Kirjoittaja Aihe: Samppanja  (Luettu 69844 kertaa)

Clanga

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Samppanja
« Vastaus #15 : 07.06.09 - klo:00:28 »
Jos aiheeseen perehtyy yhtään pintaraapaisua syvemmälle, huomaa, ettei se Alko samppanjan(kaan) suhteen mitään muuta kuin kallis ole. Pisteeksi i:n päälle on valikoima vielä surkuteltavan suppea rajoittuen vain pieneen kouralliseen muita vaihtoehtoja kuin isojen talojen perussekoituksia. Jo nämä viimeksi mainitutkin on vaikkapa Ranskasta nettikaupasta helppo tilata Alkon hintaan nähden noin kolmanneksen monopolia edullisemmin - ja vaivan palkaksi saa vielä kuljetusliikkeen lähetin kiikuttamaan pullot kotiovelle. Pelkästään lahden toisen puolen yksinvaltiaaseen vertaamalla on helppo vakuuttua Alkon alakulosta - Ruotsin Systembolagetin samppanjavalikoima on kotimaiseemme verrattuna moninkertainen erityisesti viljelijäsamppanjoiden sekä vuosikerta- ja prestige-sekoitusten osalta. Ja hinnat luonnollisesti härmäläisiä selvästi edullisemmat, olivat sitä selvästi jo ennen kruunun viimeaikaista heikentymistä.

Alkon vähät vuosikertasamppanjat ovat lähes poikkeuksetta (pl. ehkä Billecart-Salmonin NFB) paitsi ylikalliita, myös peräisin korkeintaan keskinkertaisilta vuosilta. Esimerkiksi huippuvuoden 1996 tuotteita ei Alkossa juuri näkynyt, ja todennäköisesti seuraava eli 2002 varmasti ohitetaan myös yhtä sujuvasti. Mainittava on toki vielä se, että kiinnostuksen kohdistuessa iäkkäisiin samppanjoihin, ei Alkon valikoima niiden suhteen ole enää edes minimaalinen, se on täysi nolla. Kaikeksi onneksi Ebay ja nettikaupat toimivat ainakin toistaiseksi täällä samppanjaharrastuksen periferiassakin.

SamiP

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Re: Samppanja
« Vastaus #16 : 07.06.09 - klo:23:13 »
Hiukan itseänikin tuo shamppanja kiinnostaa ja olenkin miettinyt tavaran tilaamista Euroopasta. Minkämoinen "projekti" esim. Saksasta tilaaminen on? MItä kuluja tulee ja onko tilaamisessa joku tietty määrä, jonka yli ei kannata mennä. Muuta tavaraa olen tilaillut , mutta alkoholin tilaamisen olen toistaiseksi jättänyt.

Clanga

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Re: Samppanja
« Vastaus #17 : 12.06.09 - klo:22:20 »
Esimerkiksi enviedechamp.com on toimivaksi todettu ja suhteellisen edullinen ranskalainen samppakauppa, jotkin kalliimman pään tuotteet tuolla on tosin yläkanttiin hinnoiteltu. 12 pullon laatikko tulee noin parissa viikossa sujuvasti suoraan kotiovelle.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #18 : 27.06.10 - klo:20:37 »
Shamppanjan kuuluu maksaa aina paljohkosti. Sen ostamisen pitää sattua. Toki "samakaltaista laatua" saa vähemmälläkin rahalla, mutta tässä, kuten niin monessa muussakin kauniin elämän osa-alueessa, maksetaan ihan muusta.
Hyviä nettikauppoja viinien, myös shamppanjan tilailuun, ovat mm.

http://www.millesimes.com/qui_sommes_nous.html
http://www.vinexus.de/s01.php?shopid=s01&cur=eur&sp=en&ag=1
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #19 : 27.06.10 - klo:21:19 »
Minä kyllä pidän ilmaisesta samppanjasta.
Suositellaan täysraittiutta.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #20 : 28.06.10 - klo:09:34 »
Minä kyllä pidän ilmaisesta samppanjasta.
Samoilla linjoilla oli Winston Churchill aikoinaan määritellessään hyvän samppanjan kriteerit: kylmää, kuivaa ja ilmaista.

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #21 : 12.07.10 - klo:07:56 »
Samppanjaa ostettaessa ei todellakaan osteta makua vaan fiilistä. Hyvää se kyllä keskimäärin on ollut - aivan kuten kuohuviinikin.

Yhtään huonompi idea ei olisi ajaa lastillista samppanjaa vaikka road trippinä tuotantoalueelta kotosuomeen. Sielläpäin voi saada suoraan tilalta laatutavaraa kympillä per pullo, joten äkkiä siinä matkarahat säästäisi.

diletantti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #22 : 03.08.10 - klo:14:38 »
Pari viikkoa sitten tuli nautittua Lontoosta tuomaani Gosset Grand Millésime 1999-samppanjaa. Samppanja oli sopivan kuivaa, mutta maku oli yllättävän pehmeä. Selvästi paras maistamani samppanja! Hintakin pysyi järkevässä 60 eurossa.
http://www.thewinedoctor.com/champagne/gosset.shtml

Valitettavaa ja kummallista ettei Alko tuo maahamme muuta kuin vain tunnetuimpien talojen samppanjaa. Näistä merkkisamppanjoista voidaan sitten ottaa riistohintoja, vaikka kyseessä ei ole kuin reservisamppanjaa. Tietääkseni Dom Perignon on ainoa vuosikertasampaanja Alkon myymälöissä. Vuoden 2000 vuosikerrallakin on hintaa 143,40 euroa, mutta maku oli kuitenkin minulle pettymys. Pienempien samppanjatalojen laatujuomia saisi tuotua Suomeen Dom Perignonta paljon halvemmalla ja laatuakin saataisiin nostettua huomattavasti. Valitettavasti, samppanja ja klassinen pukeutuminen kuuluvat Suomessa samaan kategoriaan: brändi on laatua tärkeämpi :(
What a deformed thief this fashion is. William Shakespeare

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #23 : 03.08.10 - klo:23:15 »
Tietääkseni Dom Perignon on ainoa vuosikertasampaanja Alkon myymälöissä.
On niitä monia muitakin perusvalikoimassa. Tilausvalikoimassa niitä löytyy vielä enemmän.

alfienpaluu

  • Vieras
Vs: Re: Samppanja
« Vastaus #24 : 11.10.10 - klo:22:43 »
Esimerkiksi enviedechamp.com on toimivaksi todettu ja suhteellisen edullinen ranskalainen samppakauppa, jotkin kalliimman pään tuotteet tuolla on tosin yläkanttiin hinnoiteltu. 12 pullon laatikko tulee noin parissa viikossa sujuvasti suoraan kotiovelle.

Oliko mitään ongelmia tilauksissa? En löytänyt käännettynä, niin mikähän on minimitilaus/postit. Esim. Deutz ja perus-Roederer kakkosella alkavaan hintaan on ihan hyvä diili.

Muistelin vaan että tulliongelmia voisi tulla jos liike järjestää kuljetuksen eikä asiakas itse?

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: Re: Samppanja
« Vastaus #25 : 11.10.10 - klo:22:58 »
Muistelin vaan että tulliongelmia voisi tulla jos liike järjestää kuljetuksen eikä asiakas itse?
Harva liike varmaan järjestää kuljetusta itse, koska olisi silloin verovelvollinen. Toisaalta on melko hankala vetää rajaa siihen, kuka kuljetuksen järjestää, pelkkä maininta, että asiakas järjestää kuljetuksen ja samassa yhteydessä kuljetuksen tarjoaminen verkkokaupassa on aika arveluttava tilanne.

Mikäli asiakas on verovelvollinen tulisi tullille varmaankin asettaa vakuus ennen tuotteiden lähettämistä Suomeen. Jonkin määräajan jälkeen tuotteista olisi myös tehtävä veroilmoitus (olisiko jopa alle viikko) ja vero varmaan kuitattaisiin tuosta vakuudesta. Tällaista latelin ulkomuistista, kun en jaksa enää näin myöhään tarkistella asioita. Uskokoon ken tahtoo. Niin ja näin täytyisi menetellä siis, jos haluaa toimia oikein. Suurin osa varmaan harjoittaa veronkie...suunnittelua.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #26 : 11.10.10 - klo:23:01 »
Eiköhän tuo kuljetus hoidu jonkin kuljetusfirman kautta (3. osapuoli, jonka myyjä järjestää) ja EU:n sisältä tulevat yksittäiset lestit eivät tullia kiinnosta. Näin ainakin niiden viiniliikkeiden osalta joiden kanssa olen asioinut.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

alfienpaluu

  • Vieras
Vs: Re: Samppanja
« Vastaus #27 : 12.10.10 - klo:19:28 »
Muistelin vaan että tulliongelmia voisi tulla jos liike järjestää kuljetuksen eikä asiakas itse?
Harva liike varmaan järjestää kuljetusta itse, koska olisi silloin verovelvollinen. Toisaalta on melko hankala vetää rajaa siihen, kuka kuljetuksen järjestää, pelkkä maininta, että asiakas järjestää kuljetuksen ja samassa yhteydessä kuljetuksen tarjoaminen verkkokaupassa on aika arveluttava tilanne.

Mikäli asiakas on verovelvollinen tulisi tullille varmaankin asettaa vakuus ennen tuotteiden lähettämistä Suomeen. Jonkin määräajan jälkeen tuotteista olisi myös tehtävä veroilmoitus (olisiko jopa alle viikko) ja vero varmaan kuitattaisiin tuosta vakuudesta. Tällaista latelin ulkomuistista, kun en jaksa enää näin myöhään tarkistella asioita. Uskokoon ken tahtoo. Niin ja näin täytyisi menetellä siis, jos haluaa toimia oikein. Suurin osa varmaan harjoittaa veronkie...suunnittelua.

Aivan, mutta ihan tulkintakysymys kuka sen toimituksen sitten järjestää jos se tapahtuu klikkaamalla myyjän sivuilla jotain namiskaa. Jossei tule veroja tai isoja kuluja niin tilailen. Taidan laittaa postia.

barcelona

  • Vieras
Vs: Samppanja
« Vastaus #28 : 01.01.11 - klo:02:23 »
Viinin tilailussa netin kautta kannatta hiukan olla varuillaan. Myös viinejä liikkuu paljon väärennetyinä pulloina, joten käyttäkää vain luotettavia tahoja. Yksi erittäin suositeltava foorumi mistä voi hankkia tietoa viineistä ja niiden keräilystä on Fine lehdet http://www.fine-magazines.com ja heidän julkaisemat kirjat. Finen päätoimittaja, Pekka Nuikki, lienee yksi suomen merkittävimmistä viinikeräilijöistä. Itse olen kerännyt omaa viinikokoelmaani nyt muutaman vuoden ajan ja opiskelut aihetta siinä samassa. Erittäin mielenkiintoista ja voin todeta että viellä on paljon siitä opittavaa.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Samppanja
« Vastaus #29 : 01.01.11 - klo:12:12 »
Nuikki on nero, mutta liikkuu toisissa sfääreissä kuin tavallinen harrastaja. Väärennöksiä esiintyy oikeastaan vain kalleimmissa vuosikertapullotteissa, joten perus-Bordeaux´ia uskallan tilata.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."