Kirjoittaja Aihe: BBQ  (Luettu 39319 kertaa)

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #45 : 18.04.12 - klo:14:10 »
Olen joskus osallistunut sellaisiinkin grillikekkereihin, joissa hiilet on tehty itse. Ensin nuotio palamaan, sitten sopivasti palaneet puut haudataan hiekkaan ja kaivetaan ylös.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #46 : 18.04.12 - klo:14:13 »
Puun käyttämisen ongelma on tosiaan hiilloksen hyvin lyhyt kesto.
Itse grillailen hiilillä ja tasaisin väliajoin lisäilen puuta joukkoon.
Briketit ovat kaiketi tähän parhaita mahdollisia, mutta puritaani kun olen...nekin haiskahtavat himpun verran kusetukselta.
Puulajeista suomalainen kitukasvuinen omppu on parasta mitä pallo päällään kantaa.
There ain't no rest for the wicked...

mairaksinen

  • Vieras
Vs: BBQ
« Vastaus #47 : 18.04.12 - klo:14:14 »
Olen itse siirtynyt kaasugrillaajaksi asianmukaisilla vempeleillä. Tosin rinnalla ajattelin tänä vuonna kokeilla pallogrilliä, ohjeiden mukaisesti todellakin hitaasti kiiruhtaen. Melkein tekisi mieli lätkiä grilliin saunapuita ja teettä hiillos siitä. Noh, tätä varten rakennetaan kotakeittiö sitten joskus - kunhan on rahaa ja hermoja.

Palatakseni aiheeseen sen verran, että millaista savustuslaatikkoa suosittelette sunnuntaisavustajalle?

Kotakeittiötä odotellessa kunnollinen brikettigrilli tulee tosiaan halvemmaksi ja nyt kun olen päässyt kunnon brikettien makuun niin en suosittelisi saunapuita. Se hiillos ei kestä yhtä kauan eikä ole yhtä tasainen.

Satunnaiseen savustukseen käy kokemukseni mukaan melkein mikä tahansa tarkoitukseen tehty laatikko. Yleensä niissä on sellainen irtopohja jonka alle lastut laitetaan ja pohjan päälle tuleva ritilä ruoalle. Tuollaisilla patenteilla on savustettu kaikkea kalasta kanan kautta pekoniin käärittyyn makkaraan. Melkeinpä olennaisempaa on, että sulta löytyy sellainen tulisija johon sen laatikon saa kätevästi sijoitettua.


Käytössä on kesästä eteenpäin 1,6 hehtaarin järvenrantatontti, jonka rantaan on tehty makkaranpaistopaikka (pölkyt ympärillä istuimina) ja siihen rantaan on tarkoitus säädösten puitteissa rakentaa myös grillikota, joka toimisi tulevan maasaunan toisena pukuhuoneena (lue: olustelupaikkana). Makkaranpaistopisteeseen olisi tarkoitus savustus järjestää, koska se on vähän syrjemmällä talosta. Siinä välissä on metsikköä, josta saadaan hyvin puita takkaan ja saunaan.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #48 : 18.04.12 - klo:15:26 »
Näköjään grillaamisessa on myös perinteiset miehisen harrastamisen kolme tasoa.

1. Aloittelijat, kukaan ei koskaan ole.
2. Edistyneet, halveksuvat aloittelijoita, hifistelevät ja panevat arvoa välineille, merkeille ja gurujen opeille.
3. Ne jotka oikeasti osaavat, kaikki eivät pääse tälle tasolle.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: BBQ
« Vastaus #49 : 18.04.12 - klo:15:27 »
itse tässä miettinyt minkälaista savustuspönttöä tekisin (nyt on sellanen rosterinen laatikko minkä heitän joko nuotion päälle tai jonkun muun lämmönlähteen päälle). Pöntöllä pitäisi sekä lämmin että kylmäsavustaa. Eka ajattelin puista korkeata pönttöä (vähän kuin PuuCee), jonka linkitin keikarissakin joskus. Mutta taidan nyt tehdä sen loppupeleissä tiilistä muuraamalla. Perustukset on nyt vielä vähän hakusessa kun tämä meidänkin maaperä hieman routii, kaverin pitäisi tutkia perustus asia.

En ole vielä pohjakaaviota oikein suunnitellut tuolle mutta siitä tulee varmaan joku about 1m2 pohjapinta-alaltaan ja kaksi/kolme-osainen, korkea pönttö. Taka osassa pienemmät osiot missä on kännettävä Bradley Smoker niin että sen voi kääntää joko suoraan savustustilaan (lämminsavu) tai sitten johdattaa toisen kammion kautta jäähdytettynä savustustilaan (kylmäsavu). Bradley smoker tulee lisäksi sen takia että se tuntuu olevan järkevin ratkaisu hieman isompiin savustusratkaisuihin (Aattelin tosin selvitä yhdellä savustimella, tässä vähän isompi ratkaisu: http://blog.bradleysmoker.co.nz/2010/02/the-v8-of-smokehouses/)

Tiiliosuudessa voi kuitenkin käyttää perinteisempääkin savustustapaa, eli johonkin kippoon brikettejä, päälle savustuslastut. Katon voisi tehdä vaikka tervatuista päreistä :) Tiilinä aattelin käyttää vanhoja käsinlyötyjä purkutiilejä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

mairaksinen

  • Vieras
Vs: BBQ
« Vastaus #50 : 18.04.12 - klo:15:30 »
^ Tuohon ihan vaan pienenä kyssärinä, että meillä on tarkoitus rakentaa pieni maakellari pihaan kesällä ja pohjalle ajattelimme iskeä vanhoja tiiliä. Ei sulla sattuisi sellaisia sitten kesällä olemaan ylimääräisiä? :-)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: BBQ
« Vastaus #51 : 18.04.12 - klo:15:44 »
Eipä ole oikein. Paljon on vanhoja piippuja purettu eri paikoin mistä tuollasia voisi löytää. Itseasissa mullakin on se tilanne että 20e:lla viimekesänä kaverin kanssa ostettiin iso kasa purkutiilejä, siistejä. Mutta peräkärryyn ei kovin suurta määrää pystynyt lastaan tiilejä ja sitten oli niin kiirettä että ei saatu tuotua kuin yksi kuorma. Nyt ei kehtaa käydä enää loppuja hakemassa kun talossa on jo omistajakin vaihtunut. Tai voisi toki käydä kysyyn että haluaako ne nurkistaan ne pois pienellä korvauksella, että maksetaan sitten uudestaan ne.

Itsellä on yksi iso määrä tuollasia käsinlyötyjä, mutta ne on käyttämättömiä niin ei niitä raaski tuohon käyttää.

Varakashan ostaa ne vaikka täältä: http://www.domusclassica.com/tuotteet/tiilet/k%C3%A4sinly%C3%B6dyt-tiilet/615/?jsh_id=075e72234c041e43e57a479aaf15f58d

EDIT: täytyy sanoa että omat vanhat tiilet on kuitenkin paljon nätimpiä kuin nuo Domus Classican sikahintaiset.
« Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:15:50 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #52 : 18.04.12 - klo:16:58 »
Suurena haaveenani - ja ilmeisesti ikuiseksi haaveeksi jääkin - olisi joskus rakentaa itselleen argentinalainen parilla:



Tuo on hiiligrilli joka tuottaa itse hiilensä. Homma toimii siten että tuossa vasemmassa reunassa väliseinän takaa pilkottavassa telineessä poltetaan puuta joka sitten putoilee kekäleinä telineen alle. Tästä hiilet siirretään varsinaisen parillan alle.

Joskus näin telkkarissa tästä suomalaisversion jossa hiilitehdas oli sijoitettu tuonne parillan taakse takaseinälle. Teline oli muistaakseni vielä kohtuu korkea, olisiko siihen mennyt kolme-neljä metristä halkoa päällekkäin palamaan rakovalkean tyyliin. Hiiliä pystyi vetämään parillan alle suoraan hiilikoukulla ja puupinon päälle pystyi lisäämään halkoja jatkuvalla syötöllä. Loimulohikin syntyisi tuossa näppärästi.

Tömmonen olisi kyllä miehekäs värkki. Jokainen käyttökerta vaatisi vähintään hehtaarin avohakkuut sademetsissä. Mutta parillalle mahtuisi sitten isompaankin nälkään kaikenlaisia äärimmäisen uhanalaisia eläimiä: Saimaannorppia, valaita, muumeja sun muita... 
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Re: BBQ
« Vastaus #53 : 18.04.12 - klo:18:47 »
Tuo parila täyttää jo kaveripiirissä kestovitsiksi muodostuneen myyttisen ja himoitun antilooppihalsterin kriteerit. Tästä lähin voidaan puhua myös muumiparilasta :-D

Suomalaisversio  kuulostaa huomattavasti kätevämmältä kuin hiilien lapioiminen ulkokautta.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: BBQ
« Vastaus #54 : 20.04.12 - klo:10:45 »
Grillaaminen on yksi universumin kantavista peruspilareista (toisin kun jotkut helvetin rievut, joita vaatteiksikin kutsutaan), ja täten ehdottoman vakava ja tärkeä keskustelun aihe.
Arvostan suuresti tunteiden kuohumista ja tasajalkaa pomppimista ko. aihepiirin keskusteluissa.
Itse en lihaa keittäisi, enkä myöskään ole sous vide miehiä, vaikka aiheeseen olen melko syvällisesti tutustunutkin.
Silti, en dumaa ideaa.
Tulos ratkaisee...paitsi jos se on saavutettu kaasu-tai sähkögrillillä. Tällöin tuotos on väärennös ja kaikin puolin halveksuttavaa kusetusta täysin mausta riippumatta.:-)



Hähä. Tosin olen kotona välillä väärentänyt ja kusettanut käyttämällä kaasugrilliä. Mökillä en tosin moiseen vehkeeseen koske.

Keittämisestä / hauduttamisesta - molempi parempi ts perinteisesti grillaan jotkut porsaan ribsit epäsuoralla lämmöllä hiiligrillissä, mutta esim. tietyn äijäporukan kalastus- (lue: dokaus)reissulla olen kokeillut tätä marinadissa hauduttamista ja loppusilausta grillaamalla ja erinomaisiin tuloksiin on päästy myös tuolloin. Jälkimmäiseen ratkaisuun olen päätynyt ihan käytännön sysitä: näillä kal(j)areissuilla kun grilliin on sen verran tungosta ts. eri tyyppisiä grillattavia ja grillaajia on paljon, on ihan kohteliasta tehdä grilliin tilaa.

Ja jotkut naudan ribsit minusta vaatii tuon esikypsennyksen - vaikka grillaus on kärsivällisen miehn puuhaa eikä siinä pidä hosua on minulle perheellisenä miehenä ihan realiteetti, etten voi seistä grillin ääressä jotain 12 tuntia putkeen. Niin kivaa kun se olisikin, tosin olisi äijä sammuksissa kun safka on valmis. Grillatessahan pitää aina nautti riittävä määrä keittiömestarin erikoisia.
get your kicks on route six six six

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #55 : 20.04.12 - klo:12:14 »
Grillatessahan pitää aina nautti riittävä määrä keittiömestarin erikoisia.
Ei kai kuivin suin edes pysty grillaamaan?
There ain't no rest for the wicked...

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: BBQ
« Vastaus #56 : 20.04.12 - klo:14:56 »

 Grillaus ilman kaljaa on ajatuksenakin jo täysin järjetön.


Ilman olutta grillaaminen on yritys uhmata universumia koossapitäviä voimia ja menneiden sukupolvien tekemien uhrausten pilkkaamista. Epäilen sen olevan myös syntiä, teologit ottakoot tähän kantaa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: BBQ
« Vastaus #57 : 20.04.12 - klo:15:37 »
Grillatessahan pitää aina nautti riittävä määrä keittiömestarin erikoisia.
Ei kai kuivin suin edes pysty grillaamaan?

Ei. Testattu on eikä hemmetti veiköön toimi.

Sama juttu kun levyjen pyörittäminen jengille baareissa / klubeilla - Jaffapohjalla aivan käsittämättömän nihkeää touhua.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: BBQ
« Vastaus #58 : 20.04.12 - klo:15:38 »

 Grillaus ilman kaljaa on ajatuksenakin jo täysin järjetön.


Ilman olutta grillaaminen on yritys uhmata universumia koossapitäviä voimia ja menneiden sukupolvien tekemien uhrausten pilkkaamista. Epäilen sen olevan myös syntiä, teologit ottakoot tähän kantaa.

Olematta teologi totean että olet täysin oikeassa. Samoin kuin Jaro.
get your kicks on route six six six