Kirjoittaja Aihe: Pääsykokeisiin valmistautuminen  (Luettu 50660 kertaa)

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #30 : 14.04.11 - klo:20:22 »
Itse haen kauppakorkeakouluun ja itselläni ei ole mitään mahdollisuutta mennä valmennuskurssille. (Turussa vain takuu ja koska elän turusta 80km sivussa ei mitään mahdollisuutta töiden lomassa käydä 4 päivää viikossa turussa.) Siitä huolimatta uskon että minulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisälle. Perustelen väitteeni siihen että talousasiat ovat suuri mielenkiinnonkohteeni. Lähes ilman kannustimia olen pitkään seuraillut pörssiyritysten tilinpäätöksiä ja miettinyt mihin kannattaisi sijoitaa. Toisaalta tunnen monia itävaltalaista taloustietoa kannattavia amatöörejä (alkuperäisessä merkityksessä eli eivät saa palkkaa itävaltalaiseen taloustieteeseen liittyen mutta käyttävät suuren osan vapaa-ajastaan tietoisuuden levittämiseen) ja itsekkin lukeudun heihin. Tästä syystä kirjojen sisällöt ovat jo jossain määrin tuttuja, eli uskon mahdollisuuksiini.

Ihan en lähtisi soitellen sotaan, nimimerkillä kokemusta on! Pääsykoe on Kauppiksen vaikein koe, joka ei ihan kylmiltään mene. Asioiden osaaminen ei oikeastaan edes auta, vaan pikemminkin antaa petollisen hyvänolon tunteen - kysymykset harvoin vaativat keskeisten perusasioiden osaamista soveltamisesta puhumattakaan, vaan käsittelevät pikemminkin niitä marginaalien epäoleellisuuksia! Vinkkinä kannattaa opetella jokainen lista ja luettelo mitä kirjoista löytyy, sillä pääsee pitkälle. Itse jäin ensin rannalle, mutta rankalla ulkoluvulla seuraavana vuonna tärppäsi (ja ilman valmennuskurssia).

Itse olen hakenut ja päässyt kauppakorkeaan lukaisemalla pääsykoekirjat kerran. Tuolloin en kuitenkaan voinut ottaa paikkaa vastaan, sillä pääsin samana keväänä lukemaan myös psykologiaa, joka on iteselleni vielä kauppatieteitäkin kiinnostavampi tieteenala. Nyt jälkeenpäin olen suorittanut kauppiksessa perusopinnot sekä jonkin verran syventäviä opintoja voin kertoa, että pääsykoe on ehdottoamsti kauppiksen vaikein koe, ja sekin oikeastaan aika helppo. Toki omalla kohdallani suvun tausta on kansantaloustieteilijöiden sävyttämä, mutta jos lukutekniikka on kunnossa, niin nykymuotoisesta kauppiksen pääsykokeesta kuittaa kyllä sen rittävät 25-30 pistettä (eli vähän reilu puolet) kahden kolmen viikon valmistautumisella. Tämä etenkin, kun matematiikan osuus on vähentänyt (olikohan sitä viimevuonna ollenkaan?), minkä vuoksi laskemiseen ei turhaudu aikaa.

Keskeistä on kuitenkin lukutekniikka, joka on suoraan lukiosta tulleelle se suurin haaste. Mitä parempi lukutekniikka, sen vähemmän lukeminen on pänttäämistä ja sen vähemmän aikaa tarvitsee käyttää tietojen ulkoaopetteluun ja mieleenpainamiseen. Tämä puoli ei oikeastaan edes voi olla luokion jäljiltä kovin hyvässä kunnossa. Harrastuneisuus ja asioista perilläolo etukäteen on selkeä etu, mutta sen varaan ei kananna laskea. Kuten nimemerkki JHL totesi, kokeessa tulee vastaan paljon sellaista tietoa, jota ei välttämättä koe kauhean merkittäväksi ja jo valmiina pohjalla oleva ajatusmalli voi ohjata sinua systemaattisesti ohittamaan tällaiset tiedot.


brentian

  • Kisälli
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #31 : 14.04.11 - klo:20:54 »
"Nyt jälkeenpäin olen suorittanut kauppiksessa perusopinnot sekä jonkin verran syventäviä opintoja voin kertoa, että pääsykoe on ehdottoamsti kauppiksen vaikein koe, ja sekin oikeastaan aika helppo." ==> Absoluuttinen totuushan on, että pääsykoekirjojen lukeminen on ainoa kerta kuin kauppakorkeassa opiskeleva on lukenut opintoihin liittyvän kirjan kokonaan.

brentian

  • Kisälli
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #32 : 14.04.11 - klo:21:08 »
Olette väärässä. Tiedän ainakin yhden henkilön hesestä joka on lukenut kurssikirjansa kannesta kanteen.

Laulukirja.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #33 : 14.04.11 - klo:21:44 »
Itse olen hakenut ja päässyt kauppakorkeaan lukaisemalla pääsykoekirjat kerran. ....  jos lukutekniikka on kunnossa, niin nykymuotoisesta kauppiksen pääsykokeesta kuittaa kyllä sen rittävät 25-30 pistettä (eli vähän reilu puolet) kahden kolmen viikon valmistautumisella. Tämä etenkin, kun matematiikan osuus on vähentänyt (olikohan sitä viimevuonna ollenkaan?), minkä vuoksi laskemiseen ei turhaudu aikaa.

2-3 viikkoa on kauppikseen juuri optimi. Tosin en jättäisi lukemista yhteen kertaan. 2 kertaa läpi ja toisella kerralla keskittyen ekan kerran merkintöihin. Tuon jälkeen voi sitten lukea 2 kerran merkinnät, sekä jotain ostettja valmennusprujuja.

Yli kuukauden pänttäämisestä kauppikseen on vain haittaa, koska koe ainakaan aikoinaan mitannut tuollaista pitkän ajan opiskelua.

Tavallaan tuo pääsykoetyyli sopii kauppikseen. Kysehän ei ole mistään kunnon business schoolsista, vaan aika makkaratehtaasta. Jos opiskelijat valmistuvat osaten muutaman pysyväluonteisen perusjutun ja sitten osaavat luovia eteenpäin puutteellisin tiedoin ja nopeasti uutta tietoa kahlaten, niin koulu on tuottanut oikeaa kamaa yritysten tarpeisiin.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #34 : 14.04.11 - klo:22:12 »
Vaihtoehto pääsykokeille olisi Ranskan malli, jossa kaikki halukkaat pääsevät opiskelemaan, mutta kahtena ekana vuonna karsitaan jatkoon pääsijät. Tässä mallissa yhteishenkeä tuskin syntyisi ja opiskelijaelämäkin voisi jäädä vähiin.

Saati kuinka järjettömästä ajan ja resurssien tuhlaamisesta siinä on kysymys.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

omitlove

  • Kisälli
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #35 : 19.04.11 - klo:18:13 »
On täällä lahjakasta väkeä kun 2-3 viikon lukemisella mennään kauppikseen...moni tämän neuvon noudattaja epäilemättä pyrkii myös ensi vuonna...

Itse pyrin lääkikseen 80-luvulla x 2, ensimmäisellä ei onnannut, toisella sitten kirkkaasti sisään - ja niitä hommia tässä nyt sitten paiskitaan...oma neuvoni olisi lähinnä lukea siihen malliin että pyrit viimeistä kertaa siihen kouluun minne pyrit - itse luin 4 kk ajan 12 tuntia joka päivä eikä olisi ollut itselleni mitään jossiteltavaa vaikka olisin jäänyt sitten rannalle.

Dommalla naureskeltiin niille jotka kävi Hietsussa ottamassa välillä aurinkoa etc....kaikki ne jotka "viihtyivät" domman saleissa naamat kalpeina näin sitten syksyllä kurssikavereina :-D

"When you got what it takes - and it takes all you got" - pääsykoementaliteetin ja -puserruksen jälkeen on nyt kiva olla asiallisissa hommissa asiallisella liksalla.

Jum-Jum

  • Vieras
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #36 : 19.04.11 - klo:19:00 »
On täällä lahjakasta väkeä kun 2-3 viikon lukemisella mennään kauppikseen...moni tämän neuvon noudattaja epäilemättä pyrkii myös ensi vuonna...

Samaa mieltä. Noita samoja juttuja olen viiden kauppisvuoden aikana kuullut kerran jos toisenkin - aina on jollakulla joku "kaveri", joka on kuulemma vähän aamulla bussissa kirjoja pläräillyt ja saanut sitten huippupisteet. Suurimmalle osalle hakijoista todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta.

Luonnollisesti urakan vaativuus riippuu alkupisteistä - jos laudatureita on kahden käden sormilla laskettava määrä (kuten aina jollain "kaverilla" on, niin läpipääsyyn toki riittää vähempikin lukeminen. Vastaavasti pääsykoekiintiössä hakevan kannattaa lukea, harjoitella ja päntätä ainakin 4 kuukautta - joka päivä. Ja valmennuskurssi kannattaa ehdottomasti käydä - vaikka ihan varmuuden vuoksi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #37 : 19.04.11 - klo:21:12 »
Luonnollisesti urakan vaativuus riippuu alkupisteistä - jos laudatureita on kahden käden sormilla laskettava määrä (kuten aina jollain "kaverilla" on, niin läpipääsyyn toki riittää vähempikin lukeminen.

Itse siis menin hesaan pelkillä pääsykoepisteillä muutaman viikon lukemisella, saattoi kyllä olla 4 viikkoakin.  Käytännössä 2 kertaan kirjat kokonaan ja sitten loppuaika alleviivauksia, tärppejä ja vanhoja kysymyksiä. Aika riitti ihan hyvin, vaikka olin kokopäivätyössä osan ajasta. Hieman typeräkin aikataulu selittyy sillä, että tein hakupäätöksen ja alan vaihdoksen aika päähänpistosta aivan viimeisinä hakupäivinä huhtikuussa. Valveillaoloaika töitä lukuunottamatta meni sitten nenä kirjassa. Lukunopeuteni on varsin hyvä ja olin opiskellut jo toisaalla aiemmin, eli opiskelutekniikkani ei ollut peräisin lukiosta.

Jotta yo-kokeesta olisi ollut hyötyä, olisi älliä pitänyt olla reilusti yli puolet aineista. Meikäläisen muutama hassu L ei riittänyt mihinkään, joten pistekiintiö kutsui.

Vastaavasti pääsykoekiintiössä hakevan kannattaa lukea, harjoitella ja päntätä ainakin 4 kuukautta - joka päivä.

Ei sitä kamaa kauppikseen ole niin paljoa, että sen pinnallisen opetteluun tarvitsisi tuota aikaa. Koe ei mittaa syvempää osaamista, joten kauan aikaa sitten tapahtuneesta oppimisesta voi olla jopa haittaa. Ellei sitten ole toivoton matikassa, sillä sen oppiminen nollasta voi viedäkin aikaa.  4 kuukautta vaikka vain 6h päivässä tekee jo 720h. Jos yhden vanhan pääsykokeen tekee ja pisteyttää itselleen 6 tunnissa ja lukunopeus on vaikka 5 min per sivu, niin tuossa ajassa tekee ja pisteyttää 10 vuoden pääsykokeet, sekä lukee 8000 sivua, eli pääsykoekirjat kannesta kanteen moneen kertaan.

Muistelisin, että nykyään pääaineisiin haetaan suoraan, joten pisterajat saattavat vaihdella paljonkin aineittain. Tuo voi aiheuttaa sen, että tänä päivänä joihinkin pääaineisiin on ehkä todella vaikea päästä.

En nyt pyri vähättelemään lukemisen merkitystä, mutta sanoisin, että pääsykokeisiin kannattaa mieluummin lukea vähän aikaa tiiviisti kuin pitkä aika vähemmän kurinalaisesti.  Useimpiin paikkoihin kannattaa hakea kirjoitusvuonna, koska aikataulu pakottaa lukemaan tiiviisti ja tehokkaasti. Aamupala - kirjastoon - lounas kotona - kirjastoon - illallinen kotona - kertaamista kotona - nukkumaan = tuossa on ihan hyvä päivärytmi jokuseksi viikoksi, jos ei halua valmennuskurssille. Lääkis ja oikis ovat poikkeuksia, mutta kauppis on ihan kuolevaisten paikka.

PS. Jos pänttääminen ei kiinnosta ja ekonomin ura houkuttelisi, niin kannattaa myös muistaa tuotantotalouden olemassaolo teknisessä korkeakoulussa. Olettaen, että matikka ja fyssa ovat lukiopohjalta kunnossa ja treenaamisessa voi keskittyä laskurutiinin viilaamiseen.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #38 : 19.04.11 - klo:21:18 »
On täällä lahjakasta väkeä kun 2-3 viikon lukemisella mennään kauppikseen...moni tämän neuvon noudattaja epäilemättä pyrkii myös ensi vuonna...

Itse pyrin lääkikseen 80-luvulla x 2, ensimmäisellä ei onnannut, toisella sitten kirkkaasti sisään

Ei lääkistä ja oikista voi mitenkään verrata kauppikseen. Kyse on ihan eri tason pääsykokeista ja sisäänpyrkivässä materiaalissakin on julmettu ero. Kauppiksen pääsyprosentti näyttää pieneltä, koska monivalintatesti, helpon tuntuiset kirjat ja ala houkuttelevat kaikenlaisia viheltelijöitä. Lääkikseen tai oikikseen sen sijaan ei kukaan käy yrittämässä huvikseen kirjat nähtyään.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #39 : 19.04.11 - klo:21:29 »
Pääsykokeet ovat erilaisia, hesen arvonnat ovat aivan eri planeetalta kuin vaikkapa polin koe.

Polin sisäänottomääriä on kasvatettu ja samaan aikaan kiinnostus matikkaan sekä fyssaan on laskenut --> Polille pääsee aika helposti muutamia lafkoja lukuunottamatta. Toki polin tutalle pitää jo olla hyvä, itse olisin aikanaan jäänyt sen pari pinnaa, mutta tähtäsinkin toiseen lafkaan ja lopetin lukemisen kun vanhoista pääsykokeista alkoi tippua riittävästi pinnoja ;-)

thomee

  • Kisälli
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #40 : 29.04.11 - klo:14:24 »
Edit. ja disclaimerina nämä pointit vain koskien Helsinkiä. Rolloonhan pääsee kuulemma kuka vaan, joten siitä en tiedä. Kuten en myöskään Turusta :)
[/quote]

Noh noh Chuck. Melkoista huutelua. Itse Rollosta valmistuneena ja sinne kerran pyrkineenä voin sanoa, että ei se mikään ihan helppo homma ollut - vaikka ensimmäisellä yrittämällä sisään mentiinkin. Pääsykoekirjojen sivumäärä on isompi kuin Helsinkiin. Tosin sisään on tilastojen valossa helpompi päästä kuin Helsinkiin, noin 20-25 % pyrkineistä on perinteisesti hyväksytty tiedekuntaan. "Helpon sisäänpääsyn" syynä ei niinkään ole "helpommat" pääsykoevaatimukset, vaan puhtaasti se, että Rolloon pyrkii huomattavasti vähemmän ihmisiä. Tämä kaunistaa sisäänpääsyprosentteja.

Jos jostain syystä käy niin, että ei Helsinkiin pääse, niin itse en ainakaan tuhlaisi kovinkaan montaa kevättä sinne pyrkimiseen vaan suosiolla lukisin Rollon pääsykokeisiin. Tutkinto on muutamia marginaalisia poikkeuksia kurssitarjonnassa lukuun ottamatta sama ja se, että Helsingistä valmistuminen on jotenkin uran kannalta suositeltavamaa tai muuten vain himokkaampaa, on kokolailla myytti. Oma opintomenestys ja aktiivisuus sen ratkaisee. Itse en yhdessäkään oman alan työhaastattelussa ole törmännyt siihen, että Rollosta valmistumisessa olisi jotain negatiivista.

Eipä muuta kuin tsemppiä lukuihin. Ahkeraa työtä koitos vaatii mutta opiskelupaikka palkitsee kyllä tämän vaivan...
"I don't see how an article of clothing can be indecent.  A person, yes."  ~Robert A. Heinlein

Qristian

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 117
  • SL R 1
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #41 : 01.05.11 - klo:17:04 »
Itse luin Helsingin oikiksen pääsykoekirjat aikanaan 11 kertaa läpi. Mulla oli sama asenne kuin kuntosalilla: Paljon toistoja:) Olin aiemmin muutamia vuosia aiemmin pyrkinyt kerran ja luin silloin kirjat muutaman kerran vähemmän jääden yhden pisteen päähän. B:n yo-papereilla ei paljoa lähtöpisteitä tullut:) En käynyt valmennuskurssia. Valmistuin 2,5 vuodessa kokopäivätyön ohessa opiskellen, mutta illat menivätkin sitten lukiessa. Jälkikäteen ajatellen pääsykoe oli kyllä kaikkein vaativin rutistus opinnoissa.

Sittemmin tuo opiskelu tolkuttomine yli 1200 sivun kirjatentteineen kyllä kuoletti tehokkaasti kaiken lukuinnostuksen. Edes viihdekirjallisuus ei nappaa juurikaan enää yhtään. Ammattitaidon ylläpitäminen kuitenkin edellyttää jatkuvaa omatoimista opiskelua ja tietojen päivittämistä.

Onnea pääsykokeisiin lukuun! Juristin tutkinto on yleistutkintona siitä monipuolinen, ettei sen suorittaminen oikeastaan "sulje" pois mitään uravalintoja. Tai no, papiksi ja lääkäriksi ei ainakaan taida päästä.
« Viimeksi muokattu: 01.05.11 - klo:17:36 kirjoittanut Qristian »

jh0

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #42 : 04.05.11 - klo:23:56 »

PS. Jos pänttääminen ei kiinnosta ja ekonomin ura houkuttelisi, niin kannattaa myös muistaa tuotantotalouden olemassaolo teknisessä korkeakoulussa. Olettaen, että matikka ja fyssa ovat lukiopohjalta kunnossa ja treenaamisessa voi keskittyä laskurutiinin viilaamiseen.

Tuotantotalouden opiskelijana täydentäisin, että suoraviivaisin ja pänttäämisvapain opiskelijavalinta taloustieteiden saralla tässä maassa on HSE:n rahoituksen maisterivalinta. Siinä vaaditaan vain soveltuvat kandin paperit ja GMAT-testin tulos. GMAT toimii lukiomatematiikan ja englannin ketterällä hallinnalla, eikä muita arviointiperusteita ole. Vaaditusta kandin tutkinnosta saa siis olla todistuksena vaikka binääriarvosanoja, kunhan seassa on muutama taloustieteen kurssi.

Hain itse tänä vuonna, mutta testitulos jäi harmittavasti kymmenen pistettä vaaditusta. Onneksi jatko-opinnot eivät olleet ykkösvaihtoehto ensi syksylle.

Dandyko?

  • Kisälli
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #43 : 05.05.11 - klo:19:52 »

Tuntuu olevan aika monella alalla, että pääsykoe loppupeleissä on se vaikein pala. Sama oli ja on lääkiksen pääsykokeessa, sen jälkeen itse opinnoista kyllä pääsee läpi vähän inttimentaliteetilla: ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja tee sitä mitä käsketään, lue tenttiin se mitä pitää. Istumalihaksia kyllä vaaditaan ja eihän ne kaikki asiat mitään yksinkertaisia ole, mutta eivät eivät kyllä mitään sellaisia, mitä normaaliälyinen lukion läpäissyt ihminen ei voisi omaksua jos kiinnostus ja motivaatio vain riittävät. Pääsykokeen feilaa todella moni, joka kyllä osaa pääsykoematskun ulkoa kannesta kanteen, mutta sitten itse koetilanteessa jäätyy paperi- ja aineistopinkan alle eikä pysty poimimaan sitä loppupeleissä melkoisen yksinkertaista punaista lankaa joka sen datan alle on piilotettu. Omasta kokemuksesta väitän, että hirveästä hehkuttamisesta ja spekuloimisesta riippumatta ainakin se pääsykoe on täysin läpäistävissä about kuukauden lukemisilla, kirja pari-kolme kertaa läpi, ensin huolella muistiinpanojen kanssa, sitten silmäillen ja muutamat vanhat pääsykokeet tekemällä.

reseptori

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Pääsykokeisiin valmistautuminen
« Vastaus #44 : 02.06.11 - klo:19:15 »
Tätä ketjua lukiessa tulee väkisinkin mieleen tutkimustulokset, joiden mukaan ihmisillä on taipumus vähätellä opintoihinsa käyttämää aikaa. Itselleni lääkiksen pääsykoe oli monivuotinen massiivinen ponnistelu. Hain 2-3 kertaa laskentavasta riippuen ja vasta viimeisellä kerralla tärppäsi. Viimeisellä kerralla luinkin sitten osa-aikaisesti vajaan vuoden ajan. Täytyy toki otttaa huomioon, että lähtötasoni esim. fysiikassa oli likimain nolla ja kävin itsenäisesti tai iltalukiossa kaikki välttämättömät kurssit läpi. Enkä todellakaan ole matemaattisesti lahjakas, vaan kovasti sain laskea sisäänpääsyn eteen. Harva pitkään ja hartaasti hakenut viitsii kuitenkin julkisesti huudella massiivisesta valmistautumisestaan. Toki lääkis on varmaan vaikeipia aloja päästä sisään, mutta kyllä muillekin aloille haettaessa kannattaa ottaa sisäänpääsy elämän 1. prioriteetiksi edes kuukaudeksi-pariksi.

Se sisäänpääsy oli sitten sitäkin hienompi juttu. Opiskelupaikkaansa osaa ainakin arvostaa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.11 - klo:19:16 kirjoittanut reseptori »