Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367851 kertaa)

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #585 : 13.06.14 - klo:09:53 »
Tuohon SloBon postaukseen sen verran, että itse suosin kippurasarvia ihan sen takia, että ajoasentoa voi vaihtaa ja tarvittaessa ajaa vastatuuleen alaotteelta. Kannattaa ottaa sellainen tanko, jossa droppi alaotteelle on pieni. Ja jos aikoo ajaa oikeast huonoilla talvikeleillä (polanteet ja muut urat), on cyclocross tai fitness joka tapauksessa ainakin vähän vaikea kun kovin leveitä nastoja ei saa alle. Itse ajan talvella pääsääntöisesti jousittamattomalla isopyöräisellä maastofillarilla. Yleispyörään levyjarrut ehdottomasti, jos budjetti kestää.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

teerihalme

  • Kisälli
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #586 : 13.06.14 - klo:10:08 »
Hyviä pointteja SloBolta yllä. Työkalujen käytön voi mun mielestä jakaa kahteen ääripäähän: omat työkalut aina mukana ja remontti tarvittaessa tien päällä. Toinen ääripää on kulkea ilman työkaluja ja remonttitarpeen ilmetessä tilata liikkuva pyörähuolto paikalle. Itse suosin ensimmäistä, tosin lyhyille kauppamatkoille en viitsi työkaluja ottaa mukaan.

Mitä pyöräsuosituksiin tulee, itse suosittelen arkikulkineeksi mahdollisimman yksinkertaista pyörää lokasuojilla ja muilla tarpeellisilla varusteilla kasattuna. Vaihtajat ja muut himmelit ovat toki hienoja insinöörityön taidonnäytteitä, mutta arkikäytössä melko tarpeettomia. Useamman kymmenen kilometrin matkoilla vaihteet toki helpottavat.

Oma valintani arkikulkineeksi alla. Kuvan setti toimii myös pidemmillä matkoilla, perinteinen kevään avaus HKI-BORGÅ-HKI meni onnistuneesti.


SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #587 : 15.06.14 - klo:21:59 »
Joo, vaiheiden määrä on makuasia kyllä. Itse arvostan kiihtyvyyttä ja ylämäkiominaisuuksia yhtälailla kuin mahdollisuutta ajaa kovaa, ja vaihdan ahkeraan, joten tykkään niistä. Mutta syklokrossarin rengashan on 35mm, ja kyllä siinä koossa jo renkaita saa kaikkiin muihin keleihin, paitsi siihen syvään lumimuhjuun.

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #588 : 16.06.14 - klo:09:56 »
^^Tyylikäs pyöräilyasu.

Minä ajelen etupäässä työmatkat, joista kertyy n. 15 km päivässä. Menopelinä on 7-vaihteinen perus-Helkama (made in Finland). Alkuun pidin mukana työkaluja ja sellaista, mutta olen pitemmän päälle jättänyt ne pois. Jos rengas hajoaa matkalla, niin menee suunnilleen yhtä kauan sen vaihtamisessa kuin siinä, että vain kävelen/talutan loppumatkan/jatkan bussilla. Ja sotken käteni mieluummin vasta kotona. Viimeisen 4 vuoden aikana rengas on hajonnut matkalla yhden kerran.

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #589 : 18.04.15 - klo:19:05 »
Onko muuten punttisalilla käyvät keikarit täällä kokeilleet HIT-tyyppistä treeniä? Ei osunut silmään tätä ketjua lueskellessa.

Luin tässä taannoin Doug McGuffin et al. Body By Science-kirjan jossa perusteltiin HIT- eli High Intensity-treeniä (joka on siis eri asia kuin HIIT, eli High Intensity Interval-treeni) monelta kantilta ja itse sitä muutaman kuukauden kokeilleena voin sanoa että tehokasta on. Sopii juuri laiskalle ja/tai kiireiselle kaverille. Itse kuulun laiskojen kastiin. 
 
Jos ei halua kayttää tuntikausia/viikko salilla ja lenkkipolulla niin koko homman voi McGuffin mukaa tiivistää varttiin viikossa. Itse sentään käytän pari tuntia (enintään) viikossa saliin ja sekin on yksi kolmasosa siitä mitä aiemmin. Varsinainen TUL eli Time Under Load siinä on kuitenkin vain n. 30-40 min/viikko, kymmenkunta eri liikettä ja vain yksi sarja kustakin. Vähemmän on enemmän.

Mielenkiintoinen pointti kirjassa on se että loppuun asti tehty hyvin hidas ja raskas lihastreeni voi olla jopa tehokkaampaa kardiotreeniä kuin tuntikausia juoksentelu. Siinä myös esitetään että nykyisenlainen kuntoiluohjelmien jako lihas- ja kardioharjoitteluun perustuu 70-luvun puutteelliseen tutkimukseen ja yksioikoisiin johtopäätöksiin. Perusväite on siis että harvoin ja lyhyesti mutta loppuun asti treenaaminen on ajallisesti tehokkainta ja turvallisinta sekä lihas- että kardiokunnon kohotusta. Itselleni tämä on ollut aikamoinen näkökulman muutos koko hommaan, varsinkin kun on huomannut edistyvänsä käytännössä. Mutta täytyy sanoa että on kyllä vaikeaa päästä tarvittavalle intensiivisyysasteelle ja oppia menemään mukavuusrajan yli. Kaikki eivät varmaan tämmöisestä tyylistä tykkää tai kokevat sen liian raskaaksi.   


_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #590 : 20.04.15 - klo:09:35 »
Kuulostaa milenkiintoiselta. Itsekin olen harjoitellut tuollaisella maksimivoima periaatteella, mutta hieman eri näkökulmasta.

Tuollainen maksimivoimaharjoittelu rekrytoi tehokkaammin motorisia yksiköitä, jonka takia tulokset tuntuvat nopeasti. Alun suoritusten nopea paraneminen johtuu siis hermostollisesta "kehityksestä". Antaa hyvän pohjan lihaskasvulle, mutta ei ole ehkä siihen suorin reitti. Itse arvostan juuri tuota hermostollista puolta, koska en halua juurikaan lisää lihasmassaa, vaan maksimit irti nykyisistä…

Tosin kannattaa pitää mielessä että sitä saa mitä tilaa. Fysiologian käsitykseni mukaan jos treenaat anaerobisesti saat pääsääntöisesti lihaksia ja kun treenaat aerobisesti saat kestävyyskuntoa, ihan näin uudenkin tutkimuksen valossa. Kannattaa myös pitää mielessä, että tuo "kardio" on vähän huono käsite. Kestävyyskunnossa kun on mukana kehon muutkin kudokset.

Mistä ostit kirjan? Löytyykö jostain ihan hyllystä? Kiinnostaa kurkata tuon kirjan lähdeluettelo, kun oli nettisivulla aika hurjat lupaukset ja väitetty tieteellinen pohja.


anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #591 : 20.04.15 - klo:10:28 »
Pakkiksella on yllättäen käyty HIT-asiaakin läpi. Kannattaa lukea sieltä.

Cdos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
  • turhin postaaja 2013
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #592 : 20.04.15 - klo:18:31 »
jos se on joku piri-mentzerin suojatti niin pitää tietenkin arvostaa.

omassa lajissani harvoin ja hitaasti harjoittelu on täysin naurettava ajatus, mutta ilmeisesti ulkonäköpuoleen panostaville tämäkin on toimiva systeemi ainakin johonkin pisteeseen asti.
Saatana mitä paskaa tämä nykyään on
Kiitos asiallisesta viestistä, jatka samaan malliin niin saadaan foorumin taso pysymään korkealla.

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #593 : 20.04.15 - klo:18:36 »
Pakkis? Missä?

^^Jos motorisilla yksiköillä tarkoitat niitä hitaammin mukaan tulevia lihassoluja, niin niitä juuri tavoitellaan. Ymmärsin niin että niitä on sellaisiakin jotka ovat ovat ikäänkuin hätävarana ääritilanteita varten, jolloin harjoituksessa on mentävä sille äärirajalle, eli yhtään toistoa ei enää saa tehtyä vaikka henkeä uhattaisiin ase ohimolla.

Näiden yksiköiden palautuminen on myös hyvin hidasta, jopa viikko tai enemmän, kun taas normaalissa 3 sarjan pumpissa rekrytoidaan pääasiassa niitä yksiköitä jotka toipuvat max minuuteissa. Tämä on mielestäni hieman eri asia kuin hermostollinen kehitys, vaikka en kyllä asiantuntija olekaan. Hermostollinen puoli otetaan huomioon niin että kun oppii paremmin tekmään sarjan loppuun asti, harjoitusmäärää pikemminkin vähennetään kuin lisätään toipumisen varmistamiseksi. Ylikunnon varominen otetaan siis vakavasti tässä tyylissä. Olen myös lukenut voiman kasvattamisesta ilman lihasmassan kasvua, mutta arvelen että se on eri asia. 

Aerobinen/anaerobinen on juuri fysiologisten argumenttien taustalle tässä, mutta täytyy sanoa että perehtyneisyyteni ei ole vielä sillä tasolla että osaisin argumentoida sitä. Lähtökohtana taitaa olla että kaikki lihastyö riittävällä intensiteetillä lisää rasitusta ja vaatimusta  sydämelle ja verenkierrolle, olipa se sitten matalaintensiteettistä ja tasaista juoksemista tai hyvin vaativaa painoharjoittelua. Kirjassa tätä tarkastellaan lihassolujen mitokondrioiden aineenvaihdunna tasolla. Treeni on siis nimenomaan aerobista. Pistää puuskuttamaan voimallisesti sillä käytössä on suuria lihasryhmiä täydellä teholla. Kesto on lyhyt, mutta aerobista intevalliharjoitteluahan on tutkittu ja havaittu tehokkaaksi, joten tätä kohtaa en näe kyseenalaiseksi. Youtubesta löytyy videoita haulla esim. "Doug McGuff workout". Niissä näkyy kuinka raskasta on hidas kadenssi ja kuinka hengitys muuttuu puuskutukseksi.   

Eräs toinen mainittu etu olisi että kun treenataan loppuun asti, tyhjentyvät lihassolujen glykogeenivarastot jolloin solut ottavat verestä glukoosia ja insuliiniherkkyys kasvaa.

Lainasin kirjan Helmetin kautta eli pääkaupunkiseudun kirjastoista löytyy.

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #594 : 20.04.15 - klo:18:49 »
Tässä video jossa McGuff lyhyesti esittelee kirjan pääkohdat ja perustelee kantansa: 

https://www.youtube.com/watch?v=ahIKTdJaXPE




Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #595 : 20.04.15 - klo:19:10 »
En ole oikein tajunnut miten kopioin useamman linkin samaan viestiin joten pahoittelen peräjälkeen viestittelyä. Laitan vielä linkin videoon miltä McGuff-treeni näyttää:

https://www.youtube.com/watch?v=FVhhbC51_3k

Herra treenaa laitteessa, koska niissä sarjan absoluuttiseen loppuun asti vieminen on turvallisempaa ja kontrolloidumpaa. Ongelmana voi olla löytää hyvät laitteet. Parhaimpina kuulemma pidetään Arthur Jonesin (HITin pioneeri...ja kyllä, Mentzer taisi olla varhaisia tyylin puolestapuhujia) 70-luvulla kehittämiä Nautilus-laitteita. Liikkeet ovat kuitenkin moninivelliikkeitä joten ne voi tehdä myös käsi-/levypainoilla ja tangolla. Itse olen huomannut että näissä ihan loppuun asti saaminen on pelottavampaa ja vaikeampaa siksi että toissijaiset, stabiloivat lihakset väsyvät ennen kuin kohteena oleva lihasryhmä. Itse käytän enimmäkseen smith-telinettä, jalkaprässiä ja tankoa painoineen. 
 

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #596 : 20.04.15 - klo:19:19 »
Vielä yksi linkki Drew Bayen sivuille ja blogiin, jossa on monenlaista asiaa HITistä.

http://baye.com/

On imeisesti treenannut ihmisiä tällä metodilla jo kauan. Kaveri on myös kehitellyt kehonpainoharjoittelusta HIT-version ja kirjoittanut siitä kirjan, joka voisi olla kyllä kiinnostava. Youtubessa on myös Bayen luento HITistä ja haastatteluja.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #597 : 20.04.15 - klo:19:20 »
Oma asenne on no pain, no gain. Toisaalta noita ei varmaan ole edes tarkoitettu mihinkään triathlon-kuntoon tähtäävälle tai muuten.

Tiivistä kansankielellä vähän tän sisältöä. Yritetäänkö tässä sanoa, että läskit palaa, kestävyys kohoaa ja lihakset kasvaa puolen tunnin viikkotreenillä?

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #598 : 20.04.15 - klo:19:55 »
No pain, no gain on nimenomaan se viesti tässä. Oma kokemus on sama. Aiemmin pumppailin kuusikin tuntia viikossa enkä tullut muuta kuin väsyneeksi. Eli olin ilmeisesti ylikunnossa eli -rasituksessa.

Ei puolen tunnin, vaan 12 minuutin. Ellei pidä taukoja.

Ja läskit ei pala treenillä, vaan ruokavaliolla, vaikka lihasmassan kasvu tietenkin lisää kalorinkulutusta. McGuff nimenomaan väittää että tämä on tehokainta yleiskunnon kohotusta. Sydäntä ja verenkiertoahan ei voi suoraan treenata, vaan se tehdään lihastyön kautta. Tehokkainta siinä on tehokkain treeni, eli suurten lihasryhmien loppuun asti rasittaminen. Hitaasti, eli hyvin raskaasti, mutta turvallisesti.

Thriathlonissa tarvitaan sen lajien treenausta koordinaation ja taidon takia, mutta periaatteessa siis se kardiopuoli hoituu tällä lihastreenillä, vieläpä ajallisesti tehokkaammin ja turvallisemmin. Juosta, pyöräillä ja uida voi jos niistä tykkää, mutta lihas- ja kardiokunnon takia ei ole tarvis vaan voi päästä vähemmällä.

Itse käytän läskin polttoon pätkäpaastoa fast-5 tyylillä, eli syön päivän ruoat 1-3 aterialla 5 tunnin aikaikkunassa esim. klo 11-16. Muuna aikana ei suuhun mene mitään, paitsi kalorittomia juomia. Itse juon vain vettä. Erittäin tehokasta ja laiskalle miehelle hyvin sopiva rutiini. Siihen tottuu yllättävän nopeasti. Voi tosin viedä muutaman viikon ennenkuin ketoosiin tarvittavat entsyymit kehossa heräävät ja alkavat toimia tehokkaasti jos ei ole tottunut syömään harvoin.
Tämä ei siis ole crash-dieetti tai kuuri vaan elämäntapa. Olen tullut vakuutuneeksi siitä että näillä pääsee just siihen rasvaprosenttiin kuin haluaa ilman suurempaa ponnistusta. Lisäksi paastolla on luultavasti suojaavia vaikutuksia aivosairauksia (dementia), diabetesta ja monia muita kroonisia sairauksia vastaan.

Oma terveysreseptini on siis HIT ja fast-5. Olen ollut myös kasvissyöjä n. 25 vuotta, mutta sen terveellisyydestä on tietysti monenlaisia mielipiteitä. Kamppailuni keskittyy liian hyvin maistuvaan makeaan, millä tunnetusti on kaikenlaisia terveyttä rapauttavia vaikutuksia painonnousun lisäksi.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #599 : 20.04.15 - klo:20:10 »
No joo, ollaan vähän eri linjoilla kun itselleni ei tosiaan mikään paasto tai erikoisdieetti sovi ja yksi perussääntö on ollut, ettei oman tahdon mukaan syömisestä ja juomisesta tingitä. Omakin treeni (lihaskunto, juoksu) on aika lähellä siinä 6h viikossa mutta olen kyllä tullut siihen vuosikausien vähitellen lisäämisellä enkä ole ylikuntoa joutunut kokemaan. Lajipaletti on kyllä itselläni aika spartalainen, pyöräily on ainoa "välineurheilu" ja muuten lajeina pelkät juoksu, uinti ja omapainotreeni josta lipsun painoliivillä. Olen kyllä kai ns läpipasko joten treeni tuntuu toimivan painonhallinnan ja lihaskunnon osalta hyvin.