Kirjoittaja Aihe: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi  (Luettu 16569 kertaa)

olavi

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #15 : 05.10.11 - klo:16:10 »
Muokkailin aloitusviestiä vähemmän provosoivaksi, jotta uudet lukijat eivät suotta tarttuisi samoihin yllä käsiteltyihin arvokysymyksiin.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #16 : 05.10.11 - klo:16:12 »
Täältä löytyy myös yksi cornisti, joten Mosse kuuluu melko vahvasti repertuaariin. En ota siihen siis muuten kantaa, kuin että käyrätorvikonsertot ovat varsin nerokkaan käyrätorvimaisia herättämättä kuitenkaan liikoja mielleyhtymiä saksalaisiin metsämiehiin nahkasaappaissaan. Niitä on myös pirun hauska soittaa. Vaikka melkoista karkkiahan se on, kuten todettua. Pieniin makeannälkäisiin hetkiin tosin varsin toimivaa viihdettä. (Assosiaatio: kammottavat Mozartkugelit, älkää ikinä antako niitä mulle joululahjaksi)

Olavin kirjoituksessa särähti pahasti korvaan seuraava toteamus Dowlandiin liittyen: "Kitarasovituksia en kuuntele." Toinen (pimeä) puoleni on klassisen kitarismin harjoittaminen, joten ihmettelen kuinka voit kuunnella periodisoittimille tehtyä kosketinmusiikkia flyygelillä soitettuna, muttet luutulle sävellettyä musiikkia luutun hyvin läheisellä sukulaissoittimella esitettynä? Itse olen soittanut huilu-kitaraduossa Dowlandia ja se toimii mielestäni erinomaisesti.

Bachista: mieshän oli uskomattoman paljon aikaansa edellä ja niin monet säveltäjät hänen jälkeensä ovat alittaneet kaverin asettaman riman - tuntuvasti. Ei sitä voi nykypäivänä kuin ihmetellä Bachin neroutta. Tuskin yhtä mullistavaa säveltäjää enää tullaan näkemään. NP: Kitarasovitus Bachin 1. sellosarjan (BWV 1007, G-duuri) preludista, tietenkin Andrés Segovian soittamana: http://www.youtube.com/watch?v=CyPvr8AKVJQ

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #17 : 05.10.11 - klo:16:32 »
Klassinen klassinen eri aikakausilla oopperasta yhden viulunvinguttamiseen on hyvää kamaa samaten kuin myös populaarimusiikkia. Sen sijaan kaipaisin melkoista valaistamista nyky"klassisen" ja nykyjazzin saralla, ne kun tuntuvat atonaaliselta kidutukselta ilman ideaa. Melkein kaavoihin kangistunut nykyproge, joka on progressiivisuuden asemesta enemmän degressiivistä musiikkia.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

olavi

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #18 : 05.10.11 - klo:16:34 »
Olavin kirjoituksessa särähti pahasti korvaan seuraava toteamus Dowlandiin liittyen: "Kitarasovituksia en kuuntele." Toinen (pimeä) puoleni on klassisen kitarismin harjoittaminen, joten ihmettelen kuinka voit kuunnella periodisoittimille tehtyä kosketinmusiikkia flyygelillä soitettuna, muttet luutulle sävellettyä musiikkia luutun hyvin läheisellä sukulaissoittimella esitettynä? Itse olen soittanut huilu-kitaraduossa Dowlandia ja se toimii mielestäni erinomaisesti.

Okei, vähän turhan jyrkästi ilmaistu. Tähän asti luutun pehmeä ääni on vain toiminut paremmin, että sen periaattellisemmasta asiasta ei ole kyse! Sen verran pehmennän, että nautin kyllä kitarasovituksista konserteissa. En ole oikein löytänyt syytä kuunnella kitaraversioita levyltä, kun luuttutulkintoja riittää kuunneltavaksi.

olavi

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #19 : 05.10.11 - klo:16:46 »
Sen sijaan kaipaisin melkoista valaistamista nyky"klassisen" ja nykyjazzin saralla, ne kun tuntuvat atonaaliselta kidutukselta ilman ideaa.

Kunhan nykyklassiseen asti päästään, niin kyllä minulta löytyy suosituksia laidasta laitaan. Atonaalisen olen havainnut toimivan pieninä annoksina: minulle se on sisäänpäinkääntyneen mielen liikkeitä kuvaavaa ääri-introverttia musiikkia, joka on kuin Bergmanin elokuvista olisi puristettu säveliä.

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #20 : 05.10.11 - klo:17:10 »
Atonalia on vähän väärinymmärretty sana - noin teknisesti ottaen se tarkoittaa vain että biisissä ei ole sävellajia. Todennäköisesti tällaista "kidutusta" on mennyt jo korvasta sisään huomaamattakin joidenkin Bartókin, Debussyn tai Stravinskin tuotannossa sen pahemmin tökkimättä. Eri asia jos termillä meinataan sotienjälkeistä "tiukkapipoista modernismia" omine tiukasti noudatettavine systeemeineen - tälle genrelle edes minä en varsinaisesti lämpeä, vaikka sieltäkin löytyy muutamia helmiä.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #21 : 05.10.11 - klo:21:05 »
Klassinen musiikki on perseestä ellei se ole Jamaikalta...
I'll get mi coat U bumbaclaats!
There ain't no rest for the wicked...

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #22 : 05.10.11 - klo:21:14 »
Klassinen musiikki on perseestä ellei se ole Jamaikalta...

Spot on brother!
get your kicks on route six six six

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #23 : 05.10.11 - klo:21:17 »
Dire and straight one time you yardies!
There ain't no rest for the wicked...

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
There ain't no rest for the wicked...

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #25 : 05.10.11 - klo:22:34 »
Klasaria mun makuun.
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #26 : 05.10.11 - klo:23:55 »
Atonalia on vähän väärinymmärretty sana - noin teknisesti ottaen se tarkoittaa vain että biisissä ei ole sävellajia. Todennäköisesti tällaista "kidutusta" on mennyt jo korvasta sisään huomaamattakin joidenkin Bartókin, Debussyn tai Stravinskin tuotannossa sen pahemmin tökkimättä. Eri asia jos termillä meinataan sotienjälkeistä "tiukkapipoista modernismia" omine tiukasti noudatettavine systeemeineen - tälle genrelle edes minä en varsinaisesti lämpeä, vaikka sieltäkin löytyy muutamia helmiä.

Teknisesti ottaen jaan musiikin kolmeen genreen:
Kuuntelukelpoinen musiikki
Kuuntelukelvoton musiikki
Yhdentekevä musiikki

Genret ovat paskuusjärjestyksessä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

haba

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #27 : 06.10.11 - klo:02:00 »
Renessanssi - tai sitä vanhemmasta musiikista ei minun levyhyllyyni ole mahtunut muuta kuin Medieval Baebesin tuotanto, joka on pääosin keskiaikaista tai varhaisrenesanssia. Joukossa tosin joskus modernilta kuulostavaa poppia. Suosittelen lämpimästi, on toiminut myös ihmisille jotka eivät klassisesta juuri perusta. http://www.youtube.com/watch?v=pjLOfWArG1g&feature=related

Omalla kohdallani klassinen musiikki toimii kuten mikä tahansa muukin musiikin tyylilaji. Jokaiselta tekijältä löytyy pienellä paneutumisella hyvää kuunneltavaa musiikkia, joukossa on hieman roskaa ja suurin osa musiikista on kuunneltavaa muttei (haluaisin välttää sanaa yhdentekevää mutta mieleeni ei osu nyt parempaakaan suomen sanaa) herätä suuria tunteita.

Varsinkin klassisen musiikin kanssa täytyy kehua kirjastolaitosta - radiosta kun ei klassisesta saa aivan yhtä hyvää läpileikkausta kuin kevyemmästä musiikista, niin itse olen kirjaston valtavasta lainalevykokoelmasta tutustunut klassiseen musikkiin täysin sokkotestimenetelmällä, niinpä asiantuntemukseni on melkoisen sirpaleista.

I'm not obsessed, just extremely dedicated.

olavi

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #28 : 06.10.11 - klo:03:21 »
Täällä ilmoittautuu yksi renessanssimusiikin, ja nimenomaan laulumusiikin ystävä. Olavin mainitsemien säveltäjien lisäksi mm. Eccard ja Tallis kuuluvat suosikkeihini.

Näihin kahteen herraan en olekaan tutustunut. Hyvä hyvä, lisää Spotify-kuunneltavaa ja vieläpä polyfonista kuoromusiikkia.

Kyseessä siis:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Tallis
http://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Eccard

Renessanssi - tai sitä vanhemmasta musiikista ei minun levyhyllyyni ole mahtunut muuta kuin Medieval Baebesin tuotanto, joka on pääosin keskiaikaista tai varhaisrenesanssia
Olen myös keskiaikaisen kansanmusiikin ystävä, ja kyllä tuo minuun uppoaa. Muutenkin sovituksen nykyaikaistaminen vaikuttaa toimivan yhä paremmin vanhempaan musiikkiin mentäessä.

Lainaus
Varsinkin klassisen musiikin kanssa täytyy kehua kirjastolaitosta - radiosta kun ei klassisesta saa aivan yhtä hyvää läpileikkausta kuin kevyemmästä musiikista, niin itse olen kirjaston valtavasta lainalevykokoelmasta tutustunut klassiseen musikkiin täysin sokkotestimenetelmällä, niinpä asiantuntemukseni on melkoisen sirpaleista.

Juuri tämän takia Spotify on suuri lahja klassisen musiikin harrastajalle. Ei tarvitse kuunnella sitä mitä radiosta soitetaan tai mitä kirjastosta löytyy, vaan jos jokin kiinnostaa niin se löytyy välittömästi.

Esimerkiksi tässä on hauska Naxoksen kokoelma, jossa on läpileikkaus aina keskiaikaisista rytmeistä seesteiseen myöhäisrenessanssiin: http://open.spotify.com/album/1aPNHZwNf2xLvwqM16r46A

On kyllä mielenkiintoista, että klassinen musiikki jätti keskiajalla yleiset voimakkaat ja monimutkaiset rytmit lähes käyttämättä 1900-luvulle asti. Ymmärrän kyllä että alun perin polyfonisen kirkkolaulun tuli kuulostaa hartaammalta kuin "rahvaan musiikin", mutta olisin kuvitellut että rytmeihin olisi palattu voimakkaammin viimeistään romantiikan aikakaudella.

Masa

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: Klassinen musiikki, osa 1 - renessanssi
« Vastaus #29 : 06.10.11 - klo:12:46 »
Kiitos runic linkistä! Pitää käydä lueskelemassa tuolla.