Porttiteoria on todellinen. Ajattelin tässä hiljaisen työpäivän sivussa hieman jalostaa mietintöjäni ja jakaa niitä samalla.
Mulla on yleensä ollut aina yksi paikka / merkki mistä tavarani hankit, on sitten kyseessä tekniset vaatteet, sukat tai puvut. Olen pari vuotta miettinyt mistä löydän seuraavan luottovaatturin kun muuttojen yhteydessä edelliset ovat jääneet liian pitkän etäisyyden päähän. Ja nyt kun tuli pari etappiä täyteen, vaihto pykälää formaalimpaan työympäristöön ja muutama mahdollistava onnistuminen, päätin viime vuoden lopussa panostaa kunnon räätälinpukuun. Tähänastiset n. 15 vuoden kokemukset ovat olleet pienistä paikallisista räätäleistä ja muutamista MTM, jokainen pieni upgrade edellisestä joten lähtökohta oli mielestäni aika tietävä.
Loppusuoralle mulla tuli (Pohjois-) Italia ja Savile Row. Kielimuuri ja myös helpomman saatavuuden vuoksi päädyin jälkimmäiseen. Pakko lienee myöntää että historia ja maine vaikutti myös. Savile Row shortlistalle jäi Henry Poole ja Anderson & Sheppard, ja koska en osannut enää niistä päättää kumpi, ajattelin että samalla matkustuksella yksi molemmista niin saa kokemukset seuraavalle kierrokselle kuntoon.
Jotta vertailu olisi vielä tiukempi, laitoin tilaukseen vielä uudelta MTM toimittajalta puvun.
Viikko ennen joulua soitin kaikkiin kolmeen ja varasin ajat kyseiselle viikolle. HP ja A&S ajattelin ottaa hyvin konservatiiviset tummansiniset yksiriviset puvut, ja koska HP oli kolmiosaisena halvempi, niin sieltä liivillä. (A&S on/oli halvempi kaksiosaisena, mutta niiden liivi jostain syystä melkein tuplat HP hintaan). MTM kankaaksi ei tullut enää sininen.
Tilauskokemuksena HP ja AS olivat varsin erillaiset. Menin ensin HP, ja siellä itse pääjehun (Simon Cundey) kanssa vietin varmaan 2 tuntia, kangasvalinnassa, ja mittauksissa meni ehkä puolet ajasta, ja sitten loput hän kierrätti paikkaa, sisältäen tuotantotilat jossa tapasin myös kaverin joka puvun tekee, siis cutterin joka otti mitat lisäksi, hän näytti heidän arkistohuoneen missä jokaisen asiakkaan tilaukset ja tiedot. Hän yritti myydä myös HP x Canada Goose takkia, joka oli varsin nätti, mutta ei istunut ihan täydellisesti mulle joten en ottanut sitä mukaani. Lähellä kyllä oli.
A&S taas oli huomattavasti etäisempi, ja tavallaan professionaalisempi kokemus. Veikkaan että HP kokemus oli niin tuttavallinen ja kiireetön johtui aikapitkälti siitä että hosti oli paikan omistaja eikä palkollinen. AS vierailu kesti ehkä 30 minuuttia, eikä sisältänyt mitään ekstroja, jos ei kuplavettä lasketa. Ja se on kyllä erikoista että cutteri vaihtuu kesken, koska heillä housu ja takki on eri leikkaajan tekemiä.
Hauskana yksityiskohtana, molemmat toimittajat suosittelivat täsmälleen samaa kangasta, niin tiukaksi en kuitenkaan vertailua ajatellut tehdä.
Valitettavasti projekti on nyt sattuneista syistä holdissa räätälipuolella, yksi sovitus on molemmilla tehty ja HP taitaa vaatia vielä kaksi keikkaa, AS todennäköisesti seuraavan sovituksen jälkeen valmistuu. Ja MTM tuli jo tammikuun lopussa, kuten oli odotettavissa.
Tähänastisena kokemuksena Savile Row on kyllä kova, aika näyttää onko lopputulos lisävaivan ja lisäsijoituksen arvoinen.