Kirjoittaja Aihe: Loake Ebsom  (Luettu 9797 kertaa)

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Loake Ebsom
« : 23.07.09 - klo:01:23 »
Tänään vihdoinkin saapui postitse ensimmäiset "laatukengät", tämän forumin siivittämänä päätin muutama viikkoa sitten left tilaukseni sijasta koittaa mitä englantilaisella valmistajalla on tarjolla. Kengät tilasin shoe-shop:ista josta ne tulivat eräiden toisien kenkien kanssa reilussa viikossa, postimaksuja kertyi huimat 13€ kaksille kengille ;) http://www.peterchristian.co.uk/Catalog ... Countryman

Toistaiseksi ei loaket ole muutamaa metriä pitempiä harppauksia enempää käyttöä nähneet mutta lähi päivinä kilometrejä tulee varmasti kertymään. Ensi vaikutelma kengistä on jämäkkä, kengät tuntuvat todella jämäköiltä ja jopa kovilta verrattuna esim left:in kenkiin. Tulevaisuus näyttää miten kengät tulevat kestämään ja jääkö tilaus ainoaksi kyseisestä liikkestä vai tuleeko tilattua tulevaisuudessakin.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #1 : 23.07.09 - klo:13:12 »
Bench made -jalkineet ovat aluksia melko jäykkiä, mutta venyvät hiukan ja pehmenevät ajan myötä. Siinä voi tosin mennä jopa kuukausi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #2 : 24.07.09 - klo:22:18 »
Lähinnä ankan räpylöitä muistuttavan jalan muotoni takia päätin viedä uudet poponi Villen neuvojen mukaisesti suutarille venytettäväksi. Vuorokauden verran sanoi aikaa tuhrautuvan ja hintaa operaatiolle tulee huimat 8€. Kertoi kysyessäni että jopa 1cm  pystyisi leventämään venyttämällä kenkiäni. Kuinka pysyvä tuollainen venytys on, joutuuko sen ajan myötä tekemään uudestaan ?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #3 : 24.07.09 - klo:22:29 »
Tietääkseni venytys on pysyvä, mutta siihen tulisi turvautua vasta sen jälkeen kun jalkineet on ajettu sisään, eli käytetty sisätiloissa yli tusinan kertaa ja tuntikausia kerrallaan. Nahka venyy käytössä muutenkin, joten liian aikainen venytys voi johtaa ylivenyneisiin popoihin.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #4 : 25.07.09 - klo:17:45 »
No niin, kävin hakemassa poponi venytyksestä ja tuntuvat huomattavasti sopivimmilta :) Kenkiä tilatessa arvasin että joudun todennäköisesti suutarin apuun turvautumaan, jalkani räpylämallin takia. Toisin kuin kengät minkä tyyppisiä normaalisti olen tottunut käyttämään ei kunnolliset nahkakengät anna niin paljoa periksi joten testikävelyiden jäljiltä jalat olivat todella huonossa jamassa. Taidan joutua seuraaviakin kenkiä tilatessa turvautumaan suutarin apuun, riittävän lestin löytäminen valmiina karsii valikoimaa ja nostaa hintaa tolkuttomasti.

Venytyksessä kengät käytin Erottajan suutarilla, mitään jälkiä tai merkkejä venytyksestä kenkiin ei jäänyt ja lopulliseksi hinnaksi tuli todella tuo 8€

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #5 : 26.07.09 - klo:22:46 »
Itselläni on vähän Loake Epsomin tai Grensonin saman nimisen kengän kaltaiset harkinnassa. Oma jalkani on kokoa 9.5 G. Dainite tai  vastaavalla muulla täyskumisella pohjalla tehtyjä kenkiä ei tahdo olla järin suurta valikoimaa leveämmällä lestillä. Pitäisiköhän itsekin ostaa suosiolla F lestillä ja antaa suutarin venyttää leveys sopivaksi. Lukemani perusteella on myös mahdollista että puolta numeroa suurempi kenkä olisi sopiva kun sen leveys on yhtä pykälää pienempi. Eli minun tapauksessani  koko 10 F saattaisi tulla kysymykseen. Tähän saakka kaikki kuusi paria, jotka olen Englannista ostanut ovat sopineet hyvin. Kaikki eivät toki ole North Hamptonilaisia vaan olen ostanut Herringiltä  neljä paria Timberlandin kenkiä arkikäyttöön. Yhteen pariin olen joutunut laittamaan huopapalat ja muutamiin olen tehnyt hienosäädön kokonahkaisilla Tacon Deluxe pohjallisilla. Uhkaavasti näyttää siltä, että ainakin puolenkymmentä paria pitää ainakin hankkia, että kenkiä on riittävästi ympärivuotiseen käyttöön eri tilaisuuksia silmällä pitäen.

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #6 : 27.07.09 - klo:00:35 »
Oman kokemukseni pohjalta suosittelen hankkimaan tuon puolinumeroa isomman mallin.

Itse asiassa olen tilaamassa toisenkin parin samaa kenkää itselleni ja ajattelin suosiolla tilata nykyisen 8 sijasta 8.5 koon, tosin venyttämiseen saatan silti joutua turvautumaan, kiitos todella hankalan räpylä jalkani.

Edit: Toinen pari tuli juuri tilattua, tilaus paikaksi valitsi saman mitä edellisellä kerralla koska kuljetuksineen päivineen on toistaseksi edullisin paikka mistä olen tuota mallia löytänyt. Kokona tuli nyt tuo 8.5 tilattua, jos vaikka säästyisi suutarilla käynniltä tälä kertaa. Saman mallin jälleen valitsi koska se on klassinen ja aina muodissa oleva malli joka ei sodi casual pukeutumistani vastaan ja Suomen sää oloihin kengän ominaisuudet sopivat ympäri vuoden.


meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #7 : 02.08.09 - klo:23:58 »
Reilun 1.5 viikon käyttökokemusten tuomalla varmuudella, taannoinen päätökseni siirtyä laatu jalkineisiin alkaa tuntua loisto idealta. Päivä päivältä poponi tuntuvat paremmilta jalassa, jopa siinä määrin että muut kenkäni (jotka edustavat jotain casual henkistä kunnon nahkakenkien ja lenkkareiden väliltä) tuntuvat ylipehmeiltä löttänöiltä. Varsinkin  erään sateen yllättämän päivän jälkeen jolloin kenkäni kastuivat kohtalaisesti on poponi tunteneet mitä mukavimmilta jaloissani.

Luonteelleni hyvin tyypillisellä tavalla tulee "löttänöideni" elinkaari ainakin minun omistuksessa olemaan hyvin lyhyt, aivan kuten quartz kelloilla jotka kaikki mystisesti katosivat kokonaan asunnostani minun löydettyä mekaanisten kellojen maailma. Tai lukuisille muovisille mainoskynille jotka muuttivat heti minun syntymäpäivä lahjakseni saaman hopeisen Cross kynäsarjan ilmestymisen jälkeen.  

Osa varmaan ihmetellytkin laatutorille ilmestyneitä pilkka hinnalla kaupan olevia muoti tossuja, jotka toden totta ovat vielä hyvä laatuisetkin :)

Ensi viikolla pitäisi ilmestyä myös Hypnolta ostettu Merkur partahöylä joten kohta löytyy huuto.netistä myös läjä käytettyjä parranajovehkeitä pilkkahinnalla ;)
Tai sitten ensisiteiden ja hyvän plastiikkakirurgin etsintään liittyviä viestiketjuja...

Onneksi jo viikko sitten ennakoin tilanteen ja alkuviikosta pitäisi uusien popojen jälleen saapua Englannista ja edelliset pääsevät vihdoin lepoon jota en niille sateesta toipumista (2vrk) lukuunottamatta ole jokapäiväisestä käytöstä huolimatta suonut.

Kun lomani jonkin ajan kuluessa loppuu ja työasioissa ravaaminen saarivaltiossa jälleen alkaa, pelkään luoneeni lomani aikana parantumattoman suhteen kunnon kenkiin jotka aikaisemmin ohitin (nolottaa) tutkiskelemalla esim Lacosten muoti popoja. Tarkoituksenani on tulevaisuudessa tutkia myös tunnetuimpia merkkejä Loaken lisäksi joita varmasti matkoillani löydän helposti, nyt kun kiinnostus on herätetty.

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #8 : 05.08.09 - klo:14:23 »
Tänään sitten saapui uudet popot Englannista, 8 arkipäivää kesti toimitus ja postintäti toi ne tänään ovelle asti. Sitä en kyllä ymmärrä että miten voin maksaa 8 puntaa Suomeen asti ovelle paketti, mielestäni se on todella halpa hinta.

Antti76

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #9 : 05.08.09 - klo:22:05 »
No, oliko puolikokoa suurempi parempi?

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #10 : 05.08.09 - klo:23:33 »
Kyllä oli, huomattavasti. Nyt päästiin samaan lopputulokseen suoraan mitä edellisessä vasta venytyksen jälkeen, jopa niin että kengät tuntuvat samalta parilta jalassa. Tuolla puolella koolla on näköjään aivan selkeä vaikutus.
Muutaman tunnin kävely uusilla popoilla meni tällä kertaa paremmin kun viimeksi jolloin räpylät olivat todella hellänä ja pahasti rakoilla.

Nyt pitelen uutta paria aktiivikäytössä saman aikaa mitä edellistä pidin ja tämän jälkeen  alan oikea oppisesti käyttämään niitä vuoropäivinä. Tulevaisuus näyttää kuinka kengät todellisuudessa tulevat käyttöä kestämään ja millaisiksi ne ajan myötä muotoutuu. Toistaiseksi yritän pitäytyä olemassa olevissa kengissä ja välttää uusien ostoa ainakin muutaman kuukauden ;)

Eräs huomion arvoinen asia tuli tänään kengistä myös opittua, tässä se myös teille jaettuna: Kuten Villekin on todennut tulisi uudet kengät ennen käyttöönottoa huoltaa hyvin koska mahdollisen varastoinnin aikana on nahka saattanut kuivua ja on näin ollen kohtuullisen herkkää uutena. Tänään kun vertailin uutta pariani edelliseen tulin huomanneeksi että uusien nahka on paljon ohuempaa sekä koppuraisempaa ja näin ollen myös hyvin paljon herkemmän oloista.

Säikähdin tämän olevan selkeä merkki uuden parin huonommasta nahkalaadusta mutta kun olin muutaman tunnin antanut lankkiaineen kunnolla imeytyä ja käsittelin vielä mehiläisvahalla poponi olivat ne aivan kuin edellisetkin.
Tässä tapauksessa nahka siis todellakin oli päässyt reilusti kuivahtamaan.
Muistakaa siis heti ennen käyttöönottoa huoltaa kenkänne asianmukaisesti, tämä voi suurestikkin muuttaa kengän tuntua !

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #11 : 06.08.09 - klo:06:39 »
Lainaus käyttäjältä: "meht"
Nyt pitelen uutta paria aktiivikäytössä saman aikaa mitä edellistä pidin ja tämän jälkeen  alan oikea oppisesti käyttämään niitä vuoropäivinä.

Miksi näin? Minä kyllä suosittelisin ihan saman tien siirtymään vuorotteluperiaatteeseen.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

meht

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Re: Loake Ebsom
« Vastaus #12 : 06.08.09 - klo:09:36 »
Ajattelin ajaa uudenkin parin hieman sisään ensin ennen vuorotteluun siirtymistä niin kengät ovat tuolloin ikään kuin "samassa pisteessä" :)