Kirjoittaja Aihe: Keikarin vuode  (Luettu 80922 kertaa)

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #15 : 02.08.11 - klo:10:41 »
Paksu patja erillisellä petarilla.
Monttu meni todellakin patjaan asti.

Tuon raskausluokan futonia ei enää pystynyt kunnolla rullaamaan, vaan se oli "pöyhittävä".
Pidemmän päälle tuokaan ei auta.

Itse olen nukkunut lukemattomia öitä ihan oikellakin futonilla tatamilla.
Nuo oikeat japanilaiset futonit ovat ihan eri eläimiä verrattuna näihin mitä täällä lännessä futoneina myydään.
Eivät kyllä sovi selälleni juuri sen paremmin.

Itse vannon jäykän jousipatjan nimeen jos alaselän kanssa on ongelmaa.

Tosin, selkävaivat ovat hyvin yksilöllisiä juttuja ja poikkeuksetta useamman tekijän summia.

Itselle vaan tämä "futon"kokeilu sai aikaiseksi arven alaselkään ja muutamia pysyvästi kuolleita hermoja oikeaan jalkaan.

Toivottavasti löydät itse "futonista" avun ongelmaasi.
Jos "futonin" kuitenkin päätät hankkia, osta suht kevyt ja helposti käsiteltävä malli ilman mitään "edistyneempiä" täytteitä.
Jos patjaa ei ole helppo myllyttää niin tappio on varma.
Lisäksi väittäisin myös että "futonin" alla olevalla materiaalilla on ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta.

There ain't no rest for the wicked...

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #16 : 02.08.11 - klo:10:42 »
Allekirjoittaneella on alla erillispussijousitettu, jämäkkä patja (2 x 80x200), päällä tempur-tyyppistä (kloonivalmistaja) materiaalia oleva sijauspatja 160x200, joka luo jämäkän fiiliksen. Aluksi tuntui vähän kovalta, mutta nyt kun on tottunut, en vaihtaisi tätä nukkumisalustaa muuhun. Hotelleissa on usein liian pehmeät sängyt ja selkä ei tykkää yhtään. Jämäkän hyvän pohjan voi pilata liian pehmeällä sijauspatjalla.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #17 : 02.08.11 - klo:11:04 »
"Futon" tuhosi selkäni.
Kyseessä siis "high-end" malli jossa puuvilla/kumirouhe täytteenä.
Alkuun oli oikein hyvä, mutta kun aikaa kului, nukkumiskohtaan alkoi muodostua monttua.
Tuota mallia ei sitten enää pöyhittykään takaisin alkuperäiseen muotoonsa millään konstilla.
Väitän että ilman tuota "futonia" selkääni ei olisi koskaan jouduttu leikkaamaan.

Sama fiilis futonista, niinikään "high-end" -setistä. Futonin korostamat ja osittain tuomat selkäkivut saivat luopumaan ja vaihtamaan pöyhimistä tarvitsemattomaan malliin. Onneksi löytyi liike, josta sai valita patjansa materiaalit (aivan normaali vaahtomuovikauppa). Funtsasin, että sopiva luonnonmateriaalien ja keinomateriaalien yhdistelmä on tässä sangen hyvä juttu - kuten olikin. (Bonuksena: Hinta jäi kymmenesosaan Tempur-brändätystä).
Kaikki villa tottelee rautaa.

Kallisti

  • Kisälli
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #18 : 02.08.11 - klo:11:54 »
Itse vannon ohuen 4kerros futonin nimeen, tatamin päälle asetettuna. Patja on helppo rullata joka päivä rullalle pystyyn huoneen nurkkaan odottamaan iltaa ja uutta käyttöä. Lisäksi helppo tuulettaa, aina möyhitty ja mukavan tuntuinen (kova). Pari 80senttistä riittää hyvin ja kun molemmissa on päällä pussilakana lakanana ei tarvitse ihan joka ilta taiteilla lakanaa patjan päälle (suoristaminen riittää).

Eli päivisin nurkassa seisoo nätisti pari tuuletettua futon rullaa joiden päällä istuu tyyny+peite viikattuna.

Aiemmin oli paksu 8kerros futon 160 senttiä leveänä, sitä ei paljoa pihalle roijaa tuulettamista varten... Joten siirtyminen ohuempiin ja tatamiin, takaisin ei ole paluuta (saati muihin patjoihin). Näillä futoneilla on nyt menty miltei 20 vuotta. Aiemmin käytössä on ollut joustinpatjaa ja ties mitä. Aina kun joutuu nukkumaan hotelleissa tai muualla kuin kotona jollain muulla sängyllä on aamulla selkä aivan jumissa ja niskat kipeinä. Tiedä sitten olenko vain turhan herkkä selkäinen vai mitä mutta tämä futon on kyllä parasta mitä sängyltä voi toivoa. Tosin ei varmana sovi kaikille :)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #19 : 04.08.11 - klo:16:45 »
Kas, en tiennytkään, että Futon nimitys kattaa myös teolliset materiaalit. Se Futoni, jota itse joskus koestin, oli jostian luonnonkuidusta tehty, kaverin kämppä tuoksui voimakkaasti vasta korjatulle heinälle tms. kuukausia patjan saapumisen jälkeen :-) On kuulemma ollut tyytyväinen.
Kait se perinteisesti on puuvillaa. Nykyään sitten ainakin meilläpäin käytetyissä käytetään myös hevosen jouhia ja kookosta. Tiedä sitten onko se huono vai hyvä asia.

Lisäksi väittäisin myös että "futonin" alla olevalla materiaalilla on ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta.
No tässä tapauksessa ajatuksena olisi pitää alla jonkinlaista lankuista tehtyä rimaa. Varmaan vaikuttaa se patjan paksuuskin että kuinka tiheä sen pitää olla. Eli periaatteesas sen pitäisi hengittää ja toisaalta taas tukea patjaa. Eli pitää varmaan pistää jotain 2" x 2" rimaa ja jättää väliin peukolon mentävät raot. Patja sitten varmaan kannattaa ottaa riittävän ohkainen että niitä saa rullattua. Kuinkas usein tuo nyt olisi välttämätön rullata?

Tai sitten pitää vielä kuopata koko futon ajatus ja keksiä jotain muuta. En tiedä mikä olisi sitten se hyvä ratkaisu, jäykkä sen selvästi pitäisi kuitenkin olla.
« Viimeksi muokattu: 04.08.11 - klo:16:49 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #20 : 04.08.11 - klo:20:25 »
Selän ja sängyn välinen suhde on todella mystinen. Itsekin kärsin pirullisista alaselkäkivuista jos sänky ei sovi: Noin kuuden tunnin jälkeen kipu herättää ja se yö oli sitten siinä. Omalle painolle mitoitettu joustinpatja toimii mutta - ihme ja kumma - vähintään yhtä hyvin semmoinen varavuoteeksi myytävä ilmapatja! (Tähän semmoinen hyviö joka pyörittelee silmiään.)

Homma lähti liikkeelle siten että eräälle erästelyreissulle piti viedä mukana koko yöpymisarsenaali, majapaikkana oli kämppä jossa ei ollut juurikaan kalustusta. Harkisin kovasti NATO-kaupan telttasänkyä kun kaupassa näin nuo ilmapatjat. Mönkkäristä sai virtaa 12V puhaltimelle joten ostin patjan pahoin aavistuksin mutta yllätyksekseni nukuin siinä virityksessä paremmin kuin pitkiin aikoihin. Nykyään meidän perhe kuskaa aina yökylään parisänkykokoisen ilmapatjan. Metsäkeikoilla mukana kulkee pienempi versio. On muuten telttamajoituksissa aivan lyömätön koska pitää nukkujan hyvin erossa maasta nousevasta kylmästä ja kosteudesta.

Tämä kyllä kuulostaa uskomattomalta ja järjenvastaiselta mutta jostain kumman syystä minun muuten mimosanherkkä selkäni tykkää ilmapatjasta joka on tosiaan löllöäkin löllömpi. Keksisiköhän kukaan tuolle selitystä?
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #21 : 04.08.11 - klo:21:13 »
Tai sitten pitää vielä kuopata koko futon ajatus ja keksiä jotain muuta. En tiedä mikä olisi sitten se hyvä ratkaisu, jäykkä sen selvästi pitäisi kuitenkin olla.

Jäykät joustinpatjat ovat varsin jämäköitä, jos petari on riittävän ohut. Suomessahan suositaan liian paksuja petareita, jotka vesittävät joustinpatjan hyötyjä. Meillä on jäykkä Ikean jousipatja, mutta petariksi tuli otettua liian paksu malli, joka pitäisi vaihtaa pian ohuempaan.

Tyynyn valintaa kannattaa myös miettiä. Meillä on vaimon kanssa molemmilla käytössä Tempur Millenium. Vaimo kuljettaa tyynyä matkoilla mukanaan aina kun mahdollista, koska hyvä tyyny paikkaa hieman huonojen patjojen vaikutusta. Itse olen huomannut tämän tempurin toimivan erityisesti jäykkien patjojen kanssa.
http://www.tempur.fi/TEMPURMALLISTON-TYYNYT.aspx?MILLENNIUM-TYYNY-by-Tempur%C2%AE%C2%A0&_p=72&_c=73



Matti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #22 : 04.08.11 - klo:22:11 »
Onpas täällä herkkäselkäistä porukkaa. Minä nukun erinomaisesti tuttavilta saadulla runkopatjalla, joka alkaa olla jo vähän löysänpuoleinen. Futonilla ja vesipatjalla olen aiemmin myös nukkunut ongelmitta. Selkävaivoja ei ole tullut edes kyläreissuilla hetekalla, telttasängyillä tai lasten vaahtomuovipatjalla nukkuessa. Joskus hotellissa on tullut niska kipeäksi liian muhkeasta tyynystä, mutta muuten en muista nukkuma-alustan haitanneen untani. Pitänee olla kiitollinen ilmeisestä selkärangattomuudestani..

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #23 : 04.08.11 - klo:23:05 »
Onpas täällä herkkäselkäistä porukkaa.
En edes muista mitä kaikkea skolioosin lisäksi selästä on todettu, mutta on se vähän joka suuntaan kiero. Siihen kun lisää yleisen huonon ryhdin + päätetyöskentelyn niin tää paketti on aika valmista :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Dandyko?

  • Kisälli
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #24 : 05.08.11 - klo:01:09 »
Itse annan ääneni futonille nyt 3 vuoden käytön jälkeen. Noita futonpatjojahan on erilaisia, mutta yleisesti ottaen kaikki ovat varsin jämäköitä ja joidenkin makuun liian kovia. Alkuun kieltämättä tuntui allekirjoittaneestakin liiankin kovalta, mutta totuttelun jälkeen en itselleni edes harkitsisi muuta, nykyään aina kun nukkuu jossain muualla sänky tuntuu lähes poikkeukselta liian pehmeältä, vetelältä, muodottomalta lötköltä ja aamulla joka toista paikkaa kolottaa ja olo ei ole yhtä virkeä. Totta on, että futoniin painuu ajan myötä pieni kuoppa nukkujan kohtaan, mutta tätä voi -ja kannattaa- tiettyyn rajaan asti kompensoida rullaamalla ja/tai kääntelemällä patjaa aina vuodevaatteiden vaihdon yhteydessä. Itse kuitenkin jopa pidän tuosta ominaisuudesta, sen johdosta sänky tuntuu todellakin kirjaimellisesti omalta, kotoisalta pesältä, johon on mukava päivän päätteeksi kellahtaa. Myös vahva käsityön leima ja luonnonmateriaalien merkittävä rooli on lähinnä fiilistasolla mukava juttu. Tuntuu myös, että futonpetarin kanssa tuo sänky ei ole juuri koskaan hiostava, mutta ei myöskään kylmä. Itse en ole koskaan ollut erityisen selkävaivaista sorttia, mutta ainakin omalla kohdallani tuo tuntuu vähentäneen niitä vähäisiäkin selkävaivoja, mitä varmaan kaikilla joskus on enemmän tai vähemmän... Selkäkipuihin ja -ongelmiin en yleisellä tasolla osaa ottaa enemmän kantaa, lääketieteellekin selkäkipu on aika usein melkoinen mysteeri; valistuneita arvauksia ja kovaa dataakin kyllä löytyy, mutta yksilöllinen vaihtelu on niin suurta, että tilastollisesti merkittävää tutkimusdataa sen yksittäisistä syistä on ymmärtääkseni melko vaikea saada. Kuitenkin, olen monen selkävaivaisen kuullut futonia kiittelevän juuri tuon jämäkän tuen ja nukkujan mukaan muovautumisen ansiosta. Samaisten kuulopuheitten mukaan tosin Tempur voisi olla jopa parempi, tiedä häntä.

Runkona tietenkin henkeen sopivasti japanilaistyylinen pelkistetty matala, jämäkkä ja tykky viritys ja samaa sarjaa olevat yöpöydät ja lipasto... tiedä sitten, johtuvatko positiiviset kokemukseni vain koko asiaan liittyvän "minä käytän valistuneesti futonia, koska se on luonnollinen, tyylikäs ja perinteikäs" -henkisen mehustelun synnyttämästä plasebosta vai todellisista fysiologisista syistä, mutta väliäkös tuolla.


Dandyko?

  • Kisälli
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #25 : 05.08.11 - klo:01:12 »
Futonista vielä. Jos kun ikinäkään moiseen päätyy parivuoteessa, suosittelen ehdottomasti kahta 80cm patjaa ja yhtä 160cm petaria siihen päälle. Itsellä nyt yksi 160cm patja ja voi hyvä isä kun se osaa painaa... patjalla on painoa karkeasti arvioiden useampi kymmenen kiloa ja sen puljaaminen ympäri melkoisen hajottavaa hommaa... seuraavaa muuttoa en halua vielä edes kuvitella. :D

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #26 : 05.08.11 - klo:11:11 »
Tämä kyllä kuulostaa uskomattomalta ja järjenvastaiselta mutta jostain kumman syystä minun muuten mimosanherkkä selkäni tykkää ilmapatjasta joka on tosiaan löllöäkin löllömpi. Keksisiköhän kukaan tuolle selitystä?

Itse nukuin pari vuotta ilmapatjalla keikkatyöläisenä, eivätkä selkäkivut vaivanneet. Luulisin ilmapatjan toimivan sen takia hyvin, että ilmaa siirtyy hartioiden ja lantion alta tukemaan selkää keskeltä.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #27 : 05.08.11 - klo:13:22 »
Futonista vielä. Jos kun ikinäkään moiseen päätyy parivuoteessa, suosittelen ehdottomasti kahta 80cm patjaa ja yhtä 160cm petaria siihen päälle. Itsellä nyt yksi 160cm patja ja voi hyvä isä kun se osaa painaa... patjalla on painoa karkeasti arvioiden useampi kymmenen kiloa ja sen puljaaminen ympäri melkoisen hajottavaa hommaa... seuraavaa muuttoa en halua vielä edes kuvitella. :D
Kyllä itsekin olen nyt päätynyt siihen että tulee 2kpl 80cm patjaa ja yhteinen petari. Lähinnä sen takia että sen rullaaminen olisi helmpompaa. Jos joskus muutan niin patja on pieni ongelma, jos sängyn runko tulee painaan yli 200kg ja taitaa ruokapöydästäkin tulla n.200kg sen perusteella mitä eilen nostin 2 lankkua varastoon mistä tulisi ruokapöytä, taisi olla nyt n. 100kg kappale.

Tyynyt on ehkä hieman kysymysmerkki, nyt on käytössä untava/höyhen tyynyt, mutta en ole niihinkään kovin tyytyväinen. Kovin voimakkaasti muotoiltukaan tyynyn ei passaa olla koska nukun niin monissa eri asennoissa.

Millaista petaria suosittelette tuollaisen 2 futonin päälle?
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #28 : 05.08.11 - klo:13:29 »
Kovin voimakkaasti muotoiltukaan tyynyn ei passaa olla koska nukun niin monissa eri asennoissa.

Tempur millenium on juuri hyvä siitä syystä, että siinä nukkuu yhtä hyvin selällään kuin kyljelläänkin. Hämmentävän hyvä tuote muihin tyynyihin nähden.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Keikarin vuode
« Vastaus #29 : 05.08.11 - klo:13:32 »
Kovin voimakkaasti muotoiltukaan tyynyn ei passaa olla koska nukun niin monissa eri asennoissa.

Tempur millenium on juuri hyvä siitä syystä, että siinä nukkuu yhtä hyvin selällään kuin kyljelläänkin. Hämmentävän hyvä tuote muihin tyynyihin nähden.
Näyttää vaan juuri sellaiselta ikävästä muotoilulta. Harmi kun tyynyjä ei oikein pääse kokeileen. Ei huvita sijoittaa 100e jos ei pidä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi