^ Jälkiviisaalta hyvä pointti: hatut ovat ongelma, jos niistä tekee ongelman. Olen samaa mieltä.
^Todella. Ja itse keski-ikäisenä koen että laji on vaikea myös keski-ikäisille. Tästä syystä esim. meikäläistä ei tulla näkemään fedora tai homburg päässä ihan heti.
Tommin laittavat kuvat kertovat varsin paljon: yksikään kuva ei ole tästä ajasta. Lisäksi, aika harvalla nykymiehellä on jonkin Sir Winston Churchillin karismaa ja auktoriteettia. Pistä Nalle ja Winston rinnakkain: kumpi on kova äijä ja kumpi pelle? Go figure.
'Gentlemannihatut' vuonna 2011 ovat ongelmallinen juttu. Eri asia on, jos pukeutuu täysin periodivaatteisiin, ja koko ajan, kuten Toveri Sproily tekee, niissä yhteyksissä nuo vehkeet ovat kovinkin toimivia. Mutta silti..
Mielestäni mennään aika paljon metsään, jos tällä foorumilla ryhdytään ajattelemaan, että mikä vaatekappale tai asukokonaisuus on "tästä ajasta". Tämän foorumin edustama käsitys tyylikkyydestä ei kokonaisuudessaan ole "tästä ajasta", jos sitä verrataan ihmismassojen käsitykseen tyylikkyydestä. Syy sille, miksi linkittämäni hattukuvat eivät ole "tästä ajasta", on luonnollisesti se, että vanhoja hattukuvia on helpompi löytää Googlellakin, koska nykyään hatut ovat harvinaisempia.
Gafferin mainitsema kostyymiys on ollut asia, joka on tänä syksynä jarruttanut trenssin ja erityisesti fedoran käyttöönottoa omalla kohdallani; ne eivät ole tuntuneet
sopivilta. Nyt alan kuitenkin ymmärtämään, että on ihan sama mitä vaatekaapistani vedän päälle, niin tulos on aina kostyymi, kun sitä verrataan monen muun pukeutumiseen. Solmio ja neule ovat minun arkiympäristössäni epätavallinen näky, jonka voi luokitella kostyymiksi. Samaa voi sanoa brogueista, molskeista, tikkitakista ja lätsästä, joita olen käyttänyt läpi syksyn. Eivät nekään kuulu "tähän aikaan" tai paikkaan, jos katsotaan kuinka muut pukeutuvat. Sehän on kostyymi, jonka lähtökohtana on englantilainen maalaisherra.
Siinä mielessä olen samoilla linjoilla Gafferin ja ivymanin kanssa, että hattua ja jokaista muutakin käyttämäänsä vaatekappaletta pitää kantaa
luontevasti. Muussa tapauksessa mennään kostyymiyden puolelle. Kuitenkin yleistävät puheet gentlemannihattujen sopimisesta vain vanhoille miehille ja entisiin aikoihin ynnä muuhun sellaiseen kuulostavat mielestäni kamalan ennakkoluuloisilta ja ehdottomilta.
Annetaan hatuille mahdollisuus, annetaanhan?