Kirjoittaja Aihe: Soittoharrastukset  (Luettu 71365 kertaa)

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #45 : 20.04.12 - klo:21:50 »
OCBD-bändi! Mä tuun mukaan, jos kelpaan.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

johannesv

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #46 : 20.04.12 - klo:22:33 »
Big bandiin kuuluu vasket ja kaikki.
Itsehän soitan trumpettia.

En suosittele aloittamaan, raastaa hermoja.

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #47 : 20.04.12 - klo:22:52 »
AE osaa myös soittaa kitaraa. Kyllä jossakin Keikarin vuosijuhlassa OCBD soittaa!
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #48 : 20.04.12 - klo:23:40 »
En suostu soittamaan kuin täydellistä musiikkia. Virheet eivät kuulu musiikkiin, kuten eivät elämäänkään. Olen kuitenkin valmis esittämään choirin kanssa duettona seuraavan kappaleen:

http://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #49 : 21.04.12 - klo:00:06 »
LOL! Virheet eivät kuulu elämäämme, eivätkä siis musiikkiimmekaan!
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #50 : 21.04.12 - klo:08:15 »
En suostu soittamaan kuin täydellistä musiikkia.

Ai, no soitetaan jotain muuta kuin AC/DC:tä ;)

AK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #51 : 27.05.12 - klo:12:32 »
Aloitin aikuisiällä klassisen kitaran opiskelun. Nyt tulee kolmas vuosi täyteen. Klassinen musiikki on aina ollut sydäntä lähellä ja varsinkin opiskelut aloittaessa uudessa kaveripiirissä melkein jokaisella oli ainakin jokin instrumenttitausta. En jäänyt pyörimään kateuteen vaan otin opintolainaa ja suuntasin yksityiseen musiikkikouluun ja pääsin vuosi sitten ammattiopistoon hieman halvemmille tunneille. Ensi lukuvuonna on tavoitteena suorittaa D-tutkinto. Kitaristiesikuvana on pakko mainita Julian Bream. Säveltäjistä putoaa erityisesti Leo Brouwer. Koskaan ei ole näemmä myöhäistä jos löytyy kunnolla intoa.

Sunnuntaina soitan Jyväskylän Sokoksella Vivaldia, Villa-Lobosta, Reizia ja Tarregaa.

Ascotit, rusetit ja muut rihvelit herättävät melko mitätöntä huomiota verrattuna näihin:



Hienoa huomata Lh, että täällä on saman alan miehiä! Olen itse soittanut nyt klassista kitaraa n. 8 vuotta, ja viidettä vuotta nyt Tampereen konservatoriolla. Aloitin soittamisen myöskin aika myöhäisheränneenä lukion ensimmäisellä luokalla. Kursseja olen suorittanut hitaasti, sillä olen pyrkinyt maksimoimaan opintovuodet musiikkiopistossa, sillä tästä harrastuksesta ei ammattia ainakaan näillä näkymin tule. En ole siis D-kurssia vielä suorittanut, sillä sen suorittaessani loppuisi opinto-oikeus musiikkiopistotasolla ja pitäisi siirtyä toiselle asteelle ja uskon, että siihen ei olisi ikävä kyllä aikaa, sillä pitäisi yliopistosta kohta valmistua. Onneksi kurssien suorittamattomuus ei kuitenkaan estä soittamasta haastavampiakin teoksia.

Kuulostaa kolme vuotta soittaneelle oikein pätevältä ohjelmalta tuo mainitsemasi. Pidän itsekin paljon latinalaisen amerikan kansanmusiikkiin pohjaavista säveltäjistä, kuten Brouwer ja Villa-Lobos. Miten konsertti meni? Millä kitaralla soitat?

Onneksi itselläni on suoraksi viilattavat ja kovat kynnet, joten ei ole tarvinnut pingispalloja tai muita tekokynsiä lähteä liimailemaan. Äänenmuodostus on kyllä tuollaisilla, joidenkin kuulemieni konserttien perusteella jopa parempi, mutta en varmasti jaksaisi nähdä vaivaa.

Kitaramusiikin ystäville ja miksei muillekin, on pakko mainostaa kesäkuun ensimmäisellä viikolla alkavaa Tampere Guitar Festivalia, jonka viikko on täynnä toinen toistaan upeampia kitarakonsertteja, eikä vain klassisen kitaran piirissä. Olen ollut kolmena kesänä tuolla kursseilla, mikä on ollut kyllä mahtava kokemus oman soiton kehittämisen kannalta. Toissa kesänä soitin päätöskonsertissa juuri tuon choirin mainitseman Tárregan Gran Valsin. Nyt en mestarikursseille ikävä kyllä kesätöiden takia pääse, mutta konsertteja seuraamassa voi meikäläisen tavata.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #52 : 27.05.12 - klo:13:08 »
^Nuo aiemmin mainitut konsertit menivät yllättävän hyvin. Torstaina suoritin 3/3 tutkinnon ja sain vitosen. Jännitti taas soittaa aivan älyttömästi, mutta siihen nähden tutkintokonsertti sujui mukavasti. Kitaransoitto on kyllä kevyesti intiimein ja jännittävin esiintymisen muoto. Kitara on myös yksi herkimmistä instrumenteista soittaa: käden tärinä tai jumittaminen heikentää heti radikaalisti suoritusta. Pyrin silti esiintymään aina kun mahdollisuus on, ja nyt olen huomannut perfektionismin hellittävän ja soiton parantuvan jännityksestä huolimatta. Kitarana minulla on 2001-vuoden kuusikantinen hauser-mallin Liikanen.

Omat kynnet ovat niin pahasti koukulla että niillä soittamisesta ei oikein tule mitään. On siis pakko käyttää proteeseja :D. Jokin aika sitten tilasin varta vasten tehtyjä päälleliimattavia kitaransoittokynsiä guitarplayersnailsista, joilla soundi on parempi ja syvempi kuin hieman ohueen ääneen taipuvaisilla pingiksillä. Peukalossa pingis pitää edelleen pintansa.

Williamsin Brouwer-levy "The Black Decameron" on yksi täydellisimmistä levyistä koskaan.

Itse saan pidemmät soittotunnit suoritettuani D-tutkinnon. Ikääkin alkaa olla siinä määrin, että vaara valmistumiseen, työllistymiseen ja perheellistymiseen alkaa olla olemassa. Näin soittotreenit jäisivät varmasti vähemmälle. Haluan siis edetä mahdollisimman nopeasti ja korkealle. D-tutkinto on myös ollut alusta lähtien unelma, jonka suorittamisen realistisuudesta en ole ollut aivan varma.
« Viimeksi muokattu: 27.05.12 - klo:13:16 kirjoittanut Lh »

AK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #53 : 27.05.12 - klo:14:30 »
Olen samaa mieltä tuosta jännittämisestä. Kyllä yksin esiintyminen on aina yhtä kuumottavaa. Kitarassa jännittäminen ilmenee kyllä herkästi vasemman käden turhana puristamisena ja siten intonaation ja soinnin puhtauden kärsimisenä. Yleisön edessä täysin jännittämättä ei varmasti pysty koskaan soittamaan, mutta se paranee vain soittamalla yleisölle aina kuin mahdollista, siihen pyrin itsekin.

Kitara on kyllä intiimi soitin, enkä ymmärräkään kitarakonserttoja, joissa kitara on solistina sinfoniaorkesterin edessä. Kitaran sointi ei vain yksinkertaisesti riitä ja mikittämällä soinnista katoaa helposti orgaanisuutta ja herkkyyttä. Ehkä kitarakonserttojakin oppisi sietämään kuuntelemalla niitä lisää.

Tuota Williamsin levyä en ole vielä kuunnellutkaan. Täytyypä tutustua. Brouweria omistan vain Barruecon ja Korhosen soittamana.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #54 : 27.05.12 - klo:14:41 »
Mun mielestä nuo Brouwerin kitatakonsertot toimii. Tuolla levyllä on Toronto-konsertto joka on mun mielestä paras. Brouwerin tyyli säveltää kitaralle sopii mun mielestä erittäin hyvin konserttoon.

Ostin tuon levyn amazonista 0.06 punnalla.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #55 : 28.05.12 - klo:11:22 »
En suostu soittamaan kuin täydellistä musiikkia. Virheet eivät kuulu musiikkiin, kuten eivät elämäänkään.

Jos olet tosissasi sinulla on paljon oppimista niin musasta kuin elämästä.

Epätäydellisyys on usein parasta täydellisyyttä.

Mietihän miksi jotkut Robert Johnson, Skip James, Son House, Lady Day, Miles etc kuulostavat niin hienoilta.

Suosittelen ihan oikeasti kuuntelemaan alkuperäisiä mustia blues- ja jazzartisteja noiden valkoisten kitaranvinguttajien sijaan.

Parhaimmillaan joku Clapton (Bluesbreakers, Yardbirds, Cream) teki toki komeita juttuja.
get your kicks on route six six six

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #56 : 31.05.12 - klo:23:44 »
Aivyy, tsekkaas ny kuitenkin toi AE:n linkki.

Sinut on troolattu.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #57 : 31.05.12 - klo:23:53 »
Onko Aurajoen itsevaltias tulossa vanhaksi?
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #58 : 02.06.12 - klo:23:29 »
Semmosta sattuu.

Mikäs siinä.
get your kicks on route six six six

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #59 : 07.07.12 - klo:00:31 »
Kävin tossa ivymanin ikäisten gubbejen kanssa kokeilemassa, että osattaisko vielä soittaa. Osaattiin me.. kai. Isäukko basson varressa dominoimassa äänimaisemaa.

http://soundcloud.com/aleksi-enqvist/messin-with-the-kid

http://soundcloud.com/aleksi-enqvist/born-under-bad-sign

http://soundcloud.com/aleksi-enqvist/mississippi-queen

« Viimeksi muokattu: 07.07.12 - klo:00:50 kirjoittanut Alex Entwistle »
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)