Kirjoittaja Aihe: Solmiot  (Luettu 230001 kertaa)

alfienpaluu

  • Vieras
Vs: Solmiot
« Vastaus #30 : 10.10.09 - klo:12:44 »
Voisi kirjoittaa tänne jos tästä olisi apua jollekin nyt kun on kymmenkunta kravattia kaapissa.

Bretelle - aika edullisia mutta kulahtavat melko nopeasti, pesulassa irtoaa usein rakennetta tukeva pahvinen lappunen solmion alaosasta
Vuitton - upea materiaali ja joukossa myös ei-ryssätyylisiä malleja.
Dior - Tilasin eTies.it:stä. Melko pitkä, joten windsor-solmunkin saa nätisti. Rakenteeltaan laadukkaan tuntuinen-
Tom Ford - ehkä omituisin ja kallein hankinta, erittäin jees kunhan oppi solmimaan (kudottu materiaali). En ole nähnyt toista kotimaassamme.

Ohessa näkyy hieman Tomin matskua.




JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #31 : 15.12.09 - klo:21:59 »

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #32 : 16.12.09 - klo:00:52 »
Feressä on nyt solmioale

http://www.fere.fi/ajankohtaista_27_12.html

Onko tämä nyt reilua, juuri viikonloppuna pyörähdin Helsingissä, eikä tarjouksia vielä ollut?! No, mukaan tarttui muuta tavaraa kyllä ja rohkaiseva kokemus jälleen kerran asiakaspalvelusta. Virkistää käydä täältä pohjoisesta välillä paikoissa, joissa jopa nuorikin saa helposti hyvän palvelun.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #33 : 07.05.10 - klo:20:47 »
Muistaako/tietääkö joku, mihin perustuu se, että englantilaisissa solmioissa raidat laskevat oikealta alas ja amerikkalaisissa päinvastoin? Joku selitys on, että jenkit ovat brittiraitojen kopiointia välttääkseen tehneet eri tavalla, joku että jenkeissä kangas on leikattu eri puolelta. Sitä en tiedä, mikä on oikea. Haluavatko ne raidan laskevan sydämen puolelta alas?

Ja niistä merkeistä/valmistajista: Hyviä (vaan ei aina halpoja) olen löytänyt T&A:n, Les Copainin, Bretellen ja Stenströmsin mallistoista. Noihin syntyy kunnon four-in-hand solmu ilman kikkailuja.

Jos solmion haluaa yhdistää nappikauluspaitaan, etsisin noita ohuempia. Ivymanilla oli joskus tyylikäs yhdistelmä neulesolmiolla ja viimeksi hypistellessäni Brooks Brothersin solmiot olivat, tietenkin, kuin tehdyt tuohon tarkoitukseen.
« Viimeksi muokattu: 07.05.10 - klo:21:44 kirjoittanut henrypitkin »
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Tyro

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #34 : 07.05.10 - klo:23:44 »
^Korjatkaa, jos olen väärässä.

Käsittääkseni rykmenttiraidat juontavat juurensa brittiarmeijan rykmenttien solmioista. Brooks Brothers toi kyseisenlaiset solmiot yhdysvaltoihin, ja juurikin apinointia välttääkseen käänsi perinteisen brittien raitojen laskusuunnan.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #35 : 08.05.10 - klo:10:05 »
^ Raitojen alkuperä on tuttu (rykmentit, soutuseurat, koulut, klubit jne.), mutta raitojen suunnasta ei oikein ole varmaa tietoa. Tuon apinoinnin välttämisen tiesin, mutta minua kiinnostaa, olisiko siihen jokin kulttuuriin tms. pohjautuva syy.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #36 : 14.05.10 - klo:09:46 »
"Rykmenttiraidoista": Sattuuko foorumilla kukaan (muu) muistamaan, miten tätä koetettiin reserviläisjärjestöjen toimesta saada juurrutettua meillekin? Muistini mukaan joskus 1990-luvun alussa RUL ym. esittelivät lehdessään suomalaisten aselajien (lähinnä kauluslaattojen) väreillä kuvioidut raitasolmiot, joita postimyynnistä piti saaman. Itseäni ajatus kiehtoi ja kiehtoo itse asiassa vieläkin. Tuolloin hankinta kilpistyi valittuun materiaaliin: ei mitään sekoitteita, vaan ihan 100% polyesteria, kätevällä Scotchgard-käsittelyllä...

Mistähän saisi hyvälaatuisen silkkisolmion, päävärinä tumma vihreä ja raidoitettuna vaalean harmaalla? Jalkaväen miehiä...

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #37 : 14.05.10 - klo:09:55 »
^ Minulla on tämmöinen rykmenttisolmio:


Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #38 : 16.05.10 - klo:01:09 »
Millaisia solmion kuoseja pidätte keveämpiin juhliin kelpaavina? Tälläisiä voisivat olla syntymäpäivät, yo-juhlat yms., jolloin varsinaisen juhlasolmion laittaminen voi tuntua (joskus) yliampuvalta.

Lähinnä itse olen pähkäillyt klassisten bisnes-solmioiden (vinoraita, polka dots) kuosien sopivuutta epävirallisiiin juhliin...

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Solmiot
« Vastaus #39 : 16.05.10 - klo:01:30 »
Itsellä oli ainakin ylioppilaaksi päästessäni solmuke, ei kai siihen sääntöjä ole?


Tuolloin tosiaan oli vielä hieman pidemmät kiharat hiukset...

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #40 : 16.05.10 - klo:01:42 »
No kyllä minä uskon, että joku siihenkin jonkun säännön löytää. Kai jossain opuksessa on asiasta kirjoitettu, pakkohan on olla.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #41 : 16.05.10 - klo:01:46 »
^ Ja kertokaa joku toki samalla, että millaisia ovat sitten nämä "juhlasolmiot"? Itselleni kun kaikki solmiot ajavat samaa asiaa ja kokonaisuuteen valitaan aina se parhaiten sopiva.

Vai tarkoitetaanko juhlasolmiolla vain yksiväristä silkkisolmiota?

Minun mielestäni (vapaa näkökulma) solmioissa voi mennä aika oman silmän mukaisella otteella ja katsoa, mikä sointuu siihen omaan kokonaisuuteen parhaiten. Kunhan nyt kuitenkin jättää ne hanhi- / harald hirmuinen-  ja joulupukkisolmiot sinne kaappiin (tai vie kirpparille...)
Eli en näe siis estettä esim rykmenttiraidalle tai pallokuviolle.

Itse ajattelin tämän kevään ylioppilasjuhlissa näyttäytyä solmukkeessa. Esteleekös sitä jokin sääntö?

Hienoimpana juhlasolmiona pidetään yleisesti helmenharmaata silkkisolmiota, myös muut vaaleat sävyt menettelevät hienommissa tilaisuuksissa. Näin olen ainakin antanut itselleni kertoa...

Olen kovasti mielistynyt juuri rykmenttiraitakuoseihin, siksi kysyinkin muiden ajatuksia asiasta. Omaan makuun luottamisessa ei liene mitään väärää, kaikenlaisia viritelmiähän sitä näkee. Nehän ovat juuri niitä "halusin jotakin hieman erilaista"...

Itsellä oli ainakin ylioppilaaksi päästessäni solmuke, ei kai siihen sääntöjä ole?


En näe solmukkeessa mitään vikaa. Kanttia se lähinnä vaatii.

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1027
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #42 : 17.05.10 - klo:17:24 »
Sääntö- ja etikettiuskovaisilla briteillä on kai perinteenä käyttää ainakin häissä ns. macclesfield- eli musta/hopeanharmaa-minikuvioituja solmioita (kuvia esim. täällä) ja muutenkin päähän on tarttunut sellainen kuva, että metallivärejä pidettäisiin erityisen juhlavana. Yksivärinen metallisolmio näyttää ainakin omaan silmääni turhan helposti Trumpilta tai muulta ällökkeeltä, joten sikälikin minikuvioinnissa on pointtinsa. Plussana vintage-faneille brittien hääkuviot istuvat lounaspukuun täydellisesti, jos sellaista on tapana käyttää.

Koska en ole Briteissä kuten tuskin suurin osa foorumilaisistakaan, kohtuullisen rauhallisesti kuvioidut (selvät raidat, pallot, pisteet, mini-houndstooth ja niin edelleen) kohtuullisen rauhallisissa väreissä (metallit, päävärit, taivaansininen, lila ja jos pukuun ja ihonväriin istuu niin miksei keltainen tai vaalea toffeekin) käyvät omasta mielestäni ihan hyvin kaikkiin juhliin paitsi hautajaisiin. Omat suosikkini häihin, yo-juhliin ja vastaaviin ovat hopeanharmaa sävy sävyyn kirjotulla paisley-kuviolla, tummansininen/hopeinen minihoundstooth ja yksivärinen taivaansininen.
« Viimeksi muokattu: 17.05.10 - klo:17:26 kirjoittanut Alhazen »

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Solmiot
« Vastaus #43 : 17.05.10 - klo:19:27 »
Pidän itse erityisen paljon solmioista, jotka kaukaa näyttävät yksivärisiltä mutta läheltä huomattavissa on pienimuotoinen, hienovarainen kuvio. Erityisesti viimeksi Quantum of Solacessa oli Bondilla aika makeita metallinhohto-solmioita:


edit: kuva korvattu paremmalla.
« Viimeksi muokattu: 17.05.10 - klo:19:31 kirjoittanut Hypno »

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Solmiot
« Vastaus #44 : 18.05.10 - klo:13:10 »
Mun solmiot on luultavasti monen silmään aika karmeita.. Itse kuitenkin tykkään kun eivät ole mitään esittäviä vaan geometrisia tai abstrakteja kuvioita. Ja mikä tärkeintä nämä ovat lyhyitä ja soveltuvat korkeavyötäröiden housujen kanssa käytettäviksi. Nämä uudemmat eivät nimittäin kelpaa laisinkaan.


Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.