Kirjoittaja Aihe: Miksi pukeudun?  (Luettu 88846 kertaa)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #120 : 23.04.12 - klo:00:12 »
Jeps täällä on kyllä hyvin todettu tuo pukeutumissilmä. Sitä voi parantaa, mutta jos sitä ei luontaisesti ole, ei sitä varmaan koskaan täydellisesti opi.

Itselläni ei ole sisustussilmää, värisilmää (värisokeus tosin on) tai muutenkaan mitään loistavaa kolmiuloitteista hahmottelukykyä. Se näkyy pukemisessakin varsinkin kuvioiden ja eri värien yhdistämisen vaikeutena. Joskus onnistuu, joskus ei. Varsinkin monivärisissä yhdistelmissä tulee aina vaikeuksia. Vaikka vaatekaappi on keikarin myötä kasvanut (vaikkakin esim paidoistani suurimman osan voisi heittää mäkeen), saa eri comboja mallailla iltaisin, jos yrittää jotain uutta comboa. Harvemmin loksahtaa heti, mitä laittaa niskaan.

Periaatteessa aina pitäisi mennä keep it simple stupid, mutta siinä ei ole mitään säväyttävää.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:00:15 kirjoittanut konda »

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #121 : 23.04.12 - klo:06:17 »
Yhdyn moniin tuossa esitettyihin ajatuksiin. Olen myös hieman sitä mieltä, että täällä on selvästi visuaalisesti lahjakkaita ihmisiä, ja sitten niitä jotka käyttävät tätä siihen "harjoitteluun". Erilainen kikkailu ja kuoseilla sekä väreillä kokeilu ei yleensä onnistu, jos sitä ei vain näe itse. Tällöin ihminen voi esimerkiksi foorumien avulla oppia pukeutumaan ns. perusvarmoihin kokonaisuuksiin, joista esimerkiksi Terbyn MTOP-ketjussa nähty kombo toimii hyvänä esimerkkinä (en siis nyt väitä Terbyn olevan kyvytön muihin, mutta tuo viimeisin oli hyvä esimerkki hyvästä, helposta ja idioottivarmasta kokoonpanosta).

Olen sitä mieltä, että Keikarista löytyy ehdottomasti erittäin tyylikkäitä ja hyvän silmän omaavia ihmisiä, sitten löytyy niitä joiden voi nähdä hyvin ajan kanssa "oppineen" tyylikkääksi ja nykyään toimittavat juuri näitä edellämainittuja hyviä perusvarmoja kokonaisuuksia. Lopuksi löytyy niitä, jotka ovat vielä matkalla. Peruskeikari on varmasti normaalia äijää tietoisempi erilaisista etikettijutuista, mutta eipä se valitettavasti tosiaan aina siksi tyyliksi taivu.

Lisäksi aika monet täällä arvostelevat monia kokoonpanoja juuri sen kuuluisan klassisen tyylin näkökulmasta. Toki tämä foorumi on juuri klassiselle tyylille perustettu, mutta ainakin itse yhdistän tämän klassisuuden edelleen varsin pappamaiseen tyyliin. Oman tyylini näen vain omana tyylinäni, josta löytyy vaikutteita sekä muodista että sitten näistä perinteisemmistä vaatteista. Kuten edellä keskusteltiin, pääasia on se, mikä näyttää hyvältä, ja erilaiset säännöt ovat toissijaisia. Toki monet näistä säännöistä ovat yksinkertaisesti sellaisia, että noudattamatta homma ei toimi.

Lopuksi komppaan BowTiePastaa oikeastaan kaikessa mitä hän edellä sanoi.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:08:18 kirjoittanut Uunottaja »

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #122 : 23.04.12 - klo:07:53 »
Erittäin tervetullutta asiakeskustelua!
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #123 : 23.04.12 - klo:09:36 »
Samaa mieltä edellisten mielipuolten kanssa.

....

Pukeutumisessa on eroteltava toisistaan etiketti ja tyylikkyys.

....

Tyylikkyys on se, joka oikeasti ratkaisee oli kyse sitten klassisesta, kasuaaleista kokonaisuuksista tai sitten tästä myyttisestä katutyylistä.

Näin just. Joillakin on asioille luontaista silmää, joillekin (useimmille, jotka viitsivät vaivautua) se kehittyy yritys-erehdys -metodin kautta ja joillekin se ei kehity vaikka mitä tekisi.
get your kicks on route six six six

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #124 : 23.04.12 - klo:09:43 »
Jäi mieleen kaivelemaan tuo tyylikkyyttä saa rahalla -väite. Hyvää makua ei voi ostaa, kuten tuo nahkableisereissään elvistelevä amerikkalainen herra blogillaan todistaa mutta entäs jos ulkoistaa maunkin? En nyt tarkoita, että palkataan Teri Niitti stailaamaan mies vaan sitä, että kävelee johonkin laadultaan tunnettuun klassiseen miestenpukimoon Lontoossa tai vaikkapa ihan kotimaisesti Fereen tai vastaavaan ja pyytää parasta päälle, istuvaksi muokattuna. Muotirättien osalta pukeutumisneuvontaa tarjotaan ihan rahaa vastaan mutta uskoisin, että joku asiantunteva työntekijä näissäkin paikoissa voisi pukea täyden ummikon niin, ettei valittamisen varaa jäisi muuten kuin vähemmän oleellisten makuasioiden suhteen.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #125 : 23.04.12 - klo:09:44 »
Periaatteessa aina pitäisi mennä keep it simple stupid, mutta siinä ei ole mitään säväyttävää.

On, jos kokonaisuudesta huokuu laatu ja istuvuus on viimeisen päälle. Minusta aina säväyttävämpää kuin riikinkukkoilu.

Vaimon täti - nyt jo ikääntyvä rouvashenkilö - on tämän ajattelun mestari. Rouvalla on aina simppeli hillityn värinen selkeästi neule (usein poolokauluksella), siististi leikatut housut tai hame ja hillityt kengät, takkina sitten beige Burberryn mac tai trenssi. Käytös aina ystävillistä, kohteliasta ja hillittyä. Ehdottomasti tyylikkäimpiä ihmisiä, joita olen kohdannut - eikä koskaan yliampuvaa meininkiä.

Riikinkukkoilun vuoksi juuri joidenkin Lapojen ym tyyli ei tipu yhtään.

Ironista tässä on se, että mainitsemani rouvashenkilö on ollut naimisissa italialaisen miehensä kanssa 60-luvun loppupuolelta ja asunut - myös varsin tyylikkään - miehensä työn vuoksi vähän joka puoella maapalloa. Etelänavalla tuskin ovat majailleet -tai no, tiedä häntä.
get your kicks on route six six six

Heppikissa64

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #126 : 23.04.12 - klo:09:58 »
Sillä nyt ei ole kauheasti eroa mitä 'tyyliä' edustaa. Kyllä sen näkee, onko silmää niille asioille vai ei.

Klassisuus ei ole tae tyylikkyydestä.

Yleisesti on ihmisiä, joilla on visuaalista silmää, ja sitten on niitä, joilla ei ole. Harjoittelulla voi parantaa, mutta..

What they said. Aika hankala lähteä insinöörimentaliteetilla roetzelin sääntöjen mukaan rakentamaan mitään ellei vaan yksinkertaisesti erota peilistä että mikä toimii ja mikä ei. Jos Keikari olisi jonkinlainen Suomen sartoriaalisen eliitin kokoontumispaikka, ei MTOP-ketju olisi täynnä toinen toistaan jäätävämpiä kuvio- ja tekstuurikatastrofeja. Istuvuuden arvioiminen voi välillä olla vähän hankalaakin yksin (ellei himassa satu olemaan hyvää peiliä) mutta kaiken järjen mukaan kuvioiden ja värien yhteensovittamisen pitäisi olla perusjuttuja.

Kyllä nykyään esim ihan Helsingin keskustassa näkee pääsääntöisesti paljon paremmin pukeutuvaa sakkia kuin vaikkapa MTOP-ketjussa. Tai siis toki nyt suurin osa kansasta on aina pukeutunut aivan päin helvettiä, mutta aika usein kaupungilla nykyään bongaa hyvin istuvia kokonaisuuksia joissa suurin osa jutuista pelaa yhteen ja joissa selvästikin on jonkinlainen visio takana. Samaa ei voi sanoa MTOP-ketjusta, jossa onnistumiset tuntuvat olevan aika pienen porukan etuoikeus.

Laitetaas sisältö tähän, työkone kyykkäsi juuri...

Taitaa osa näistä Stadin keskustan tyyliheeboista olla foorumilla lurkkimassa, MTOPssa kun ei monikaan ilmottaudu.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:11:03 kirjoittanut Heppikissa64 »

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #127 : 23.04.12 - klo:12:22 »

Taitaa osa näistä Stadin keskustan tyyliheeboista olla foorumilla lurkkimassa, MTOPssa kun ei monikaan ilmottaudu.

Saattaa olla niinkin, eivät kaikki halua kuviaan postailla muutenkaan, mikä on täysin ymmärrettävää. En itsekään aio tänne kuviani postailla, koska haluan pysyä anonyyminä, eikä se ole muutenkaan minun juttuni.

Mutta jokainen tyylillään, vaatiihan se rohkeutta postailla fotoja toisten arvosteltavaksi, mikä on ihan kunnioitettavaa.
" how`s it for stains?"

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #128 : 23.04.12 - klo:15:11 »
Onkos muuten kenellekään muulle foorumilaiselle käynyt samoin kuin meikäläiselle, että "kovan" alun jälkeen on ottanutkin tietoisen "takapakin" pukeutumisessaan?

Jokunen vuosi takaperin kun olin vasta hiljattain rekisteröitynyt foorumille, siinsi mielessäni puvun/pukujen teettäminen räätälillä ja irtotakkien pitäminen päivittäin, useiden huippukenkien hankkiminen, säkillinen solmioita jne, jne.. Eli erittäin klassista ja fiiniä.
Noh, näin jälkeenpäin minun on vain pakko todeta, että olipa melkoinen onni etten koskaan ruvennut noihin "hommiin". Edelleenkään minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta asia nyt vain on niin, että minulla nuo olisivat tänä päivänä täysin, siis TÄYSIN vailla käyttöä. Sen verran minulla oli "varastoa" jo ennestään, että kaikki ns. pakollinen onnistuu varsin hyvin etiketin puolesta. Eli häät ja hautajaiset pukujen puolesta, sekä tarvittaessa parit suorat irtohousut ja irtotakit hieman tasokkaampaa iltaa varten. Siis kohtuullisen laadukas musta puku, saman tasoinen sininen, sekä yksi harmaa ja yksi tummansininen irtotakki ja parit harmaat irtohousut sekä parit vaaleat/vaaleammat keväälle ja kesälle tarvittaessa. Solmioita toki tuli muutamia hankittua, jotta sain sen "pakollisen" valikoiman aikaiseksi sen mustan hautajaissolmion lisäksi... Eli pari sinistä, pari rykmenttiraitaa/muuta raitaa, hopeanharmaa ja pari pallokuvioista. Kengissä yksi pari mustia Brogue:ta, yhdet oxford:it sinne hautajaisiin ja häihin ja kahdet parit ruskeita. Ok, toki istuvuus tuli foorumin mukaisesti hiottua kaikissa "hienoissa vaatteissa" kohdalleen, mutta siihenpä se sitten jäikin... No hyvä on, muutama niin ikään pakollinen taskuliina tuli hankittua sen valkoisen lisäksi.

Ja nyt ei pidä ymmärtää väärin.. Eli en missään nimessä väitä, etteikö foorumista ole ollut hyötyä tai ettenkö olisi mitään hankintoja tehnyt foorumin avulla.. (nimimerkillä muutamia Baracutan G9:jä omistavana+paljon muuta tätä kautta poimineena) Mutta pointti tällä tarinalla on siis se, että koira ei oikein karvoistaan pääse. Eli minulla on elämäntilanne ollut aina sellainen, että minä en vaan yksinkertaisesti tarvitse niin sanottuja hienoja vaatteita kovinkaan usein. Varsinkaan työni puolesta en niitä todellakaan tarvitse, enkä voisi edes käyttää töissäni sellaisia mitenkään. Toisaalta, harrastukseni ja tuttavapiirini- ja seudut joilla liikun, ovat vain yksinkertaisesti sellaisia, että kaikki vapaa-ajan kauluspaidasta "ylöspäin" ovat raakasti ylipukeutumista. Itselleni ei kuitenkaan henkilökohtaisesti missään nimessä pukujen ja irtotakkien käyttäminen tuota tätä tyypillistä suomalaista tuskaa eivätkä ne ole ollenkaan pakkopullaa sinänsä, mutta en vain todellakaan tarvitse niitä kuin ehkä korkeintaan kerran vuodessa.
Voidaan siis todeta, että ainoat "keikarilaisen ulkoiset tunnusmerkit" näkyvät meikäläisessä tällä hetkellä vain hieman keskivertoa parempana vaatteiden istuvuutena ja parantuneena laatuna. Vaatteet ja asusteet sinänsä ovat hyvinkin arkisia. Itse asiassa, nyt kun mietin oikein tosissani, niin juuri tajusin, että en ole edes kauluspaitaa pitänyt moneen kuukauteen..

Edelleen, kaikesta huolimatta, tämä on kuitenkin niitä harvoja foorumeita, joita jaksaa lähes päivittäin lueskella. Mutta "pukumiestä" minusta ei vain toistaiseksi ole tullut, vaikka en sellaisen käyttöä missään nimessä karsastakaan ja tietämys niistä+etiketistä on tänä päivänä aivan jotain muuta kuin ennen aikaa keikarin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo:15:36 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #129 : 23.04.12 - klo:21:29 »
Mulle on käynyt vähän vastaavalla tavalla. Töissä ei kannata puku päällä vedellä, niin pukuja ja puvun takkeja ei sittenkään ole tullut kaaappiin kuin yksi lisää, vaikka alkuun tuntui että niitä pitää kaappiin lisää ostaa.

Mutta on foorumin seuraaminen myös antanut uutta, etenkin tietoa kengistä, joita onkin tullut muutama pari lisää ja nimenomaan reunoskenkiä. Lisäksi musta väri vaatteissa ei tunnu enään niin hyvältä; mielipiteisiin on ollut foorumilla vaikutusta.

Nille, jotka postaavat kuvia, täytyy kääntää vasen poski kameralle...
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/jos+sinua+kuvataan+kaanna+vasen+poskesi+kameralle/a802283?s=r&wtm=-23042012&?s=k

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #130 : 23.04.12 - klo:21:41 »
Takkeja on tullut hommattua ja housuja on valehtelematta 10-15 enemmän. Paitoja ja kenkiä on tullut 10-15 lisää. Pukuja en ole ostanut lainkaan ja en osta, ennen kuin on varaa ostaa toimiva MTM puku. Irtotakkia tulee pidettyä paljon enemmän. Oppirahat ovat olleet melko kovat ja kaikki ostokset eivät ehkö ole olleet niitä fiksuimpia, kun katsoo ompelijoille kiikutettujen rättien määrää.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #131 : 23.04.12 - klo:21:56 »
[...] Laatu kun on sellainen asia, mikä kertautuu eli yksi halpisvaate ei erotu, mutta jos niitä on koko setti niin sitten alkaa näkyä. Etenkin jos kaikki on kirpputorilta. [...]

En halua tehdä tästä olkinukkea, mutta kunhan piruuttani tarkennan. Kyllähän kirpputorilta saa muutakin kuin halpisvaatteita. Vaatteiden ostopaikka ei määrää laatua, ainakaan kirpputorien tapauksessa, sillä sieltähän saa vaikka mitä. H&M-kaupoista ostaessa sen sijaan kyllä.

Ja olen täysin samaa mieltä mitä sanoit kirjoituksessasi.

[...]

Riikinkukkoiluakin lienee monenlaista, olettaisin? Minut varmaan leimaisit myös riikinkukoksi, kun erotun kadulla, mutta en ainakaan tietoisesti tähän pyri. Kuten allekirjoitukseni sanoo, mottoni pukeutumisessa on, että pitää pukeutuaa omaa itseä varten. Sinulla on tietynlainen esteettinen näkemys ja toimit sen mukaan, samoin minulla ja se, kuinka se tulee esiin, on molemmilla erilainen.

Siinä olemme kuitenkin samalla linjalla, että emme kummatkaan pyri erottautumaan. Minä nyt vain satun pitämään tästä tyylistä niin kovasti, etten lähde siitä tinkimään. Se lopputulos on kuitenkin vähän eri...

Samaten voisin sinulta eversti kysyä: välitätkö mitä muut ajattelevat siitä, miltä näytät? Riikinkukkoilussahan tämä lienee ydin...


Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #132 : 23.04.12 - klo:22:10 »
Riikinkukkoiluakin lienee monenlaista, olettaisin? Minut varmaan leimaisit myös riikinkukoksi, kun erotun kadulla, mutta en ainakaan tietoisesti tähän pyri. Kuten allekirjoitukseni sanoo, mottoni pukeutumisessa on, että pitää pukeutuaa omaa itseä varten. Sinulla on tietynlainen esteettinen näkemys ja toimit sen mukaan, samoin minulla ja se, kuinka se tulee esiin, on molemmilla erilainen.

Siinä olemme kuitenkin samalla linjalla, että emme kummatkaan pyri erottautumaan. Minä nyt vain satun pitämään tästä tyylistä niin kovasti, etten lähde siitä tinkimään. Se lopputulos on kuitenkin vähän eri...

Samaten voisin sinulta eversti kysyä: välitätkö mitä muut ajattelevat siitä, miltä näytät? Riikinkukkoilussahan tämä lienee ydin...



Välitänkö? En juurikaan. Toimin ihan samoin: en tingi omasta meiningistäni pätkääkään - minulla on ne saman tyyliset rytkyt, joita olen mtop-ketjuunkin postitellut päällä 24/7/365. Siksi en hirveän usein sinne kuvia enää otakaan - porukalle täällä ei välttämättä ole hirveän kiinnostavaa nähdä meikäläistä saman tyylisissä seteissä joka päivä. 'Ahaa, sillä on sininen ocbd, chinot ja weejunit - omaperäistä - sillähän oli saman kaltainen eilenkin. Ja edellispäivänä. Ja..  '

Mitä tulee tuohon riikinkukkoiluun - viittasin sillä räikeään ja huomiohakuiseen ulkoiseen erikoisuuden tavoitteluun, tarkoitukselliseen huomion hakemiseen jne. Sinullahan kokonaisuudet ovat tietyllä tavalla usein varsin hillittyjä, vaikkeivät välttämättä 'tästä ajasta'. Aikailmisuni virkkeen lopussa on toki hieman onneton, mutta en oikein tähän hätään keksi parempaakaan.
get your kicks on route six six six

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #133 : 23.04.12 - klo:22:12 »
Löydän Tumpin kirjoituksesta paljon samaa, tosin myös omien "trial and error" kokeilujen kautta on paljon tavaroita lähtenyt eteenpäin ja joitain jäänyt kaappiin. Vaikka pukeudun arkisin ja työhön rennommin, eikä puvuille tule niin paljoa käyttöä, on silti silloin tällöin vetää puku niskaan jos tilanne sallii. Jos elopaino ja kroppa pysyy samanmoisena vuosia, ei niistä tarvitse sen takia luopuakaan - tiedä vaikka käyttöä tulisikin silloin tällöin enemmän. Toisaalta vaatekaappia voisi karsia hyvinkin paljon sen perusteella mitä vaatekappaleita olen käyttänyt eniten - varmasti yli 80% vaatteista joutaisi silloin myyntiin.

Keikarin (blogin ja foorumin) kautta olen saanut rohkeutta kokeilla erilaisia asioita - etsiä sitä omaa tyyliä - vaikkakaan riikinkukkoilu ei ole tyyliäni ja sen takia vedän aika matalalla profiililla eri vaatekappaleiden yhdistelyssä vielä tänäpäivänäkin. Eniten innostusta olen löytänyt paremmasta istuvuudesta, erityisesti paidat ja housut ovat olleet ikuinen ongelma kaupassa käydessä ja ongelmakohtien tiedostaminen selkeyttää tulevaisuudessa hankintoja. Siinä missä ulosmennessä ennen vetäsin päälleni farkut ja t-paidan, ei se farkut ja kauluspaita liialliselta pukeutumiselta vaikuta - mutta varmasti näyttää paremmalta ;)

Tiedän vain ulkonäöltä joitain tyyppejä lähialueeltani, joita näkee mm. lähikaupassa/toreilla, jotka pukeutuvat oman tyylinsä mukaisesti ja kantavat sen oman persoonallisen tyylinsä ihan mainiosti. Toivottavasti itsestänikin jäisi tällainen kuva, ettei varsinkaan itselleni sitä kostyymi-pelkoa synny pukeutumisen suhteen. Mieluummin silloinkin kun olen puku päällä, toivon että lopputulos näyttää siltä että mies pukee pukua ja puku miestä, etten näytä siltä perusklisee kiinteistönvälittäjä pakollisessa-haalarissa-surkeissa-kengissä.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #134 : 23.04.12 - klo:22:24 »
[...] Laatu kun on sellainen asia, mikä kertautuu eli yksi halpisvaate ei erotu, mutta jos niitä on koko setti niin sitten alkaa näkyä. Etenkin jos kaikki on kirpputorilta. [...]
Vaatteiden ostopaikka ei määrää laatua, ainakaan kirpputorien tapauksessa, sillä sieltähän saa vaikka mitä. H&M-kaupoista ostaessa sen sijaan kyllä.

Ns. soopaa.