barcelona, kyllä tuo László Vass on planeetan kovin verstas. Kaikki tehdään käsityönä, joten laatu vastaa bespoke-jalkineita, mutta lestit ovat esivalmistettuja. Hinnat alkavat noin 400 eurosta, yläraja on jossakin tuhannessa eurossa jos haluaa krokotiilipopot. Jos käy paikan päällä Budapestin myymälässä, saa 10% käteisalennuksen pienemmistä hankinnoista ja seitsemän parin hankinnasta 15% alennuksen. EG:n, G&G:n, AS:n, Lobb Parisin ja muut valmistajat voi unohtaa, koska heillä on prestiisi- ja markkinointilisää eikä rahalleen saa yhtä suurta vastinetta. Oikein hämmästelen kuinka Vass haluaa pitää hintatasonsa, vaikka rahkeita hintojen nostoon löytyy.
Mikäli haluaa bespoke-lestin Vassilta, lisähintaa tulee muistaakseni 150 euroa kun valmislestiä muokataan oman jalan mukaiseksi. Lopputulos säilyy heidän varastossaan tulevia tilauksia varten. Tosiaan, jo neljänsadan jalkineet eivät eroa laadullisesti tilauspopoista, mikäli ei niin välitä tuosta yksilöllistä kokemuksesta, kun suutariliikkeessä käydään sovittamassa, keskustellaan toiveista ja varmistetaan aivan viimeisen päälle jokainen pienikin yksityiskohta. Aivan kuin jomppe sanoi: jos jalat ovat kovin erikoiset, ilman muuta tilausjalkineet tulee hankkia jos vain mahdollisuus on.
Minä haluan ehdottomasti tuon kokemuksen jossain vaiheessa, mutta en halua maksaa itseäni niin kipeäksi etteikö paria uskaltaisi myös käyttää. Puolasta saa alkaen 700 eurolla bespoke-parin, mutta laadullisesti niissä ei ole eroa Vasseihin. Toisaalta ei tuota kolmea tonniakaan välttämättä tarvitse yhteen pukuun käyttää, kun Keski-Euroopasta saa sillä hinnalla keskimäärin kolme tilausta. Valintojahan nämä kaikki ovat. Minä olen aina etsinyt suurinta mahdollista hinta-laatusuhdetta, mutta sinä päätät itse haluatko kaikki puvut Savile Row'lta ja jalkineet Lobbilta, vai samalla rahalla jostain muualta enemmän.