Olin jo pidempään etsinyt itselleni mustaa liituraitapukua, ja parin vuoden etsinnän jälkeen totesin, että tuskin tulen valmiina sellaista löytämään. Kriteereinä ei oikeastaan ollut muuta kuin laadukas kangas (vain villaa), ja hyvä istuvuus. Olen ns. normaalivartaloinen, ja minun on yleensä ollut helppo löytää sopiva vaate valmiista vaihtoehdoista. Nyt kuitenkin kuosi ja materiaali osoittautuivat vaikeaksi löytää. Lähinnä harrastin etsimistä siten, että aina sopivan tilaisuuden tullen kävin vaatekaupassa ihmettelemässä, josko etsimääni olisi rekissä. Korostan, että en edes suunnannut etsintöjäni internetiin, koska jotenkin en uskaltaisi ostaa pukua sovittamatta.
Sitten noin puoli vuotta sitten löimme lukkoon seuraavan matkakohteen, joksi valikoitui Vietnam. Ennen matkalle lähtöä lueskelin, minkälaisia "nähtävyyksiä" maassa on. Yhdeksi mainittiin Hoi Anin räätälit. Meidän matkamme ei vienyt Hoi Aniin, mutta sain siitä kimmokkeen etsiä Ho Chi Minhin räätäleitä. Hinnoista luvattiin, että selkeästi edullisempaa kuin esim. Euroopassa. Olimme Vietnamissa kuusi viikkoa, ja vasta matkan viimeisinä päätin toteuttaa pukuasiaa niin pitkälle kuin mahdollista. Jälkiviisaana voin todeta, että olisi ehkä heti ensi alkuun kannattanut mennä räätälin puheille, niin olisi saanut pari sovitusta enemmän ja todennäköisesti valmiit puvut mukaan.
Nyt kävi siis seuraavasti: Saavuimme Ho Chi Minhiin kolme päivää ennen kuin paluu Suomeen oli edessä. Siinä ajassa päätin systemaattisesti käydä läpi kaikki lähistön valmispukuja myyvät liikkeet. Kävin noin 7-8 liikkeessä. En löytänyt kokovillaista mustaa liituraitapukua, joten kävin myös useassa räätälinliikkeessä. Lopulta minulle kirkastui se, että vain räätälin tekemä puku tulee kyseeseen, jotta saan sellaisen mitä olin ajatellut. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että tällä oivalluksen hetkellä aikaa lähtöön oli noin 24 tuntia. Keskustelin tästä pitkään parhaaksi katsomani räätälin kanssa. Hän vakuutti, että saamme aikaan yhden sovituksen juuri ennen lennon lähtöä ja he lähettävät puvut Suomeen. Tiedostin tämän riskin, mutta ajattelin, että tällaisessa tilanteessa lienee viisasta elää hetkessä ja luottaa toisen ammattitaitoon.
Joten ei muuta kuin kankaita katsomaan: kävin läpi kymmeniä esittelykankaita, ja pyysin parhaita villalaatuja nähtäväksi. Lopulta minulle valikoitui kaksi kilpailevaa kangasta, musta worsted villainen liituraita sekä harmaa worsted villaa oleva liituraitakangas. Katselin pitkään myös flanellia, mutta totesin, että en ole vielä valmis siihen (se oli jotenkin niin paksu ja karhea, etten osannut kuvitella sitä päälleni. Sekin oli liituraitakuosia.) Koska olin kahden vaiheilla, päädyin ottamaan molemmat ja tingin hintaa hieman alemmas. Musta kangas heiltä löytyi hyllystä, mutta harmaan he laittoivat tilaukseen Englannista, joten sen saapumiseen ja puvun ompelemiseen sekä Suomeen lähettämiseen kuluisi noin kuukausi.
Ensimmäinen sovitus oli noin vuorokausi sen jälkeen kun olin tehnyt tilauksen. Hihoja ei vielä ollut valmiina. Ensimmäinen vaikutelma, kun näin mustan kankaan ommeltuna puvun aihioksi, oli yksinkertaisesti korkea laatu. Vedin housut jalkaan, ja koska en ollut aikaisemmin sovittanut omille mitoille tehtyä vaatetta, koin hämmennystä siitä miten hyvin ne istuivat. Takamuksen kohdalta ne kuitenkin kiristivät, mistä kerroin räätälille, ja he lupasivat lisätä ympärysmittaa. Takki istui todella hyvin, mutta tietenkin ilman hihoja on vaikea sanoa lopputulosta. Tätä pohdin paljon, mutta päätin luottaa räätälin ammattitaitoon, ja hän mittasi hihan mittaa hyvin tarkasti. Takin helma oli ehkä aavistuksen liian pitkä. Pyysin sitä hieman lyhyemmäksi. Pyrin kuitenkin olemaan toivomuksissani johdonmukainen, sillä tavoitteenani oli saada kaksi klassista pukua; sellaisia, jotka eivät ole viimeisimmän muodin mukaisia eivätkä siten myöskään sellaisia, jotka joskus olisivat täysin out. Tiedostin myös sen, mitä olin monesta eri vietnamilaisesta räätälistä lukenut, että heidän leikkauksensa saattaa olla todella slim fit (johtuen sekä paikallisesta tyylistä että vietnamilaisten ruumiinrakenteesta). Sen vuoksi pyysin pukua, joka ei olisi täysin slim, vaan jossa olisi varaa esimerkiksi siihen että viiden-kymmenen vuoden kuluttua olisin saanut hieman ei-toivottuja kiloja. Räätälillä oli töissä englantia hyvin osaavat asiakaspalvelijat, ja minulle jäi se tunne että tulin ymmärretyksi (samaa ei todellakaan voi sanoa kaikista niistä liikkeistä joissa kävin).
Tässä kuva ensimmäisestä sovituksesta. En sitä silloin huomannut, mutta kainaloiden takana näkyy pussit. Puvut ovat tulossa Suomeen lähiaikoina.
https://imgur.com/a/EwNY3N4
Räätälinliike oli tämä:
http://nhuttailor.com/Lisää kuvia liikeestä esim.
https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g293925-d11824497-Reviews-Nhut_Tailor-Ho_Chi_Minh_City.htmlKuvia vietnamilaisten räätälintöistä yleisesti esim:
https://www.google.com/search?q=ho+chi+minh+tailors&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjd-Iyh7aDnAhXIcJoKHSVUCYoQ_AUoAnoECBAQBA&biw=1280&bih=625