Kirjoittaja Aihe: Miksi pukeudun?  (Luettu 89432 kertaa)

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #150 : 24.04.12 - klo:20:41 »
Oma tyyli hahmottuu ja kristallisoituu koko ajan paremmin. Aluksi ehkä oli sellainen maniavaihe päällä. Nyt oli sellainenkin vaihe että foorumin jauhanta ja oma roikkuminen täällä alkoi ärsyttää, joten otin tietoisen viikon breikin ja samalla mietin suhtautumistani pukeutumiseen. En halua sen muuttuvan pukeutumiseksi pelkän pukeutumisen vuoksi, vaikka se kivaa tietyissä rajoissa onkin. Halua että vaatteet ovat istuvat, laadukkaat ja ajattoman tyylikkäät. Totta kai haluan näyttää myös hyvältä(mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan), mutta keskustelut larppaamisesta ja riikinkukkoilusta saivat toisaalta pohtimaan pukeutumisen motiiveja toisenkin kerran.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #151 : 24.04.12 - klo:21:25 »
Ei minun tarvitse ostaa jotain tietääkseni, että se jokin on roskaa. Näkeehän sen ihan tutkimalla käytettyjä vaatteita, niiden kangasta, tekotapaa, kulumia, jne.

No ei sinänsä. Jännää silti on, että viitsii vaivautua katselemaan vähän väliä paikalle, josta on sitä mieltä, että se on huonompaa. Pelkästään vanhaan tuijottelemalla kun ei saa tietoa uudesta.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #152 : 24.04.12 - klo:21:56 »
Olenkin kovin rajoittunut.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #153 : 25.04.12 - klo:19:59 »
Samaa mieltä edellisten mielipuolten kanssa.
Pukeutuminenhan on tosiaan yhtä helppoa kuin olympiamaratonin voittaminen, koska eihän se vaadi kuin harjoittelua ja muita nopeampaa juoksemista. Ongelmahan on vaan siinä, että kaikkien lähtökohdat eivät mahdollista voittamista, kaikki eivät kykene harjoittelemaan riittävästi ja vain kaksi ihmistä kerran neljässä vuodessa juoksevat muita nopeammin.

Pukeutumisessa on eroteltava toisistaan etiketti ja tyylikkyys.
Ne eivät sulje toisiaan pois, mutta kirjallisuutta lukemalla voi oppia pukeutumaan kuten Windsorin herttua tai metsuri nelkytluvulla eikä vaatteiden hankinta vaadi edes rahaa, mutta vaatii silmää laadulle. Laatu kun on sellainen asia, mikä kertautuu eli yksi halpisvaate ei erotu, mutta jos niitä on koko setti niin sitten alkaa näkyä. Etenkin jos kaikki on kirpputorilta. Sitten näiden palasten kanssa pitäisi löytää oikea istuvuus ja siinä eivät tosiaan myyjät auta, oikeastaan päinvastoin. Istuvuuden jälkeen pitäisi sovittaa yhteen värit, kuviot, kuosit ja kankaiden painot. Kirjat ja blogit antavat vinkkejä, mutta ne eivät kerro mikä sopii juuri kulloisenkin käyttäjän habitukseen.

Näitä asioita voi kehittää käytännössä vain katsomalla sitä, mikä sopii muille ja miettimällä mikä sopii itselle. Tämän jälkeen on kokeiltava ja ajoittain epäonnistuttava, siis ihan jokaisen. Tokihan voi kerralla löytää sen yhden jutun ja jumittua siihen, mutta ei se kuulosta kovin helpolta sekään, enemmänkin aika autistiselta.

Etiketin voi oppia kirjoista ja pärjätä kun tilaisuus vaatii etikettiä, mutta siinäkin auttaa tyylikkyyden sisäistäminen. Kaikki etiketin ulkopuolella on sitten kiinni tyylikkyydestä eikä vain "ei ruskeaa kaupunkiin", "käytettävä eri kokoisia raitoja" ja vastaavien ohjeiden papukaijamaisesta toistamisesta.

Tyylikkyys on se, joka oikeasti ratkaisee oli kyse sitten klassisesta, kasuaaleista kokonaisuuksista tai sitten tästä myyttisestä katutyylistä.

Niin, tyylikkyyden ja tyylittömyyden voi aika pitkälle tiivistää näihin lausepareihin:

"Mikä sopii minulle?" vs. "Mikä sopii kuvitelmalleni itsestäni?"

Joka tämän sisäistää ja älyää toimia sen mukaisesti, on tyylikäs.  Sitten edistyneemmille tällainen vaikeampi pähkinä, johon ei enää olekaan oikeita vastauksia.

"Mikä sopii etikettiin?" vs. "Mikä sopii tilanteeseen"

Ja lopulta:

"Mitä minä pukeutumisellani viestin?" vs. "Mitä minä pukeutumisellani haluan viestiä?"

Jos nämä viimeiset ovat linjassa ensimmäisen kanssa, ollaan jo todella pitkällä.

Exciter

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #154 : 26.04.12 - klo:08:44 »
Onkos muuten kenellekään muulle foorumilaiselle käynyt samoin kuin meikäläiselle, että "kovan" alun jälkeen on ottanutkin tietoisen "takapakin" pukeutumisessaan?

Ja nyt ei pidä ymmärtää väärin.. Eli en missään nimessä väitä, etteikö foorumista ole ollut hyötyä tai ettenkö olisi mitään hankintoja tehnyt foorumin avulla.. Voidaan siis todeta, että ainoat "keikarilaisen ulkoiset tunnusmerkit" näkyvät meikäläisessä tällä hetkellä vain hieman keskivertoa parempana vaatteiden istuvuutena ja parantuneena laatuna. Vaatteet ja asusteet sinänsä ovat hyvinkin arkisia.

Edelleen, kaikesta huolimatta, tämä on kuitenkin niitä harvoja foorumeita, joita jaksaa lähes päivittäin lueskella. Mutta "pukumiestä" minusta ei vain toistaiseksi ole tullut, vaikka en sellaisen käyttöä missään nimessä karsastakaan ja tietämys niistä+etiketistä on tänä päivänä aivan jotain muuta kuin ennen aikaa keikarin.

Huom. Lainausta on pätkitty ilman merkitsemistä, tekstistä on poimittu tärkeimmät pointit omalta kannaltani.

Olen nyt lukenut Tumpin kirjoituksen sanasta sanaan viisi kertaa sen jälkeen kun hän sen postasi. Allekirjoitan tämän täysin. En ole ostanut yhtään pukua tai pukupaitaa Keikari-historiani aikana, ne kaikki ovat kyllä kaikki käyneet hyvällä korjausompelijalla. Pari yksiväristä taskuliinaa sen ainoan valkoisen kaveriksi on kyllä hommattu. Päällystakit ostan selvästi paremmalla istuvuudella (lue: kokoa pienempänä) kuin mitä aiemmin olen sovittanut ja hyväksi luullut. Samoin on käynyt kenkien kanssa, halpoja mustia roskiin ja laadukkaampaa ruskeaa tilalle, jotta musta jäisi formaalimpaan käyttöön.

En myöskään tiennyt olevani päivittäisessä tyylissäni ivyn kannattaja, tämän hienon seikan olen pystynyt tajuamaan vain seuraamalla Keikaria. Mitä sitten? No sitä, että nyt on huomattavasti helpompi etsiä uusia klassisia, mahdollisesti paremmin aikaa ja silmää kestäviä vaatekappaleita kaappiin ja pidettäväksi, kun taas niitä käyttämättömiä kamoja syynää tarkemmalla silmällä, pistää pussiin ja UFFin laatikkoon.

Pukumiestä ei minustakaan ole tullut, eikä nykyisellään ole tarvetta. Mutta kun tilaisuus tulee juhlien tai työtehtävien muodossa, olen siihenkin valmis.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #155 : 30.04.12 - klo:08:41 »
Nyt on tutkittu että musta viilentää parhaiten helteellä:
http://www.talouselama.fi/uutiset/yllatyshavainto+surupuku+on+paras+suvipuku/a2097818

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #156 : 13.06.12 - klo:15:34 »
Naisnäkökulmaa miesten pukeutumisesta ja siitä, että miksi..

Who are you dressing to impress?

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #157 : 13.06.12 - klo:15:46 »
^ ihan kiva kirjoitus. Mutta esim. täällä Suomessa naisia miellyttävä pukeutuminen on jotain ihan muuta. Ja voihan naiselta mielipidettä kysyä, mutta ( silläkin uhalla että kuulostan sovinistilta) hän on usein väärässä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Tauno

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #158 : 13.06.12 - klo:16:16 »
olen danius kanssasi eri mieltä tuosta naisia miellyttävästä pukeutumisesta.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #159 : 13.06.12 - klo:17:05 »
olen danius kanssasi eri mieltä tuosta naisia miellyttävästä pukeutumisesta.

Minä myös ja samalla en. Jos naisilta kysyy ne on väärässä, mutta usein tykkäävät ihan hyvistä jutuista jos sellaisia tulee vastaan eikä erikseen kysy neuvoja. Sinänsähän tätä on turha pistää vain naisille, koska sama koskee miehiäkin.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #160 : 13.06.12 - klo:18:24 »
olen danius kanssasi eri mieltä tuosta naisia miellyttävästä pukeutumisesta.

Vaadin tarkennusta! Vai tulinko väärinymmärretyksi?
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #161 : 13.06.12 - klo:18:32 »
Naisnäkökulmaa miesten pukeutumisesta ja siitä, että miksi..

Who are you dressing to impress?

Awww...they be whining.
Kaikki villa tottelee rautaa.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #162 : 13.06.12 - klo:18:45 »
Nyt on tutkittu että musta viilentää parhaiten helteellä:
http://www.talouselama.fi/uutiset/yllatyshavainto+surupuku+on+paras+suvipuku/a2097818


Kuulostaa hyvältä aprillipilalta. En usko että auringon tuottama lämpö (valo) on missään verrainnollinen ihmisen tuottamaan lämpöön (joka kosteuden eli hien kautta haihtuu ihon pinnalta viilentäen ihoa). Tämähän olisi kiva testata, otetaan vaalea puku ja tumma puku, pistetään alle lämpömittari ja katsotaan kumpi imee lämpöä auringosta enemmän.. :)

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #163 : 13.06.12 - klo:18:51 »
olen danius kanssasi eri mieltä tuosta naisia miellyttävästä pukeutumisesta.

Minä myös ja samalla en. Jos naisilta kysyy ne on väärässä, mutta usein tykkäävät ihan hyvistä jutuista jos sellaisia tulee vastaan eikä erikseen kysy neuvoja. Sinänsähän tätä on turha pistää vain naisille, koska sama koskee miehiäkin.

Miehet jotka osoittavat kiinnostusta, uskaltavat ja jopa hyvässä lykyssä OSAAVAT pukeutua tyylikkäästi itsenäisesti, eivät kaipaa apua naisilta. Sekös naisia harmittaa, vaatteethan on ollut heidän intohimo jo vuosia - nytkö mies valtaa senkin alan? Feministit barrikaadeille, miesten vaatteiden hankinta on pysyttävä jatkossakin naisten osaamisalueella!

Tauno

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #164 : 13.06.12 - klo:19:11 »
Vaadin tarkennusta!

Tarkoitin sitä danius, kun olen kokenut naisia miellyttäväksi pukeutumiseksi (iästä riippumatta ja täällä päin maapalloa) juuri tuon klassis-painotteisen pukeutumisen, kunhan vaan istuvuus on priimaa. (Klassinen vs. metsien mies/muurahaiskarhu/pimpped-up amis.)