Kirjoittaja Aihe: Herrasmies ja fyysinen kunto  (Luettu 367830 kertaa)

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Herrasmies ja fyysinen kunto
« : 11.06.09 - klo:14:06 »
Oikeastaan jo otsikointi tuottaa hitusen ongelmia. Tarkoituksenani on käsitellä fyysisen kunnon, vaatetuksen ja herrasmies-käsitteen yhteyttä.

Lähden liikkeelle väittämällä: "Nykyajan pahe on lisääntyvä ylipaino. Herrasmiehen tai keikarin tulee pitää huolta itsestään siten, ettei ylipainoa pääse kertymään."
Mielestäni fyysinen suorituskyky on hyve, joka tulee laskea herrasmiehen määritelmään. Maamme nuorison ja myö vanhemman väen kunto on laskenut jo vuosikymmeniä ja tulokset alkavat olla sen suhteen katastrofaalisia. Eräiden mittareiden mukaan suomalainen ei selviä edes kahdeksan tunnin työpäivästä vaan työpäivän pituuden tulisi olla 6h fyysisen kunnon puitteissa. Kunnon mukaisen rajan ylittäminen kerää fyysistä velkaa ja osaltaan aiheuttaa sairaspoissaoloja. Asiaa on tutkittu enemmänkin ja ohessa on EVAn raportti etenkin suomalaisten miesten kunnosta http://http://www.eva.fi/files/1986_miehet_kuntoon.pdf.
Kerran keikari on edelläkävijä pukeutumisessa, käytöstavoissa jne.,  tulisi hänen olla myös suunnannäyttäjä myös urheilullisuudessa.

Vähän taustoja itsestäni:
Lapsesta asti urheilua harrastaneena olin pitkään kunnossa ja viimeisinä opiskeluvuosina kunto pääsi vähän repsahtamaan ja sen myötä painokin nousi. En silti ollut ylipainoinen, mutta tiesin, että jotakin on tehtävä. Aloitin vuosi sitten kuntoilukamppanjan "huippukuntoon kolmekymppiseksi", jonka parissa tulnen viettämään loppuikäni. Pari vuotta on vielä tuohon omaan päämäärääni matkaa ja olen huomannut sekä työssä jaksamisen että oman elämisen laadun parantuneen. Ohessa on tullut kommentteja hoikentuneesta ulkomuodosta, mutta ne olen jättänyt omaan arvoonsa, sillä vietän aikaa  lenkkipolullaomaa hyvinvointiani varten. Omana tavoitteena on klassisen urheilullisen miesvartalon omaaminen ja sinne on vielä jonkun verran matkaa, mutta tavoitteita pitää olla.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #1 : 11.06.09 - klo:15:03 »
Yläaste tietokoneen äärellä, lukio myös ja nyt yliopisto-opiskelujen toisena vuonna huomaan olevani kasa luita. Hyvä kun keho pysyy kasassa nykyisten rauskalihasten avulla juuri ja juuri. Olen päättänyt aloittaa hölkkäämisen, sillä kaikki merkit osoittavat liikkumattomuuden olevan tappavaa. Ei evoluutio ole suunnannut ihmiskehoa istumaan tuntikausia vuosien ajan.

Alec: keikari-sanaa tulisi välttää, sillä konnotaatioiden puolesta se viittaa räikeän erottuvaan huikentelijaan. Foorumin puolen vuoden keskustelut ovat osoittaneet, ettei jäsenistössämme keikareita ole lainkaan. Mikäli sanaa haluaa hakea, valitsisin "herrasmiehen", tai edes herrasmiehen kuvaa kunnioittavan miehen. Viilaan pilkkua, mutta en tee sitä tullakseni suosituksi.

Mitä kuntoon tulee, uskon riittävän hyvä yleiskunnon olevan merkki itsekurista ja itsensä arvostamisesta. Nämä eivät ole huonoja ominaisuuksia kenessäkään.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Viitanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #2 : 11.06.09 - klo:16:32 »
Ihan pienenä miehenä tuli liikuttua ja olin jopa nopeakin juoksemaan, mutta yläkoulu-luokio-akselilla tuli liikuttua todella vähän. Siitä huolimatta kykenin suorittamaan varusmiespalveluksen hyvin muiden mukana (jopa au-koulutus). Vähäisestä liikunnasta huolimatta olen aina ollut hoikka.
Mielestäni fyysinen suorituskyky ei ole itseisarvo nykyajan herrasmiehelle, riittää, että on terveen näköinen ja kulkee reippaasti selkä suorassa.
Taide on ainoa vakava asia maailmassa. Ja taiteilija on ainoa henkilö, joka ei ole koskaan vakavissaan - Oscar Wilde.

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #3 : 11.06.09 - klo:23:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Viitanen"
Mielestäni fyysinen suorituskyky ei ole itseisarvo nykyajan herrasmiehelle, riittää, että on terveen näköinen ja kulkee reippaasti selkä suorassa.

Itsekin olen ollut aina hoikka ja "terveen näköinen" mutta olen tästä hiukan eri mieltä.  Esim. pitkänä henkilönä jo pelkkä selkä suorassa kulkeminen (ryhti) vaatii säännöllistä lihashuoltoa ja liikuntaa. Olenkin enemmän AlecLewainin kanssa samoilla linjoilla siitä että fyysinen kunto/suorituskyky pitäisi olla osa nykyajan herrasmiehen niinkuin oikeastaan kenen tahansa muunkin määritelmää. Ja yhdyn myös Villen näkemykseen itsekurista, määrätietoisuudesta ja itsensä arvostamisesta.

En tarkoita fyysistä suorituskykyä nyt minään kuinka monta leukaa, punnerrusta, kiloa tai kilometriä taittuu, vaan enemmänkin sellaisena terveenä liikuntana ja oman kehonsa huoltamisena, joka pitää miehen menossa ja muodossa.

Vaikka olenkin aina ollut aika urheilullinen, myös minulla opiskeluvuosien aikana liikunta on joutunut välillä lapsipuolen asemaan. Syinä ovat olleet varmaan opiskelijaelämän muut houkutukset, epäsäännölliset rytmit ja välillä jopa rahan puute (vaikka eihän juokseminen mitään maksa...). Kahdesti olen opiskelujen välissä tehnyt puolikkaan vuoden töitä ja huomannut kuinka säännölliset ajat ja tulot helpottavat urheilua. Molempien kertojen aikana olen myös huomannut kuinka heikosti huonossa kunnossa pahimmillaan jaksaa ja kuinka paljon lisää energiaa ja hyvää oloa urheilu tuo. Nyt kun valmistuminen on enää viikoista kiinni ja työt nurkan takana, olen päättänyt jatkaa liikunnan viittoittamalla tiellä. Sen verran useita lajejakin on vuosien aikana tullut harrastettua, ettei se ainakaan vaihtoehdoista ole kiinni:D

Disclaimerina pakko kumminkin vielä todeta etten todellakaan koe että urheiluun ja kuntoiluun pitäisi suhtautua liian vakavasti vaan enemminkin nauttien. Pyrin nauttimaan elämästä täysillä kaikille sen osa-alueilla ja en urheiluintoilusta huolimatta ala varmastikaan laskemaan kulinarististen nautintojeni kalorimääriä tai sylkemään lasiin illanistujaisissa. Kaikki äärimmäisyys ja ryppyotsaisuus vaan minimoivat hauskuutta...

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #4 : 11.06.09 - klo:23:29 »
Vielä lisähuomatuksena kun tämä keskustelu oli "Kaunis elämä" kategorian alla: Onhan atleetti aina kotleettia kauniimpi ja ainakin enemmän klassisen mieskuvan mukainen:D

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #5 : 12.06.09 - klo:07:22 »
Ehdottomasti yhdyn edellisten kirjoittajien näkemykseen siinä, että hyvä fyysinen kunto kuuluu herrasmiehen ominaisuuksiin. Itse pidän kuntoani yllä lenkkeilemällä ja toisessa ketjussa vihjaamallani Savate-harrastuksella. Minun kohdallani liikunta vaatii nimenomaan sitä itsekuria, koska en ole koskaan ollut erityisen urheilullinen. Nykyinen kuntoilubuumini lähti myös AlecLewainin tapaan kuntoon kolmekymppiseksi projektista. Projektin alusta on jo pari vuotta kulunut ja välillä projekti on unohtunutkin. Ensimmäinen etappini projektissa oli juosta maraton ennen kuin täytän kolmekymmentä ja sen saavutin aikataulussa. Päätavoitteen saavuttamisen jälkeen liikunta kuitenkin tahtoi jäädä. Nyt tavoitteet ovat myös minulla enemmän esteettisellä puolella. Vuosien saatossa on kertynyt hieman ylimääräistä kannettavaa joista haluaisin päästä eroon. Tuohon vain ei pelkkä liikunta riitä.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #6 : 12.06.09 - klo:12:57 »
Totisesti: atleetti on kotleettia komeampi näky!
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #7 : 15.06.09 - klo:01:29 »
Hyvä fyysinen kunto kuuluu mielestäni osaksi herrasmiestä, vaikka en sitä tärkeimpänä miehen mittana pidäkään. Myös Bernhard Roetzel otti sen esiin yhtenä klassisen herrasmiehen ominaisuutena.

Äärimmäinen lihavuus tai laihuus (vaan ei hoikkuus) tekee hallaa parhaimminkin puetulle miehelle. Räätälöidyt vaatteetkaan eivät pysty peittämään todellista ongelmavartaloa.

AlecLewain

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 527
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #8 : 15.06.09 - klo:09:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Äärimmäinen lihavuus tai laihuus (vaan ei hoikkuus) tekee hallaa parhaimminkin puetulle miehelle. Räätälöidyt vaatteetkaan eivät pysty peittämään todellista ongelmavartaloa.

Toisaalta urheilulla saa aikaan sellaisen "ongelmavartalon", ettei siitä selvitä ilman vaatturia.

Voland

  • Kisälli
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #9 : 15.06.09 - klo:11:12 »
Lainaus käyttäjältä: "AlecLewain"
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Äärimmäinen lihavuus tai laihuus (vaan ei hoikkuus) tekee hallaa parhaimminkin puetulle miehelle. Räätälöidyt vaatteetkaan eivät pysty peittämään todellista ongelmavartaloa.

Toisaalta urheilulla saa aikaan sellaisen "ongelmavartalon", ettei siitä selvitä ilman vaatturia.

Rajansa kaikella tietysti, myös urheilulla.

Täytyy myöntää, että tietoni pukeutumiseen liittyvistä etiketeistä eivät ole päätä huimaavalla tasolla, mutta kaikkihan sen tietävät että vaatteet istuvat paremmin jos kroppa ei näytä kolmiolta jossa on terävä kärki ylhäällä.
Mielestäni myös jokainen voi parantaa omaa fyysistä kuntoa mielettömän helposti, en ymmärrä miksi asiasta tehdään kaikkialla näin isoa numeroa. Joka aamu kun heräätte, punnertakaa semmoiset 40-60 kertaa, tehkää vähän vatsoja... Lisäksi voimapyörä joka maksaa kaupassa sen 10-20 € tekee ihmeitä keskivartalolle. Näillä pääsee helposti alkuun, ja uskokaa pois, kun te joku kaunis aamu satutte peilin edessä näkemään vatsalihasten alkuja, niin siitä kyllä saa mukavasti lisää motivaatiota.
Itse en missään tapauksessa halua isoa haukkaa proteiinin ja kreatiinin avulla, joten välttelen punttisaleja kaikin keinoin, toisaalta haluan että fyysinen kuntoni riittää siihen, että pystyn juoksemaan vähän pidemmänkin matkan jos olen myöhässä bussista tai voin vaivatta auttaa kaveria muutossa.

Tämä kaikki tietenkin vain sitä varten että kunnioitus itseään kohtaan nousisi, sillä kaikki tietävät myös sen että naiset rakastavat korvilla, joten loppupeleissä hartijoiden leveydellä ei ole sen suurempaa merkitystä (ensivaikutusta lukuunottamatta).

P.S. Joku aika sitten tehtiin tutkimus. 2 Ryhmää, toinen kävi juoksemassa 30 minuuttia 4 kertaa viikossa ja toinen uimassa myös 4 kertaa viikossa 30 minuutina ajan. Tutkimus kesti 6 viikkoa. Tutkimuksen jälkeen selvisi että niillä jotka kävivät lenkillä hapenottokyky parani säälittävät 1,5 % kun taas niillä jotka kävivät uimassa 11 %. Niinpä rakkaat ystävät, suosittelen uintia lenkkeilyn sijasta, varsinkin niille joilla on uimahalli kävelymatkan päässä.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #10 : 15.06.09 - klo:11:14 »
Oma fyysinen kuntoni on tällä hetkellä surkea: vaimo ja lapset mökillä, minä kaupungissa joten viikonloppu on mennyt 'dunk & dabauchery' -meiningillä perjntaista sunnuntai-iltaan!

Ona more serious note: en ole himourheilija, itse asiassa koen useat liikuntamuodot (eritoten kuntosalit ja juoksun) varsin kyllästyttävänä ajanvietteenä, mutta jotten olisi tonnikeiju olen ratkaissut asian maltillisemmalla liikunnalla ts. pitkät, suhteellisen nopeatempoiset kävelylenkit koirien (2kpl) kanssa, vähintään 2 h / päivä, satoi tai paistoi. Lisäksi kesäkautena pyöräilen töihin aina kun se on sään puolesta mahdollista. Ja koetan hieman katsoa mitä syön, joskin grillauskausi tuo tähän omat vaikeutensa.

Nuorempana pelasin futista ja harrastin thainyrkkeilyä, mutta puulaakifutisottelussa hajonnut vasen polvi estää tehokkaasti tällaiset harrasteet.

Eli summa summarum: kesäisin lähempänä kotleettia, talvisin atleettia. Eli välimaaston miehiä.
get your kicks on route six six six

Fedora

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 217
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #11 : 15.06.09 - klo:13:52 »
Mielestäni on tärkeää, että hyväksyy oman vartalonsa sellaisena kuin se on ja on todella sinut sen kanssa. Herrasmies mielestäni pitää itsestään myös huolta fyysisesti ja tällä haluan tarkoittaa sitä, ettei päästä itseään sellaiseen kuntoon missä kumartuminen, portaiden nouseminen ym. arkiset askareet alkaa hengästyttämään tai on muuten vaivalloisia. Ei kaikkien tarvitse omata urheilijan vartaloa, mutta kyllä jokainen varmasti ymmärtää mikä on liikaa.

Itselläni on tasan vuosi näinä päivinä kun aloin laittamaan itseäni kuntoon. Lähtötilanteessa ylipainoa oli reippaat 25kg ja se lähti viidessä kuukaudessa liikunnalla ja tietysti kevennetyllä ruokavaliolla. Olo on aika erilainen nyt. Olen aina tykännyt kyllä liikkua, mutta jos kesällä onkin aktiivinen niin muutama hävinnyt kilo tulee takaisin sohvalla maaten talvella.

No olen erittäin tyytyväinen tällä hetkellä ja vartaloni on varsin jäntevässä kunnossa ja huolta aiheuttaa enemmän se, ettei kiloja lähtisi enää pois kuin se, että ne tulisivat takaisin. Lajeina minulla on ollut pyöräily, juoksu ja uinti. Adonikseksi en halua joten salilla en ole käynyt kertaakaan.

Näin suuri painonpudotus aiheutti tietysti sen, että garderoobi meni täysin uusiksi, ainoastaan sukkien koko on pysynyt samana. Kiinnostus pukeutumiseen syntyi osittain uuden vartalon ansiosta kun paidankin kehtaa laittaa housuihin ja ryhtikin parempi. Siististi olen kyllä pukeutunut aina, mutta intohimoisesti en siihen ollut suhtautunut. Suuri kiitos kiinnostukseen on myös Villellä sillä löysin keikari blogin samoihin aikoihin.

Lainaus käyttäjältä: "Voland"
P.S. Joku aika sitten tehtiin tutkimus. 2 Ryhmää, toinen kävi juoksemassa 30 minuuttia 4 kertaa viikossa ja toinen uimassa myös 4 kertaa viikossa 30 minuutina ajan. Tutkimus kesti 6 viikkoa. Tutkimuksen jälkeen selvisi että niillä jotka kävivät lenkillä hapenottokyky parani säälittävät 1,5 % kun taas niillä jotka kävivät uimassa 11 %. Niinpä rakkaat ystävät, suosittelen uintia lenkkeilyn sijasta, varsinkin niille joilla on uimahalli kävelymatkan päässä.

Heikossa tai heikohkossa kunnossa oleva henkilö ei jaksa juosta niin kovaa ja pitkään, että saisi sykkeet kohoamaan riittävästi. Uidessa liikuteltava massa taas on vedessä kevyempää ja sykkeet saa pysymään korkealla pidempään, joten hapenottokyky paranee nopeammin.

Lainaus käyttäjältä: "Voland"
Itse en missään tapauksessa halua isoa haukkaa proteiinin ja kreatiinin avulla, joten välttelen punttisaleja kaikin keinoin, toisaalta haluan että fyysinen kuntoni riittää siihen, että pystyn juoksemaan vähän pidemmänkin matkan jos olen myöhässä bussista tai voin vaivatta auttaa kaveria muutossa.

Herrasmiehen ei koskaan kuulu juosta, paitsi tietysti urheillessa ja todellisessa hädässä. Herrasmiehen ei koskaan tarvitse juosta koska hän on huolehtinut aikataulunsa niin, että sellaista kiirettä ei tule.
"When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown into the sea."

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #12 : 15.06.09 - klo:16:35 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
Ona more serious note: en ole himourheilija, itse asiassa koen useat liikuntamuodot (eritoten kuntosalit ja juoksun) varsin kyllästyttävänä ajanvietteenä, mutta jotten olisi tonnikeiju olen ratkaissut asian maltillisemmalla liikunnalla ts. pitkät, suhteellisen nopeatempoiset kävelylenkit koirien (2kpl) kanssa, vähintään 2 h / päivä, satoi tai paistoi. Lisäksi kesäkautena pyöräilen töihin aina kun se on sään puolesta mahdollista. Ja koetan hieman katsoa mitä syön, joskin grillauskausi tuo tähän omat vaikeutensa.

Jos haluaa hoikan olemuksen/pitää muotonsa hoikkana niin kyllä sekä inputista, että outputista pitää huolehtia. Pelkkä liikunta (output) ei riitä. Toki liikkumalla saa kunnon kohdalleen, jne, mutta jos pelkästään liikunta lisäämällä laihtuisi kuolisivat huippu-urheilijat nälkään. Meikäläisellä ainkin ihan luonnostaan ruokahalu kasvaa liikunnan määrän kasvaessa. Siksi ainakin minulle on äärimmäisen tärkeää katsoa mitä suuhuni pistän. Treenin jälkeen tulee nimittäin sellaiset "munchiesit", että heikompaa hirvittää.

Lainaus käyttäjältä: "Fedora"
Herrasmiehen ei koskaan kuulu juosta, paitsi tietysti urheillessa ja todellisessa hädässä. Herrasmiehen ei koskaan tarvitse juosta koska hän on huolehtinut aikataulunsa niin, että sellaista kiirettä ei tule.

Amen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #13 : 15.06.09 - klo:21:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Fedora"
Herrasmiehen ei koskaan kuulu juosta, paitsi tietysti urheillessa ja todellisessa hädässä. Herrasmiehen ei koskaan tarvitse juosta koska hän on huolehtinut aikataulunsa niin, että sellaista kiirettä ei tule.

Yhden vanhan sanonnan mukaan herrasmies hikoilee vain vuoteessa. Miksei näinkin.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Re: Herrasmies ja fyysinen kunto
« Vastaus #14 : 15.06.09 - klo:22:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Lainaus käyttäjältä: "Fedora"
Herrasmiehen ei koskaan kuulu juosta, paitsi tietysti urheillessa ja todellisessa hädässä. Herrasmiehen ei koskaan tarvitse juosta koska hän on huolehtinut aikataulunsa niin, että sellaista kiirettä ei tule.

Yhden vanhan sanonnan mukaan herrasmies hikoilee vain vuoteessa. Miksei näinkin.

Peittoa ohuemmaksi näin kesällä.
Suositellaan täysraittiutta.