Kirjoittaja Aihe: Soittoharrastukset  (Luettu 71345 kertaa)

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Soittoharrastukset
« : 28.09.11 - klo:22:33 »
Olen ollut huomaavinani, että palstalla on useampikin jotain instrumenttiä soittavaa jäsentä. Olisi kiva keskustella muiden jäsenten kanssa aiheesta, vaikka voisi sitä M.netissäkin tehdä, mutta itse en ainakaan siellä menisi huutelemaan, että hei ketäs liikkuu Keikarissa. ;)

Itseltä luonnistuu kohtuullisen hyvin ja monipuolisesti kitaran soittaminen. Tein viimekesänä "kesätöitä" sedän tanssibändissä ja sitten iskän classic rock -bändissä soitin pari vuotta ja omia bändiprojekteja on ollut joitain, joskin ne eivät saaneet tuulta alleen. Mukavan soittoporukan olen saanut seurakunnasta ja sen porukan kanssa ollaankin pidetty pienimuotoisia jameja, missä ollaan vedetty kaikkea Puprle Hazesta Hoosiannaan mitä eeppisimmällä sovituksilla.

Sitten muita instrumenttejä jotka luonnistuvat enemmän tai vähemmän huonosti ovat basso, piano, lap-steel ja viimeisimpini huuliharppu ja urut. Olen aina pitänyt urkumusiikista ja nyt sain jostain hullun idean että haluan alkaa soittamaan niitä. Kotona olevilla koskettimilla olen jotain reenannut, mutta vähän huonompaa se on ollut.. Tiedä sitten pitäisikö pyytää seurakunnan kantturalta opetusta. Seuraavaksi sitten hommataan Beekolmoset, kasvatetaan viikset ja aletaan vetään Deep Purplea, niin että meinaa Hammondit hajota liitoksistaan.
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Iivana

  • Vieras
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #1 : 28.09.11 - klo:23:02 »
Huhhuh, meikäläisen musaharrastuksesta voisin kirjoittaa kokonaisen kirjan, mutta koitan laittaa tiiviisti. Osaan soittaa suht hyvin kitaraa, bassoa, rumpuja ja pianoa. Teini-vuosina 70-luvulla aloin kiinnostua yhteiskunnallisista asioista ja se heijastui tietysti soittamastani musiikista. Isäni oli silloin töissä Suomen suurlähetystössä ja äitini EMI levy-yhtiöllä sihteerinä. Asuimme siis Lontoossa, Hammersmithissä. Se alue on tunnettu rock-piireistään ja minä liityin punkkareihin. Perustettiin bändi parin skidin kanssa ja vedettiin esikuvamme, silloin pinnalla olleen sex pistolsin covereita ja omia biisejä. Parilla pistolsien keikallakin kävin vaikka olin vielä ehkä turhan kersa sellaiseen paikkaan. Noh, 80-luvulla musiikkiharrastus muuttui radikaalisti punkkarista hipiksi. Irokeesi vaihtui pitkään lettiin ja basso kitaraan. Sillä tiellä jatkoin vuoteen 88 jolloin klassinen musiikki löysi paikan sydämestäni ja opettelin pianonsoiton alkeet. Nyt olen soittanut pianoa siitä lähtien ja laulanut erinäisissä mieskuoroissa tenorina. Niin se vaan musiikkimaku on muuttunut 35 vuodessa; vuonna '77 olin äkäinen 16 vuotias punkkari ja nyt viiskympoisenä laulan kuorossa klassista.

John_Galt

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #2 : 28.09.11 - klo:23:08 »
Itse soitan vain suutani, sen verta vähän on minulle musikaallisia lahjoja suotu. Arvostan tosin teitä musikaallisesti lahjakkaita.

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #3 : 28.09.11 - klo:23:12 »
Täällä muuan urkunisti, kuten kuvasta näkyy. AE, kehoitan rohkeasti aloittamaan urkujen soiton, se on tosi viileätä! Oman srk:n kanttorilta voi kysyä soitonopiskelusta ja harjoittelusta. Jos on luottamusta, harjoittelumahdollisuuksia yleensä pyritään suomaan kirkoissa.

Minä klassisen koulutuksen saaneena taas olen viime aikoina yrittänyt laajentaa muusikkouttani kevyen musiikin suuntaan ja bändisoittoon. Kerran olen kokeillut myös Hammond-urkuja - oliko malli B3, en muista - mutta se on sen verran erilainen soitin, että siihen pitäisi perehtyä jonkun opettajan kanssa ja osata jazz-improvisointia.

Iivana, mielenkiintoinen stoori! Näin me muutumme.
JG, minusta musikaalisuus ei rajoitu soittotaitoon, se on myös musiikin "ymmärtämistä", sitä että se "kolahtaa".
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #4 : 29.09.11 - klo:00:24 »


En tosin oikein osaa soittaa. Diggaan silti.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #5 : 29.09.11 - klo:07:38 »
Nuorena jolppina yritin soittaa kaikenmoista, kuitenkin sen kummemmin onnistumatta. Bändiyrityksiäkin oli, 77 punkia, hardcorea, post-punkia (a´la A Certain Ratio, Durutti Column, Joy Division, Gang of Four, ESG jne) mutta ei niistä sen kummempaa tullut. Yhden vanhan kaverin kanssa on tosin funtsittu että pitäis pistää joku punk- ja / tai garage rock -harrastebändi pystyyn. Vois yrittää soittaa joko Buzzcocks-covereita tai sitten Slim Harpo ym rhythm'n'blues ja rock'n'roll -biisejä The Cramps -hengessä. Voisin just ja just pärjätä huonona komppikitaristina tai basistina, jos biisien rytmitys menee dänkä-dänkä-däkä dänkä-dänkä-däkä.

Metelöinti on kivaa: just taannoin pääsin hakkaamaan kannuja yhden musiikillisesti osaavamman kaverin kotona. Oli hiton kivaa takoa 4/4 motown-snare-biittiä. Sama komppi tuttu myös mm. Rollaaattorien 'Satisfaction'ista tai Stone Rosesin biisistä 'I Am The Rsurrection'.

http://www.youtube.com/watch?v=GJzcGO0qUfw
http://www.youtube.com/watch?v=SQu0k3NJ_cA
http://www.youtube.com/watch?v=qyrrTK_xzj4
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #6 : 29.09.11 - klo:07:40 »


En tosin oikein osaa soittaa. Diggaan silti.

Vanhat synat on viileitä.

Omistin joskus Juno 106:n mutta myin pois käytön / osaamisen puutteessa.

Eniten diggailen kyllä Fender Rhodes- ja Hammond B3 -soundeja. Ja toki Steinwaykin kelpaa jos puikoissa on Monk- tai Gould-vainaa.
get your kicks on route six six six

Dan-D

  • Vieras
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #7 : 29.09.11 - klo:09:38 »
No joo, soitan kuusikielistä kitaraa välttävästi sen kaikissa muodoissa.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #8 : 29.09.11 - klo:10:00 »
Ivy:
Joo, tuo tosin ei ole erityisen vanha, kyseessä ihan MicroKorg. Jonkinmoinen klassikko tuokin, paljon soundia pieneksi synaksi.

Pitäisi kyllä hieman oikeasti opetella soittamaan paremmin, nyt taitoni riittävät lähinnä synkeiden taustamelodioiden ja ujellusten vinguttamiseen. Muutenkin olisi kiva aktivoitua vähän enemmän soittojuttujen suhteen, opetella edes vihdoinkin tuon hyllystä löytyvän Novationin BassStationin hyödyntäminen kunnolla. Hieno analogisyna, apinoi melkoisen hyvin Rolandin klassista TB-303 -soundia. Aciiieeed.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #9 : 29.09.11 - klo:13:01 »


En tosin oikein osaa soittaa. Diggaan silti.

Vanhat synat on viileitä.

Omistin joskus Juno 106:n mutta myin pois käytön / osaamisen puutteessa.

Eniten diggailen kyllä Fender Rhodes- ja Hammond B3 -soundeja. Ja toki Steinwaykin kelpaa jos puikoissa on Monk- tai Gould-vainaa.

Srk:n nuorisotilojen reenikseltä löytyy Rhodesit en vain muista mitä mallia. Onneksi teinien ei anneta koskea niihen vaan ne ovat omassa keississään lukkojen takana. Olisi kyllä joskus kiva kokeilla soittaa niitä.
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Pasigo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #10 : 30.09.11 - klo:19:53 »
Minä olen harrastanut soittamista varhaisteinistä asti, pääinstrumenttina trumpetti. Jossain vaiheessa hairahdin myös rumpusettiin, mutta se sitten jäi. Soittoharrastus on antanut paljon , ja antaa koko ajan lisää. Tällä hetkellä soitan useassa kokoonpanossa pääkaupunkiseudulla ja Itä-uudellamaalla. Skaala menee Sinfoniaorkesterista Jazzin kautta Rhytm'n Blues/soul- henkiseen meininkiin.
Hienointa on, kun on saanut soittaa yhdessä upeitten muusikoitten kanssa, toimiva yhteismusisointi on aivan mahtavaa.

teddy boy

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 283
  • Need for Tweed
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #11 : 04.10.11 - klo:20:58 »
Moi,

Mä olen harrastanut musiikkkia lapsesta saakka. Aloitin ala-asteella trumpetista ja siirryin siitä kätevästi tuuban kautta kitaraan kun teininä Nirvana ja Metallica veivät mennessään. Ensimmäisen bändin perustin lukiokavereiden kanssa 16-vuotiaana ja olen edelleen samassa yhtyeessä (nyt 33v.). En ole koskaan soittanut missään muussa bändissä, tosin Daisy-yhtyeen kanssa on riittänyt puuhastelua aivan riittävästi. Olemme ehtineet äänittää uran aikana kolme levyllistä musiikkia, nyt on neljäs valmistumassa. Olemme aina keskittyneet soiton lisäksi myös äänittämiseen ja olemme äänittäneet itse kaikki omat tekeleemme. Nyt on jännä tilanne kun oman studiomme lisäksi olemme kyhänneet kotiimme aika pitkälti pro audio-kotistudiot, ja erilaisia kokeiluja kappaleisiin voi tehdä vaikka keskellä yötä. Huomaan nyt että en lähde edes viikonloppureissulle ilman Mac Book Prota ja Apogee Duet2:sta.

Toi bändi on mulle oikeastaan yksi parhaimmista asioista elämässä. Ilman sitä olisin todella onneton!!! Siinä on parhaat kaverit ja ehdottomasti parhaat musat!

Lisäksi olen hurahtanut pahasti vanhoihin Fender-soittimiin ja vahvistimiin, joiden hiplaamiseen ja fiilistelyn menee jopa enemmän aikaa kuin kenkien kiillotukseen.

Linkin takana vanha video (en saanut kitaraa videoon, hemmetti!): http://www.youtube.com/watch?v=g-45kCPk-bM

Tuolta hieman tuoreempaa musaa aivan uutta matskua odotellessa: www.myspace.com/daisyband

I'll get me coat...

erno

  • Vieras
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #12 : 22.03.12 - klo:07:50 »
Omia retkiäni musiikin maailmassa voi seurata blogista:

http://flautissimo.wippiesblog.com/ (Päivitykset nykyään näemmä todella verkkaisia, viimeinen kirjoitus näyttää olevan viime lokakuulta:-)

Instrumentti lähinnä huilu, maku klassiseen musiikkiin painottuva, mielenkiintoa jazziakin kohtaan. Iän karttuessa tosin musiikkimaku tuntuu laajenevan, inhokkeja ei enää ole läheskään yhtä paljon kuin nuorempana.
« Viimeksi muokattu: 22.03.12 - klo:10:52 kirjoittanut erno »

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #13 : 22.03.12 - klo:10:20 »
Omia retkiäni musiikin maailmassa voi seurata blogista:

http://flautissimo.wippiesblog.com/ (Päivitykset nykyään näemmä todella varkkaisia, viimeinen kirjoitus näyttää olevan viime lokakuulta:-)

Instrumentti lähinnä huilu, maku klassiseen musiikkiin painottuva, mielenkiintoa jazziakin kohtaan. Iän karttuessa tosin musiikkimaku tuntuu laajenevan, inhokkeja ei enää ole läheskään yhtä paljon kuin nuorempana.

Haa, mielenkiintoinen blogi tuokin! Aikuinen ja kielellisesti lahjakas ihminen osaa kuvailla soittoharrrastuksen vaiheita elävästi.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

erno

  • Vieras
Vs: Soittoharrastukset
« Vastaus #14 : 22.03.12 - klo:10:45 »
^Kiitos, mukava kuulla, että blogista löytyy jotain kiinnostavaa. Vaikka luinkin kommenttisi ensin, että "osaa kuvailla soittoharrrastuksen valheita elävästi". Välillä nimittäin tuntuu, että ehkä omaa edistymistä tulee sittenkin liioiteltua...

Täytyypä vähän ryhdistäytyä ja päivittää blogia useammin. Vaikka se enemmän tietenkin onkin henkilökohtaisen  päiväkirjanluonteinen blogi, toisin kuin tämä Villen yleissivistävä ja yleishyödyllinen blogi ja foorumi.

« Viimeksi muokattu: 22.03.12 - klo:12:05 kirjoittanut erno »