Kirjoittaja Aihe: Mittasmokki  (Luettu 5136 kertaa)

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Mittasmokki
« : 11.08.11 - klo:19:57 »
Haluamaani smokkikokonaisuutta ei tunnu mistään löytyvän, joten joutunen sellaisen teettämään. Koska en ole aiemmin mitta(tilaus)palveluita käyttänyt, ajattelin hyödyntää kokeneempien oppeja. Foorumia on toki jo kahlattu ja black tie guide luettu läpi, mutta ei kysyvä tieltä eksy! Tavoitteena hillitty kokonaisuus ilman kikkoja.

Unelmieni smokkikokonaisuus on seuraava:
- Takki pystykauluksella, shaalikaulus on jotenkin naisellinen
- Liivi, vaikka Stockalla sanoivatkin ettei nykyään käytetä
- Peruspaita ilman erikoisuuksia
- Perushousut, jotka nousevat kunnolla vyötärölle eivätkä vilku liivin alta
- Solmuke tietysti itsesolmittu

Kommentteja / kritiikkiä kokonaisuudesta? Paljonko varata rahaa? Ihan täydellisen räätälityön sijaan mittasmokki lienee järkevämpi startti?

Ja sitten kysymyksiä:
- Opera pumpseja olen harkinnut jalkaan, mutta meneekö kotimaassa överiksi?
- Olisivatko poikkeuksellisella antaumuksella kiillotetut oxfordit paha tyylirikko? Kiiltonahasta en jostain syystä pidä.
- Mikä kangas? Käyttöä tulee 5-6 kertaa vuodessa eli mikä on sopiva kompromissi viileyden ja kestävyyden välillä?
- Onko värillä väliä - ts. musta vai yönsininen?
- Laihdutuskuuri on päällä, kymppi on poistunut ja vielä toinen mokoma saisi lähteä. Onko järkeä teettää nyt vai pitäisikö suosiolla odottaa 6-12kk kun paino on toivottavasti pysyvämmässä tilassa ja ottaa mitat vasta sitten? Voidaanko tuleva muutos huomioida ja kenties säätää pukua vartalon hoikistuessa? Ei malttaisi toisaalta odotella koska käytön paikkoja olisi!
- Netissä en haluaisi kokeilla, joten mihin liikkeeseen astella? Sauma, RWMikael, Pukustudio, Pinstripes nyt tulivat ensimmäisenä mieleen - missä osattaisiin smokki?

Kiitos jo etukäteen!

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #1 : 11.08.11 - klo:20:12 »


Kyseinen kuva vaan muistui mieleeni smokista. Liivi on todella hyvä lisä smokkiin, saavat sanoa Stockalla mitä haluavat.
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo:20:14 kirjoittanut JMasa »

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #2 : 11.08.11 - klo:20:21 »
Itse suhtaudun Stockan myyjien puheisiin aina roimalla varauksella. Heidän suustaan muunmuassa kuultu, että telttaa muistuttava paita istuisi päälleni hyvin, kolme tuumaa liian pitkät housut olisivat sopivat ja suositeltiinpa minulle vaaleansinisen kalanruotokuvioisen paidan sijaan (jota en ostanut, koska istuvuus oli surkea) jotain superäikeää raitamikätintä. Kuulemma muodikas ja sopisi kaltaiselleni nuorelle..
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #3 : 11.08.11 - klo:20:45 »
Jos aikaa ja vaivaa jaksat nähdä, Tarton räätäliltä kokonaisuuden saisi alle 500 eurolla. Laadusta en osaa sanoa, mutta kaupungissa asuva serkkuni kertoi että Küütrin vaatteissa on täysliinakangas sekä luonnonmateriaalihartiat.

http://www.kyytriratsep.ee/
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

barcelona

  • Vieras
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #4 : 11.08.11 - klo:20:51 »
Hieno päätös! Liivi tuo tosiaan smokkiin sitä "jotain" mutta kannattaa miettiä sitä noin käytännön kannalta. Yleensä smokkitilaisuudet ovat sisällä missä paljon ihmisiä ja parin vuoden päästä alkoholia (etkös ole hiukan alle 18), jolloin lämpö nousee sisäisesti sekä ulkoisesti. Minä koin liivin turhan kuumaksi. Toki liivi kannattaa samalla tehdä ja käyttää sitä sitten oman harkinnan mukaan. Itse käytän silkkivyötä. Solmuke todellakin itse solmittuna (sehän näyttää coolilta kun sen loppuillasta avaa rennosti kaulalle roikkumaan :D ). Kenkiin en osaa ottaa kantaa mitä etiketti sanoo. Käytän kiilloitettuja mustia derbyjä (ilmeisesti, kun en ole täysin kartalla kenkien nimitysten suhteen) mutta olen kallistumassa siihen ajatukseen että tilaan kiiltonahkakengät, saas nähdä. Mutta sitten itse asiaan. Melkein suosittelisin käyntiä Tampereella räätäli Sundstedtin pakeilla. Omat pukuni (myös smokin) olen siellä teettänyt ja olen ollut erittäin tyytyväinen laatuun. Sundstedt on oikeastaa viimeisiä suomalaisia vanhan ajan räätäleitä, joka kouluttanut mm. Armania ja Sauman poikia yksittäisillä kursseilla ja kovasti pojat ovat häntä arvossa pitäneet kun olen asiaa tiedustellut. Hintataso on edullisempi kuin Helsingissä. Räätälin puvussa sinun ei tarvitse pohtia noita kilojen menetyksiä/ niiden takaisin tulemisia (tulevaisuudessa molempia tulee tapahtumaan, ainakin tuota hienoista painon lisäystä). Räätälin puvussa on sen verran isot muokkaus mahdollisuudet, joten jos et ihan räjähdä käsiin ulkomitoiltasi, niin smokki tulee palvelemaan sinua käytännössä koko ikäsi. En tiedä tämän hetken mittapuvun hintoja (aikoinaan Saumasta tilaamani maksoi n.1500€) mutta uskoisin että aika pienellä lisäinvestoinilla saisit räätälin puvun.

edit: jotenkin katsoin että postauksen aloitti Alex Entwistle, josta tuo alle 18 vuotta tuli. Pahoittelut tästä ja toki kehoitan Alexiakin smokin hankintaan ;)
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo:20:54 kirjoittanut barcelona »

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #5 : 11.08.11 - klo:21:05 »
^Hoho, olisikin minulla käyttöä smokille; puhumattakaan siitä, että minulla olisi rahaa.. Mutta hyvin harvassa ovat meidän perheen tuttavapiirissä ne tilaisuudet jolloin tarvitsisi edes pukua. =D

Ja tuon itsesolmittavan solmukkeen cooliuden allekirjoitan täysin. Se on se tunne kun voi avata solmukkeen illan päätteeksi. Joskin TM Lewinin kavereilta löytyy ratkaisu huonoillekkin ihmisille:

http://www.youtube.com/watch?v=cbF0XKnuORM
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #6 : 11.08.11 - klo:22:01 »
Jos otat liivin, niin ota se kauluksilla! Ne nostavat smokkikokonaisuuden arvokkuutta vielä yhden pykälän verran ylöspäin.

Ymmärtääkseni tavalliset mustat oxfordit käyvät kaikista juhlallisimpiinkin tilaisuuksiin, mutta ne pitää olla kunnolla kiilloitettu.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #7 : 12.08.11 - klo:09:37 »
Smokki on mahtava kokonaisuus.  Kunpa omalleni olisi enemmänkin käyttöä.

Itsekään en ole shaalikauluksen suuri ystävä.  Se ei näytä yhtä kivalta ja elegantilta kuin pystykaulus.  Lisäksi kaikilla tuntuu sellainen olevan smokkitilaisuuksissa, kun vuokraamoissa tuntuu olevan lähinnä näitä.

Jos katsotaan asioita isossa mittakaavassa, koko smokkia ei juurikaan edes käytetä nykyään Suomessa.  Siten liivin vähättely sillä perusteella, ettei sitä enää käytetä, on vähän absurdia jopa Stockan myyjältä.  Jos katsotaan, mitä Suomessa smokin kanssa oikeasti käytetään, päälle pitäisi vetää vapaavalintaisessa värissä (kullankeltainen, sininen, punainen, hopeanharmaa, vihreä - muttei missään nimessä musta!) vyöliivin ja valmiiksi sidotun rusetin setti.  Tässä ono mahdollisuus tehdä jotain paremmin tavalla, joka huokuu kaikille huomattavaa eleganssia.  Itselläni onkin liivi, koska se on miljoona kertaa tyylikkäämpi, arvokkaampi ja minusta klassisemman näköinen.  Ilman muuta kannatusta täältä matalalle leikatulle kaksiriviselle smokkiliivllei, korkeille housuille henkseleillä.  Jos teettäisin nyt uudelleen, harkitsisin liiviin kaulusta, mutta se ei ole välttämätöntä.

Valitsin mustan värin.  Tiedän kyllä, että yönsininen on vähintään yhtä korrekti valinta, mutta minulla on lukuisia sinisiä pukuja, eikä ainuttakaan mustaa.  Tämä erottaa siten smokkia entisestään sinisestä.  Minulla musta on varattu formaaleihin (smokki, frakki) asuihin ainakin nykyään, joten logiikkani toimii näin.  Sininen on aivan yhtä hyvä, ja suosittelen valitsemaan oman maun mukaan.

Opera pumpsien osalta kyse on lähinnä kahdesta asiasta: omasta mausta ja viitekehyksestä.  Tunnistavatko kanssamatkustajasi smokkitilaisuuksissasi nämä tossut korrektiksi ja klassiseksi valinnaksi, vai ajattelevatko he sinun lähteneen aamutohveleissa liikenteeseen?  Pitääkö kukaan muu näitä?  Jos olet ainoa ja ympärilläsi ei tunnisteta näitä lipsuttimia, joudut parhaassakin tapauksessa selittämään valintaasi, ja huonoimmassa sinut leimataan hiljaa.  Ne ovat sinänsä korrekti valinta, mutta jos ympäristö epäilee sinun tulleen hulluksi, ne eivät aja asiaansa.

Toinen asia kokonaan on oma maku.  Minun silmääni ne ovat feminiininen ja suorastaan ruma jäänne jostain barokin pelleilyajoilta. 

Itselläni ei muuten ole kiiltonahkakenkiä, vaan olen mennyt korkeasti kiillotetuilla perusoxfordeilla.  Ei periaatteessa mitenkään perinteinen, muttei ehdottoman vääräkään valinta.  Minäkään en pidä kiiltonahasta muuten kuin frakin kanssa.  Ja tälle ei ole mitään järkevää perustetta.

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #8 : 12.08.11 - klo:13:24 »
Hurjasti kommentteja, kiitos! Ajatuksia viriää...

Tarton räätäli alkoi kiinnostaa. Hinnat olivat aika edullisen oloiset, eli samalla vaivalla varmaankin kannattaisi teettää puku ja parit housut. Tämän paketin hinta taitaisi olla siltikin samaa luokkaa kuin smokki kotimaasta hankittuna. Tartto on mukava kaupunki joten viikonloppulomiin yhdistettynä voisi toimia? Ja kun farkun lastaa täyteen tuliaisia tuttavapiirin punanenille niin matkakulutkin tulee kuitattua! :) Harkitsen, kiitos vinkistä Ville! Oliko kellään niitä omakohtaisia kokemuksia Tarton taiturista?
Räätälipuvun paremmasta muokattavuudesta en ollutkaan tietoinen, eli se puhuisi myös investoinnin puolesta.

Liivin haluan nimenomaan sen mukanaan tuoman arvokkuuden johdosta. Tiedän toki sen lämmittävän, joten siksi haluan sen selästä mahdollisimman avonaisena. Kauluksilla vai ilman - sitä en ole miettinyt? Ehkäpä kauluksilla sekin?
Hyvä ajatus ottaa cummerbund myös, jos smokki kerran kestää kymmeniä vuosia, niin kai sitä joskus haluaa kokeilla jotain erilaista!

Pumpsit ehkä jätän pois niin ei tarvitse selitellä. Ei suomalainen asiaa tajua, vaikka minut tuntevat saattaisivatkin käsittää ettei tohveleista ole kyse kuitenkaan. Eiköhän liivissä ole jo selittelyä kerrakseen! Eli simppeleillä oxfordeilla mennään aluksi.

Jarolla oli hyviä detaljeja joihin täytyy paneutua. Ihan kaikki ei vielä tällä osaamisella auennut! :)

Dan-D

  • Vieras
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #9 : 12.08.11 - klo:13:26 »
Kokemukseni mukaan liiviä ei ole tarvinnut selitellä, mutta kohteliaisuuksista joutuu kiittelemään aika ajoin.

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Mittasmokki
« Vastaus #10 : 18.08.11 - klo:22:55 »
Viron räätäli houkuttelee päivä päivältä enemmän.

Mutta kuinka suuri riski on mennä suohon ja syvälle, kun ensikertalainen lähtee merta edemmäs kalaan? Kun näitä foorumin juttuja lukee niin pieleen menee kokeneillakin, saati sitten koskaan edes mittapukua teettäneellä!