Kirjoittaja Aihe: Ayn Rand  (Luettu 13578 kertaa)

Hidas

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 406
  • poco ritardando
    • Profiili
Ayn Rand
« : 27.09.11 - klo:01:39 »
Miten Ayn Rand on teille kaikille tuttu?? Itse törmäsin nimeen jossain epäasiallisessa blogissa 4 vuotta sitten enkä muuten tietäsi mitään. Onko jokin revivaali kyseessä?

John_Galt

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #1 : 27.09.11 - klo:08:03 »
Miten Ayn Rand on teille kaikille tuttu?? Itse törmäsin nimeen jossain epäasiallisessa blogissa 4 vuotta sitten enkä muuten tietäsi mitään. Onko jokin revivaali kyseessä?
No ainakin Atlas Shrugged on muutamassa amerikkalaisessa tutkimuksessa todettu yhdeksi eniten elämään vaikuttaneista kirjoista. Lisäksi Mad menissä taidettiin mainita.

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #2 : 27.09.11 - klo:09:22 »
Miten Ayn Rand on teille kaikille tuttu?? Itse törmäsin nimeen jossain epäasiallisessa blogissa 4 vuotta sitten enkä muuten tietäsi mitään. Onko jokin revivaali kyseessä?

Modern Library kun listasi viime vuosisadan lopussa sata parasta romaania, niin Atlas Shrugged oli lukijoiden listalla ykkösenä. Luulisi että Rand kuuluu klassikoihin siinä missä Hemingway, eikä sen suosiota tarvitsisi ihmetellä. Toki poliittisesti tiettyyn suuntaan katsovat eivät Randia noteeraa, kuten tuon 100 parhaan asiantuntijalistan laatineet, jotka lienevät jotain vasemmistohippejä.

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #3 : 27.09.11 - klo:09:54 »
Toki poliittisesti tiettyyn suuntaan katsovat eivät Randia noteeraa, kuten tuon 100 parhaan asiantuntijalistan laatineet, jotka lienevät jotain vasemmistohippejä.

Tällaiset kommentit kertonevat riittävän selvästi Randin suosion/tunnettuuden syistä foorumilla. Käyttäjäkunnassa lienee kosolti niitä, jotka lukivat Randinsa jo lukiovuosina ylemmyydentuntoaan pönkittääkseen. Kirjanmerkkinä kauppakorkean hakupaperit.

Ei millään pahalla. Ja disclaimer: en ole sen enempää vasemmistolainen kuin hippi.
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:09:56 kirjoittanut Ron Burgundy »
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #4 : 27.09.11 - klo:09:57 »
No minä ainakaan en ole lukenut yhtäkään Randin kirjaa, joten en siis ole voinut pönkittää ylemmyydentuntoani.

Dan-D

  • Vieras
Ayn Rand
« Vastaus #5 : 27.09.11 - klo:10:00 »
Molemmat listat olivat kelvottomia.

Randin jälkeen lukijoiden listalla näytti olevan Taru sormusten herrasta ja koko L. Ron Hubbardin tuotanto, eli sille joutunee antamaan jopa vähemmän arvoa noista kahdesta.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #6 : 27.09.11 - klo:11:48 »
Poliittisen vaikutuksensa, on siitä mitä mieltä tahansa, osalta Rand kuuluu jonkinlaiseen yleissivistykseen.
Tajuaa vähän enemmän mitä liikkuu libertaarien ja itävaltalaista taloustiedettä palvovien päässä. Eihän siitä tartte olla samaa mieltä, mutta kuten sanottu niin kannattaa tuntea ystävänsä ja erityisesti vihollisensa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Ayn Rand
« Vastaus #7 : 27.09.11 - klo:12:00 »
^Nimen omaan.
get your kicks on route six six six

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Ayn Rand
« Vastaus #8 : 27.09.11 - klo:12:48 »
Eihän siitä tartte olla samaa mieltä, mutta kuten sanottu niin kannattaa tuntea ystävänsä ja erityisesti vihollisensa.

Näinhän se tietysti on. Itse olen kuitenkin törmännyt lähinnä tapauksiin, joissa Randia on luettu jo olemassaolevan maailmankuvan vahvistamiseksi.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #9 : 27.09.11 - klo:13:12 »
Minä pelasin hurmiossa Bioshockin lävitse ja Rand tuli siinä muassa tutuksi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #10 : 27.09.11 - klo:13:25 »
Törmäsin lähinnä kirjana, joka piti lukea jostain syystä - ja nautin. Yhteiskunnalliset konnotaatiot kuulin sitten myöhemmin, tuon kun olin lukenut kohtalaisen paljon ennen kuin mikään poliittinen kiinnosti minkään vertaa.

Luen ylipäätään melkoisen paljon, nyt tosin vähemmän kuin ennen (jää ehkä "kirja joka kolmas päivä" -tasolle, kun esim. lukioaikana meni kirja päivässä). Siltä pohjalta katsoen ymmärrän tuon toplistan asiantuntijakaartia hyvin - yleisen kirjallisen laadun argumentein se on perusteltavampi kuin lukijalista. Tosin, lukijalistalla on enemmän luettavuuden pohjalta kasattua settiä, josta uskoisin aika monen nauttivan hieman enemmän. Suhtauduin kyllä suurella huvituksella siihen, että sekä Rand että Heinlein puuttuvat asiantuntijalistalta tyystin - epäilen tämän johtuvan siitä, että jokainen, joka on joko lukenut takakansitiivistelmän tai katsonut elokuvaversion, pitää Heinleinin koko tuotantoa Starship Troopersina ja k.o. kirjaa rasistisfasistisena manifestina (suosittelen nyt kuitenkin lukemaan sen, kyseessähän on aika tavalla seikkailullinen poikakirja). Esim. Stranger in a Strange Land menee - aatteellisesti ajatellen - ihan siihen toiseen laitaan (ja on mielestäni kyllä melkoisen kova teos).

On muuten outoa, että myös omassa kaveripiirissäni jotkut luupäät suhtautuvat avoimen halveksivasti Randin lukijoihin. Minua tämä lähinnä huvittaa - kirjoja kun voi ihan oikeasti lukea ilman, että antaa sen kummempaa arvoa erilaisille poliittisille konnotaatioille. Jos ei tunne tähän kykenevänsä, voi vaikka istua rasvattuun liikennekartioon.
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:13:29 kirjoittanut Jussi »
Kaikki villa tottelee rautaa.

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #11 : 27.09.11 - klo:13:36 »
On muuten outoa, että myös omassa kaveripiirissäni jotkut luupäät suhtautuvat avoimen halveksivasti Randin lukijoihin.

No, oman älähdykseni aiheutti tämä:

Lainaus
Toki poliittisesti tiettyyn suuntaan katsovat eivät Randia noteeraa, kuten tuon 100 parhaan asiantuntijalistan laatineet, jotka lienevät jotain vasemmistohippejä.

Kummallakin puolella siis osataan.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

rjs

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #12 : 27.09.11 - klo:13:42 »
Jos ei tunne tähän kykenevänsä, voi vaikka istua rasvattuun liikennekartioon.

Hei, olin juuri syömässä...

Dan-D

  • Vieras
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #13 : 27.09.11 - klo:13:46 »
Jussi: L. Ron Hubbard ei tue näkemystäsi luettavuudesta.

En kyllä itse asiassa ole tuotantoon perehtynyt, mutta vastaanotto on aikanaan ollut sen verran tyrmäävää, että paremman tiedon puutteessa tyydyn uskomaan kriitikkoja.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Ayn Rand
« Vastaus #14 : 27.09.11 - klo:14:08 »
Jussi: L. Ron Hubbard ei tue näkemystäsi luettavuudesta.

Poikkeuksia on. Tosin, Hubbardin teksti on sitä kevyttä scifikamaa, josta ei jää juurikaan haju- tai makujälkiä eikä edes värjäymää alusasuun. Suosio kyllä selittyy ns. oheistuotteilla.
Kaikki villa tottelee rautaa.