Kirjoittaja Aihe: Laatupaidan tunnusmerkit  (Luettu 15960 kertaa)

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #15 : 05.04.09 - klo:20:09 »
Eipä ne kaikki kauheen tarkasti niitä tee. Itsekin jotain bleiserin hihoja lyhennyttänyt ja mitä lopputulosta olen katsellut niin ehkä parempaa jälkeä olisin saanut itse aikaiseksi...Ihan kohtalaista jälkeä olet saanut aikaiseksi.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #16 : 12.05.09 - klo:00:25 »
Hypno: mitä enemmän oikeasti laadukkaita kauluspaitoja pääsee kokeilemaan, sitä suuremmaksi ällistys ja inho Suomen tarjontaa kohtaan kasvaa. Meille maahantuodaan keskinkertaista tai ala-arvoista moskaa, jota markkinoidaan "korkealaatuisena", eivätkä tietämättömät massat osaa vaatia parempaa. Toivon mukaan meininki muuttuu, tai sitten minun täytyy itse ryhtyä maahantuojaksi kauniimman elämän puolesta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Re: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #17 : 12.05.09 - klo:10:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Hypno: mitä enemmän oikeasti laadukkaita kauluspaitoja pääsee kokeilemaan, sitä suuremmaksi ällistys ja inho Suomen tarjontaa kohtaan kasvaa. Meille maahantuodaan keskinkertaista tai ala-arvoista moskaa, jota markkinoidaan "korkealaatuisena", eivätkä tietämättömät massat osaa vaatia parempaa. Toivon mukaan meininki muuttuu, tai sitten minun täytyy itse ryhtyä maahantuojaksi kauniimman elämän puolesta.

Ville, kyllä täältä kotimaastakin saa laatua jos tietää mistä ostaa. Asenne että Helsingistä ei kannata ostaa mitän koska kaikki on roskaa ei ainakaan ole omiaan parantamaan valikoimia rakkaassa kaupungissamme. Hinta tosin voi olla kovempi kuin oikeissa suurkaupungeissa joissa asiakkaitakin on monikertaisesti pitämässsä kauppiaita leivässä. Absoluttinen todiste sille että paitarintamalla saa stadista laatua on se että voit marssia kauppaan tilaamaan Turnbull ja Asserin paidan mittojesi mukaan jos hyllyssä olevat valmispaidat, TAt ja Brionit mukaanlukien eivät miellytä.

Tosiasiassa on että esim. Lontoossa myydään roskaa kymmeniä kertoja enemmän kuin Helsingissä. Se että sieltä löytyy saareke nimeltään Jermyn Street jossa tuota tapahtuu vähemmän, on samallainen poikkeama Lontoon paitatarjonnassa kuin yksittäinen huippulaatua myyvä liike Helsingissä. Sama homma Italiassa, jokaista huippuvalmistajaa kohden löytyy lukuisia vähemmän laadukkaita putiikkeja.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #18 : 12.05.09 - klo:13:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Calle"
Lainaus käyttäjältä: "Ville"
Hypno: mitä enemmän oikeasti laadukkaita kauluspaitoja pääsee kokeilemaan, sitä suuremmaksi ällistys ja inho Suomen tarjontaa kohtaan kasvaa. Meille maahantuodaan keskinkertaista tai ala-arvoista moskaa, jota markkinoidaan "korkealaatuisena", eivätkä tietämättömät massat osaa vaatia parempaa. Toivon mukaan meininki muuttuu, tai sitten minun täytyy itse ryhtyä maahantuojaksi kauniimman elämän puolesta.

Ville, kyllä täältä kotimaastakin saa laatua jos tietää mistä ostaa. Asenne että Helsingistä ei kannata ostaa mitän koska kaikki on roskaa ei ainakaan ole omiaan parantamaan valikoimia rakkaassa kaupungissamme. Hinta tosin voi olla kovempi kuin oikeissa suurkaupungeissa joissa asiakkaitakin on monikertaisesti pitämässsä kauppiaita leivässä. Absoluttinen todiste sille että paitarintamalla saa stadista laatua on se että voit marssia kauppaan tilaamaan Turnbull ja Asserin paidan mittojesi mukaan jos hyllyssä olevat valmispaidat, TAt ja Brionit mukaanlukien eivät miellytä.

Tosiasiassa on että esim. Lontoossa myydään roskaa kymmeniä kertoja enemmän kuin Helsingissä. Se että sieltä löytyy saareke nimeltään Jermyn Street jossa tuota tapahtuu vähemmän, on samallainen poikkeama Lontoon paitatarjonnassa kuin yksittäinen huippulaatua myyvä liike Helsingissä. Sama homma Italiassa, jokaista huippuvalmistajaa kohden löytyy lukuisia vähemmän laadukkaita putiikkeja.

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Se, että meiltä puuttuvat kohtuuhintaiset luksuspaidat ei tarkoita sitä, etteikö Suomesta laatua saisi ja varsin tuoreen visiitin perusteella voin myös vahvistaa sen, että myös englannissa myydään roskaa. Kyllä englantilaisistakin kohtuullisen pieni osa väestöstä on tyylitietoista sakkia ja noin yleisvaikutelmana uskaltaisin jopa väittää, että tilanne on monin paikoin jopa parempi Suomessa. Se pieni hyvin pukeutuva osa väestä pukeutuu saarivaltakunnassa ehkä keskimäärin paremmin, mutta enemmistön ylilyönnit taas ovat sumujen saarella kertaluokkaa kauheampia.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Ben

  • Kisälli
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #19 : 23.07.11 - klo:16:17 »
Ite kokeilin Turkkilaista räätäliä kauluspaitojen suhteen. Se otti 5 mittaa, kuviot kohdistettin hyvin ja kaulukseen laitettiin jokin muovia muistuttava tuki. Olisin voinut valita collar bonesitkin, mutta hän ei suositellut niitä. kauluksesta tulikin todella napakka. Kyseinen räätäli oli todella ammattitaitoinen.

Paita istuu erittäin hyvin (lukuun ottamatta hihoja, jotka olisin voinut kyllä lyhennyttää sovittamisen yhteydessä). Käsin ompelemana nappejakaan ei ole pudonnut.

Sain valita sadoista kankaista, joista osa vaikutti todella laadukkaalta. Olen pessyt paidan useamman kerran hyvällä menestyksellä.

Hintaa kertyi noin 26€/kpl ja jouduin(pääsin) sovittamaan paitoja muutaman kerran (tottakai kyseisissä sessioissa tarjottiin teetä)


Onko muilla vastaavia kokemuksia Ahmedin tekemistä paidoista?

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #20 : 23.07.11 - klo:16:34 »
Ite kokeilin Turkkilaista räätäliä kauluspaitojen suhteen. Se otti 5 mittaa, kuviot kohdistettin hyvin ja kaulukseen laitettiin jokin muovia muistuttava tuki. Olisin voinut valita collar bonesitkin, mutta hän ei suositellut niitä.

Miksi hän ei suositellut? Pesunkeston kannalta irrotettavat kaulusluut ovat erinomainen asia.


Lainaus
Hintaa kertyi noin 26€/kpl ja jouduin(pääsin) sovittamaan paitoja muutaman kerran (tottakai kyseisissä sessioissa tarjottiin teetä)

Hinta-laatusuhde kuulostaa kerrassaan mainiolta.

Vain viisi mittaa kuulostaa kyllä hieman niukalta, mutta niilläkin saa aikaan mittapaidan. Todnäk. on otettu kaulus, rinnanympärys, vyötärönympärys, selänpituus ja hihanpituus. Itse kaipaan noihin lisäksi hartiaoiden-, olkapään-, kyynärpään-, ranteen- sekä lantion mittoja, jotta istuvuus on mieleiseni.



Ihan ensimmäiseen postiin (ja siihen alimmaiseen nappiin) korjaus, jonka olen todennutkin aiemmin: Poikittainen napinläpi ei lisää joustoa, päinvastoin. Pystysuuntaiset napinlävet pääsevät joustamaan sivusuunnassa (ja näinollen olisivat ylimmäisenä ja alimmaisena alttiimpia aukeamaan), vaakasuuntaisissa ei ole lainkaan joustoa (nappi siis jököttää napinläven reunassa, toisin kuin pystysuuntaisissa). Näin alimmainen nappi ei vahingossa aukea.
Kaikki villa tottelee rautaa.

harmaa eminenssi

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 256
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #21 : 09.10.11 - klo:22:19 »
Valmispaitojen laatukriteereistä:

Kuten jo DandyAndy aloituksessa toi ilmi, monet valmistajien hehkuttamat tekniset ominaisuudet tuntuvat itse asiassa vähäpätöisiltä tai jopa merkityksettömiltä: mikä on kaiken maailman kestävien ompeleiden tarkoitus, kun halpispaitojakaan ei saa hajoamaan saumoistaan? Toisekseen olen ymmärtänyt, että mainitun jaetun hartiakappaleen (valmispaidoissa) lisäksi myös saumavahvikkeet (ne kangaspalaset sivusaumoissa) ovat ennemminkin koristeita kuin tarpeellisia vahvikkeita. Esimerkiksi monen maailman parhaana valmispaitavalmistajana pitämä Charvet ei käytä moisia.

Ulkonäköä ja eleganssia toki tällaisilla yksityiskohdilla kuten hienolla ommeljäljellä ja saumavahvikkeilla luodaan. Samaan kategoriaan menevät esimerkiksi paksut helmiäisnapit. Kuviokohdistus lienee isoin (näkyvin) näistä puhtaasti ulkonäköön vaikuttavista seikoista. Arvioin kuitenkin paitoja lähtökohtaisesti kahdella kriteerillä, joita pidän ylivoimaisesti tärkeimpinä: kangas ja kaulus.

Kankaan merkitystä ei tarvinne suuremmin perustella: siitä kaikki lähtee. Laadukas kangas näyttää hyvältä, toistaa värejä hyvin, tuntuu miellyttävältä iholla (riittävän pehmeä) ja kestää käyttöä (tosin tähän vaikuttaa paljolti ohuus, joka ei sinänsä ole laatukriteeri vaan määräytyy paidan käyttötarkoituksesta). Olen kuitenkin huomannut, että kankaan laadun arvioiminen on loppujen lopuksi aika vaikeaa, kun mennään pieniin eroihin.

Kaulus on näkyvin, periaatteessa tärkein paidan osa. Sen laadussa myös paljastuvat selvästi erot valmistajien välillä. Kauluksen tulee näyttää skarpilta (pukupaidassa), muotoutua hyvin kaulan ja solmion kanssa ("roll") sekä tuntua hyvältä ihoa vasten. Joidenkin valmistajien kaulukset eivät pysy ojossa, toisilla taas ne ovat epämiellyttävän kovia eikä rollia synny. Esimerkkinä hyvästä kauluksesta Borrellin ja T&A:n tuotokset ovat riittävän pehmeitä, niissä on hyvä roll ja ne pysyvät suorassa.

Ajattelin aiemmin, että kauluksen tulisi myös olla kuumaliimaamaton, mutta Borrellin tiettävästi jotain liimaustekniikkaa hyödyntävät kaulukset ovat mainioita. Kaulusten muotoilussa on myös isoja eroja, esimerkiksi juuri Borrellilla kärjet on leikattu siten, että ne pysyvät hyvin takin tai neuleen alla pomppaamatta esille. Hyvissä paidoissa lisäksi on tapana olla irrotettavat kaulusluut - niiden käyttö ei kuitenkaan aina tunnu välttämättömältä.

Valitsen paitani ensisijaisesti kangasta ja kaulusta katsoen. Kun mennään high-endin puolelle, niin on jo varaa kiinnittää enemmän huomiota käsinviimeistelyyn (mikäli pitää "luonnollisesta", hieman epätasaisesta käden jäljestä), pikkutarkkoihin ompeleisiin, nappeihin ja muihin koristuksiin. Mietin kuitenkin tarkkaan, kuinka paljon olen valmis maksamaan tällaisista seikoista. Hyvän kankaan ja kauluksen voi saada melko edullisesti ilman käsityötä ja helmiäisnappeja.

Kirjoitukseni ajatus on siis herätellä keskustelua siitä, mikä valmispaidoissa on todella tärkeää laadun kannalta. Olen päätynyt noihin kahteen kriteeriin - moni muu asia tuntuu markkinointikikkailulta tai pieneltä esteettiseltä yksityiskohdalta, josta vaaditaan suurta lisähintaa. Muunkinlaisia näkemyksiä varmasti on.

PS. Istuvuutta en tässä maininnut, sillä valmispaitoja ei valmisteta kenenkään tietyn henkilön mittoihin. Se on minusta järkevä laatukriteeri lähinnä mittatilaus- sekä räätälintuotteita vertaillessa. Keskeinen valintakriteeri se toki on aina.
Lainaus käyttäjältä: SloBo
Parimetrisellä miehellä päällään polvien alapuolella yltävä hyvin istuva tummanharmaa kolttu ja päässään mitä mahtavin todella paksusta huovasta tehty epätasaisen harmaa ja melko korkea trilby.
^ketjusta "Mitä tyylikästä tai kaunista näit tänään?"

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #22 : 09.10.11 - klo:22:33 »
Omat pääkriteerit: käsityön määrä, munakkaat napit, käsin ommellut napinreiät (jo itsessään kaunista katsottavaa), kauluksen muoto, kankaat, hinta-laatusuhde. Hovipaidoittajat ovat Borrelli, Isaia, Truzzi ja jonain päivänä Kiton. Vapaa-ajan paidoissa Cordings, koska muilta ei oikein kestäviä country-paitoja saa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #23 : 09.10.11 - klo:23:55 »
Laatupaidan tunnusmerkki tässä osoitteessa. Kunnon collar rolla ja oikea istuvuus, muulla ei ole väliä. Vanha Brooks Brothers Makers hoiti homman 100%. muut on vähän sinne päin.

Eurovalmistajat ei kiinnosta yhtään, ne onnistuvat kovin harvoin nappikauluksen kanssa.

get your kicks on route six six six

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #24 : 10.10.11 - klo:00:18 »
Itse arvostan kolmea seikkaa yli muiden kauluspaidoissa:

1. Ei vaihda väriä ja puuvilla ei nyppyynny.
2. Kaulukset pysyvät siistinä.
3. Kangas laskostuu itsellään niin että silitystä ei tarvita lainkaan, tai korkeintaan erittäin vähän.

Jos kauluspaitani kestää noin 4 vuotta suht koht aktiivista käyttöä niin olen tyytyväinen. Tämän ei mielestäni pitäisi laadukkaalle paidalle olla kohtuuton vaatimus, koska Bankokin monista "MTM liikkeistäkin" ostetut paidat kestävät siistinä usean vuoden.

Istuvuus, kankaan paksuus, kangaslaatu, ompeleet saumat jne pitäisi automaattisesti olla itsestäänselvyytenä laadukasta kunnon paidassa. Uskon, että jos jokin/jotkin näistä ei toteudu, ei yllä listaamani 3 vaatimustakaan käy toteen.
« Viimeksi muokattu: 10.10.11 - klo:20:44 kirjoittanut konda »

starsailor

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #25 : 10.10.11 - klo:08:54 »
Itselläni on halpamerkin (Selected) Egyptiläisestä puuvillasta valmistettu samassa maassa, kauluspaita, joka on hyvin paksusta, mutta sileästä ja paksuhkosta puuvillasta tehty. Paita istuu hyvin, mutta paras puoli on sen lian sietokyky. Kaulus ei yksinkertaisesti tunnu keräävän likaa ja täten tarve pestä paitaa kovin usein on minimaalinen. Ainakin itse arvostan tätä piirrettä, joka liittyy kankaan laatuun ylikaiken.

Cal135

  • Kisälli
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #26 : 13.10.11 - klo:12:25 »
Minä olen päätynyt lähes yksinomaan Finamoren paitoihin. Materiaalit, työnlaatu ja ennenkaikkea hyvä valmispaidan leikkaus (unohtamatta kaulusta) toimivat. Käsityötä paidoissa on paljon, ja materiaalit, mukaan lukien napit, ovat kestäneet ahkeraa pesettämistä hyvin. Toki kaapista löytyy myös muutamia Kitonin paitoja, ja niissä käsityötä on vielä aavistuksen verran enemmän kuin Finamoressa, mutta mitotus ainakaan minulle ei Kitoneissa ole niin hyvä. Olen myös teettänyt paitoja Caleffilla (Roomalainen räätäli), mutta mielestäni työnjälki Finamoren valmispaidoissa on selvästi parempi (VIELÄ en ole tilannut MTM paitoja Napolista, mutta ehkä jonain päivänä)

Aikoinaan käytin toki myös Englantilaisia paitoja (jopa siellä, tai ainakin Irlannissa valmistettuja) mutta mielestäni harva Englantilaisvalmistaja (mukaanlukien MTM) pystyy toteuttamaan yhtä hienoja kokonaisuuksia kuin Napolin ompelijat.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #27 : 13.10.11 - klo:12:39 »
Minä olen päätynyt lähes yksinomaan Finamoren paitoihin. Materiaalit, työnlaatu ja ennenkaikkea hyvä valmispaidan leikkaus (unohtamatta kaulusta) toimivat. Käsityötä paidoissa on paljon...

Muistaakseni käsityötä oli paljon vain Finamoren black label -paidoissa. Tämä varoituksena niille, jotka saattavat eBaystä tilata. Yhden paidan aikoinaan hankin, jossa oli vaalea valmistajan lätkä, eikä käsityötä ollut kuin hihojen kiinnityksessä. Pakkohan siitä oli luopua.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Cal135

  • Kisälli
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #28 : 13.10.11 - klo:13:24 »

Muistaakseni käsityötä oli paljon vain Finamoren black label -paidoissa. Tämä varoituksena niille, jotka saattavat eBaystä tilata. Yhden paidan aikoinaan hankin, jossa oli vaalea valmistajan lätkä, eikä käsityötä ollut kuin hihojen kiinnityksessä. Pakkohan siitä oli luopua.

Pitää paikkansa. Black Labelia kannattaa Finamoressa suosia.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Laatupaidan tunnusmerkit
« Vastaus #29 : 13.10.11 - klo:19:06 »
Mistä tunnistaa Black Labelin helpoiten? Italialaiseen tyyliin nettisivut ovat taas mitä ovat, joten sieltä tieto ei tarpeeksi helposti irtoa.