Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367958 kertaa)

JJV

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #480 : 09.04.13 - klo:21:09 »
Ihan eri asia jaksaa juosta pari tuntia putkeen kuin nostaa muutamassa sekunnissa painava tanko ylös
  I see a shitstorm coming..

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #481 : 09.04.13 - klo:21:22 »
Ei kai kukaan oikeasti käy salilla minkään "paremman kunnon" takia. Salilla käydään, koska halutaan näyttää paremmalta, ainakin nuorempana. Keski-iän saavuttaneilla saattaa myös liikunnan terveysvaikutukset motivoida.  

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #482 : 09.04.13 - klo:21:26 »
Allekirjoittanut suosii mieluummin kestävyyttä kuin kertaluontoista räjähdysvoimaa. Ihan eri asia jaksaa juosta pari tuntia putkeen kuin nostaa muutamassa sekunnissa painava tanko ylös. Stubb on kova jätkä.

Kaikki meistä on joskus käynyt ekaa kertaa salilla. Osa meni toisen kerran, osa alkoi juoksemaan.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #483 : 09.04.13 - klo:22:02 »
Ei kai kukaan oikeasti käy salilla minkään "paremman kunnon" takia. Salilla käydään, koska halutaan näyttää paremmalta, ainakin nuorempana. Keski-iän saavuttaneilla saattaa myös liikunnan terveysvaikutukset motivoida.  

Minä käyn salilla itsekkäästi itseni takia. Se tunti muutaman kerran viikossa on minulle käytännössä ainoa aika tässä elämäntilanteessa jonka voin käyttää vain ja ainoastaan itselleni. Laitan tulpat korviin, musiikin soimaan ja alan seurustella fysiikkani kanssa raudan avulla. Kuuntelen lihaksiani, jänteitäni, luitani ja niveliani ja annan niille pientä haastetta. Annan alitajunnan työstää työpäivän ja perhe-elämän solmuja. Kun olen salilla, pyörän selässä tai ampumaradalla, olen eri maailmassa jossa ajankululla ei ole enää merkitystä. Tunnen olevani läsnä vain ja ainoastaan tässä ja nyt, menneellä ja tulevalla ei ole mitään merkitystä. On vain tässä ja nyt.

Aistit herkistyvät, tunnen jokaisen sydämenlyönnin, jokaisen hengenvedon, jokaisen hikipisaran. Kuitenkin mielen täyttää suloinen rauha. Ajatus kirkastuu ja avartuu, arkipäivän pikku vastoinkäymiset asettuvat oikeisiin mittasuhteisiin.

Just my 2c.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #484 : 09.04.13 - klo:22:11 »
Ei tarvitse kirjoittaa Pakkotoistoon saadakseen vinkkejä. Jotain näistä poimin omaan käyttöön ja katson tuleeko muutoksia kroppaan.

Kuten bowtiepasta sanoi, niin toki PTn palkkaaminen on yksi vaihtoehto. Voi olla että siihen tulee mentyä jossain vaiheessa.

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #485 : 09.04.13 - klo:22:21 »
Ei kai kukaan oikeasti käy salilla minkään "paremman kunnon" takia. Salilla käydään, koska halutaan näyttää paremmalta, ainakin nuorempana. Keski-iän saavuttaneilla saattaa myös liikunnan terveysvaikutukset motivoida.  

Mä aloin käydä salillla 22 vuotta sitten kun valmentaja "käski" että pitäisi saada vähän lihasta kroppaan. Laji oli pikajuoksu joka sittemmin vaihtui pyöräilyyn. Kumpaakaan en enää harrasta, mutta salilla käyn yhä sen 3 kertaa viikkoon. En oikein osaa sanoa mikä siinä motivoi tai ei. Elämäntapa lienee se oikea määritelmä. Vinkkejä ja ohjeita saliharjoitteluun on yhtä paljon kuin siellä käy jengiäkin ja kaikenlaista tyyppiähän siellä tosiaan näkee. Itse tiedän tasan tarkkaan mikä sopii minulle mutta se ei kyllä selvinnyt ihan heti vaikka oli ammattilaisen tekemät ohjelmat joilla homma lähti alkuun. Sanoisin, että kannattaa ottaa vinkkejä vastaan vähän sieltä ja täältä ja opetella mikä on itselle se paras tapa. Kesäsuunnitelmaketjussa sanoin Choirille, että tarjoon viskit jos tulee kulmille mutta salille en kyllä aio häntä viedä.

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #486 : 09.04.13 - klo:23:52 »
Mä aloin käydä salillla 22 vuotta sitten... En oikein osaa sanoa mikä siinä motivoi tai ei. Elämäntapa lienee se oikea määritelmä.  Kesäsuunnitelmaketjussa sanoin Choirille, että tarjoon viskit jos tulee kulmille mutta salille en kyllä aio häntä viedä.

AI ET VAI !? No, whisky kyllä riittääkin, kiitos! Voimme myös halutessasi keskustella kuntosaliharjoittelusta, kun Sinulla on siitäkin noin pitkä kokemus. Minä olen oikeastaan viime syksystä alkanut käydä salilla ja vuoden vaihteen jälkeen jopa 4x /vko. En ole koskaan ollut kovin liikunnallinen, mutta tässä lajissa on jotakin ihanan äijämäistä!

Olen reenannut kaksijakoisella systeemillä, eli kropan lihasryhmät jaetaan kahteen ja treenataan 2x viikossa. Toisaalta hieman pelkään, että jos väsähdän hommaan... Sarjoissa 10-15 toistoa, joka lienee aika paljon. Ehkä pitäisi laittaa enemmän painoa? Itselleni tuntuu hyvältä tehdä viimeisessä sarjassa niin monta toistoa, ettei paino enää fuskaamatta nouse. Silloin vasta tuntee harjoitelleensa.

Salarymanin viimeisin viesti oli ajatuksia herättävä.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #487 : 10.04.13 - klo:07:06 »
Toki on selvää, että aloittelija ei osaa tehdä oikeita valintoja. Mats kuitenkin kirjoitti, että harjoitustaustaa oli jo takana, ei siis ollut kyse aloittelijasta. Ja toki suorituskykyyn kuuluu voima. Suorituskykyyn kuuluu kuitenkin muitakin asioita. (Maksimi)voiman kehitykseen kuuluu mm. maksimikolmosten tekeminen, esim. ehdotetut 3*3, 5*3 tai jopa 8*3 tukevat tätä kehitystä. Tämä ei kuitenkaan ollut se, mitä asiakas tilasi, hän melko suorasanaisesti halusi kiinteyttää kroppaansa, ei kehittää varsinaisesti voimaa. Eli ehdotettu lääke ei parhaalla tavalla vastannut tavoitetta.

Se mitä halusin kritisoida, oli se, että kaikkeen tarjotaan samoja vakiovastauksia, nämä perusohjelmat lähtökohtina uskoen, että ne tarjoavat tosiaankin vastauksen kaikkeen. Missä olivat ehdotukset käyttää vaikkapa laddereita, vo2 max- intervallitreeniä jne, jotka todistettavasti ovat tehokkaimpia tapoja vähentää kehon rasvaa ts. kiinteytyä? Toki voimatasoistakin kannattaa pitää kiinni, mutta siihen riittää yksi treeni viikossa, jopa kahdessa. Näkökulmat ovat kovin suppeita.

Tämän läpikäynti vaatisi paljon pidempää kirjoitusta, johon tämä ei ole paras paikka. Jos haluaa avartaa käsityksiään, kannattaa lukea ahkerasti, eikä pakkotoisto.com ole se kaikkein informatiivisin nettisaitti. Se mitä peräänkuulutan on, että ajatelkaa out-of-the-box. Toki voi jäädä joka tilanteessa käyttämään näitä eccojakin, jos siltä tuntuu. Over and out.

Ainakin itse ajattelin koko homman aika eri tavalla kuin sinä. Mats käsittääkseni sanoi haluavansa kiinteyttää kroppaa JA kehittää vartaloaan, erityisesti rintalihaksia, eikä siis vain kiinteyttää kroppaa. Eikö kuitenkin näin? Tästä pääsemme seuraavaan ajatuskulkuun:

Lihasmassan kasvattaminen miinuskaloreilla on ns. erittäin haastavaa. (Lisäksi Mats taisi ilmoittaa käyvänsä 3x viikossa salilla ja juoksevansa muina päivinä.) Kuntosali on suhteellisen huono paikka kiinteytymiselle, koska:

1) ns. puhdas urheiludieetti on joka tapauksessa haastava lähestymistapa, jos ruokavalioon ei kosketa
2) urheiludieetti on vaikea myös siksi, että ruokavaliolla hyvin usein kompensoidaan saavutettu kalorinkulutus, jolloin päädytään nollatilanteeseen
3) juokseminen, erilaiset jumpat, ja mikä tahansa olennaisesti liikkuvampi laji on kalorien kulutukseen helpompi ja tehokkaampi lähestymistapa

Tämän vuoksi kuntosalilla mielestäni kannattaa keskittyä oikeasti niihin kahteen asiaan, joihin se toimii ylivertaisesti tavallisen tallaajan ulottuvilla oleviin muihin keinoihin nähden: lihaksen ja/tai voiman kasvattamiseen.

Kun yllä todettiin, että lihaksen kasvattaminen miinuskaloreilla on vaikeaa, ja olettamana on, että Mats toteuttaa kiinteytystavoitettaan 1) juoksun; ja 2) dieetin avulla, salilla ei ehkä ole järkevää yrittääkään sitä lihaksen kasvattamista, vaikka tavoitteena on "rintalihasten muokkaus." Pikemminkin kannattaa mielestäni kehittää ja ylläpitää voimatasoa (ns. hermotukset) dieetin ajan. Tämä antaa huomattavasti paremmat lähtökohdat kiinteytystavoitteen jälkeen lähteä muokkaamaan vartaloa (koska mitä ilmeisimmin sellaisia tavoitteita on kiinteytymistavoitteen lisäksi) tai siirtyä kohti muita tavoitteita saliharjoittelussa.

Näin itse ajattelin asian.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #488 : 10.04.13 - klo:09:55 »
Ilmaisin varmasti omat tavoitteet huonosti. Nuorempana oli enemmän lihasta (ei varmasti mitään hyvää treeniä, mutta niistä ajoista on yli 10 vuotta) ja kun lihasten osuus on vähentynyt, niin rasvaa on päässyt kertymään. Yritän siis saada rasvaprosenttia pienemmäksi, mutta tarkoitus ei ole hävittää loppuja lihaksia kuitenkaan.

Varsinaisella dietillä en ole, koska tarkoitus on löytää tavat, joilla pitää kroppa suhteellisen vakiona, kunhan saan ympärysmittaa pois. Pari senttiä lähti talvella ja vielä olisi hyvä saada lisää pois. Painoani en tarkkaile, mutta hiilareita olen karsinut. Kuten aikaisemmin totesin, ideoita sain täältä ja kokeilinkin jotain jo. Jos kevään ja kesän aikana en edisty uusilla ideoilla mitä otan käyttöön, niin sitten pitää ostaa asiantuntijan apua. Personal trainereista kokemus on hyvin vähäistä(kun on vaihtanut salia, niin jonkun ohjelman on saanyt tms), tiedä sitten millaisia ohjeita heiltäkin tulee.

Ohjeita on toki erilaisia, mutta niin on ihmisiä ja tavoitteita. Mitä olen lukenut, niin tutkimusten mukaan saatujen kaloreiden määrän vähentäminen on paras tapa tiputtaa painoa. Ja joku hi-juoksu vaikuttaa helpoimmalle tavalle polttaa rasvaa. Kuten täälläkin joku totesi, ns. normaali kuntosaliharjoittelu (muutama liike, lepo jne) ei kuluta kovin paljon kaloreita. Toisena puolena on tietysti se, että mitä painavampi ja suuremmat lihakset on, sitä enemmän kuluttaa energiaa kun vaikka kävelee. Tai ihan vaan kun pitää sohvalla puolensa Maan vetovoimaa vastaan.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #489 : 10.04.13 - klo:10:16 »
Huolestuttavaa on se, että Suomessa osteoporoosi on kansantauti, joka on kummallista sillä kulutamme eniten maitoa maailman kansakunnista. Liikunnan puutehan tähän on suurin syy, eikä sydän- ja verisuonitauditkaan parane pillereitä popsimalla. Liike on lääke. Outoa että tällaisia vasta alkaa ajattelemaan vanhetessaan, nuorempana terveysaspekteja ei miettinyt juurikaan.

lawry

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 262
  • UNDISPUTED #MENSWEAR CHAMPION
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #490 : 10.04.13 - klo:10:56 »
Huolestuttavaa on se, että Suomessa osteoporoosi on kansantauti, joka on kummallista sillä kulutamme eniten maitoa maailman kansakunnista.

Ei se osteoporoosi maitoa juomalla vähene, suomalainen maitohan on täyttä roskaa.

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #491 : 10.04.13 - klo:11:07 »
Ei suomalainen maito välttämättä roskaa ole (itse käytän vain kahvissa), mutta sanottakoon näin, että sillä valion myyntimiehellä on omat intressinsä kun sepustaa tarinoita siitä miten maito ehkäisee ties mitä. Kaikille ei tule yllätyksenä se, että maito ei ehkäise osteoporoosia.

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #492 : 10.04.13 - klo:11:22 »
Kohta joku sanoo, että älä laita kahvia maitoon. Mutta itse kysymyksen osalta sanoisin, että kuulostaa todella epäilyttävältä.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #493 : 10.04.13 - klo:11:24 »
^^ testaa ja raportoi tänne.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #494 : 10.04.13 - klo:12:17 »
Huolestuttavaa on se, että Suomessa osteoporoosi on kansantauti, joka on kummallista sillä kulutamme eniten maitoa maailman kansakunnista.

Ei se osteoporoosi maitoa juomalla vähene, suomalainen maitohan on täyttä roskaa.

Totta, tästä syystä mainitsinkin koska maitoa markkinoidaan että se vahvistaisi luustoa. Sen kun istutaan perseellämme ja vedetään maitoa niin lihakset kasvaa silmissä ja luusto vahvistuu.