Kirjoittaja Aihe: Barbour  (Luettu 309192 kertaa)

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #585 : 20.11.15 - klo:13:54 »
Tuossa kun yllä sivuttiin eri mallien sopivuutta urbaaniin ympäristöön, niin värikin varmaan vaikuttaa. Ruskea tai vihreä hivuttaa kokonaisuutta enemmän Rus In Urbeen, mutta navy on jo urbaanimpi. Itseäni arveluttaa sen navyn vanheneminen käytännössä mustaksi. Vierastan mustaa siinä määrin että pidän vihreää (en sitä oliivia, joka on nykysin se yleisin) Northumbriaa (pappamalli, sorsastusviba). Harpon ihan sen kanssa ihan keskustassakin, vaikka enimmäkseen liikunkin Puistola-Viikki-linjalla jonne se sopii mainiosti. Mutta olenkin kohta viittäkymppiä lähestyvä pappa.

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #586 : 20.11.15 - klo:14:01 »
Ja pidän myös barskan öljykangashattua sateen ja viiman uhatessa. Tykkään noista pehmeistä hatuista. Ne voi tunkea taskuunkin. Huomasin uuden Clifton-mallin jossa on tummansininen tartaani ja fleece-vuori. Tekisi vähän mieli sellaista. Mietintää aiheuttaa se, että onko liikaa jos takki ja hattu ovat samaa materiaalia ja väriä...

Pitävätkö muut öljykangashattua?

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #587 : 20.11.15 - klo:16:37 »
No minä pidän, varsinkin sateella. Takki on Barbourin border (vihreä) ja päässä samaa väriä flat cap. Olen alle 40 vee setä.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #588 : 20.11.15 - klo:20:03 »
Itse olen nelivitonen pappa, ja kalastushatut tuntuvat läheisiltä. Voisi päivittää tweediinkin Barbourin kanssa näin kylmemmillä. Flat capejä en vielä omista, niitäkin voisi kokeilla. Joku täällä piti trilbyä öljykangastakin kanssa. Kuulostaa hyvältä, mutta en ole vielä uskaltanut huopahattujen puolelle.

_N_J_P_

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #589 : 20.11.15 - klo:20:46 »
Itse omista yhden irlantilaisen tweed flat capin ja sille tulee harmittavan vähän käyttöä. Minulla on niin usein jotain muuta tweediä päällä ja minua hämää pitää hattua samanaikasesti muun tweedin kanssa. Ei mitään järkeä, mutta hämää silti. Ehkä tässä olisi sellainen henkilökohtaisen kasvun paikka...

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #590 : 21.11.15 - klo:08:07 »
Sen verran tarkennan, että Flat capini on öljykangasta. En sellaista lierellistä bucket hat- tyyppistä öljykangaslakkia omista.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #591 : 22.11.15 - klo:20:18 »
Itse olen nelivitonen pappa, ja kalastushatut tuntuvat läheisiltä. Voisi päivittää tweediinkin Barbourin kanssa näin kylmemmillä. Flat capejä en vielä omista, niitäkin voisi kokeilla. Joku täällä piti trilbyä öljykangastakin kanssa. Kuulostaa hyvältä, mutta en ole vielä uskaltanut huopahattujen puolelle.

Fedora pelittää hyvin barskan kanssa, tosin kaipaa seurakseen haulikkoa ja noutaja-tyyppistä koiraa...
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #592 : 23.11.15 - klo:19:20 »
Haulikko on hankala asuste kaupungilla. Koira vielä menee.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #593 : 23.11.15 - klo:19:41 »
Elämme valitettavan ahdasmielistä aikaa jossa normit määrittää pieni mutta veemäinen nipottajaporukka jonka ahdistuneisuuden ehdoilla joudumme elämään.

Mutta joo, barbour + fedora yhdistyy ainakin yllekirjoittaneen mielessä jos ei metsästykseen niin ainakin erähenkiseen toimintaan. Eikä siinä mitää negatiivista, Helsinkikään kun mikään varsinainen metropoli ole. Sadekeleillä tulee useinkin kahlattua keskustassa barska niskassa ja fedora päässä. Ja tietysti vaelluskengissä reppu selässä että eräjorma-larppaus olisi täydellinen. Hommaa kohdallani tietysti helpottaa yli viidenkympin ikä ja ikävä asenne kaikkea kohtaan.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #594 : 23.11.15 - klo:20:21 »
Se haulikko voisi avittaa sitä ikävän asenteen ilmaisua. Tai taljajousi. Barskan selkään voisi myös ommella kookkaan kangasmerkin tekstillä "Rus in Urbe".

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #595 : 23.11.15 - klo:20:48 »
Kirves voisi toimia myös. Symboolitasollakin. (heh-heh)
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Barbour
« Vastaus #596 : 26.11.15 - klo:20:04 »
Pitävätkö muut öljykangashattua?

Jos viittaat bucket hat ('kalastajanlakki') -tyyppiseen öljykankaiseen: kyllä.
get your kicks on route six six six

Specs

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #597 : 27.11.15 - klo:20:39 »
Bucket-hattua nimenomaan tarkoitin. Mielestäni ne on hattuja, ei lätsiä, mutta eivät suomalaisessa katukuvassa niin huomiotaherättäviä kuin huopahatut. Niissä on lieri, mutta ovat rentoja. Ja suojaavat paremmin kuin flat capit. Mietinnässä on sellainen tweedistä, mutta riskinä on jo larppaus, varsinkin jos pitää samalla jotain muutakin tweediä päällä. 

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #598 : 27.11.15 - klo:21:26 »
Hymyilyttää tuo "larppaus". Voisi olla mielenkiintoista keskustella mitä tuokin termi pitää forumilaisten mielestä sisällään. Onko se sitä että ollaan huolissaan siitä mitä muut ajattelevat? Vai onko se sitä että joku juttu ei tunnu ihan omalta?

Itse olen kenolla siihen suuntaan että jos joku juttu tuntuu itsestä oikealta niin siitä vaan ja v*tut muiden mielipiteistä.

Tälläkin palstalla on moneen kertaan keskusteltu siitä että pukeutumistyylit jotka eivät tunnu kantajastaan omilta, näyttävät jotenkin vääriltä koska kantajan kehon kieli kertoo että nyt ollaan väärissä höyhenissä. Ja vastaavasti omilta tuntuvat kledjut näyttävät aina kertaluokkaa paremmalta koska ihminen siellä vaatteiden sisällä on rento ja luontevan oloinen. Jos taas rätit aiheuttavat jatkuvaa henkistä hiertämistä, niiden käyttö on todellista larppaamista.

Comments?

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Barbour
« Vastaus #599 : 28.11.15 - klo:19:01 »
Tiukan määritelmän mukaan larppaaminen on kai osallistumista ja pukeutumista erityiseen roolipeliin mutta eikö sillä muutoin tarkoiteta sitä, että pukeutuu joksikin, jota ei ole - vaikkapa englantilaiseksi lordiksi tai roomalaiseksi legioonalaiseksi? Trenssiin ja fedoraan pukeutumista voi joku pitää larppaamisena katsoen henkilön pukeutuneen 30-luvun salapoliisiksi ja joku toinen taas ei pidä sitä larppaamisena vaan trenssiin ja fedoraan pukeutumisena.

Larppaamisen määritelmä on yksi asia ja se, mitä itse kukin pitää larppaamisena, on toinen. Haarniskassa kulkemista melkein kaikki pitänevät larppaamisena (jos tuntevat termin) mutta fedorajutut jakavat jo selvemmin mielipiteitä. Termillä ei mielestäni ole tekemistä sen kanssa, onko sinut vaatteidensa kanssa. Joku voi olla itsevarma ja komea roomalaisunivormussaan kaupungilla eli larppaa tyylillä ja joku toinen samassa sotisovassa on epävarma itsestään ja surkean näköinen larppaaja.
Suositellaan täysraittiutta.