Kirjoittaja Aihe: Pääsykokeisiin valmistautuminen  (Luettu 50653 kertaa)

Seth

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« : 25.03.11 - klo:00:23 »
Pian alkaa pänttääminen pääsykokeisiin, oikiksen pääsykoekirjat tulee myyntiin ensiviikon tiistaina.

Onnea koitokseen! Stadissa ei näköjään tänä vuonna ole kaikista helpoimpia kirjoja. Toivotaan sulle innostavampia opuksia. :)

Franck Gaultier

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1072
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #1 : 25.03.11 - klo:11:51 »
^Mielestäni aika perussettiä noi pääsykoekirjat kirjat on. Samaa tavaraahan tiedekunnassakin luetaan. Tsemppiä vaan pääsykokeisiin. Ei ole mitään herkkua niihin valmistautuminen.

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #2 : 25.03.11 - klo:12:31 »
Kannattaako muuten osallistua valmennuskurssille? Väittävät, ettei muka olisi mahdollista päästä tiedekuntaan sisälle ilman kurssia, mutta jotenkin tuntuu, että hyvin lukemalla mahdollisuudet päästä on ihan hyvät. Sisälukutaitoa löytyy ja olen hyvä oppimaan itsenäisesti.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #3 : 25.03.11 - klo:12:42 »
Kannattaako muuten osallistua valmennuskurssille? Väittävät, ettei muka olisi mahdollista päästä tiedekuntaan sisälle ilman kurssia, mutta jotenkin tuntuu, että hyvin lukemalla mahdollisuudet päästä on ihan hyvät. Sisälukutaitoa löytyy ja olen hyvä oppimaan itsenäisesti.

Paljon tietysti henkilöstä kiinni, mutta minä sanon, että kannattaa. Ja samalla muistaa, että se valmennuskurssi ei ole mikään oikotie onneen. Omalla kurssilla näki niitä, jotka olettivat, että pelkästään se sitten riittää. (ja ei, ei tainnut riittää). Henk.koht valmennuskurssin hyödyt oli a) päästä sängystä ylös ja rytmiin heti aamusta ja pääsi sitten jatkamaan siitä kirjaston lukujen parissa, b) kurssilla järjestetyt välikokeet (kertoivat omasta edistymisestä) c) kurssilla saadut tärpit (taisi osua 8 tärpin listasta 4, jos muistelen oikein) ja d) kurssilla annettu opetus

Sen verran mitä jengin kanssa on jutellut, niin suurin osa on käynyt valmennuskurssin, mutta tottakai on sellasiakin, jotka ei sitä tartte. Yks kaveri luki toissakeväänä kauppikseen ja pääsi sisään, lähti heinäkuulta inttiin, jossa oli vuoden ja kevään aikana iltavapaat käytti oikiksen kirjojen lukemiseen ja pääsi sitten viime kesänä sinnekin. Joten ei ne valmennuskurssit välttämättä pakollisia ole, silti kovan suosituksen osallistumiselle annan.
(Pykälän kurssit on hyviä, itse kävin Eximialla, jota voin myös suositella)

Edit. ja disclaimerina nämä pointit vain koskien Helsinkiä. Rolloonhan pääsee kuulemma kuka vaan, joten siitä en tiedä. Kuten en myöskään Turusta :)
« Viimeksi muokattu: 25.03.11 - klo:12:52 kirjoittanut ChuckBass »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #4 : 25.03.11 - klo:13:16 »
Kannattaako muuten osallistua valmennuskurssille? Väittävät, ettei muka olisi mahdollista päästä tiedekuntaan sisälle ilman kurssia, mutta jotenkin tuntuu, että hyvin lukemalla mahdollisuudet päästä on ihan hyvät. Sisälukutaitoa löytyy ja olen hyvä oppimaan itsenäisesti.

Valmennuskurssi ei ole oikotie onneen, mutta ymmärtääkseni Chuckin kertoman lisäksi niiden tärkein anti on, että näkee millä tasolla muut ovat. Yksin lukemisessa helposti unohtuu, että yrittämässä on kaksin- tai kolminkertainen määrä verrattuna siihen kuinka paljon otetaan sisään ja tämä määrä on nimenomaan lukionsa parhaimmistoa, joka osaa lukea ja on hyvä oppimaan itsenäisesti. Sitten on toki vielä iso kasa "turisteja", joilla ei ole halua tai edellytyksiä päästä sisään. Kysehän ei ole minkään tietyn rajan ylittämisestä vaan suhteellisesta kilpaikusta, oikiksessa kai pitää olla n. 1200 hakijasta 200 parhaan joukossa.

Kannattaa käsittääkseni aika tarkkaan miettiä, että onko oikeasti niiden muutamien kymmenien tyyppien joukossa, jotka oikeasti osaavat sisäistää ison määrän tietoa ja jäsentää sen pääsykokeissa vaadittavalla tavalla ilman ulkopuolista apua. Käymieni keskustelujen perusteella tämä on juuri se suurin miina ensimmäisellä kerralla hakiessa: luotetaan lukion aikaiseen minäkuvaan ja menestykseen eikä oteta huomioon sitä, että erityisesti oikiksen ja lääkisten pääsykokeissa onkin vain yksi sadoista vastaavista. Samaa ilmiötä toki kaikissa pääsykokeissa.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #5 : 25.03.11 - klo:13:27 »
Vuonna 2009 71% sisäänpäässeistä oli käynyt Pykälä Ry:n kurssin samana keväänä!
Vuonna 2010 76% sisäänpäässeistä oli käynyt Pykälä Ry:n kurssin samana keväänä!

http://www.pykala.fi/valmennuskurssit

Ehkäpä tuo kurssi kannattaisi käydä nimenomaan ensimmäisellä pyrkimiskerralla, ja varmistaa valmistautumisen taso ja mahdollisuudet sen avulla. Sitten mahdollisella toisella hakukerralla satsaisi itsenäiseen opiskeluun?

Nyt kannattaisi kenties suosiolla pukeutua siihen isoäidin suosittelemaan tummaan yo-pukuun ja neuvotella samalla kenties pientä sponsorointia kurssimaksuun. ; )
Keep Calm and Carry On.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #6 : 25.03.11 - klo:13:35 »
^ Minä vertaisin ennemmin (jos jostain on saatavilla) sellaisia taulukoita, joissa kerrotaan millaisella prosentilla miltäkin valmennuskurssilta on päässyt sisään ja miettisin sitten päätöstäni sillä perusteella. Pykälä on ehdottomasti suurin kurssien järjestäjä, joten sillä perusteella on myös loogista, että heidän kursseiltaan eniten jengiä pääsee sisään.
Vertailukohtana minulla ei tietenkään ole kuin oma kurssini, joka ei siis ollut pykälän ja jolta sisäänpääsyprosentti arvioiden oli ehkä noin 65%, jota itse pidän melko korkeana. En siis tiedä, mikä se noilla pykälän kursseilla on.

Edit. Ja huonoa valintaa ei tee, mikäli Pykälän kurssille päätyy. Hyviä ne ovat, siitä ei ole kahta sanaa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.11 - klo:13:36 kirjoittanut ChuckBass »

Dandylion

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #7 : 25.03.11 - klo:13:48 »
Olen hakemassa Turkuun ja käyn nyt sitten varmaan Lexin kurssilla: http://lexkurssit.fi/kurssit/yleistae-kursseista

"Syksyllä 2010 Turun oikeustieteelliseen tiedekuntaan sisäänpäässeistä opiskelijoista peräti 80% oli osallistunut LexKursseille."

U-Haul: Heh, voipi olla, että jää tosiaan ylioppilaslahjat mummulta saamatta, jos keikaroin kyyhkynharmaissa vetimissä lakkiaisissani. :P

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #8 : 25.03.11 - klo:14:06 »
Ei lääkikseen päästäkseen ainakaan mitään valmennuskurssia tarvitse enkä tiedä, miksi tarvitsisi oikikseenkaan. Jos tarvitsee, on tiedekunta pahemman kerran tyrinyt kokeen laatimisessa.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei kurssista monelle voisi olla hyötyä. Lähinnä kyse lienee hakijan omasta persoonallisuudesta: toisille kurssi sopii ja toisille ei. Siitä voi olla hyötyä, jos kaipaa jonkun ulkopuolisen rytmittämään ja patistelemaan. Kokeessa ei kai voida kysyä mitään sellaista, jota ei itse voi kirjoista lukea ja tarvittaessa muita lähteitä käyttäen itselleen selvittää. Tietysti voi ajatella, että kurssin avulla pääsee helpommalla mutta mielestäni asiaan ei kannata suhtautua niin. Itse en kokeisiin valmistautuessani miettinyt, mikä on muiden hakijoiden taso tai koska osaan asiat "riittävän hyvin": pyrin vain omaksumaan asiat niin hyvin kuin mahdollista. Koko lukeminen taisikin sitten mennä hieman överiksi ja hyvä niin. En kylläkään tunne ollenkaan oikiksen kokeita: siellä saatetaan kysyä enemmän hieman tulkinnanvaraisia asioita, joihin valmennuskurssilla voisi olla tarjottavana hyviä harjoituksia.
Suositellaan täysraittiutta.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #9 : 25.03.11 - klo:14:35 »
Kannattaako muuten osallistua valmennuskurssille? Väittävät, ettei muka olisi mahdollista päästä tiedekuntaan sisälle ilman kurssia, mutta jotenkin tuntuu, että hyvin lukemalla mahdollisuudet päästä on ihan hyvät. Sisälukutaitoa löytyy ja olen hyvä oppimaan itsenäisesti.

Paljon tietysti henkilöstä kiinni, mutta minä sanon, että kannattaa. Ja samalla muistaa, että se valmennuskurssi ei ole mikään oikotie onneen. Omalla kurssilla näki niitä, jotka olettivat, että pelkästään se sitten riittää. (ja ei, ei tainnut riittää). Henk.koht valmennuskurssin hyödyt oli a) päästä sängystä ylös ja rytmiin heti aamusta ja pääsi sitten jatkamaan siitä kirjaston lukujen parissa, b) kurssilla järjestetyt välikokeet (kertoivat omasta edistymisestä) c) kurssilla saadut tärpit (taisi osua 8 tärpin listasta 4, jos muistelen oikein) ja d) kurssilla annettu opetus

...

Edit. ja disclaimerina nämä pointit vain koskien Helsinkiä. Rolloonhan pääsee kuulemma kuka vaan, joten siitä en tiedä. Kuten en myöskään Turusta :)
Tähän on kiteytetty aika hyvin se, mikä hyöty Pykälän kurssista oli itselleni. Tosin omista kokemuksistani on jo lähes parikymmentä vuotta. Tuolloin tarjonta oli aikalailla suppeampaa: Helsingissä Valmennuskeskus ja Pykälä. Näistä Pykälä oli käsittääkseni niin hinnaltaan kuin erityisesti laadultaan huomattavsti parempi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #10 : 25.03.11 - klo:15:30 »
Kannattaako muuten osallistua valmennuskurssille? Väittävät, ettei muka olisi mahdollista päästä tiedekuntaan sisälle ilman kurssia, mutta jotenkin tuntuu, että hyvin lukemalla mahdollisuudet päästä on ihan hyvät. Sisälukutaitoa löytyy ja olen hyvä oppimaan itsenäisesti.

Valmennuskurssi ei ole oikotie onneen, mutta ymmärtääkseni Chuckin kertoman lisäksi niiden tärkein anti on, että näkee millä tasolla muut ovat.

Kirjojen ja kurssin välissä on myös se välimuoto, että hommaa valmennusmatskut itse opiskeluun. Itse treenasin aikoinaan polille ja kauppikseen vanhojen pääsykoekysymysten kanssa. Kauppikseen sain mutkan kautta muutaman eri tahon valmennusmatskut ja täytyy sanoa, että paras matsku oli valovuosia edellä keskitasoa. Hyvä valmennusmateriaali keskittyy asioihin, joita voidaan kokeissa kysyä.

Oma kauppikseen lukemiseni parantui huomattavasti, kun tajusin, että kirjoista pitää etsiä monivalintatehtäviksi soveltuvia juttuja. Muistan löytäneeni itsekseni yhdestä kirjasta täysin irrelevantin tärpin, joka sitten tuli kysymyksenä vastaan kokeissa.

Sanoisin, että treenaaminen aivan oleellinen komponentti pänttäämisen ohella. Se on sitten persoonakysymys, treenaako mieluummin joukossa vai yksin, ja mitä joukossa treenaamisesta on valmis maksamaan.

Johannes P

  • Vieras
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #11 : 25.03.11 - klo:16:05 »
Itse haen kauppakorkeakouluun ja itselläni ei ole mitään mahdollisuutta mennä valmennuskurssille. (Turussa vain takuu ja koska elän turusta 80km sivussa ei mitään mahdollisuutta töiden lomassa käydä 4 päivää viikossa turussa.) Siitä huolimatta uskon että minulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisälle. Perustelen väitteeni siihen että talousasiat ovat suuri mielenkiinnonkohteeni. Lähes ilman kannustimia olen pitkään seuraillut pörssiyritysten tilinpäätöksiä ja miettinyt mihin kannattaisi sijoitaa. Toisaalta tunnen monia itävaltalaista taloustietoa kannattavia amatöörejä (alkuperäisessä merkityksessä eli eivät saa palkkaa itävaltalaiseen taloustieteeseen liittyen mutta käyttävät suuren osan vapaa-ajastaan tietoisuuden levittämiseen) ja itsekkin lukeudun heihin. Tästä syystä kirjojen sisällöt ovat jo jossain määrin tuttuja, eli uskon mahdollisuuksiini.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #12 : 25.03.11 - klo:16:47 »
Ulkoa oppimisessa on myös vaaransa: ekaa kertaa oikikseen pyrkiessäni käytin tätä metodia seurauksella, että päähän tarttui mm. tällainen kuolematon viisaus: "Vesistö on vesialue, joka vesilain mukaan on vesistö". Ja tämän siis opettelin parikymmentä vuotta sitten, kyllä kannatti. Ja tiedekuntaan ei sillä kertaa menty.

Kirkasotsaisille nuorukaisille pahoittelut "Vanha sotaratsu muistelee" -osastolle menosta.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #13 : 25.03.11 - klo:19:55 »
En muista minkä firman valmennuskurssilla olin TKK:lle hakiessani. Sieltä sai juurikin sen kuvatun päivärutiinin ja oman tason tarkistuksen. Lisäksi vielä matematiikkaan ja fysiikkaan hyvinkin tärkeät laskurutiinit. Ja näihin kaikkiin liittyen valtavan nipun materiaalia ja kotitehtäviä. Näistä kaikista sai hyvän fiiliksen ja itsevarmuutta.

Koin siis homman hyödylliseksi omalta osaltani ja sisäänhän sillä päästiin - ei tainnut edes rima heilua kovin paljon. Kurssin sai käydä Turussa ja kaikilla teknillisillä korkeakouluilla oli silloin vieläpä yhteiset pääsykokeet niin ei tarvinnut matkustella Espooseen.

Siskoni taas haki (ja pääsi) lääkikseen ja taisi käydä valmennuskurssinkin. Luulisin hänen kohdallaan kuitenkin vaikuttaneen menestykseen enemmänkin sen spartalaisen tiukan lukujärjestyksen, jonka hän itselleen laati. Kurssilla kuulemma näki tosiaan sen miten paljon muut lukivat ja oppi vastaustekniikka.

Jotain pieniä biologian tärppejä kuulemma yksi opettajista koitti lääkiksen kurssilla arvailla. Omalta kurssiltani en sellaisia muista. Toisaalta matematiikassa ja fysiikassa ei mielestäni oikein olekaan tärppejä vaan sitä joko hallitsee jotkin ongelmatyypit tai sitten ei.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #14 : 25.03.11 - klo:21:38 »
Varmaankin oikikseen on kaikista oleellisinta osata ajattelutapa ja vastaustekniikka kirjojen lisäksi. Näin ollen myös valmennuskursseista on eniten hyötyä ehkä sinne. Kauppakorkeaan taas valmennuskursseista on apua sen hahmottamiseen mikä kirjoista voi päätyä kysymykseksi. Näihin kahteen pääsykokeiden pääasiallinen tehtävä on saada pisteytys hakijoille, jotta karsinta voidaan tehdä.

Teknisiin ja osittain lääkikseen osaaminen syntyy jo lukiossa ja valmennuskurssit voivat lähinnä auttaa kertauksessa ja laiskoilla osaltaan varmistaa rutiinin syntymisessä.