Kirjoittaja Aihe: Mitä juot/syöt nyt?  (Luettu 525273 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #660 : 31.08.12 - klo:22:43 »
Ei just nyt mutta pari päivää sitten erinomaisia lihapullia: hevosta + rasvaista possua + suppilovahveroita. Nam

Nyt pitäisi tehdä iltapalaksi vain kreikkalainen salaatti.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #661 : 31.08.12 - klo:23:48 »
Hitto kun tuota hevosta saisi, ei ihan marketin tiskistä löydy. Hullua kun Suomesta viedään hevosia teuraaksi ulkomaille kun täällä ei ole lihalle markkinoita, ts. tulee halvemmaksi teurastaa ulkomailla.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #662 : 01.09.12 - klo:10:28 »
^ Helsingissä olen nähnyt Stockalla ja Hakaniemen Hallissa (Reinin liha).
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #663 : 01.09.12 - klo:12:05 »
Barce....Firenze: En ihan Tampereen miehiä, Satakunnan puolella asustelen. Mutta kiitos vinkistä, täytyy olla halliin yhteydessä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #664 : 02.09.12 - klo:12:34 »
Eilisillan eineitä:



bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #665 : 02.09.12 - klo:13:46 »
Tuli hankittua useampi kilo luomulihaa, mukana sellainen n. kilo vähärasvaista nautakebapia. Vaikka olenkin suomen kebap-pääkaupungista kotoisin, en ole kotona kyseistä ruokalajia oikein laittanut.

Olisiko jollain suosituksia toimivasta kastikereseptistä noille lihoille?
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Tommiedvard

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #666 : 02.09.12 - klo:16:43 »
Koska luonto oli sitä mieltä että tänään on hyvä grillauskeli niin mikä minä olisin vastaan sanomaan. Grillikylkeä, marinadi hieman tuota http://www.tabasco.com/tabasco-recipes/recipe/4370/texas-style-chipotle-beef-rub/ ohjetta mukaillen, lähinnä vähemmällä suolalla ja Chipotle-Tabascon tilalla Poppamiehen savuchilisoosia.

Kyllä kelpasi.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #667 : 02.09.12 - klo:18:22 »
Tuli hankittua useampi kilo luomulihaa, mukana sellainen n. kilo vähärasvaista nautakebapia. Vaikka olenkin suomen kebap-pääkaupungista kotoisin, en ole kotona kyseistä ruokalajia oikein laittanut.

Olisiko jollain suosituksia toimivasta kastikereseptistä noille lihoille?

Itse olen suosinut kotikebabin kanssa kahta simppeliä kastiketta. Ensimmäisenä jogurttikastike, johon voi riittää ihan jogurtti sellaisenaan, kunhan se on maukasta. Jos tahtoo maustaa, niin sitten joukkoon voi heittää esimerkiksi sitruunamehua, hunajaa yms. Toisena sitten punainen kastike, joka kannattaa tehdä keittelemällä tomaattimurskaa niin pienellä lämmöllä kuin mahdollista ainakin pari tuntia. Joukkoon oliiviöljyä, valkosipulia, juustokuminaa ja tulisia mausteita maun mukaan.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #668 : 03.09.12 - klo:15:18 »
Jugurttikastikkeet ovat kyllä hallussa, mutta hyvän tomaattipohjaisen kebap-kastikkeen ohje olisi hakusessa. Itse en ole koskaan saanut kovin kummoisia sooseja noista aineksista keitettyä kasaan. Pastakastikkeiksi hyviä, mutta ei ehkä ihan sitä mitä kepulin kanssa hakisi.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #669 : 03.09.12 - klo:23:12 »
Käsittääkseni hepasta tuli pääasiallisesti ongelmajätettä Suomessa siinä vaiheessa, kun niiden teurastus kiellettiin samalla linjalla kuin lehmien.
Samalla linjalla kyllä onnistuu, mutta kuten kaikkien eläinlajien välille, linjat pitää pestä aina ennen eri eläinlajia. Tästä syystä osa teurastamoista on keskittynyt vain yhteen eläinlajiin, tai sitten ottaa esim eri viikon päivinä eri eläimiä. En ole kuullut että hevosta vietäisiin oikeasti suomesta pois teuraaksi, enkä nää siinä edes mitään järkeä.

Hevosen lihalle olisi kyllä kysyntää, suomessa kulutetaan hyvin vähän hevosta, mutta silti yli puolet on tuontilihaa (vaikka kaikki lopetettava hevonen vietäisiin teuraaksi ei se riittäisi vaan silti osa olisi tuontilihaa, onnettoman vähän lihaa silti suomessa käytetään). Ongelmia on muutamia:

-Suomalaiset ei osaa käyttää hevosta, eikä ole rohkeutta sen kokeiluun (tähän vaikuttaa myös huono saanti)
-Teurastamot jotka ottavat hevosta ovat keskittyneet hevosrikkaimille alueille, muilta alueilta kuljetukset tulevat huomattavan kalliiksi.
-Teurastamot hyvittävät lihasta hyvin vähän, koska sille ei ole kunnon markkinoita kysynnän puutteen vuoksi (jos omistat itse kopin niin saat ehkä polttoainekulut katettua). Ilmaista ei ole toki hevosen hautaaminen, polttaminen, kompostoiminen etc
-Hintaan vaikuttaa myös se että ravintolat ja lihakauppiaat pettyvät liian usein siihen että heille myydään hevonen, jota ei sitten koskaan tulekkaan. Hevosessa on kuulemma reippaasti suurin teurastuksen peruutus prosentti. Se kun ei suomessa ole sillä tavalla tuotantoeläin kun monet muut niin omistajat tulevat katumapäälle teurastuksen suhteen. Teurastamot myyvät siis etukäteen lihan kun teurastus on varattu.

Itse vein 3 hevosta teuraaksi keväällä (etsin sopivat hevoset, hain omistajalta ja ajoin sen suoraan teurastamolle). Nyt syksyllä olisi tarkoitus vielä viedä ehkä yksi tai kaksi. Kesällä varmaan puoliso tarjoaa hevosta välillä ravintolassaan Tampereella jos suunnitelmat onnistuu. Syvästi ihmettelen jos löydätte mistään muuta hevosta kuin filettä tai sisä/ulko/paahtopaistia. Loput paisit (kulma, lapa ja pyörö) sekä loppu leikko menee mitä ilmeisemmin jauhelihaksi ja eläimile ruaksi. Itse kun olen hevoset vienyt niin olen sen ottanut rahtiteurastuksena ja kaikki lihat itselle ihmiselintarvikkeeksi (olen tosin ottanut myös taljat, luut ja sisäelimetkin mukaani. Kahdesta hevosesta vein jopa kaviot eräälle kengittäjälle anatomian tutkintaa varten).

Jos liikkuu joskus täällä Urjalan seutuvilla niin multa voi kysellä mikä on hevosen tilanne (ja tässä syksyllähän tulee iso määrä karitsan lihaa myös tarjolle). Koitan aina pitää tilanteen että sitä olisi pakkasessa, kyllä siellä nytkin on fileitä, paisteja ja jauhelihaa.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #670 : 03.09.12 - klo:23:17 »
Eikös Danius ole Tampereen miehiä. Kauppahallin lihatiskiltä saa silloin tällöin heppaa ja tilaamalla varmastikkin onnistuu. Hinnaltaan Nautaa edullisempaa.
Hinta on tosiaan edullinen, aika paljon vaihtelee tosin. Meidän lähiteurastamo ei myy kuin harvakseltaan hevosen ulkofilettä, tosin erittäin edulliseen 10e/kg hintaan. Lihakaupoissa yleensä ulkofile on 13-20e. Halvimmillaan olen nähnyt Nokialla S-marketissa hevosen paistia 3e/kg. Toivottavasti hevosen lihan hinta hieman nousisi ja sitä kautta ehkä arvostus nousisi (ja niitä tuotaisiin teuraaksi paremmin kun teurastamo maksaisi siitä vähän enemmän, nyt omistaja saa hevosesta jotain 50-100e joten kovin kaukaa sitä ei taloudellisesti kannata kuljetella).

En nyt muista mitä itse olen ottanut lihoista, mutta luokkaa

3-4e jauheliha
6-9e paisit
12e ulkofile
25e sisäfile.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

veijo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #671 : 04.09.12 - klo:16:06 »
Jugurttikastikkeet ovat kyllä hallussa, mutta hyvän tomaattipohjaisen kebap-kastikkeen ohje olisi hakusessa. Itse en ole koskaan saanut kovin kummoisia sooseja noista aineksista keitettyä kasaan. Pastakastikkeiksi hyviä, mutta ei ehkä ihan sitä mitä kepulin kanssa hakisi.

Aika lailla Tommin ohjeen suuntaista suosittelen, mutta muutama tärkeä täydennys. Go Middle East.

Ensiksi: jeeran jättäisin pois, kun tukevan makuinen liha ainakin mun makuun kaipaa freesimpiä kastikkeita. Tomaattisoosi tarttee kaverikseen vähän makeutta ja happoa. Siis kun keittelet kastiketta, laita mukaan vähän sokeria tai hunajaa ja lisää lopuksi limen mehua. Mausteiksi riittää tuore chili ja korianteri tai lehtipersilja. Pitkä keittäminen vain parantaa makua ja jos mahdollista, soosin kannattaa antaa hetken levähtää ja jäähtyä ennen tarjoilua.

Olen tehnyt tuon aina omasta päästäni, mutta täällä on ainakin maksan lisukkeeksi tehty jotain sinnepäin: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/spicedpanfriedliverw_90300.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #672 : 04.09.12 - klo:17:19 »
Täytynee joku kerta siellä Urjalan seutuvilla käydä, voisi pakkaseen ostaa karitsaa ja hevosta.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #673 : 04.09.12 - klo:20:34 »
Jami, missä vaiheessa menee tämän kesän karitsat teuraalle? Voisin käydä hakemassa jotain lihoja.
En oikein vielä tiedä, uuhi karitsat on tuossa pihassa ja pässit on saaressa (joiden hakeminen voi olla vielä yksi mielenkiintoinen episodi). Todennäköisesti ainakin noita uuhia tuossa vielä lihotetaan hieman kauralla ennen teurastusta, mahdollisesti pässejäkin. Hieman pienikokoisiksi jääneet nämä kaverit, eihä se toki lihanmaussa ole ongelma (ja monien asiakkaiden kannalta voi olla jopa ihan hyvä että esim se viulu ei ole kauhean iso), mutta kun me taas maksetaan teurastuksesta kpl hinta niin toivoisi että olisivat mahdollisimman isoja. Uskoisin että teurastus tapahtuu joskus lokakuussa. Koitan saada vielä avattua sitä ennen lomakkeen mistä voi varata, koska kaikki kyllä varmasti menee (suomalaista karitsaa ei ole tarpeeksi tarjolla). Pienimmät karitsat menee vissiin kokonaisina rosvopaisteiksi kun sellasiakin on kysytty.

On tuossa muuten vissiin vielä pari kalkkunaakin myymättä, niiden teurastus todennäköisesti on joulukuun alussa.

Nämä kummatkin, lampaat ja kalkkunat on emännän asioita niin en ole ihan 100% kärryillä. Itse hoidan hevosen lihan ja kanit (tosin kaneja ei ole tarjolla toviin, tuli muutaman mukana sairaus ja joutuu melkein alusta aloittaan).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #674 : 07.09.12 - klo:20:37 »
Ok. Suurin ero esim. saksalaisessa ja tsekkiläisessä bulkissa vrt. suomalaiseen on se, ettei sen oluen valmistuksessa ole käytetty ohramaltaan, veden ja humalan lisäksi maun raiskaajana tärkkelystä. Osa suomalaisista pienpanimoista vissiin osaa, mutta en ole viitsinyt tutustua niiden tuotteisiin, ehkä pitäisi antaa mahdollisuus. Mitä suomalaista larger-olutta suosittelisitte, jos pitää olla tärkkelyksetön?

En kiistä, etteikö perus-lagereille ole sopivaa käyttötarkoitusta. Muutenkin tuo bulkkilager ois pitänyt vaihtaa suomilageriksi. Otan yleensä aina Stella Artoissia grilliruoan ja burgereiden kans. Tuokin olut jakaa mielipiteitä, eikä varmasti ole millään mittarilla kultapossukerhon kunniaolutta, vaan enemmän sitä bulkkia.

Näinpä. Eli itse asiassa olemme siten loppupelissä aika samoilla linjoillas. Joskin tuo tärkkelysjuttu on minulle ihan uusi - toisaalta en ole mikään olutasiantuntija muutenkaan. Stellaa olen varmaan juonut viimeksi vuonna 1987 moskovalaisesta valuuttakaupasta ostettuna. Pitänere ottaa uusintaryystöön joskus.

Barba taas hyvillä linjoilla, kaikkea ipa-hyvää jne mäkin joisin jos olis rahaa rajattomasti.

Täältä on taas hävinnyt viestejä tai käyttäjiä jonkin itseinhon tai katumuksen tai aikavääristymän takia tai sitten olen vain snadisti juovuksissa. Tämä ketju joka tapauksessa sai aikaan henkisen lukon ja nyt talouden hankintapäälliikö tuo oluet natsisiwasta. Joko jotain niiden brändäämää reinheitsgebotin mukaista tai Kukko Pilsiä. Miten unohdinkin miten hyvä olut tuo laitilalaisten tekemä pils on. Myös Retale käy ja sopii imagoon
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta