Keikari > Etiketti

Saketti

(1/20) > >>

flannel:
Hei,

Olen menossa vanhemman yliopistomiehen hautajaisiin ja olen viime päivinä pohdiskellut, josko uskallan ottaa täydellisesti(!) istuvan perintöshakettini käyttöön vai jätänkö sen yhä naftaliiniin liian eksentrisenä? En ole koskaan nähnyt shakettia käytettävän nykypäivän hautajaisissa. Herrasmiehelle ikävintä on olla silmätikkuna ja epämiellyttävän huomion kohteena, johon "yliopukeutuminen" yleensä johtaa.
Laitanko päälleni täydellisesti istuvan shakettini vai huonommin istuvan mustan pukuni (hyvä harmaa pukuni on mielestäni aavistuksen verran liian kiiltävä hautajaisiin)? Kertokaa mielipiteenne!

terv. Flannel

CyberDog:
Ehkä pitäisi tietää mitä siellä on muulla suruväellä päällä. Lähtisin kuitenkin ehkä siihen mustaan pukuun. Sillä ei ole niin väliä hautajaisissa että istuuko se täydellisesti vai ei vaan sillä on väliä että ei keikaroi.

Ville:
Tumma puku hautajaisiin. Sakettia käytetään enää lähinnä häissä ja tällöinkin vain sulhon sekä bestmanin yllä.

flannel:
Kiitos mielipiteistänne. Olen täysin samaa mieltä kanssanne. Sukulaiseni ovat vielä 80-luvun alussa pukeutuneet shakettiin hautajaisissa, mutta nykyään ne taitavat olla kaikilla hautautuneina komeroiden perälle. Kaikissa etikettilähteissä tuo shaketti kuitenkin vielä kummittelee myös hautajaisasuna, vaikka eivätpä taida englannissakaan enää edes kuninkaalliset sitä käyttää...

Lisäkysymys:
Shaketista kun on puhe, niin mikä olikaan sen asusteyhdistelmän nimi, jossa shaketin housut, mustat liivi, valkoinen paita ja kravatti sekä musta lyhyt takki eli kuten shaketti, mutta lyhyellä takilla? Kerran on tällainen vanhanajan brittivirkamiehen (formaali) aamupäiväasu Suomessa tullut vastaan (ilm. englantilainen vastaväittäjä väärin pukeutuneena.) Olen mielestäni aikoinaan kuullut asulle myös suomenkielisen nimen??

Mikke:

--- Lainaus käyttäjältä: "flannel" ---Shaketista kun on puhe, niin mikä olikaan sen asusteyhdistelmän nimi, jossa shaketin housut, mustat liivi, valkoinen paita ja kravatti sekä musta lyhyt takki eli kuten shaketti, mutta lyhyellä takilla?
--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitat varmaan asua jota Amerikassa kutsutaan nimellä stroller. Muita nimityksiä ovat black lounge, Stresemann ja director. Olen joskus yrittänyt etsiä sen suomenkielistä nimeä siinä onnistumatta. Olisi hienoa jos joku nyt heittäisi sen nimen pöytään - jos sellainen on olemassa.

Strollerilla oli ilmeisesti melko lyhyt kukoistuskausi, Euroopassa lähinnä sotien välillä ja USA:ssa periaatteessa vieläkin. Tosin aina vähemmän ja vähemmän, tapafriikkien harmiksi. Ronald Reagan piti ensimmäisen virkakautensa valatilaisuudessa strolleria. Toisella kerralla tyytyi tummaan pukuun. Vaatehierarkiassa stroller on puoli-muodollinen päiväasu, jota ilta-asuna vastaa smokki. Shaketti on muodollinen päiväasu jonka vastinpari on frakki.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta