Kirjoittaja Aihe: Oma kenkäkokoelmasi  (Luettu 140921 kertaa)

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #180 : 30.07.13 - klo:10:44 »
  Jep, minäkin hankin kengät mieluiten uusina. Yhdet käytetyt omistan, kun oli pakko saada vintage Florsheimit ebaysta, kun hyväkuntoiset löytyi.
" how`s it for stains?"

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #181 : 30.07.13 - klo:10:45 »
Vaikka muuten olen second handin ja mm. kirppisten ystävä, niin käytetyt kengät on itselle aina käytetyt kengät ja ajattelen niistä vähän samoin kuin autoista, eli että hinta romahtaa niillä ensimmäisillä kilometreillä aika runsaasti. Sen takia en esim ebayta juuri jaksa itse enää nykyään kytätä.

Eikö tämän logiikan mukaan parit juuri kannattaisi hankkia hieman käytettyinä, kun hinta on romahtanut mukavalle tasolle? Minä hankin vielä satunnaisia käytettyjä pareja juuri tämän vuoksi. En ole saanut jalkasilsaa tai -kasvaimia popoista, joilla joku toinen on kävellyt alle kymmenen kertaa. Säästöä taas on kertynyt tuntuvasti.

Muistaakseni olit kokoa 39 tai 40. Sirojalkaisella on selvä etu: pienempiä kokoja löytää aina eniten poistomyynneistä tai tuolta eBaystä, usein roimalla alella.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

puttejanari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #182 : 30.07.13 - klo:11:43 »
Muistaakseni olit kokoa 39 tai 40. Sirojalkaisella on selvä etu: pienempiä kokoja löytää aina eniten poistomyynneistä tai tuolta eBaystä, usein roimalla alella.

Syitä tälle voisi olla:
- Sirompijalkaiset laittavat poponsa muita herkemmin kiertoon
- Ihmiset ostavat systemaattisesti enemmän liian pieniä kuin suuria kenkiä
- Kenkävalmistajat valmistavat systemaattisesti enemmän liian pieniä kenkiä kysyntään nähden
- Sirompijalkaiset ostavat mieluummin käytettyjä kenkiä

Mielestäni yksikään yllämainituista ei kuulosta erityisen uskottavalta selitykseltä. Muussa tapauksessa kysynnän ja tarjonnan pitäisi häivyttää kaikenlaiset edut.
« Viimeksi muokattu: 30.07.13 - klo:11:52 kirjoittanut puttejanari »

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #183 : 30.07.13 - klo:11:49 »
^ ja ^^

Tismalleen kuten Ville sanoo, sekä käytettyjen kenkien että autojen käyttöarvo on niiden markkina- arvoa huomattavasti parempi. Ensikilometrit ovat ne kalleimmat. Olen myöskin pienijalkainen eli 40-40.5 ja ebaysta löydän lähes päivittäin omankokoisia ilmeisen hyväkuntoisia vintageflorsheimejä. Ymmärrän kyllä että käytettyjä kenkiä eivät läheskään kaikki halua edes harkita ja itsekin pyyhin antiseptisellä sisäpuolelta, vaikkei se kuulemma kaikkia sieniä ja silsoja tapa.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #184 : 30.07.13 - klo:12:05 »
^^ muita syitä:
- pienemmille asiakassegmenteille, kuten vaikkapa pienijalkaisille, on hankalampi arvioida tuotanto-/ostomääriä. Tämä näkyy myös alennusmyynneissä, "keskikoot" myydään ensimmäisenä.
- vanhemmissa kengissä pienemmät koot ovat ehkä yliedustettuina, sillä myös mediaanikengänkoko on kasvanut vuosien saatossa.

Kysyntä ja tarjonta vastaa todellisuutta vain hyvin korkealta katsottuna. Ruohonjuuritasolla päätöksiä on perinteisesti tehty epämääräisten mutujen perusteella ;)

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #185 : 30.07.13 - klo:12:07 »
Samalla logiikalla myös isojalkaisten pitää saada etua vaikka myös käytettyjen kenkien markkinoilla "normikoot" ovat eniten edustettuna. Tokihan ääripäät ovat harvinaisempia ja sitä kautta ne liikkuvat hitaammin alennusmyynneissä, mutta toisaalta ääripäissä myös tarjonta on vähäisempää. Tosin jotkut 40-kokoiset nyt eivät kuulu ääripäähän, joten sikäli keskustelu on jännillä raiteilla.

Mitä tulee käytettyihin kenkiin niin itse olen lopettanut niiden hankinnan ihan sen takia, että kenkä kuitenkin muotoutuu jalan mukaan ja minusta on ihan mukavaa, että se jalka on minun jalkani eikä jonkun muun.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #186 : 30.07.13 - klo:12:51 »
Ei kiinnosta (oikeasti) käytetyt kengät täälläkään.
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #187 : 30.07.13 - klo:13:30 »
Baystä haussa mustat oxfordit, joissa käyttökertoja vain muutama. Vain koska en raaski ostaa 2-3 kertaa vuodessa käytettävää kenkää uutena.

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Vs: Vs:
« Vastaus #188 : 30.07.13 - klo:15:10 »
No sitten kai samat on jokaisen hankittava jos ei kerran ilman tule toimeen.
Juuri näin!

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #189 : 30.07.13 - klo:15:18 »
Mua kiinnostaa miten CB lajittelee kenkänsä. Onko jokainen pari omassa lokerossaan jossa lukee mikä pari ja väri on kyseessä vai miten lajittelet monot, jotta muistat mitä omistat?

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #190 : 30.07.13 - klo:17:06 »
Itse pidän laatikoissa vain eri vuodenajan kengät ja juhlakengät ym. erikoisjalkineet. Mulla on tällainen Ikean kenkäkaappi ruuvattuna eteisen seinään:



Tuohon menee 3x6 paria kenkiä joskin sitä pitää vähän tuunata itse koska parille ei ole omaa lokeroaan vaan ne on kahden melko lötkön muovilevyn välissä -> kaatuvat kun ottaa viereisen parin pois.

Omastakin on kuva (tekosyy postata Focus):

« Viimeksi muokattu: 30.07.13 - klo:17:08 kirjoittanut Co-re »

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #191 : 30.07.13 - klo:17:15 »
Mä fiksailin itselleni pienen vaatehuoneen ja kengille on ikean telineet. Noita tulee kaksi päällekkäin seuraavaksi. Ns. käyttökengät ovat alakerran kenkätelineessä.


Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #192 : 30.07.13 - klo:18:17 »
Mitä tulee käytettyihin kenkiin niin itse olen lopettanut niiden hankinnan ihan sen takia, että kenkä kuitenkin muotoutuu jalan mukaan ja minusta on ihan mukavaa, että se jalka on minun jalkani eikä jonkun muun.

Tämän vuoksi lopetin reilummin käytettyjen parien kanssa sähläämisen. Noin kymmenen käyttökerran aikana sisäpohja tai korkkikerros ei ole ehtinyt painua ja ottaa edellisen omistajan muotoa, siispä vähän käytettyjä metsästän yhä. Listauksen kuvista kyllä saa käsityksen popojen kunnosta. Saphirin desinfiointisuihkeella sitten käsittelen ennen käyttöä.

http://www.valmour.fr/produits-entretien/bactericide-avelaerosol,231
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #193 : 31.07.13 - klo:09:38 »
^Minulla on noita Ikean vastaavia telineitä päällekkäin (6), mutta noiden avohyllyjen merkittävä ongelma on kenkien pölyyntyminen. Haussa uusi ratkaisu jossain vaiheessa. Hyvää on ilmavuus ja läpinäkyvyys sekä edullisuus.

Mulla noi ovat tosiaan pienessä vaatehuoneessa, jonne hankin myös pölyhuiskan. Plus pyrin käyttämään kenkiä säännöllisesti, jolloin ne tulee muutenkin aina putsattua ja tarvittaessa huollettua. Tämän takia mulla ei ole vielä mustia cap-toe-oxfordeja, koska niille on loppujen lopuksi vähemmän käyttöä - varsinkin kun mulla on jo noi Gieves & Hawkesin kengät, joissa on tummansinistä mokkanahkaa. Niillä vedän juhlissa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Oma kenkäkokoelmasi
« Vastaus #194 : 31.07.13 - klo:09:39 »
^Minulla on noita Ikean vastaavia telineitä päällekkäin (6), mutta noiden avohyllyjen merkittävä ongelma on kenkien pölyyntyminen. Haussa uusi ratkaisu jossain vaiheessa. Hyvää on ilmavuus ja läpinäkyvyys sekä edullisuus.

Pölyyntymisen estämiseksi olen laittanut kenkien päälle kenkäpussin.
Ratkaisu toimii hyvin vaatehuoneessa, jossa kukaan ei ole kenkiä ihailemassa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.