Kirjoittaja Aihe: Hermes-vyö  (Luettu 13522 kertaa)

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Hermes-vyö
« : 03.01.09 - klo:03:24 »
Tervehdys, hyvät herrat! Aloitan postitukseni vyöasioita vatvomalla.

Minulle on tullut suorastaan pakkomielle hankkia Hermesin vyö, sillä kuuluisalla H-logolla. Vyön käsittämätön hintakaan ei saa tulla enää väliin. Erityisesti minua kiinnostaa reversible-malli, jossa toinen puoli on ruskea ja toinen musta, jolloin vyö on hyvin monikäyttöinen. Mustana se menisi puvun kanssa ja ruskeana sopisi farkkuihin, koska erityisesti soljessa on sitä Villenkin esilletuomaa "munaa". Näyttävästä H-soljesta huolimatta se ei silti huuda valmistajan nimeä kuten D&G (ja onneksi Hermes on vähemmän tuttu Suomessa). Ainakin Alfie tietää mitä tarkoitan, taisit olla iskenyt silmäsi samaan vyöhön...

Mutta... vyön leveydeksi ilmoitetaan vain 32 mm. Onko se teistä liian kapea farkkuihin? Suorien housujen kanssa ei ongelmaa, mutta allekirjoittanut on suosinut yleensä farkuissa leveämpiä vöitä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #1 : 03.01.09 - klo:21:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Mutta... vyön leveydeksi ilmoitetaan vain 32 mm. Onko se teistä liian kapea farkkuihin? Suorien housujen kanssa ei ongelmaa, mutta allekirjoittanut on suosinut yleensä farkuissa leveämpiä vöitä.

Tervehdys, Sami.

Ruskea vyöni, joka on mainio sekä puvun että farkkujen kanssa, on samaiset 32mm. Aivan mainiosti leveyden tulisi riittää, mutta farkkujesi vyölenkkien tulee olla melko lyhyet jotta vyö näyttää hyvältä.

Vielä kehottaisin myös harkitsemaan. H-logo on aivan liian räikeä ja selvä yhtiön tunnus. Hermes-vyö on toki klassikko, mutta se sotii kovasti understatementia vastaan. On totta, että sitä eivät massat tunnista, mutta ne jotka tunnistavat voivat tuomita sinut elostelijaksi.  Minä olen yksi heistä. Osta vain, jos sinussa on riittävästi itseriittoisuutta kestää ylenkatsontaa, ja jos klassisen miehen kuva ei ole sinulle niin tärkeä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #2 : 03.01.09 - klo:21:56 »
Hyvät herrat,

itse olen sitä mieltä että puku-ja farkkuvyöt ovat eri asioita.

Puvun kanssa (business) vyöt max 35mm ja ilman turhia logoja tms. (esim Allen&Edmondsilta löytyy tyylikkäitä jopa Gordovan-nahkalla).
Farkkujen kanssa leveämpää ja soljet näyttävämpiä.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Thomas

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • http://www.sorites.fi
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #3 : 03.01.09 - klo:23:46 »
Olen lähes samaa mieltä superan kanssa tästä asiasta. Farkkuvöissä mielestäni pitääkin olla hieman näyttävyyttä - ja miksei nyt sitten myös niitä paljon parjattuja logoja.

Pukuvyön pitää puolestaan olla mahdollisimman yksinkertainen ja elegantti.
Stultum est timere quod vitare non potes.
  - Syrus

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #4 : 04.01.09 - klo:00:05 »
Lainaus käyttäjältä: "supera"
Hyvät herrat,

itse olen sitä mieltä että puku-ja farkkuvyöt ovat eri asioita.

Puvun kanssa (business) vyöt max 35mm ja ilman turhia logoja tms. (esim Allen&Edmondsilta löytyy tyylikkäitä jopa Gordovan-nahkalla).
Farkkujen kanssa leveämpää ja soljet näyttävämpiä.

Cordovan-sanaa kaiketi hait. Kovin kestävää matskua se nahka.

Muuttanet vielä mielesi, jahka blogiin ängen kuvan vyölöydöksestäni. Ohut, kapea, mutta munakkaalla soljella joka kelpaa myös puvun kanssa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #5 : 04.01.09 - klo:00:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Lainaus käyttäjältä: "supera"
Hyvät herrat,

itse olen sitä mieltä että puku-ja farkkuvyöt ovat eri asioita.

Puvun kanssa (business) vyöt max 35mm ja ilman turhia logoja tms. (esim Allen&Edmondsilta löytyy tyylikkäitä jopa Gordovan-nahkalla).
Farkkujen kanssa leveämpää ja soljet näyttävämpiä.

Cordovan-sanaa kaiketi hait. Kovin kestävää matskua se nahka.

Muuttanet vielä mielesi, jahka blogiin ängen kuvan vyölöydöksestäni. Ohut, kapea, mutta munakkaalla soljella joka kelpaa myös puvun kanssa.

En käännä takkia, mutta olen valmis oppimaan....
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #6 : 04.01.09 - klo:02:52 »
Kiitos kommenteista, herrat!

Asia selvästi jakoi mieliä, niinkuin tyyliasiat yleensä. Villelle haluan vielä "puolustella" vyötä sillä, että Hermes ei noin yleensä ole niitä valmistajia, jotka pyrkivät logoilla prameilemaan. H-kirjain joka vyön solkena on ei liene yhtiön virallinen logo, ymmärtääkseni se on hevonen vaunuineen, joka mm. yhtiön ostoskasseista löytyy. Luulen, että päällimmäinen syy miksi Hermes-tuotteita löytyy monien herrasmiesten kaapeista on sen nahka- ja silkkituotteiden korkea laatu.

Vilkaiskaa muuten Hermesin sivulta www.hermes.com kyseistä vyötä, oma valintani olisi ruskea (ja musta) vyö kullan värisellä soljella.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #7 : 04.01.09 - klo:12:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Kiitos kommenteista, herrat!

Asia selvästi jakoi mieliä, niinkuin tyyliasiat yleensä. Villelle haluan vielä "puolustella" vyötä sillä, että Hermes ei noin yleensä ole niitä valmistajia, jotka pyrkivät logoilla prameilemaan. H-kirjain joka vyön solkena on ei liene yhtiön virallinen logo, ymmärtääkseni se on hevonen vaunuineen, joka mm. yhtiön ostoskasseista löytyy. Luulen, että päällimmäinen syy miksi Hermes-tuotteita löytyy monien herrasmiesten kaapeista on sen nahka- ja silkkituotteiden korkea laatu.

Vilkaiskaa muuten Hermesin sivulta http://www.hermes.com kyseistä vyötä, oma valintani olisi ruskea (ja musta) vyö kullan värisellä soljella.

http://uk.hermes.com/webapp/wcs/stores/ ... 463&leftCa

Oliko tästä kyse ? Komea on! Laitathan sitten ranteeseen sekä paitaan, että hihaan samaa sävyä niin kruunaa kokonaisuuden.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #8 : 04.01.09 - klo:14:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Vilkaiskaa muuten Hermesin sivulta http://www.hermes.com kyseistä vyötä, oma valintani olisi ruskea (ja musta) vyö kullan värisellä soljella.

...että muuten vihaan Hermes'n kotisivuja. Aivan kuin lastenohjelman sivuilla seikkailisi.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #9 : 06.01.09 - klo:17:44 »
Sami,

Jos itsestäsi tuntuu että vyösi sopii farkkuihin, niin siitä vaan. Silloin se on varmaan hyvä. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksityiskohdat. Hyvä maku on tärkeämpää kuin säännöt.

Liian usein pukeutumisessa takerrumme sääntöihin. Oikeasti niitä ei ole, paitsi muodollisessa juhlapukeutumisessa (frakki, saketti, smokki). Muuten ratkaisee hyvä maku. Siitä on kysymys elegantissa tyylissä. Siinä sen vaikeus ja viehätys. Maun kehittäminen on elinikäinen projekti, jossa oppimisen tie kulkee virheiden ja nöyrtymisen kautta. Mutta palkintona on löytämisen ja onnen elämyksiä, ripoteltuna sinne tänne tien varrelle. Maku on omakohtainen asia, siihen voi saada neuvoja muilta mutta päätökset ja vastuu niistä ovat aina miehellä yksinään. Sitä kehittäessä ja etsiessä olet yksin itsesi kanssa. Mukana on vain se peilistä katsova tutulta vaikuttava tyyppi. Kysymys on itsensä kohtaamisesta; aidosti, rehellisesti ja alastomana. Näin olen ymmärtänyt maun ja eleganssin.

Joitakin ”säännöt” auttavat ja hyvä niin. Jos tuntee olonsa seurassa varmemmaksi kun tietää tekevänsä asioita samoin kuin moni muu, on se täysin hyväksyttävää. Mutta se on eri asia kuin eleganssi. Ajatelkaa miestä, joka toteuttaa orjallisesti jokaista pukeumisoppaasta lukemaansa sääntöä. Veikkaanpa että kokonaisuus ei ole tyylikäs. Ne tyylin ikonit, joiden väitetään olevan sääntöjen takana, olivat aikoinaan sääntöjen rikkojia.

En väitä, että kaikki käy ja mitkä tahansa rytkyt kelpaavat. Nykyiset tyyliraamit eivät ole syntyneet sattumalta, ne ovat ainakin parin sadan vuoden evoluution tulos. Jos miehistä ympäri maailmaa tuntuu hyvältä pukeutua 1800-luvun Englannista lähteneeseen liepeelliseen takkiin, niin siinä on varmasti jotain joka kuuluu maskuliiniseen eleganssiin. Mutta minkälainen napinläven tulee olla, täytyykö tweed-takissa olla keskihalkio, voiko nappikauluspaidan kanssa käyttää solmiota? Who cares?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #10 : 06.01.09 - klo:20:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikke"
Sami,
Liian usein pukeutumisessa takerrumme sääntöihin. Oikeasti niitä ei ole, paitsi muodollisessa juhlapukeutumisessa (frakki, saketti, smokki).

Nyt pääsemme väittelemään. Minä väitän, että löytyy sääntöjä joiden rikkominen tekee miehestä narrin oli hän missä päin länsimaita tahansa. Esimerkkejä: mustat reunoskengät shortsien, collegehousujen tai spandex-housujen kanssa, solmio nilkan ympäri kiedottuna, pikkutakki ilman minkäänlaista aluspaitaa.

Totuus on, että suurimmat tyyli-ikonit ovat olleet kapinallisia, mutta heidän makunsa on ollut ylivertainen - jos nyt ylipäätään voi väittää yhtä makua paremmaksi kuin toista.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #11 : 07.01.09 - klo:04:33 »
Mikke ja Ville, olen teidän molempien kanssa samaa mieltä: on olemassa sääntöjä joita ei tule rikkoa, mutta on "sääntöjä", joita olisi hyvä vähän tuuletellakin. Minä tunnustan olevani liian arka kokeilemaan uusia juttuja. Naiset ovat tässä asiassa miehiä edellä, tosin vähän liikaakin. Naisten klassisessa muodissa on enää hyvin vähän sääntöjä, lukuunottamatta toki täysin formaaleja tilanteita.

Asusteiden näyttävyydestä vielä (josta esimerkkinä voisi olla tuo ristiriitainen H-solki): Oma tyylisääntöni on, että asukokonaisuudessa tulisi olla vain yksi asia, jossa on selvästi näyttvyyttä, muun kokonaisuuden tulee olla sopivasta understated.

finanssimies

  • Vieras
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #12 : 07.01.09 - klo:18:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Vilkaiskaa muuten Hermesin sivulta http://www.hermes.com kyseistä vyötä, oma valintani olisi ruskea (ja musta) vyö kullan värisellä soljella.

...että muuten vihaan Hermes'n kotisivuja. Aivan kuin lastenohjelman sivuilla seikkailisi.

Hauska yhteensattuma, että törmäsin näihin sivuihin vähän aikaa sitten, kun Smashing Magazine nosti ne framille "yksinkertaisen tyylikkäinä". :)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #13 : 07.01.09 - klo:20:23 »
Lainaus käyttäjältä: "finanssimies"
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Lainaus käyttäjältä: "Sami"
Vilkaiskaa muuten Hermesin sivulta http://www.hermes.com kyseistä vyötä, oma valintani olisi ruskea (ja musta) vyö kullan värisellä soljella.

...että muuten vihaan Hermes'n kotisivuja. Aivan kuin lastenohjelman sivuilla seikkailisi.

Hauska yhteensattuma, että törmäsin näihin sivuihin vähän aikaa sitten, kun Smashing Magazine nosti ne framille "yksinkertaisen tyylikkäinä". :)

Smashing Magazinen toimituksella on selvästi jotain korjattavaa päänupeissaan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Re: Hermes-vyö
« Vastaus #14 : 08.01.09 - klo:15:09 »
Kieltämättä, Villen esimerkin kaveri tarvitsee sääntöjä. On varmaan se sama tyyppi joka pallottelee tennissukkia Lenitan kanssa.

Esimerkki vahvistaa teesiäni siitä, että hyvä maku käy sääntöjen edellä. Maun vaikeus on siinä, että se on pitkälti sisäsyntyistä ja sen kehittäminen on työläämpää kuin sääntökokoelman ulkoluku. Myönnän toki, että säännöillä ja maulla on yhteinen alue. Edelliset ovat yleensä syntyneet jostain mielekkäästä tarpeesta, joka sittemmin saattaa olla unohtunut, ja heijastelee yleistä kokemusta esteettisestä ja elegantista. Niiden avulla jokaisen tulisi kehittää oma tyylinsä. Hyvä maku ylimpänä tuomarina.

Mutta se alkuperäinen kysymys vyöstä. Ei mikään sääntö voi sanoa yksiselitteisesti onko 32 mm:n vyö farkkujen kanssa oikein vai väärin. Rippuu siitä onko yläpuolella kauluspaita vai t-paita ja onko alapuolella louferit vai bootsit. Ynnä monesta muusta asiasta. Pukeutumisen tulee olla keskiössä, ei vaatekappaleiden.