En ole varma miten määritelmä on graphic novel -teosten kohdalla, mutta niiden käsittelemät teemat sekä anti ovat melko vaativia, joten sarjakuvia ne eivät kai ole, mutta eivät novellejakaan. Kenties sarjakuva potenssiin kolme?
Kyllä graphic novel on sarjakuva siinä missä Aku Ankkakin.
Korkeatasoisen sarjakuvan vähättely on mielestäni varsin typerää: jotkut Hugo Prattin Corto Malteset OVAT maailmankirjallisuutta siinä missä joku Hemigway.
Omalla kommentillani en tarkoittanut vähätellä sarjakuvaa (vaikka se kieltämättä sellaisen kuvan antaakin). Halusin vain tehdä pesäeroa pelkästään kirjallisen kirjallisuuden ja sarjakuvien välille. Sarjakuva on oma taidemuotonsa jonka arvioiminen kirjallisuutena ei tee sille oikeutta. Kyse on omenoiden vertaamisesta appelsiineihin. Sarjakuvakerronta mahdollistaa lukemattomien sellaisten tehokeinojen ja tarinan kuljetukseen liittyvien elementtien hyödyntämisen, jotka eivät ole perinteisessä kirjallisuudessa mahdollisia. Erinomaisena esimerkkinä tästä on juurikin Villen ja ivymanin mainitsema Alan Mooren Watchmen. Watchmen on rakenteeltaan huomattavan kerrostunut ja yhdessä sarjakuvaruudussa Moore ja Gibbons kuljettavat parhaimmillaan tarinaa eteenpäin ainakin kolmella eri tasolla. Ei onnistu puhtaasti kirjallisin keinoin. Watchmen on myös erinomainen esimerkki siitä kuinka monet sarjakuvataiteen keinoja laajasti hyödyntävät teokset kääntyvät erittäin heikosti elokuviksi. Vaikka Watchemn elokuva visuaalisesti onkin varsin moitteettomasti toteutettu on itse tarina vain etäinen aave alkuperäisteoksesta enkä lainkaan ihmettele, että herra Moore on kieltänyt nimensä käytön ko. elokuvan yhteydessä (tosin hän on kieltänyt moisen toiminnan useimpien hänen sarjakuvistaan tehtyjen elokuvien kohdalla). Mielestäni Mooren kommentti sarjakuviensa filmatisoinnista:" Jos olisin halunnut niistä elokuvia olisin tehnyt elokuvakäsikirjoituksia", on varsin perusteltu.
Muutenkin hieman vierastan korkea- ja populaarikulttuuri -jaottelua, tai tässä tapauksessa sellaista ajattelua että (oletettavasti) korkeatasoinen kirjallisuus olisi (oletettavasti) vähemmän korkeatasoisen sarjakuvan yläpuolella.
Vierastan sarjakuvien jakoa korkeatasoiseen ja heikkotasoiseen(?) sarjakuvaan. Sarjakuvaa tehdään erilaisin motiivein. Osa tehdään puhtaasti viihdyttämistarkoituksessa, osa tavoittelee taiteellisia arvoja ja jokua haluaa vain kertoa tarinoita eikä muuta ilmaisukeinoa ole keksinyt. Mikään sarjakuvan tekemisen motiiveista ei ole toista huonompi. Aku Ankka tehdään pääsääntöisesti lapsille ja viihdyttämistarkoituksessa, mutta se ei missään tapauksessa ole "heikkotasoista" sarjakuvaa. Ainakin meikäläisen yleissivistyksen peruskivet on varsin pitkälti muurattu Aku Ankan avulla. Osa Aku Ankan tarinoista on erittäin monisyisiä ja luotaa omalla tyylillään ajankohtaisia ja merkittäviä aiheita. Sama pätee supersankarisarjakuviin. Totta on, että kaikki käsikirjoittajat eivät aina onnistu luomaan ikimuistoisia tarinoita ja joidenkin taiteilijoiden näkemykset eivät sykähdytä, mutta nyt liikutaan voimakkaasti makuasioiden parissa. (No niin, nyt vasta luin ivymanin kommentin uudestaan ja ymmärsin mitä siinä oikeasti sanotaan..) Sarjakuvat ja perinteinen kirjallisuus ovat vain erilaisia. Mitään laadullisia vertauksia tai yleistyksiä ei eri taidemuotojen välillä tulisi tehdä. Usein myös elokuvia verrataan kirjallisuuteen. Elokuvan ja kirjallisuuden keinot kertoa tarinoita (jos se nyt ylipäänsä on tavoitteena) ovat tyystin erilaiset, joten kirja ei voi olla parempi kuin leffa. Ne ovat vain erilaisia. Toki joku voi pitää enemmän kirjoista, elokuvista tai sarjakuvista, mutta se on makuasia ja niistä ei kannata kiistellä.
Niin ja minun sarjakuvaharrastukseni kattaa oikeastaan mangaa lukuunottamatta koko sarjakuvien kirjon: eurooppalaista indie-/vaihtoehtosarjakuvaa, amerikkalaista vaihtoehto-/indiesarjakuvaa, eurooppalaista ja amerikkalaista valtavirtasarjakuvaa (lähinnä supersankarit) ja "cartoon" tyyppistä hupisarjakuvaa (suomenkieli on itseasiassa aika rajoittunut sarjakuvaterminologian osalta. Englannista löytyy mm. käsitteet comic, cartoon, graphic novel, jotka kaikki tarkoittavat sarjakuvaa). Kaikista lajeista löytyy hyviä ja huonoja sariksia. Erinomaisia esimerkkejä amerikkalaisesta vaihtoehtosarjakuvasta ovat esimerkiksi Chris Waren Acme Novelty Library sarjan teokset. Ware tarttuu varsin kipeisiin ja henkilökohtaisiinkin aiheisiin mukavan humoristisella otteella. Angloamerikkalaisesta valtavirtasarjakuvasta on tuotu esiin jo muutama varteenotettava teos Mooren ja Gaimanin yhteydessä, mutta ihan perus Marvel/DC jatkosarjoista löytyy todellisia helmiä toisinaan. Vanhat sarjakuvat mm. 60-luvulta ovat erinomaista luettavaa historiallisina dokumentteina. Vaikka jatkosarjoissa ajan käsite usein erittäin joustava (sarjakuville kaiken kaikkiaan tyypillinen ilmiö myös yksittäisen ruudun tasolla) ovat sarjat kuitenkin pääsääntöisesti varsin tiukasti kiinni julkaisuajankohdassaan.
Ai niin ja Hulk voittaa kaikki, jotka muuta väittävät. ;)