Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367942 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #300 : 15.06.12 - klo:04:56 »
Nykyään vannon enemmän tehon nimiin, eli pyrin pitämään treenit voimaannuttavina, eli että eivät vie päivän energiaa. Tämän takia olen suosinut aamulenkkejä, jolloin on virtaa, lihakset ovat levänneitä ja saan koneen hyvin käyntiin heti aamusta. Lenkki kestää 30-45 minuuttia ja se on vaihtelevavauhtinen, jolloin saan syketason nousemaan. Lopun vedän aina niin lujaa kuin pystyn, jotta karstat lähtevät liikenteeseen. Vartti treenin jälkeen on monesti paha olo, mutta kun se taittuu niin sitten tunne on mahtava ja kantaa pitkälle iltapäivään.

Juu. Juoksen silloin tällöin lenkin, ihan jonkin kumman henkisen "tarkastuksen" takia. 10km pitää mennä kolmeen varttiin ilman, että on millään tavalla paha olo, ilman että syke nousee häiritsevästi ja etteikö pystyisi vielä rypistämään ajasta pois, jos kakara-ajan hampaat irvessä -meno houkuttaisi yhtään. N. kerran kahdessa viikossa moinen - ja onnistuu. Melkein on olo, että voisi jutella tuolla vauhdilla koko matkan ilman isompia ongelmia.

Normaalitreenini on kamppailulajipohjaista, kehon painolla toimivaa ja monipuolista. Sen jälkeen tulee lähinnä olo siitä, että keho on sopivasti rasitettu, liikeradat ovat auki ja että jokainen juttu lähtee siten, miten pitääkin.

Kerran viikossa sitten totean kavereiden kanssa (eri lajeista), että lähtee, miten pitääkin. Kaikilla väh. 20v tausta - koska mukaan ei mahdu niitä, joiden pitää saada joku typerä sulka hattuunsa. Kaikki meistä ovat olleet sellaisia, on hyvä vääntää siten, että voitto ja häviö kuitataan oppina. Uudet mukaan jonkun tuomana, mistään avoimesta setistä ei ole kyse.

On oikeasti kivaa treenata jotain, jonka lopullisella "täydellisesti" hallitsemisella ei ole väliä ja jota ei tarvitse opetella pidemmälle. Ja jossa silti on tarpeeksi varianssia siihen, että sitä voi vain tehdä ja nauttia.

Ylläpitoa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #301 : 15.06.12 - klo:13:35 »
Hyvä kirjoitus. Itse olen kilpaurheilutaustainen ja aikuiseksi piti kasvaa, jotta osaan nauttia treenistä treeninä. Jos lähtökohtaisesti ei ole fiilistä niin sitten en tee sellaista mikä ei tunnu hyvältä. Korvaan sen jollain muulla.

Vaikka tavoitteita olen asettanut, niin ne eivät maksimaalisesti ohjaa tekemistäni. Kun ei tartte tuhannesosia ulosmitata tuloksesta, niin voin treenata silti hyvillä mielin kohtuudella.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #302 : 15.06.12 - klo:14:50 »
Ollut aika nuutunut viikko maanantain jälkeen. Viikko alkoi aamu-uinnilla, tunti rintaa 06.30 Uimastadionilla, töiden jälkeen lihastreeniä puoli tuntia jonka jälkeen spontaani puolimaratoniksi venynyt iltalenkki. Oma ennätys 1.37 syntyi ja olen aika tyytyväinen mutta sen jälkeen on ollut ihan maksimi tuollainen tunti per päivä mitä on jaksanut. Kyllä se mehut vei.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #303 : 15.06.12 - klo:19:43 »
Ollut aika nuutunut viikko maanantain jälkeen. Viikko alkoi aamu-uinnilla, tunti rintaa 06.30 Uimastadionilla, töiden jälkeen lihastreeniä puoli tuntia jonka jälkeen spontaani puolimaratoniksi venynyt iltalenkki. Oma ennätys 1.37 syntyi ja olen aika tyytyväinen mutta sen jälkeen on ollut ihan maksimi tuollainen tunti per päivä mitä on jaksanut. Kyllä se mehut vei.

Puolimaraton tuolla vauhdilla on jo kuluttava suoritus, joten ei ihmekään jos vähän hyydyttää.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #304 : 16.06.12 - klo:18:31 »
Ollut aika nuutunut viikko maanantain jälkeen. Viikko alkoi aamu-uinnilla, tunti rintaa 06.30 Uimastadionilla, töiden jälkeen lihastreeniä puoli tuntia jonka jälkeen spontaani puolimaratoniksi venynyt iltalenkki. Oma ennätys 1.37 syntyi ja olen aika tyytyväinen mutta sen jälkeen on ollut ihan maksimi tuollainen tunti per päivä mitä on jaksanut. Kyllä se mehut vei.
Aika hyvät treenit. Ihailen viitsimistäsi herätä uimaan tuohon aikaan.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #305 : 29.06.12 - klo:09:47 »
Cross fit miehet ja muut leuanvetäjät, mikä on paras keino saada jumittunut kehitys eteenpäin? Maksimit on tällähetkellä 19-20 kapealla vastaotteella, leveällä myötäotteella vähemmän. Aloitin aikoinaan tällä ohjelmalla ihan huvikseni tekemään sarjoja mutta nyt on ohjelman tavoite saavutettu mutta silti koko ohjelma ei mene: http://twentypullups.com/

Nuo sarjat ovat jääneet minulla viikon 5 päivään 3, jossa pitäisi kahden minuutin tauoilla vetää 10-11-12-13-15, parhaimmillani olen saanut kaikki vedettyä paitsi viimeisen, jossa jään johonkin 11 tasolle. Välillä ei mene ollenkaan. Kuitenkaan kehitystä ei tapahdu, välillä jopa taantuu.

Enemmän treenejä viikossa? Nyt kolme, tuntuu että peräkkäisinä päivinä ei homma kulje. Pitempiä sarjoja vai enemmän lyhyempiä?

lawry

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 262
  • UNDISPUTED #MENSWEAR CHAMPION
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #306 : 29.06.12 - klo:09:57 »
Cross fit miehet ja muut leuanvetäjät, mikä on paras keino saada jumittunut kehitys eteenpäin? Maksimit on tällähetkellä 19-20 kapealla vastaotteella, leveällä myötäotteella vähemmän. Aloitin aikoinaan tällä ohjelmalla ihan huvikseni tekemään sarjoja mutta nyt on ohjelman tavoite saavutettu mutta silti koko ohjelma ei mene: http://twentypullups.com/

Nuo sarjat ovat jääneet minulla viikon 5 päivään 3, jossa pitäisi kahden minuutin tauoilla vetää 10-11-12-13-15, parhaimmillani olen saanut kaikki vedettyä paitsi viimeisen, jossa jään johonkin 11 tasolle. Välillä ei mene ollenkaan. Kuitenkaan kehitystä ei tapahdu, välillä jopa taantuu.

Enemmän treenejä viikossa? Nyt kolme, tuntuu että peräkkäisinä päivinä ei homma kulje. Pitempiä sarjoja vai enemmän lyhyempiä?

En ole mikään guru, mutta...

Tee lyhyempiä sarjoja (3-5 toistoa), lisäpainoilla. Aina kun menee 3 x 5, lisää 2,5kg. Tee leukoja kerran viikossa ja joku hyvä apuliike kerran viikossa. Pikkuhiljaa voimat kasvaa ja lisäpainottomat leuat tuntuu jo reilusti kevyemmiltä. Meidän salilla käy muutama tyyppi, jotka tekee ainoastaan lisäpainoilla ja vitosia. Ilman lisäpainoja pystyvät kuitenkin tekemään ihan älyttömän määrän leukoja kerralla.

Oma kehitys on tolla systeemillä ollut tasaisen varmaa ja tavoitteena oleva muscle-up on varmaan ihan realismia syksyllä. Ainakin toivottavasti.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #307 : 29.06.12 - klo:09:59 »
Ei varmaan sitten muuta kuin reppu selkään ja painoa sinne. Onko muuten olemassa jotain painovöitä tai -reppuja, jotka sopisi tähän hyvin? Mieluummin paino mahdollisimman korkealla selässä, niin punnerruksissakin toimisivat tehokkaasti.

lawry

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 262
  • UNDISPUTED #MENSWEAR CHAMPION
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #308 : 29.06.12 - klo:10:04 »
Ei varmaan sitten muuta kuin reppu selkään ja painoa sinne. Onko muuten olemassa jotain painovöitä tai -reppuja, jotka sopisi tähän hyvin? Mieluummin paino mahdollisimman korkealla selässä, niin punnerruksissakin toimisivat tehokkaasti.

Laitan aina levypainoja roikkumaan painonnostovyöhön, toiset käyttää salin painoliivejä tai roikottaa kahvakuulia vyössä. DIY-meininkiin ehkä joku tosi tiukalle kiristetty reppu ajaisi saman asian.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #309 : 29.06.12 - klo:10:05 »
Treenailen näitä kotona niin joku helppokäyttöinen reppuratkaisu olisi varmaan paras. DIY-viritelmät varmasti toimii leuoissa mutta punnerruksissa tarvitaan jo tukeva ratkaisu.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #310 : 29.06.12 - klo:10:06 »
http://shop.spartan.fi/product_details.php?p=46

Ei nyt se ihan halvin vaihtoehto, mutta toisaalta nuo ovat kyllä todella hyviä. Nykyisellä salillani tosin noita ei ole, joten olen levypainoja roikuttanut. Mutta just esim punnerruksia, juoksuja jne varten painoliivi paras valinta.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Tomba

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #311 : 29.06.12 - klo:12:18 »
Itse sain hurjasti kehitystä leuanvedossa aikaan sillä, että tein kerran viikossa kolme sarjaa.
Aloitin sellaisella kunnolla, että sain muistaakseni 3 kertaa 12 toistoa ja sitten loppujen lopuksi meni jo 3 kertaa 25 leukaa. Kun olin ensin saanut tehtyä tuon 3 kertaa 12 tein seuraavalla kerralla esimerkiksi 13, 13 ja 10 jolloin taas seuraavalla kerralla yritin tehdä 3x13 ennen kuin siirryin ylöspäin toistomäärässä. Samalla tein kylläkin kaikkea muuta mahdollista 2-jakoisella kuntosaliohjelmalla aerobiset treenit mukaanlukien ja rasvaprosenttikn pieneni samalla noin 14-> 8%. Lisäpainoja ei tullut käytettyä juuri ollenkaan. Tuo 3 sarjaa kasvavilla toistomäärillä tai suuremmilla painoilla tuntui toimivan myös muissa liikkeissä hyvin.

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #312 : 29.06.12 - klo:12:23 »
tarjoon sille kaljan, joka saa vedettyä 20 muscle uppia sillai, et näyttää ettei tunnu missään

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #313 : 29.06.12 - klo:12:39 »
Noita ois kiva joskus koittaa tehdä mutta salilla menis pää läpi katosta jos yrittää.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #314 : 29.06.12 - klo:14:46 »
Tuollainen Spartan shopin painoliivi 10kg painoilla voisi olla ihan asiallinen sijoitus kun lihakseni ei ole vielä Juban lailla MAKSIMIKOOSSAAN. Nykyinen tahti on ollut sellainen viisi kymmenen-kahdentoista sarjaa kolmesti viikossa. Jos 5kg lisäpainolla vetelisi aluksi mahdollisimman lähelle samaa määrää kuin nyt, niin kai se kehitys siitä taas nytkähtäisi liikkeelle? Paljon useampaa tuollaista 50 settiä en usko viikkoon saavani menemään, ainakaan jos lisään painoa.