Kirjoittaja Aihe: Räätälinvaateketju  (Luettu 391052 kertaa)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #345 : 16.12.12 - klo:07:55 »
jees, samoilla linjoilla oikeasti siis ivymanin ja kapten GT:n kanssa, juomana tosin tällä kertaa ihan vaan vihreää teetä.





Sehän on vaarallista myrkkyä. Ei siihen pidä koskea.
get your kicks on route six six six

Dan-D

  • Vieras
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #346 : 16.12.12 - klo:10:09 »
Tuohan on saatanan hieno, täydellinen sack. Haters gonna hate etc. Toimiakseen toki vaatii täys-ivyn kokonaisuuden eikä mitään pelleilyjä.

Usein rättiaisioissa tolkuissaan olevat Dan-D ja Jermu ovat tällä kertaa täysin väärässä.



Se voi olla. Mulle läpällisistä paikkataskuista tulee kuitenkin niin maaseutuvibat, että rotsi huutaa olevansa kaupungissa ihan eksyksissä. Vaatii jotenkin haulikkoa ja kuolleita lintuja seurakseen.

Muuta vikaahan takissa ei ole.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #347 : 16.12.12 - klo:10:40 »

Se voi olla. Mulle läpällisistä paikkataskuista tulee kuitenkin niin maaseutuvibat, että rotsi huutaa olevansa kaupungissa ihan eksyksissä. Vaatii jotenkin haulikkoa ja kuolleita lintuja seurakseen.

Muuta vikaahan takissa ei ole.

Olet nyt hyvä mies ihan väärällä mantereella. Mikä pätee briteissä - sitä paitsi perus jenkki-sack eroaa jostain norfolkista aika lailla - ei päde amerikan mantereella. Paikkataskulliset takit, joissa on läppä ovat vuosikaudet kuuluneet amerikantyylin vakiokalustoon myös ja eritoten kaupungeissa. Kuvan takkihan eroaa brittiläisestä maalaistyylistä kuin yö päivästä.

Toki on niin, ettei mielleyhtymille kukaan mitään voi. Sinulle paikkataskullinen periamerikkalainen sack tuo mieleen brittiläisen maaseudun, minulle runsaasti vyötärökavennetut irtotakit tuovat mieleen uranaisten jakut ja Erno Max Ernstille brogue-kuvio tuo mieleen mummot. Sellaista on elämä.
get your kicks on route six six six

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #348 : 16.12.12 - klo:10:58 »
^venakkoseilori unohtui.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #349 : 16.12.12 - klo:11:46 »
^^ myönnän tämän auliisti, mutten sille mitään voi. Näen kyllä ne erot, mutten pääse ajatusyjteydestä mihinkään. Enkä ehkä haluakaan.

J. Toivanen

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #350 : 12.01.13 - klo:16:58 »
Esittelyssä, Küütri Rätsep – Tarton räätäliosaamista sopuhintaan.

Viime vuoden puolivälissä päätin vihdoin tilata ensimmäisen räätälinpukuni. Olin pohtinut mahdollisuutta jo jonkin aikaa ja kerännyt rohkeutta lukien Keikarin artikkeleita. Lopulta tilasin Ebayn kautta Harrisonin valmistamaa tummanharmaata flanellia herringbone kuviolla ja astuin Küütri räätälinliikkeeseen. Olin käynyt siellä aiemminkin pidentämässä takkien hihoja ja teettänyt siellä muitakin pieniä ompelutöitä. Yleisesti ottaen olin tyytyväinen työn laatuun.
Minulla ei ollut erityisen kiire, joten kolmeosaisen puvun valmistukseen vierähti kaikkineen puolisen vuotta. Olin osan ajasta myös poissa maisemista, eli työn olisi voinut saada valmiiksi aiemminkin. (Lähetän kuvia puvusta ja yksityiskohdista hieman myöhemmin.)
Küütri räätälinliikkeen perustaja ja leikkaaja on Urmas Pikhof, joka aloitti räätalintyönsä vuonna 1983 Pohjois-Virossa. Neuvostoliiton aikana vaatteiden massatuotanto ei ollut levinnyt, joten räätäleillä riitti töita. Urmas on erikoistunut juuri miesten puvun valmistukseen. Hän aloitti oman yrityksensä vuonna 1991 Viron itsenäistyessä ja liike perustettiin Tarttoon, Küütri kadulle. Vuonna 2004 liike muutti osoitteeseen Vanemuise 52, mutta Küütri nimi säilyi.
Urmas kertoi, että pukuja tilattiin menneinä vuosina enemmän kuin nyt. Uuden vuosituhannen alusta alkaen hän on valmistanut ja valmistaa edelleen keskimäärin 5-6 pukua kuukaudessa. Urmas hoitaa itse mittaustyön, valmistaa kaavat ja leikkaa kankaat. Hänellä on erikseen ompelija housuja ja puvuntakkeja varten. Küütrin puvuissa on käsityön osuus Urmaksen mukaan noin 30%. Käsin valmistetaan kaulus, hihojen vuoret, olkapään ompeleet ja sisävuori. Vuori ommellaan ja muotoillaan rinnan mukaan kuperaksi ja se valmistetaan Saksasta tilatusta hevosen jouhikankaasta.  Ohuempiin puvunkankaisiin liimataan yleensä vuoriharso ainakin puvun rinnukseen, mutta asiakkaan toiveiden mukaan voi senkin jättää pois. Ohutta liimattavaa vuoriharsoa käytetään myös hihansuissa ja taskujen ympärillä. Napinlävet ommellaan koneella, vaikka periaatteessa räätäli osaa ommella ne myös käsin. (Itse pohdin tätä vaihtoehtoa, mutta näytekappaleessa työn laatu ei ollut kovinkaan hyvä joten hyväksyin koneelliset napinlävet.) Puvun valmistukseen menee ihanteellisesti noin kuukausi ja 4 sovitusta, jos mittojen ottaminen lasketaan mukaan. Jos asiakas ostaa itse villakankaan ja vuorikankaan, sisältyvät hintaan mm napit, liivinsolki, housun vetoketju jms.
Urmas nauttii itse eniten puvun valmistuksesta. Hänellä ei ole mitään varsinaista inspiraation lähdettä tai esikuvaa luomilleen puvuille, vaan jokainen puku syntyy asiakkaan mitoista ja toiveista.   Pukua varten voi Küütristä tilata Dormeuilin tai Bateman Ogdenin kankaita.

J.T.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #351 : 12.01.13 - klo:18:40 »
Kiitosta, J.! Kuvia odotellessa voi vilkaista vaikkapa valmistajan sivustoa.

http://www.kyytriratsep.ee/en.html
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #352 : 13.01.13 - klo:22:49 »
^ taisi tuosta olla jossain ketjussa maininta..
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #353 : 14.01.13 - klo:11:48 »
Parsa, maira jakoi tuon linkin jokin aika sitten ja laitoin sen tuolloin myös Keikarin Facebook-sivuille. Aika saavutus Sundstedtiltä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Partasuti

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1963
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #354 : 14.01.13 - klo:19:32 »


Hampaala valittiin Työn sankariksi, mikä on suurempi arvonimi.

Pasteur

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 503
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #355 : 14.01.13 - klo:23:04 »
En ole huomannut onko foorumilla tullut mainituksi että räätäli Jukka Sundstedt valittiin vuoden yrittäjäksi Pirkanmaalla. Tämä kunniamaininta meni koko historian aikana ensimmäistä kertaa käsityöläiselle.
Rock on! Äärimmäisen rautainen ammattilainen, joka ansaitsee suosittelut - vaikka oman palkkani olenkin viime aikoina kantanut usein myös Kirsille...

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #356 : 18.01.13 - klo:11:40 »
Tänään vaatturilla:



Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #357 : 18.01.13 - klo:12:58 »
^ Ihmettelijöille tarkennettakoon, että kyseessä on ensimmäinen sovitus. Näin ollen kauluskäänteet kapenevat, helma pyöristyy ja piilotaskujen päälle lisätään paikkataskut.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #358 : 19.01.13 - klo:12:11 »
 Tommi, väri ja materiaali näyttävät kuvan perusteella hyviltä.  Mistä hankit kankaan?
" how`s it for stains?"

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Räätälinvaateketju
« Vastaus #359 : 19.01.13 - klo:13:50 »
^ Kiitos. Harrisons of Edinburghista on muodostunut hovihankkijani kankaiden saralla ja tuokin kangas on sieltä.

Liitin parempia kuvia kankaasta aiemmin tähän ketjuun: http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=1188.msg114831#msg114831
Myydään valkoisia pellavaliinoja.