Kirjoittaja Aihe: Hatut  (Luettu 313021 kertaa)

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #15 : 02.11.11 - klo:02:12 »
^ Tuollaisesta trillbystä ja arkisesta asukokonaisuudesta tulee automaattisesti mieleen sellainen yleisin nykyajan hatunkäyttäjätyyppi: ihminen, jonka mielestä trillby sopii ihan hyvin skeittikenkien, kulutettujen farkkujen ja mustan pusakan kaveriksi.

Toisaalta joissakin tapauksissa hatun käyttö tuolla tavalla etenkään nuorella hepulla ei ole välttämättä sen huonomman näköistä kuin kokovartaloklassisesti brogueihin, trenssiin ja "wanhan ajan" hattuun pukeutunut nuori mies. Ne kuuluisat kostyymi- ja yliyrittämisvibat...

Saada joku fedora, trilby tms. perinteinen hattu toimimaan arkikäytössä hyvin on vaikea laji nykyään. Etenkin kaukana keski-iästä oleville.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Hatut
« Vastaus #16 : 02.11.11 - klo:09:22 »
^Todella. Ja itse keski-ikäisenä koen että laji on vaikea myös keski-ikäisille. Tästä syystä esim. meikäläistä ei tulla näkemään fedora tai homburg päässä ihan heti.

Tommin laittavat kuvat kertovat varsin paljon: yksikään kuva ei ole tästä ajasta. Lisäksi, aika harvalla nykymiehellä on jonkin Sir Winston Churchillin karismaa ja auktoriteettia. Pistä Nalle ja Winston rinnakkain: kumpi on kova äijä ja kumpi pelle? Go figure.

'Gentlemannihatut' vuonna 2011 ovat ongelmallinen juttu. Eri asia on, jos pukeutuu täysin periodivaatteisiin, ja koko ajan, kuten Toveri Sproily tekee, niissä yhteyksissä nuo vehkeet ovat kovinkin toimivia. Mutta silti..
get your kicks on route six six six

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #17 : 02.11.11 - klo:10:24 »
Samaa mieltä ivymanin kanssa. Eivät ole minun juttu. Tilannetta vaikeuttaa se, että kun alan päähinettä kaipaamaan, ei perinteiset hatut enää riitä vaan pitää olla pipo, turkishattu tai muu vastaava. Vähintään korvaläpät.

Leiska

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 201
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #18 : 02.11.11 - klo:10:28 »
^ Omassa villaisessa flat capissä on korvaläpät kylmempiä keleitä varten.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #19 : 02.11.11 - klo:12:33 »
Tilausta odotellessa olen tietenkin lukenut paitsi hattuetiketistä, niin myös miettinyt millaiseen ulkovaatetukseen huopahatun voisi tyylikkäästi yhdistää. Villakangastakki varmastikin ja trenssi, miksei myös nahkatakkikin (vrt. Indy). Ehkä ei kuitenkaan esim. kipparitakkiin. Ideoita?

Vaikea sanoa mitään erityistä sääntöä.
Hattu menee niin lämpöisemmällä pelkän irtotakin kanssa ja viileämmällä päällystakin. Pusakkamallisiin takkeihin en yhdistäisi, mutta tämäkin riippuu täysin takista ja hatusta.

Takki päälle, hattu päähän ja peilin eteen on kai paras neuvo, kyllä sen huomaa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #20 : 02.11.11 - klo:13:39 »
Lierihattu ja pusakkamainen takki ei vaikuta hyvältä yhdistelmältä, mutta en tiedä onko se sitä sitten kuitenkin johonkin maailmanaikaan ollut. Mistä tuo Indiana Jonesin yhdistelmä tulee? Tuntuisi että joku vahanahkainen Akubran lierihattu toimisi paremmin nahkatakin kanssa. Toisaalta Indyn kokonaisuus on muutenkin jotenkin karmea: lököttävät housut joiden liian leveät lahkeet yhtyvät  jotenkin kurjasti noihin saappaisiin.

Toinen huomio: tuo Churhillin kuva, onko homburg hänelle liian pieni vai pitääkö sen kekottaa tuolla tavalla?

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #21 : 02.11.11 - klo:13:54 »
'Gentlemannihatut' vuonna 2011 ovat ongelmallinen juttu.

Ainoastaan jos niistä tekee ongelman.
Tähän pätee vähän sama kuin kaikkeen muuhunkin: jos se tuntuu itsestä luontevalta, go for it. Jos se ei tunnu itsestä luontevalta, ei ole mikään pakko käyttää.

Itse käytän ihan tilanteen mukaan ja palaute on ollut vain positiivista, niin klassisen pukeutumisen päälle ymmärtäviltä kuin muiltakin. Tärkeintä on valita hattu, joka miellyttää itseä ja sopii kantajalleen. Samaten lätsät eivät ole haitanneet ketään.

Lierihattu ja pusakkamainen takki ei vaikuta hyvältä yhdistelmältä, mutta en tiedä onko se sitä sitten kuitenkin johonkin maailmanaikaan ollut.

Ongelmahan siinä on sellainen Arto Melleri-tyylinen boheemivaikutelma, joka taas voi olla ristiriidassa kaiken muun kanssa.

Monta kohtaa tiivistyy aika hyvin tässä blogimerkinnässä vaikka pääasiasta on täysin eri mieltä ja yleisesti blogin asenne sosiaalidemokraattisen tasapäistävä,.
« Viimeksi muokattu: 02.11.11 - klo:13:56 kirjoittanut Jälkiviisas »
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #22 : 02.11.11 - klo:14:30 »
^ Jälkiviisaalta hyvä pointti: hatut ovat ongelma, jos niistä tekee ongelman. Olen samaa mieltä.

^Todella. Ja itse keski-ikäisenä koen että laji on vaikea myös keski-ikäisille. Tästä syystä esim. meikäläistä ei tulla näkemään fedora tai homburg päässä ihan heti.

Tommin laittavat kuvat kertovat varsin paljon: yksikään kuva ei ole tästä ajasta. Lisäksi, aika harvalla nykymiehellä on jonkin Sir Winston Churchillin karismaa ja auktoriteettia. Pistä Nalle ja Winston rinnakkain: kumpi on kova äijä ja kumpi pelle? Go figure.

'Gentlemannihatut' vuonna 2011 ovat ongelmallinen juttu. Eri asia on, jos pukeutuu täysin periodivaatteisiin, ja koko ajan, kuten Toveri Sproily tekee, niissä yhteyksissä nuo vehkeet ovat kovinkin toimivia. Mutta silti..

Mielestäni mennään aika paljon metsään, jos tällä foorumilla ryhdytään ajattelemaan, että mikä vaatekappale tai asukokonaisuus on "tästä ajasta". Tämän foorumin edustama käsitys tyylikkyydestä ei kokonaisuudessaan ole "tästä ajasta", jos sitä verrataan ihmismassojen käsitykseen tyylikkyydestä. Syy sille, miksi linkittämäni hattukuvat eivät ole "tästä ajasta", on luonnollisesti se, että vanhoja hattukuvia on helpompi löytää Googlellakin, koska nykyään hatut ovat harvinaisempia.

Gafferin mainitsema kostyymiys on ollut asia, joka on tänä syksynä jarruttanut trenssin ja erityisesti fedoran käyttöönottoa omalla kohdallani; ne eivät ole tuntuneet sopivilta. Nyt alan kuitenkin ymmärtämään, että on ihan sama mitä vaatekaapistani vedän päälle, niin tulos on aina kostyymi, kun sitä verrataan monen muun pukeutumiseen. Solmio ja neule ovat minun arkiympäristössäni epätavallinen näky, jonka voi luokitella kostyymiksi. Samaa voi sanoa brogueista, molskeista, tikkitakista ja lätsästä, joita olen käyttänyt läpi syksyn. Eivät nekään kuulu "tähän aikaan" tai paikkaan, jos katsotaan kuinka muut pukeutuvat. Sehän on kostyymi, jonka lähtökohtana on englantilainen maalaisherra.

Siinä mielessä olen samoilla linjoilla Gafferin ja ivymanin kanssa, että hattua ja jokaista muutakin käyttämäänsä vaatekappaletta pitää kantaa luontevasti. Muussa tapauksessa mennään kostyymiyden puolelle. Kuitenkin yleistävät puheet gentlemannihattujen sopimisesta vain vanhoille miehille ja entisiin aikoihin ynnä muuhun sellaiseen kuulostavat mielestäni kamalan ennakkoluuloisilta ja ehdottomilta.

Annetaan hatuille mahdollisuus, annetaanhan?
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #23 : 02.11.11 - klo:16:26 »
Itse olen jättänyt lierihatut vain pukutilaisuuksiin. Toisin sanoen jos tilaisuus edellyttää puvun käyttöä, on päälläni kaikki asianomaiset vermeet ja päässä keikkuu trilby. Vapaa-ajan pukeutumiseni on kokoajan kehittynyt rennompaan suuntaan, klassisin elementein, joten flat cappi on ehdoton maksimi. Lierihattu näyttäisi arkikokonaisuuksissani hyvin irralliselta.

Mitä noihin keski-ikäisyyskommentteihin tulee, niin itse koen olevani vielä sen verran nuori, että hatun käyttö puvun kanssa menee vielä sellaisen nuoren miehen velmuilun piikkiin. Ehkä 5-10 vuoden päästä tilanne voi olla toinen, kun asioita ei vaan voi enää laittaa nuoruuden hulluttelun piikkiin.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #24 : 02.11.11 - klo:18:17 »
Pusakkamallisiin takkeihin en yhdistäisi, mutta tämäkin riippuu täysin takista ja hatusta.

Hmm...





"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Schnitzel

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 422
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #25 : 02.11.11 - klo:22:25 »
Gafferin mainitsema kostyymiys on ollut asia, joka on tänä syksynä jarruttanut trenssin ja erityisesti fedoran käyttöönottoa omalla kohdallani; ne eivät ole tuntuneet sopivilta. Nyt alan kuitenkin ymmärtämään, että on ihan sama mitä vaatekaapistani vedän päälle, niin tulos on aina kostyymi, kun sitä verrataan monen muun pukeutumiseen. Solmio ja neule ovat minun arkiympäristössäni epätavallinen näky, jonka voi luokitella kostyymiksi. Samaa voi sanoa brogueista, molskeista, tikkitakista ja lätsästä, joita olen käyttänyt läpi syksyn. Eivät nekään kuulu "tähän aikaan" tai paikkaan, jos katsotaan kuinka muut pukeutuvat. Sehän on kostyymi, jonka lähtökohtana on englantilainen maalaisherra.

Tässä ollaan mielestäni asian ytimessä, muuttuuko kostyymi kostyymimmäksi lierihatulla, jos normaalisti kyseisen kostyymin käyttäjät eivät hattua käytä.   

Annetaan hatuille mahdollisuus, annetaanhan?

No ehdottomasti! Tässäkään asiassa ei kannata kovin mustavalkoisia rajoja itselleen vedellä vaan heittää lätsän päähän, jos se hyvältä tuntuu.

Gaffer

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1453
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #26 : 02.11.11 - klo:23:17 »
Samaa voi sanoa brogueista, molskeista, tikkitakista ja lätsästä, joita olen käyttänyt läpi syksyn. Eivät nekään kuulu "tähän aikaan" tai paikkaan, jos katsotaan kuinka muut pukeutuvat. Sehän on kostyymi, jonka lähtökohtana on englantilainen maalaisherra.

Hmm, jos jätät lätsän pois niin olet itseasiassa pukeutunut aika muodikkaasti, noin lähtökohtaisesti. (Molskihousujakin myy mm. Carlings-muotiketju, verrattavissa chinoihin...) Sikäli kuuluvat siis varsin hyvin tähän aikaan.
"label whores for clothes that you can’t even see the label of"

Sprezzaturpa

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #27 : 02.11.11 - klo:23:38 »
Hatut on vaikeita. Monesti lopputulos on tämä:



Lierihatun kanssa on aika tarkkaa hatun korkeus ja lierin leveys suhteessa omaan päähän.

Quijote

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1673
  • Esq.
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #28 : 03.11.11 - klo:11:05 »
The trouble with hats (fixed):

« Viimeksi muokattu: 03.11.11 - klo:11:11 kirjoittanut Quijote »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Hatut
« Vastaus #29 : 03.11.11 - klo:12:28 »
Pusakkamallisiin takkeihin en yhdistäisi, mutta tämäkin riippuu täysin takista ja hatusta.
Hmm...

Metsästystyyli on tietysti oma lukunsa.
Meneehän tirolilaishattukin nahkahousujen kanssa, mutta ei oikein Harringtonin.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.