Kirjoittaja Aihe: Barbour  (Luettu 309140 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Barbour
« Vastaus #540 : 13.09.15 - klo:11:14 »
Värit eivät säily hyvin, sillä auringonvalolla on tapana vuosien kuluessa haalistaa kankaan väriä. Myöhemmin lisätty paikka on tummempi, jos valmistaja ei tajua teettää kankaitaan useassa sävyssä.

Kaipa verkkohaulla voit löytää sopivaa kangasta jostain lähteestä, ainakin webstore waxed cotton fabric antaa lähteitä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Palavat hihat

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #541 : 13.09.15 - klo:14:36 »
Entäs jos ostaa vaikka ebaystä halvalla käytetyn hupun tai kurahousut? Siinähän sitä autenttista matskua olisi. Tosin omien muokkausten jälkeen eivät kuulema Barbourilla suostu tekemään vaatteelle mitään.
Huntti on kyllä suolainen hinta hihojen pidennyksestä mutta jos hommaa käytetyn Made in UK barskan n. satasella ja pidennyttää hihat niin onhan se pari sataa aivan OK diili "täydellisestä" barskasta. Itse ainakin ajattelin tehdä näin kunhan C36-kokoinen thornproof Beaufort kävelee jostain vastaan. Pienet värierot eivät ainakaan itseäni haittaisi.

Muoks: No joo, eipä nuo vahakangashousut niin halpoja näytä olevan kuin luulin. Hypistelin tuossa juuri Borderin irtohuppua ja vaikuttaisi siltä että siitä riittäisi matskua hihojen (maltilliseen) pidennykseen.
« Viimeksi muokattu: 13.09.15 - klo:14:45 kirjoittanut Palavat hihat »

johnhelmet

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #542 : 17.09.15 - klo:14:29 »
Ensinnäkin kiitos vastauksista!
Selvittelin hieman ja asia on edennyt seuraavasti:
Barbour ohjeisti lähettämään sähköpostia ruotsiin, josta vastaus oli, että lähin jälleenmyyjä lähettää takin eteenpäin heille.
Soittaessani Espan Kapteenskaan, kävi ilmi, että heillä on oma ompelija (!), joka lupasi tehdä pidennykset paikanpäällä. Hintaa 7 sentin pidennykselle tulisi n. 40-50€ ja 10sentin pidennyksellä n.50-60€. Hinta sis. molemmat hihat.
Tiputan takin heille ensi viikolla. Ompelija arvioi toimenpiteen kestävän n. viikon jos sitäkään.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #543 : 17.09.15 - klo:15:20 »
^Kiitos tiedosta! Vois laittaa itsekin harkintaan muutaman sentin pidennyksen.

Palavat hihat

  • Kisälli
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #544 : 19.09.15 - klo:12:22 »
Loistavaa! Tämän tiedon myötä saattaa kyllä omat barbourhankinnat lähteä ihan lapasesta..

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Barbour
« Vastaus #545 : 19.09.15 - klo:12:54 »
Täytyypä vielä hihoista mainita: jos olette hoikkia ja pitkiä poikia, Barbourin alun perin Japaniin suunniteltu leikkaus SL on erinomaisen tyköistuva - jopa hihat ovat noin 36/37 tuumaa päällystakeissa. Valmistajan normileikkauksissa hihat ovat pahamaineisen lyhyitä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #546 : 19.09.15 - klo:18:35 »
Olisi tarkoitus pestä ja vahata barska. 5 vuotta vanhan takin olen kerran käsitellyt nikwaxin barbourille suunnatulla suihkutettavalla vahalla. Nyt ajatteli että kyllä se barskan oma perinteinen vaha täytyy laittaa. Kävin ostamassa vahan Kapteenskasta, missä myyjä neuvoi ensin pesemään takin juuriharjalla ja saippualla, vaikka mäntysuovalla. Sitten kun takki on täysin kuivunut, voi alkaa vahaileen.

Ennen kuin haen juuriharjan, kertokaahan miten olette itse vahahommat hoitaneet. Lh:lla oli ainakin kokemukset. Alkoi epäilyttävän tuo saippua ja harja- neuvo kun takissa nimenomaan lukee että ÄLÄ käytä saippuaa, vaan pese ainoastaan haalealla vedellä ja sienellä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #547 : 21.09.15 - klo:19:34 »


Barskan ohjeissa sanotaan "sponge clean" med vatten, eli unohda ne mäntysuovat ja juuriharjat.

Barskan vahaaminen on helppoa, kun käyttää maalaisjärkeä. Vähänhän se aluksi jännittää, mutta pahinta mitä voi tapahtua on se, että vahaus näyttää vähän epätasaiselta (sen voi korjata) tai roiskit/kaadat vahat pitkin poikin alustaa (koostumus on lähellä kynttilää).

1. Hankkiudu operaatioon soveltuvaan tilaan. Suosittelen tekemään operaation lämpimässä huoneessa, esim. melko lämpimässä saunassa, koska tällöin vaha pysyy nestemäisenä paremmin ja sen levittäminen on helpompaa. Itse tein operaation normaalissa huoneenlämmössä ja lopputulos on hyvä, mutta suosittelen silti saunaa, koska se nopeuttaa touhua. Järjestä tilaan työtaso ja suojaa alla oleva pinta roiskeilta. Vaihtoehtoisesti itse työtaso voi olla lämmin, jolloin sinun itsesi ei tarvitse hikoilla.

2. Vedä käteen suojahanskat. Jotkut kahden euron nahkaiset työkäsineet ovat oikein hyvät. Niiden tarkoitus on suojata käsiä kuumuudelta ja vahan tarttumiselta. Ihan ohuimmat hanskat voivat olla vähän turhan lämpimät. Kankaiset tai rei'itetyt eivät ole jees.

3. Avaa vahapurkki ja aseta se vesihauteeseen. Älä käytä vesihauteena mitään oikeaa astiaa, koska todennäköisesti sitä vahaa roiskuu vähän kuitenkin. Joku iso suolakurkkutörppö tms. on varmaan ok, kunhan se ei revi käsiä. Itse käytin tarkoitusta varten erikseen ostamaani metallista kippoa.

4. Laita vesihaude lämpölähteelle (veden ei tarvitse kiehua) ja odota, kunnes vaha sulaa kokonaan nesteeksi. Saunassa tämä voi olla vähän jännä operaatio, mutta kiukaan luulisi riittävän. Voihan sen purkin laittaa toki myös suoraan lämpölähteen päälle, mutta siinä on sitten eeppisen sotkun, palovamman ja tulipalon ainekset pykälää lähempänä.

5. Nosta vahapurkki (ehkäpä myös koko vesihaude työtasolle). Dippaa sulaan vahaan jotain levittämiseen soveltuvaa materiaalia, esim. jotain sienen nurkkaa tai puuvillakangasta, ja levitä vahaa takkiin. Tatsi löytyy tekemällä, mutta ei ehkä kannata kovin isoilla vahamäärillä aloittaa.

6. Kun vaha purkissa. alkaa jähmettyä, palaa kohtaan 4. Toista kohtia 4 ja 5 kunnes takki on kokonaan vahattu.

7. Jos vahaus on epätasainen, voit parantaa tulosta föönill'. Itse suoritin tasoittelun silitysraudalla ja usealla kerroksella puuvillarättejä, jolloin tovin kankaiden läpi takkia silittämällä saa ylimääräinen vahan imeytymään rätteihin. Rättejä tulee olla sen verran, että takki lämpenee tarpeeksi, mutta vaha ei yllä silitysrautaan. Vaan lähteepä se vaha siitäkin pois, kun hinkkaa sitä tovin kuumana puhtaisiin rätteihin.

Huom! Älä lämmitä vahaa liian syvässä vesihauteessa, tai vahapurkki voi kipata. Kokemusta on. (Jos näin käy niin keitä vesi pois sieltä vahan seasta ja palautta vaha alkuperäiseen astiaan. Tässä on pärskymisvaara, jos vaha kuumenee liikaa.

Aiheesta on intterbitissä opetusvideoita:
- https://www.youtube.com/watch?v=IvZm04LxrbQ
- https://www.youtube.com/watch?v=5GxRSh6mJcU
- https://www.youtube.com/watch?v=HpPyKoLfI2A.

Olkoon voima kanssasi.
« Viimeksi muokattu: 21.09.15 - klo:19:40 kirjoittanut SloBo »

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #548 : 21.09.15 - klo:20:02 »
Hieno ohje luulen, vaikkei tuota ole tarvinnut tehdä eikä
vielä vähään aikaan toivottavasti tarvitse.

Onko muuten kukaan muu huomannut, että
Barbourin takit haisevat samalta kuin
armeijan teltat.


mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #549 : 21.09.15 - klo:21:16 »
Minä huomasin ja se oli myös yksi syy luopua takista.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #550 : 21.09.15 - klo:21:23 »
Jaa, minä taas ajattelin tuota lähinnä positiivisena seikkana
kun viimeisimmästä armeijan teltassa yöpymisestä on melkein
kaksikymmentä vuotta ja edelleen muistaa tuon mukavan tuoksun.


Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #551 : 21.09.15 - klo:21:31 »
Barbourhan tuoksuu seikkailulle.

Filsoneissa tulee parafiinipohjaista suojaa mukana, lienee samantyyppistä kuin Barbourien hoitoaine. Hiustenkuivaajalla suositellaan imeytys.


danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #552 : 21.09.15 - klo:23:00 »
HAA, kiitoksia loistavasta ohjeesta! Jännittävä operaatio siis tiedossa.

 Fjällrävenillä on muuten myös takeillensa oma suoja-aine jota levitetään esim. silitysraudalla. Ei sovelly barskan takkeihin kuitenkaan.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Barbour
« Vastaus #553 : 21.09.15 - klo:23:00 »
Minä huomasin ja se oli myös yksi syy luopua takista.

Neiti.
get your kicks on route six six six

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Barbour
« Vastaus #554 : 22.09.15 - klo:02:11 »
Olisi tarkoitus pestä ja vahata barska. 5 vuotta vanhan takin olen kerran käsitellyt nikwaxin barbourille suunnatulla suihkutettavalla vahalla. Nyt ajatteli että kyllä se barskan oma perinteinen vaha täytyy laittaa. Kävin ostamassa vahan Kapteenskasta, missä myyjä neuvoi ensin pesemään takin juuriharjalla ja saippualla, vaikka mäntysuovalla. Sitten kun takki on täysin kuivunut, voi alkaa vahaileen.

Ennen kuin haen juuriharjan, kertokaahan miten olette itse vahahommat hoitaneet. Lh:lla oli ainakin kokemukset. Alkoi epäilyttävän tuo saippua ja harja- neuvo kun takissa nimenomaan lukee että ÄLÄ käytä saippuaa, vaan pese ainoastaan haalealla vedellä ja sienellä.
En ole tainnut takkia pestä ennen vahailuja. Sienellä pyyhkinyt joskus. Itse olen lopputulosta käynyt ihmettelemässä suihkun puolella ja lisännyt vahaa sitten paikkoihin, joista vesi tulee läpi.

Itse laitan vahaa reippaasti, koska takki näkee todella runsaasti käyttöä. Vahannut olen arviolta viisi kertaa.

Minä huomasin ja se oli myös yksi syy luopua takista.
Smell like man, man.