin tosin ~60km/viikko) ja ovat kunnoltaan edelleen kuin uudet.

Mikäli juokset millään tasolla tuetuilla tai vaimennetuilla kengillä kuulostaa tuo määrä aika hurjalta. Itse juoksen vain paljain jaloin tai täysin tukemattomin ja vaimentamattomin kengin, eli askel kulkee ulkosyrjältä isolle varpaalle ponnistettaessa ilman kovaa täräytystä mikä normaalilla juoksutekniikalla kannallisilla kengillä tulee. Tuo täräytys kuluttaa melkoisen tehokkaasti tuetut kengät, enkä itse uskaltaisi juosta kovinkaan paljoa yli 1500 kilometriä samoilla tuetuilla vaimennetuilla kengillä. Vaikka hyvältä näyttäisivätkin.

Ja jos paljasjalkajuoksu kiinnostaa kannattaa aloittaa varovasti jos on tottunut kävelemään, juoksemaan ja oleskelemaan kengät jalassa joissa on mitään tukea missään suunnassa, voin taata että jalat kipeytyvät varmasti alkuun. Ja infoa löytyy paljon, kannattaa vain pitää lähdekriittisyys mielessä ja juostessa kuunnella omaa kehoaan.

Itse liikun kaikki kesät paljain jaloin ja juoksen joko paljain jaloin (pururadat, juoksuradat, hiekkarannat, hiekkatiet) tai tukemattomissa paljasjalkakengissä (käytössä tällä hetkellä Vibram Fivefingers KSO Trek, Merrel Trail Glove ja Feelmax Panka). Mutta mielessä täytyy aina olla oma keho ja sen kuuntelu. Itse olen ollut ikäni paljain varpain aina kun voin ja kehtaan (eli ei pukupäällä) joten totuttelua ei ole tullut tehtyä aikuisiällä, mutta jos jalat ovat kunnossa matala holvikaari (nousee paljasjalkajuoksua harrastettaessa luonnostaan lihasten vahvistuessa), lyhyt akileen jänne kannallisista kengistä, jne niin varmasti menee tovi totutellessa alkuun. Kuuntele itseäsi.