Kirjoittaja Aihe: Mitä juot/syöt nyt?  (Luettu 521158 kertaa)

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #975 : 14.02.13 - klo:12:31 »
Kävin katsastamassa kuun alussa avatun Krog Madamen lounaan, salaattipöydässä oli maukkaita vaihtoehtoja. Lounaaksi otin pinaattitäytteistä kanaa käärittynä Parman kinkkuun. Annoshan oli visuaalisesti  varsin koruton mutta maku oli hyvä. Tunnelmakin Madamessa oli bistromainen ja asiakkaita riitti.




domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #976 : 14.02.13 - klo:19:00 »

Tasmaniasta tulee mielestani Champagnen jalkeen laadukkaimmat kuohuviinit.

Alkon valikoimissa on kaksi tasmanialaista, Taltarni ja Jansz, varsinkin ensinmainittu on todella hyvä ja hintaluokkansa selkeä ykkönen.

Hyvät Italialaiset Franciacortan kuohuviinit ovat mielestäni taasen jo keskivertosamppanjan veroisia. Niiden rakenne ja raikkaus miellyttävät minua suuresti.

Hyvä pointti tuo Franciacorta. Muutaman kerran olen päässyt maistamaan ja ovat kyllä keskimäärin oikein maistuvia. Toisaalta laadukkaimpien hinnat alkavat olla samppanjan tasolla. Itse olen pitänyt myös joistain englantilaisista kuohuviineistä ja Ranskasta löytyy samppanjan lisäksi muutakin hyvää. Cremant d'Alsace on tyyli joka on itseäni puhutellut.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #977 : 15.02.13 - klo:02:38 »
Taltarni on itseasiassa vain 11% Tasmaniasta, mutta hyva viini kuitenkin. Itse en ole Franciacortan makuun paassyt kovin hyvin, vain jokusen kerran maistanut ja jos jotain jai mieleen niin ne olivat hieman tylsia, ei omaa persoonaa verrattuna Champagneen. Puhtaita suorituksia, mutta ei mieleenpainuvaa. Ja sama vaivaa mielestani kaikkia ranskan Cremantteja. Tasmaniassa viinit ovat selkeasti Champagne-tyylisia, mutta huomattavan robusteja ja rustiikkeja, kuitenkin tasapainoisia. Vain mineraalisuus uupuu, ja uskoisin etta pitkaikaisyys ei ole laheskaan samalla tasolla.

Edit. Alkossa taisi olla rose, se on hieman enemman kuin 5% Tasmaniasta.
« Viimeksi muokattu: 15.02.13 - klo:02:39 kirjoittanut Tuukka »
Great minds think alike - fools never differ.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #978 : 15.02.13 - klo:21:52 »
Life is good


konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #979 : 15.02.13 - klo:22:04 »
^oletko tsekannut uusimman Shakerin ja siinä olevan ginivertailun? Voisin skannata sen ja laittaa sen tänne jakoon. Ihan mielenkiintoista settiä, vaikka ihan täysin rehellistä palautetta raati ei gineistä kyllä mielestäni antanut.

Sun setistä: Kivi tuikut helvettiin. Niillä ei ole mitään asiaa tuohon comboon.

Itse Laffe Quarter Cask tilkalla vettä. Paras Laffe.
« Viimeksi muokattu: 15.02.13 - klo:22:06 kirjoittanut konda »

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #980 : 15.02.13 - klo:22:38 »
Skannaa ihmeessä, kiinnostaa.

Vähän tunnelmatulta :D

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #981 : 15.02.13 - klo:23:00 »
Jees koitan muistaa skannata ma duunissa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #982 : 16.02.13 - klo:17:31 »
^ jeejee, skannaa ihmeessä!

Aihetta sivuten huomasin klassikkoteoksesta ilmestyneen päivitetyn version. Itselläni on alkuperäinen v. 97 kirja ja se on kerrassaan mainio! Onko kellään tätä? Arvio? Olen niiiin lähellä mitäostintänään tämän kirjan suhteen.

http://www.kindredspirits2.com/kindred-spirits-2.html

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #983 : 16.02.13 - klo:17:39 »
Tuukka - tsekkasin varmuuden vuoksi Alkon sivuilta ja Taltarni mainitaan tasmanialaiseksi. Liekö siis niin että rypäleitä tulee mantereen puolelta mutta viinitila saarella? Interesting. Osaisitko sanoa muutaman hyvän tuottajan/viinin niin voin tsekata josko suosimani nettikaupat toimittavat?

Olen Franciacortalaiset kokenut toisin, lienee tyylilajimieltymys. Olen samaa mieltä puhtaudesta ja puhtaasta suorituksesta ja ymmärtänen mitä ajat takaa. Itse koen ne vähemmän hedelmäisinä kuin useimmat samppanjat, mutta hyvällä, hienostuneen eleettömällä tavalla. Ja kuohujuomassa raikkaus ja eloisuus on tärkeää, ja sitä löytyy. Tunnetuin eli Ca del Bosco tekee todella hyvää tavaraa mutta hintakin on jo reilusti yli entry-level shamppanjan.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #984 : 16.02.13 - klo:20:22 »
Marmoroitua ulkofiletta ja Paavi Uusitalon rypälemehua. Kylläpä nälkä lähti ja mieli parani. Vaikka hyvä mieli oli jo pöytään tullessakin.

En tiedä miksi kuva tässä ylösalaisin. Ipad ja minä haemme vielä yhteistä säveltä. Klikatessa suuremmaksi on oikein päin.


Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #985 : 17.02.13 - klo:00:58 »
Klikatessa suuremmaksi on oikein päin.

Ei muuten ole.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #986 : 17.02.13 - klo:01:07 »
^Minulla ainakin.


Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #987 : 17.02.13 - klo:01:24 »
Illallisella ravintola Careliassa tänään.
Aperitiiviksi Vollereaux  Blanc de Blanc samppanjaa, pihvin kera Monferrato Rosso 2010 Castello di Tassarolo punaviiniä. Juomat verrattoman hyviä ja Piemontelainen punaviini oli oikein maukasta.
Alkuruuaksi Endiivi-Aura Gold -salaatti ja karamellisoitua saksanpähkinää.
Ruokana Entrecoté bearnaise kastikkeella ja maalaisranskalaisilla ja vihersalaatilla.
Jälkiruuaksi Lime posset + espresso.

Entrecote oli parasta mitä koskaan olen syönyt, lähinnä Saksassa ollut yhtä maukasta entrecotea. Myös bearnaise kastike oli koostumukseltaan ja maultaan täydellistä. Medium pihvi oli sisältä riittävän punaista eikä ylipaistettua.
Paikka on muutenkin miellyttävän erilainen koska sijaitsee vanhassa apteekissa. Palvelu oli ystävällistä ja asiantuntevaa.
Talon maalaispatonki oli myös erittäin hyvää ja sitä tuotiin veloituksetta lisää pari kertaa.

http://www.carelia.info/fi/etusivu


jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #988 : 17.02.13 - klo:01:39 »

Entrecote oli parasta mitä koskaan olen syönyt, lähinnä Saksassa ollut yhtä maukasta entrecotea. Myös bearnaise kastike oli koostumukseltaan ja maultaan täydellistä. Medium pihvi oli sisältä riittävän punaista eikä ylipaistettua.


Kävin myös kuukausi-kaksi takaperin ja tuli otettua samat alku- ja pääruoat. Molemmat hyvin onnistuneita ja kuten kirjoitit, entrecote oli erityisen loistava, parhaita mitä Suomenniemellä on ainakin tullut vastaan. Suosittelen!

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #989 : 17.02.13 - klo:16:18 »
Karitsan paahtopaistia, punaviinikastike ja valkosipuliperunoita kera Chateauneuf-du-Pape. Jälkkärinä sacherleivokset ja Graham's lbv. Onpa tyytyväinen olo!