Kirjoittaja Aihe: Räätälinvaateketju  (Luettu 390939 kertaa)

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #735 : 24.05.17 - klo:17:58 »
En ihan oikeasti Jussi ymmärrä miten se, että itsepalvelumittaus automatisoitaisiin olisi jotenkin vastustettava asia? Viittaan tähän lauseeseesi: "3D-mallinnukset jne. eivät bisnekseen tule kummoisemmin vaikuttamaan (mutta todnäk. räjäyttävät MTM-bisneksen sitten v. 3510 kun järjestelmä saadaan toimimaan muutenkin kuin patsasta puettaessa)."

Tätä en vastusta - mutta olen hyvin skeptinen siinä, että 3D-mallinnus toimisi vielä kymmeniin vuosiin niin hyvin, että se pääsisi lähellekään osaavan, vaatteiden toimivuuden ja kaavat ymmärtävän henkilön mittausta.

Lainaus
Suurin osa MTM palveluntarjoajista toimii nyt periaatteella toimita meille mitat niin me toimitamme sinulle vaatteen. Mites tämä poikkeaa "patsaan pukemisesta"?

Tämä tulee muuttumaan, jos skanneri toimii hyvin (tosin, sitä skanneriakin tarvitaan käyttämään osaava henkilö, joka tekee skannerimittoihin tarkastukset). En voi sanoa pitäväni valtaosaa online-MTM:stä välttämättä ratkaisevasti parempana kuin RTW:n ostamista, mikäli mitat ovat ns. "kotiotetut".

Olen siis koko ajan sanonut sitä, että:

1: Teknologia ei pelasta osaamattomuudelta eikä pelkällä mittainformaatiolla - edes 3D-mallilla - saada riittävää tietoa.

2: Mittanauha ja osaava ammattilainen sitä käyttämässä tulee olemaan vielä hyvin pitkän ajan (paljon kauemmin kuin 10 vuotta) konemittausta parempi vaihtoehto. Kyse on siis muustakin kuin mitoista.

3: Bespoke-vaatteisiin 3D-skannauksella ei tule olemaan mitään vaikutusta, koska bespoke on täysin eri kippo ja toimii niin monella tasolla eri tavalla - eikä pienin näistä tasoista ole henkinen. Star Trek -lelut eivät kuulu tähän ympäristöön.
Kaikki villa tottelee rautaa.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #736 : 24.05.17 - klo:18:15 »
Tätä en vastusta - mutta olen hyvin skeptinen siinä, että 3D-mallinnus toimisi vielä kymmeniin vuosiin niin hyvin, että se pääsisi lähellekään osaavan, vaatteiden toimivuuden ja kaavat ymmärtävän henkilön mittausta.

Tuota laatutasoa varmasti joudumme odottamaan mutta todennäköisesti teknologia hakkaa DIY-mittaajien toimitukset mennen tullen heti kättelyssä.

Ja kun tämä valkenee asiakaskunnalle niin eikö olisi loogista että vaatteiden toimivuuden ja kaavat ymmärtävä henkilö tarjoaa palveluksiaan - kohtuullista korvausta vastaan - robottiin pettyneille asiakkaille?

Lainaus
Tämä tulee muuttumaan, jos skanneri toimii hyvin (tosin, sitä skanneriakin tarvitaan käyttämään osaava henkilö, joka tekee skannerimittoihin tarkastukset). En voi sanoa pitäväni valtaosaa online-MTM:stä välttämättä ratkaisevasti parempana kuin RTW:n ostamista, mikäli mitat ovat ns. "kotiotetut".

Itse pistäisin rahani skannerille mutta toisaalta haluaisin käyttää ihmisen palveluja - ja maksaa siitä.


Lainaus
Olen siis koko ajan sanonut sitä, että:

1: Teknologia ei pelasta osaamattomuudelta eikä pelkällä mittainformaatiolla - edes 3D-mallilla - saada riittävää tietoa.

2: Mittanauha ja osaava ammattilainen sitä käyttämässä tulee olemaan vielä hyvin pitkän ajan (paljon kauemmin kuin 10 vuotta) konemittausta parempi vaihtoehto. Kyse on siis muustakin kuin mitoista.

3: Bespoke-vaatteisiin 3D-skannauksella ei tule olemaan mitään vaikutusta, koska bespoke on täysin eri kippo ja toimii niin monella tasolla eri tavalla - eikä pienin näistä tasoista ole henkinen. Star Trek -lelut eivät kuulu tähän ympäristöön.

Olen oikeastaan täysin samaa mieltä kanssasi paitsi tuossa kohdassa kaksi: Mittanauhakin kun on oikeasti vain työkalu ja kärjistetysti sanottuna skanneriteknologia tarjoaa kaikki mittanauhan ominaisuudet potenssiin kolme. Se on tarkempi, monipuolisempi, siihen voi liittää lukuisia ominaisuuksia jotka auttavat ihmiskäyttäjää ja ennen kaikkea: Mittausdata on saman tien tallennettu. Inhimillinen virhe voidaan kiertää sillä että anturin tekemä mittaustulos voidaan lukea suoraan tiedostosta ilman tulkintavirheitä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #737 : 24.05.17 - klo:18:22 »
Tätä en vastusta - mutta olen hyvin skeptinen siinä, että 3D-mallinnus toimisi vielä kymmeniin vuosiin niin hyvin, että se pääsisi lähellekään osaavan, vaatteiden toimivuuden ja kaavat ymmärtävän henkilön mittausta.

Tuota laatutasoa varmasti joudumme odottamaan mutta todennäköisesti teknologia hakkaa DIY-mittaajien toimitukset mennen tullen heti kättelyssä.

Mahdollista, tosin tämän edellytyksenä on yksi asia, joka DIY-porukalta yleensä menee ohi: On hyödyllistä tehdä mahdollisimman vähän muutoksia tuotteeseen, mikäli ei tasan tarkkaan tiedä, mitä tekee.


Lainaus
Olen oikeastaan täysin samaa mieltä kanssasi paitsi tuossa kohdassa kaksi: Mittanauhakin kun on oikeasti vain työkalu ja kärjistetysti sanottuna skanneriteknologia tarjoaa kaikki mittanauhan ominaisuudet potenssiin kolme. Se on tarkempi, monipuolisempi, siihen voi liittää lukuisia ominaisuuksia jotka auttavat ihmiskäyttäjää ja ennen kaikkea: Mittausdata on saman tien tallennettu. Inhimillinen virhe voidaan kiertää sillä että anturin tekemä mittaustulos voidaan lukea suoraan tiedostosta ilman tulkintavirheitä.

Aivan. Tarkkuusero on totta - toisaalta, tämän tärkeyttä osin liioitellaan. Nauha työkaluna tarjoaa vain mitan, mutta se, miten mittanauhaa käytetään - ja kuka käyttää - on merkittävämpää. Jos ajetaan pelkillä "tyhmillä mitoilla", kone pieksää ihmismittaajan varmasti. MTM:ssä tämä voi toimia hyvinkin, kunhan muutospisteitä karsitaan tarpeeksi.
Kaikki villa tottelee rautaa.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #738 : 24.05.17 - klo:18:32 »
Kiitos Jussi vastauksistasi ja ennen kaikkea kärsivällisyydestäsi käydä keskustelua. Arvostan tätä todella korkealle. Ihan liian usein näillä nettipalstoilla mielipide-erot tulkitaan henkilökohtaisina hyökkäyksinä joihin reagoidaan henkilöön menevinä vihanpurkauksina. Itse ainakin näkisin että olemme enemmän samaa mieltä kuin eri mieltä. Ainakin toivoisin näin.

Tuo robotisaatio tulee, halusimme tai emme. Itse toivoisin että tämä johtaa siihen että osaavien ja ammattitaitoisten ihmisten, vaikkapa vaattureiden, osaamista tullaan arvostamaan enemmän ja että siitä myös maksetaan.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #739 : 24.05.17 - klo:19:52 »
Kiitos Jussi vastauksistasi ja ennen kaikkea kärsivällisyydestäsi käydä keskustelua. Arvostan tätä todella korkealle. Ihan liian usein näillä nettipalstoilla mielipide-erot tulkitaan henkilökohtaisina hyökkäyksinä joihin reagoidaan henkilöön menevinä vihanpurkauksina. Itse ainakin näkisin että olemme enemmän samaa mieltä kuin eri mieltä. Ainakin toivoisin näin.

Ehdottomasti! Hyvä debatointi asiasta samaa asiaa eri kanteilta/lähtökohdista käsitellen on todella kiintoisaa.

Lainaus
Tuo robotisaatio tulee, halusimme tai emme. Itse toivoisin että tämä johtaa siihen että osaavien ja ammattitaitoisten ihmisten, vaikkapa vaattureiden, osaamista tullaan arvostamaan enemmän ja että siitä myös maksetaan.

Taatusti tulee ja oma ennusteeni on, että perusvaatteet - esim. T-paidat, neuleet ja yksinkertaiset byysat - tehdään tulevaisuudessa isommissa ketjuissa paikan päällä kokoaihioista hyvin pienellä hävikillä. Menet H&M:ään, menet skanneriin, saat kortin (tai tieto tallennetaan muuten) ja jatkossa voit valita, tilaatko verkosta suoraan kotiin vai odotatko vartin kahvikoneen ääressä kun takahuoneen monitoimimasiina turaa tuotteesi valmiiksi. Tällöin kaupat ovat lähinnä showroomeja.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #740 : 24.05.17 - klo:20:32 »
Vaikka onkin rivien välissä jo mainittu, vaatturin lisäarvo tosiaan on siinä, että hän osaa - tai pitäisi osata - mittojen oton lisäksi keskustella ja suositella millaisen kaavan tekee. Toisin sanoen, ammattitaito keskustella ja suositella asiakkaalleen oikeita ratkaisuja leikkauksesta (käänteet, laskokset, napituspiste) siten että ne pukisivat mahdollisimman hyvin sitä jolle vaate tehdään.

Minulla on yksi mtm-puku, ja se on oikein hyvä ja hyvin istuva, mutta on hyvin mahdollista että teettäessäni joskus seuraavan, eri kankaasta ja eri tarkoitukseen on leikkauskin ehkä erilainen. En tiedä. Kysyn vaatturilta mielipidettä.

Kyllä tämäkin voidaan joskus etänä tehdä 3D-mallien ja hologrammien avulla, mutta siihen hetkeen lienee aikaa.


salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #741 : 25.05.17 - klo:19:15 »
Vaikka onkin rivien välissä jo mainittu, vaatturin lisäarvo tosiaan on siinä, että hän osaa - tai pitäisi osata - mittojen oton lisäksi keskustella ja suositella millaisen kaavan tekee. Toisin sanoen, ammattitaito keskustella ja suositella asiakkaalleen oikeita ratkaisuja leikkauksesta (käänteet, laskokset, napituspiste) siten että ne pukisivat mahdollisimman hyvin sitä jolle vaate tehdään.
Onko oikeasti mitään syytä ettei tämä onnistuisi myös etäyhteyden yli?
Minulla on yksi mtm-puku, ja se on oikein hyvä ja hyvin istuva, mutta on hyvin mahdollista että teettäessäni joskus seuraavan, eri kankaasta ja eri tarkoitukseen on leikkauskin ehkä erilainen. En tiedä. Kysyn vaatturilta mielipidettä.
Sama kysymys: Onko oikeasti mitään syytä ettei tämä onnistuisi myös etäyhteyden yli?
Kyllä tämäkin voidaan joskus etänä tehdä 3D-mallien ja hologrammien avulla, mutta siihen hetkeen lienee aikaa.
Ei siihen mene paria vuotta pidempään. Mittanauha on mittanauha ja tärkeintä on jutella ihmisen kanssa jolla on asiantuntemusta p.o. alueelta.

Tässä minä näkisin sen nichen vaattureiden ja muiden ammattilaisien kannalta.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #742 : 25.05.17 - klo:19:21 »
Onko oikeasti mitään syytä ettei tämä onnistuisi myös etäyhteyden yli?

Hmm. Hetken asiaa tarkemmin pohdittuani totean molempiin että "ei".

Tottakai onnistuisi. En tiedä mitä ajattelin tuota kirjoittaessani...  :-)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3734
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #743 : 25.05.17 - klo:19:45 »
^ Romantikko? (Juu, minäkin olen.)
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2424
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #744 : 25.05.17 - klo:19:49 »
^Erittäin.

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #745 : 17.01.20 - klo:21:46 »
Herätelläänpäs hieman aina ajankohtaista räätälinvaateketjua.

Hanger Project jäbän ihan asiallinen video Savile Row (ja naapurikadun) taloista ja housestyleistä.
https://youtu.be/fgCDHWI-xYo
Great minds think alike - fools never differ.

chrisjo

  • Kisälli
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #746 : 26.01.20 - klo:10:34 »
Olin jo pidempään etsinyt itselleni mustaa liituraitapukua, ja parin vuoden etsinnän jälkeen totesin, että tuskin tulen valmiina sellaista löytämään. Kriteereinä ei oikeastaan ollut muuta kuin laadukas kangas (vain villaa), ja hyvä istuvuus. Olen ns. normaalivartaloinen, ja minun on yleensä ollut helppo löytää sopiva vaate valmiista vaihtoehdoista. Nyt kuitenkin kuosi ja materiaali osoittautuivat vaikeaksi löytää. Lähinnä harrastin etsimistä siten, että aina sopivan tilaisuuden tullen kävin vaatekaupassa ihmettelemässä, josko etsimääni olisi rekissä. Korostan, että en edes suunnannut etsintöjäni internetiin, koska jotenkin en uskaltaisi ostaa pukua sovittamatta.

Sitten noin puoli vuotta sitten löimme lukkoon seuraavan matkakohteen, joksi valikoitui Vietnam. Ennen matkalle lähtöä lueskelin, minkälaisia "nähtävyyksiä" maassa on. Yhdeksi mainittiin Hoi Anin räätälit. Meidän matkamme ei vienyt Hoi Aniin, mutta sain siitä kimmokkeen etsiä Ho Chi Minhin räätäleitä. Hinnoista luvattiin, että selkeästi edullisempaa kuin esim. Euroopassa. Olimme Vietnamissa kuusi viikkoa, ja vasta matkan viimeisinä päätin toteuttaa pukuasiaa niin pitkälle kuin mahdollista. Jälkiviisaana voin todeta, että olisi ehkä heti ensi alkuun kannattanut mennä räätälin puheille, niin olisi saanut pari sovitusta enemmän ja todennäköisesti valmiit puvut mukaan.

Nyt kävi siis seuraavasti: Saavuimme Ho Chi Minhiin kolme päivää ennen kuin paluu Suomeen oli edessä. Siinä ajassa päätin systemaattisesti käydä läpi kaikki lähistön valmispukuja myyvät liikkeet. Kävin noin 7-8 liikkeessä. En löytänyt kokovillaista mustaa liituraitapukua, joten kävin myös useassa räätälinliikkeessä. Lopulta minulle kirkastui se, että vain räätälin tekemä puku tulee kyseeseen, jotta saan sellaisen mitä olin ajatellut. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että tällä oivalluksen hetkellä aikaa lähtöön oli noin 24 tuntia. Keskustelin tästä pitkään parhaaksi katsomani räätälin kanssa. Hän vakuutti, että saamme aikaan yhden sovituksen juuri ennen lennon lähtöä ja he lähettävät puvut Suomeen. Tiedostin tämän riskin, mutta ajattelin, että tällaisessa tilanteessa lienee viisasta elää hetkessä ja luottaa toisen ammattitaitoon.

Joten ei muuta kuin kankaita katsomaan: kävin läpi kymmeniä esittelykankaita, ja pyysin parhaita villalaatuja nähtäväksi. Lopulta minulle valikoitui kaksi kilpailevaa kangasta, musta worsted villainen liituraita sekä harmaa worsted villaa oleva liituraitakangas. Katselin pitkään myös flanellia, mutta totesin, että en ole vielä valmis siihen (se oli jotenkin niin paksu ja karhea, etten osannut kuvitella sitä päälleni. Sekin oli liituraitakuosia.) Koska olin kahden vaiheilla, päädyin ottamaan molemmat ja tingin hintaa hieman alemmas. Musta kangas heiltä löytyi hyllystä, mutta harmaan he laittoivat tilaukseen Englannista, joten sen saapumiseen ja puvun ompelemiseen sekä Suomeen lähettämiseen kuluisi noin kuukausi.

Ensimmäinen sovitus oli noin vuorokausi sen jälkeen kun olin tehnyt tilauksen. Hihoja ei vielä ollut valmiina. Ensimmäinen vaikutelma, kun näin mustan kankaan ommeltuna puvun aihioksi, oli yksinkertaisesti korkea laatu. Vedin housut jalkaan, ja koska en ollut aikaisemmin sovittanut omille mitoille tehtyä vaatetta, koin hämmennystä siitä miten hyvin ne istuivat. Takamuksen kohdalta ne kuitenkin kiristivät, mistä kerroin räätälille, ja he lupasivat lisätä ympärysmittaa. Takki istui todella hyvin, mutta tietenkin ilman hihoja on vaikea sanoa lopputulosta. Tätä pohdin paljon, mutta päätin luottaa räätälin ammattitaitoon, ja hän mittasi hihan mittaa hyvin tarkasti. Takin helma oli ehkä aavistuksen liian pitkä. Pyysin sitä hieman lyhyemmäksi. Pyrin kuitenkin olemaan toivomuksissani johdonmukainen, sillä tavoitteenani oli saada kaksi klassista pukua; sellaisia, jotka eivät ole viimeisimmän muodin mukaisia eivätkä siten myöskään sellaisia, jotka joskus olisivat täysin out. Tiedostin myös sen, mitä olin monesta eri vietnamilaisesta räätälistä lukenut, että heidän leikkauksensa saattaa olla todella slim fit (johtuen sekä paikallisesta tyylistä että vietnamilaisten ruumiinrakenteesta). Sen vuoksi pyysin pukua, joka ei olisi täysin slim, vaan jossa olisi varaa esimerkiksi siihen että viiden-kymmenen vuoden kuluttua olisin saanut hieman ei-toivottuja kiloja. Räätälillä oli töissä englantia hyvin osaavat asiakaspalvelijat, ja minulle jäi se tunne että tulin ymmärretyksi (samaa ei todellakaan voi sanoa kaikista niistä liikkeistä joissa kävin).

Tässä kuva ensimmäisestä sovituksesta. En sitä silloin huomannut, mutta kainaloiden takana näkyy pussit. Puvut ovat tulossa Suomeen lähiaikoina.
https://imgur.com/a/EwNY3N4


Räätälinliike oli tämä: http://nhuttailor.com/

Lisää kuvia liikeestä esim. https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g293925-d11824497-Reviews-Nhut_Tailor-Ho_Chi_Minh_City.html

Kuvia vietnamilaisten räätälintöistä yleisesti esim: https://www.google.com/search?q=ho+chi+minh+tailors&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjd-Iyh7aDnAhXIcJoKHSVUCYoQ_AUoAnoECBAQBA&biw=1280&bih=625


 
 

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #747 : 26.01.20 - klo:12:16 »
Yleensä kainaloiden alle takin selkämykseen jää enemmän tai vähemmän ylimääräistä kangasta. Muuten hihoilla ei ole tilaa liikkua yhtä paljon. Jotkin räätälit, joilla on ns. drape-leikkaus käytössä, jättävät enemmän kuin muut.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

chrisjo

  • Kisälli
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #748 : 08.02.20 - klo:21:53 »
No niin. Aiemmin mainitsemani puvut saapuivat Suomeen. Pakkaus oli tiivein mitä olen hetkeen avannut. En olisi uskonut että kaksi pukua mahtuu niin pieneen tilaan. Siitä johtuen sain silitellä hyvän tovin ryppyjä puvuista. Jo silittäessä panin kuitenkin merkille viimeistelyn korkean tason.

Sovitukset vahvistivat sen että olen nyt varsin tyytyväinen kahden uuden puvun omistaja. Muistin, että kankaiden väriero olisi ollut suurempi, eli että harmaa olisi ollut vaalemman harmaa. Se kuitenkin on aika lähellä mustaa, mistä johtuen pukujen erottaminen toisistaan on valokuvista kohtuullisen vaikeaa. Suurin ero ulkonäössä on kauluksen käänteessä. Halusin mustasta hieman juhlavamman, ja siinä on pidempi 'peak' -käänne. Harmaan oli tarkoitus olla ei niin erottuva. Harmaan puvun kangas tuntuu erittäin pehmeältä, jopa karhealta, ja se on flanellimainen. (En aivan tarkalleen ymmärrä flanellin määritelmää, joten en osaa sanoa onko se flanellia vaiko vain jotenkin karheampi worsted-villa.)

Kaikki lataamani kuvat löytyvät täältä: https://imgur.com/a/YYbzUPQ
Niistä huomattakoon, että harmaan puvun takki on noussut yhdessä kuvassa käsien nostamisen seurauksena. Rypyt selässä ja housujen yläosassa johtui hieman liian suuresta paidasta. Pidin sovittaessa mustan puvun kanssa mustia kenkiä ja sinistä solmiota ja harmaan puvun kanssa ruskeita kenkiä ja punaista solmiota. Muuten niitä ei helposti erottaisikaan. Mustassa puvussa on sininen lining ja harmaassa vihertävä.

Ensin kuvia mustasta:








Sitten harmaa:
https://i.imgur.com/M2N8zAC.jpg















paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #749 : 09.02.20 - klo:11:02 »
Mikä on Ho Chi Minhin räätäleiden hintataso?

Kyselin yhdeltä puolalaiselta räätäliltä puvun hintaa. 250€ + kankaat.