Kirjoittaja Aihe: Miksi pukeudun?  (Luettu 88826 kertaa)

Dan-D

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #15 : 24.11.11 - klo:15:39 »
Äh, ok.  Kirjoitusvirhe oli tosiaan onnettomassa paikassa.

En silti allekirjoita.  Näissä pitemmissä keskusteluissa, joita Salarymanin ja Jälkiviisaan kanssa olen käynyt yhteiskuntaluokista, syrjinnästä jne. olen kokenut olevani enemmänkin samaa mieltä ja asialinjalla Jälkiviisaan kanssa.  Salarymanhän niitä ad hominenm -hyökkäyksiä on viljellyt, ja siksi varmaan ymmärsin väärin koko pointin.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #16 : 24.11.11 - klo:15:43 »
Haluan vaikuttaa muiden ihmisten minusta luomiin mielikuviin.

Jos muut ajattelisivat minusta aina samoin, niin pukeutuisin paljon funktionaalisemmin ja yksinkertaisemmin; l. käyttäisin vähemmin erilaisia vaatekappaleita. Nytkin minulla olisi tweedin sijaan fleece lämpöä antamassa.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #17 : 24.11.11 - klo:16:04 »
Otan kantaa sen suhteen heti kehumalla, että loistavaa että opettaja panostaa pukeutumiseen keskimääräistä enemmän. Tällöin myös klassinen pukeutuminen iskostuu nuorten mieleen paremmin ja mielestäni se tuo tiettyä katu-uskottavuutta lisää ammattiin kuin ammattiin.

Minä muistan vieläkin sen miten lukion historianopettajalla oli toisinaan ascot tms. huivi kauluspaidan ja (yleensä) neuleen kanssa.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #18 : 24.11.11 - klo:16:11 »
Foorumeilla aina jotkut puhuvat kärjistetysti. Ei siitä kannata sen enempää suivaantua. Näin se vaan on aina ollut ja tulee aina olemaan. Suurin osa kuitenkin sitten tosielämässä itkee hiljaa yksin nurkassa ja juo sitä pientä siideriiään, koska tosimaailmassa puhuminen onkin haastavampaa ja vi***sta voi saada pataan.

Foorumi tarvitsee sekä karjistäjiä, neutraalikkoja, että puolustelijoita. Ei tästä nyt kannata hermostua.

Palataanhan aiheeseen, joka muuten on paras uusi aihe taas pieneen toviin.
« Viimeksi muokattu: 24.11.11 - klo:16:13 kirjoittanut konda »

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #19 : 24.11.11 - klo:16:38 »
Toi oli konda ihan paska viesti.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Miksi pukeudun?
« Vastaus #20 : 24.11.11 - klo:16:59 »
Totuus on joskus paskaa.

Sent from my HTC Desire Z. Please excuse my brevity.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #21 : 24.11.11 - klo:17:23 »
Näissä pitemmissä keskusteluissa, joita Salarymanin ja Jälkiviisaan kanssa olen käynyt yhteiskuntaluokista, syrjinnästä jne. olen kokenut olevani enemmänkin samaa mieltä ja asialinjalla Jälkiviisaan kanssa. 

Menee jo herkäksi, mutta minulla on kanssa samanlainen mielikuva, että tällä foorumilla yhteinen sävel löytyy useimmiten Dan-D:n kanssa asiakysymyksistä ja muussa sitten esim. ivymanin kanssa.

Tuon aiemman viestin linkkasin osaltaan siitä syytä, että siellä on paljon hyviä pointteja ja toisekseen siksi, että sen kautta voi katsoa onko oma ajattelu muuttunut.

Minulle pääasiallinen syy pukeutua kuin pukeudun on se, että se tuntuu luontevalta ja hyvältä.
Nuorempana on tullut kokeiltua ties mitä ja vaikka kasvutarinaa ei olekaan, niin mielessä on muistikuvat alipukeutumistunteista. Pukeutumalla oman silmän mukaan tyylikkäästi ja itselle luonteviin vaatteisiin myös näyttää tyylikkäältä.

Miksi sitten pukeutua tyylikkäästi?
Helpoin vastaus on se, että se tuntuu luontevalta, mutta kuten konda aiemmin kirjoitti, siinä ekan sivun paremmassa viestissään, niin pukeutuminen on muiden huomioimista ja tokihan voi kokea, että tyylikkäillä kokonaisuuksilla näyttää esimerkkiä muille. Itse olen myös havainnut, että ei oikein ole vaihtoehtoja: en halua identifioitua musiikkityylin, poliittisen suuntauksen tai vastaavan perusteella, joten jäljelle jää sellainen perusjamppatyyli tai klassinen. Osa kokonaisuuksista on perusjamppatyyliin, mutta laatu- ja yhdistelmäkuviot on haettu klassiselta puolelta. Toisessa ääripäässä aikakausipukeutuminen tai kostyymityyli on myös yhtä kaukana kuin neonpinkki animeletti. Perusjamppavaikutteisiin on syynä puhtaasti laiskuus: kun ei ole "pakko" eikä myöskään tarve laittaa joka päivä pukua tai edes muuta yhdistelmää eikä edes solmiota, niin sitten pukeutuu sään ja suuremman mukavuuden mukaan. Sisäinen laihialainenkin muistuttaa, että jos pärjää dessuilla, neuleella ja chinoilla niin turha kuluttaa "parempia" vaatteita.

Päivitetään samalla ne vanhat prinsiipit.
1. Hinta-laatusuhde: vaatteen tulee kestää niin tyylillisesti kuin materiaalinkin puolesta mahdollisimman pitkään huomioiden hinta. Vaikka John Smedley on suosikkeja, niin tarjouksesta ostettu Boss vastaa myös hintaansa. Lisäksi sitä Bossia voi paremmin käyttää vaikka kalliolaisessa baarissa.
2. Minä maksan vaatteesta, minulle ei makseta mainostamisesta: kirkuvia logoja ei missään tapauksessa.
3. Mukavuus ja tilanne: olen räätäli-Armandin kanssa eri mieltä siitä, että minusta puvunkin tulee olla mukava, miksi pukea mitään epämukavaa? Se ei tarkoita liian isoja leikkauksia tms. vaan hyvin istuva vaate on mukava. Pukeutuminen kuitenkin aina tilanteen mukaan, joskus puku on ehdoton, toisessa tilanteessa taas rennot vaatteet kuuluvat asiaan. Sinne baariin toki ei kannata ehkä puvussa mennä ihan huomion välttämiseksi ja puvun suojelemiseksi.
4. Sää: pakkasessa ei pidä palella tyylin vuoksi eikä vastaavasti sateessa kastua. Samaten ei vaatteelle tee hyvää kokea epämääräisiä sääoloja, kuten kengille öljyistä ja suolaista loskaa. Tätä varten on olemassa kalossit, sadetakit ja  talvikengät.
5. Etiketti: silloin kun pukeudutaan muodollisesti niin silloin pukeudutaan muodollisesti ja mieluiten asteikon yläpään mukaan.
6. Oma silmä: jos se miellyttää itseä niin asussa on itsevarma, luottavainen ja sitä kautta kokonaisuus näyttää aina paremmalta kuin epävarman ja häpeilevän päällä. Toki toivottavaa olisi, jos muut kommentoisivat onnistumisia/epäonnistumisia...
7. En ole väriennakkoluuloinen. Sopivasti yhdistelemällä kaikki värit voi saada toimimaan. Musta on tylsä, mutta musta on tylsää jos mustaa käyttää tylsästi. Sama pätee muihinkin väreihin eli ennakkoluulu vahvistuu jos väriä käyttää ennakkoluulon mukaisesti.
8. Herrasmies on herrasmies, vaatteilla siihen ei ole mitään osuutta.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Miksi pukeudun?
« Vastaus #22 : 24.11.11 - klo:17:28 »
Aivan loistavat pointit ja olen jokaisessa samaa mieltä. Eritoten kohta 6.

Saatteko muuten usein kehuja pukeutumisesta? Osaako Suomalainen kehua toisen pukeutumista?

Sent from my HTC Desire Z. Please excuse my brevity.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #23 : 24.11.11 - klo:17:36 »
Pukeudun, koska se on kivaa. Ja kivaan lukeutuvat kaikki ne fiilikset siitä, että paitsi tietää näyttävänsä hyvältä - ja klassisuudesta huolimatta erilaiselta, myös tietää kuluttavansa kestävämmin ja ylipäätään olevansa ajattomampi kuin ennen oli (ja valtaosa vielä on). Tottakai mukana on omahyväisyyttä. Lisäksi laadusta nauttii - pidän oikeasti rättien ja popojen räpelöinnistä.

Ja kun olin sinkku, tyylillä sai, etenkin kun laittoi mukaan sopivan määrän leikkisyyttä. Kai tuo pitäisi jättää sanomatta, mutta en uhallakaan jätä. Koska se on totta. Sillä, toisaalta, sai myös sukupuolisesti epävarmoilta turpaanlyöntiyrityksiä. Mikä ei välttämättä ollut yhtään vähemmän hauskaa kuin se toinenkin saaminen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Miksi pukeudun?
« Vastaus #24 : 24.11.11 - klo:17:40 »
:)

Sent from my HTC Desire Z. Please excuse my brevity.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #25 : 24.11.11 - klo:18:37 »
Heppikissalla loistava tyylimääritelmä : "vintage inspired classic anglonordic small town gentleman with an artistic eye" ! Aihe herättää keskustelua. Täytyy tunnustaa, että olen aina ollut kiinnostunut vaatteista ja pukeutumisesta ehkä keskivertomiestä enemmä ( kuten varmaan kaikki foorumilaiset). Viihdyn vaatekaupoissa ja tykkään hipelöidä esim. solmioita tai vaikka parranajovälineitä tavarataloissa. Miespuoliset ystävät ovat monesti ihmetelleet tällaista viehtymystä ja heitelleet kommentteja. Vaimoa tämä ei tunnu haittaavan, jäähän hänelle enemmän aikaa vietettäväksi naistenosastolla.

 Klassisella tyylillä haen persoonani ilmaisemisen lisäksi kestävyyttä ja kapinoin kertakäyttökulutusta vastaan. Inhoan muotivillityksiä ja suuntauksia, vaikka olen itsekin niihin välillä harhautunut. Kun kaapista sai poistaa useammankin vaatekappaleen sen vuoksi ettei se ollut enää muotia, siinä sai tosiaan miettiä mitä järkeä tällaisessa on.

On pukeutumistani kehuttukin. Opiskelijoista yllättäen pojat ovat olleet kiinnostuneita vaatteistani ja ovat kyselleet mistä olen niitä hankkinut. Ensin luulin että pilailevat, mutta tosissaan olivat. Olen kuitenkin "vasta" kolmikymppinen, joten ehkä pojat ovat ajatelleet että nuorehkokin mies voi käyttää klassisia vaatteita ja näyttää tyylikkäältä. Muutosta on tapahtunut omiin lukioaikoihin, jolloin lökäpöksyt olivat suurinta huutoa.

Pukeudun omaksi iloksi, muiden iloksi, huomioksi jne. Syitä on useita. Yksi hyvä on se, että tunnen oloni omaksi itsekseni juuri näissä vaatteissani ja tässä tyylissäni. Peilistä katsoessani ajattelen: tältä MINÄ näytän. Saan nautintoa vaatteista, ne ovat myös harrastukseni. Niistä puhuminen, lukeminen, niiden katselu, sovittelu ja hiplailu.

Vaatteeni edustavat kulttuuriani, sellaista maailmaa jollaisen sen haluaisin enemmän olevan. Kaunis, hyvätapainen, kohtelias. Ehkä sellaista ei ole koskaan ollut, mutta joskus tuntuu että ennen oli enemmän. Miksi pukeutuisin kuin amerikkalainen ghettonuori, koska olen eurooppalainen, suomalainen mies.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #26 : 24.11.11 - klo:19:54 »
Ihmisillä on tapana hukuttaa vapaa-aika kaikennäköisiin aktiviteetteihin, ettei elämän kurjuutta tulisi ajateltua. Pukeutuminen ja tämänkin roskafoorumin ja muun tyylipaskan seuraaminen on yksi näistä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #27 : 24.11.11 - klo:20:00 »
Ihmisillä on tapana hukuttaa vapaa-aika kaikennäköisiin aktiviteetteihin, ettei elämän kurjuutta tulisi ajateltua.

Toisaalta elämä voisi olla kurjempaakin ilman aktiviteetteja. Torstai-iltakin menisi rattoisasti verkkareissa elämän kurjuutta miettiessä.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #28 : 24.11.11 - klo:20:30 »
^^ loistava sarkastinen trolli. Tämä oli itse asiassa jo trollitaidetta.

danius: postaa jossain vaiheessa muutama kuva MTOP:iin.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Miksi pukeudun?
« Vastaus #29 : 24.11.11 - klo:20:51 »
Sisäinen laihialainenkin muistuttaa, että jos pärjää dessuilla, neuleella ja chinoilla niin turha kuluttaa "parempia" vaatteita.

Tämä on niin perkeleen totta.

Olen jotenkin huomannut: mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän tunnen tarvetta minkäänlaiseen 'näyttävään' pukeutumiseen. Itselle riittää ihan hyvin sininen  tai valkoinen ocbd, neule, chinot tai sammarit ja dessut, weejunit tai vastaavat vaatimattomat mutta perussiistit jalkineet. Irtotakin käyttökin vähenee koko ajan - etenkin viime aikoina kun olen tehnyt suurimman osan töistänikin kotoa käsin. Tuntuis jotenkin hölmöltä patsastella kotona itrotakissa ja kraka kaulassa. Sisteissä vaatteissa olen toki kotanakin päiväsaikaan, voin sitten illalla vaihtaa johonkin verkkarihousuun tai pyjamaan kun olen saanut lapsen nukkumaan ja alan töllöttää telkkaria tai häröillä täällä.
get your kicks on route six six six