Vaikea uskoa, että mikään yritys voisi toimia 10% katteella varsinkaan valmistuksen päässä. Sinänsä aika hauskaa, että viitsivät edes tuollaisia lukuja heitellä ilmaan, kun kaikki tietävät, ettei ne voi pitää paikkansa eikä he kertoisi oikeita lukuja muutenkaan.
Voihan olla että siellä on puhuttu taas vähän "niitä näitä" jotka kuulostavat yhteistyökumppanin korvaan paremmalta/arvokkaammalta mitä totuus oikeasti on :).
Kenenkään ei ole mikään pakko uskoa yhtään mitään, ainahan tuollainen 130 v. firma voi kusettaa kaikkia miten haluaa ja silti jatkaa toiset 130 vuotta, tai sitten ei :) Valheella on erittäin lyhyet jäljet, varsinkin asioissa joista on olemassa julkiset asiakirjat, tai jotka jotenkin muuten on helppoa tai mahdollista saada selville. Kusettajat eivät pitkään kenkiä tee, eikä mitään muutakaan.
Loaken tarkat tilipäätöstiedot ovat olleet julkisia jo sen 100 vuotta, sieltä voi kaikki halukkaat tarkistella mitä haluaa, katsella tuottoprosentteja jne. Ei ole italialaisia omistajia mitkä voivat konsernin sisällä muokata haluamansa tilinpäätökset, ei ole salaisia säätiöitä eikä muuta. Viikottaiset tuotantotavoitteet ja -saavutukset taas löytyy tehtaan liitutaulusta joka ikinen viikko, yli 3000 paria on pakko tehdä että päästään omille, kaikki siitä yli on plussaa.
Intian ja Italian malleissa on varmasti parempi kate tehtaalle, näin näyttäisi olevan näiden hinnastojen perusteella mitä näistä nyt pystyy päättelemään.
Olen tehnyt ulkomaankauppaa nyt lähes 35 vuotta ja olen monenmoista koijaria ja markkinamiestä nähnyt elämäni aikana. Loaken kaverit ovat oikeita vanhan liiton miehiä, peli on ollut reilua ja rehtiä alusta saakka, kaikki on pidetty mitä on luvattu ja koskaan ei ole luvattu jotain mitä on tiedetty mahdottomaksi. Kun vahinkoja tai virheitä on tapahtunut, niin niistä kerrotaan heti ja asiat korjataan parhaan mukaan.
Tosiasia kuitenkin on, ettei näillä ole mitään väliä, eikä kenenkään tarvitse oikeasti uskoa yhtään mitään. Voi käydä itse tehtaalla ja nähdä kaiken omin silmin, eikä siltikään täydy uskoa yhtään mitään. Kun kenkä on asiakkaalla käytössä vaikka 20 vuotta, niin sehän on ihan sama onko tehdas saanut siitä 8 vai 15% katetta :)