Keikari > Asut ja pukineet

Räätälinvaateketju

(1/158) > >>

Tommi:
Olen jonkin aikaa etsinyt edullista pellavairtotakkia kesän kuumia kelejä ajatellen. Ensin hintakatto meni luokassa "edullinen", mutta vähitellen aloin ymmärtää, että kovin halvalla sellaista tuskin saa - ainakaan kunnollista. Ralph Laurenin pellavairtotakitkin nousevat käytettynä jo hieman eri hintaluokkaan. TheodoreMaulin "Mittatilausodysseiani"-ketju on ilmeisesti herättänyt meikäläisessäkin bespoke-kipinän, sillä vähitellen mielessäni alkoi kypsyä ajatus vaatturilla teetetystä pellavairtotakista. Eilen kävinkin sitten vierailemassa Tampereella kolmen eri vaatturin luona kyselemässä alustavia hinta-arvioita, hypistelemässä eri kangasvaihtoehtoja ja ns. haistelemassa tunnelmaa.

Hintahaitari oli yllättävän laaja, sillä ensimmäisen vaatturin arvio takin lopullisesta hinnasta kankaineen oli lähes puolet edullisempi kuin kolmannen vaatturin arvio. Luonnollisesti edullisinkin vaihtoehto oli kalliimpi kuin ajattelemani valmistakkivaihtoehdot. Toisaalta, harva valmistakki istuu vartalooni aivan täydellisesti, ja luulen, että kevytrakenteisessa pellavatakissa pienetkin istuvuusongelmat korostuisivat. Ehkä edullinen bespoke-takki olisi siis kuitenkin minulle se paras vaihtoehto?

Ennen kuin lähden jatkoneuvotteluihin vaatturin kanssa, ajattelin konsultoida foorumin asiantuntijoita - tai siis "asiantuntijoita" ;) - tiettyihin perusasioihin ja yksityiskohtiin liittyen.

1. Irtotakin materiaalina toimiva kangas.
Tummansininen, 100% pellavakangas vaikutti kaikin puolin parhaalta vaihtoehdolta, ja vaatturilta sitä saisi 120 euron metrihintaan. Kankaan yksityiskohtaisia tietoja en sen tarkemmin muista, mutta olisikohan kankaan toimittaja ollut Huddersfield? Vaatturi esitti edullisempana vaihtoehtona, että ostan itse haluamani kankaan esimerkiksi Eurokankaasta, mutta tuollainen vaihtoehto hieman arvelluttaa. Halvemmaksi se varmasti tulisi, mutta mahtaisiko jostain "tavallisesta" kangaskaupasta saada kyllin laadukasta kangasta kovinkaan edullisesti? Kannattaako edes ensimmäisessä bespoke-projektissa lähteä kitsastelemaan kankaan kanssa? Kaikki takin hintaa alentavat asiat ovat ehdottomasti tervetulleita, koska opiskelijana budjettini on alhainen ja tiukka, mutta toisaalta en tahdo katua kitsasteluani jälkeen päin.

2. Tuenta.
Myönnän, että olen ottanut tästä asiasta toistaiseksi hieman huonosti selvää. Lupaan korjata asian pikapuoliin, mutta kysyn silti, että minkälainen tuenta kevyeen kesätakkiin kannattaisi ottaa? Vaatturikin osaa tässä asiassa auttaa varmasti, mutta haluan silti kuulla eri ihmisten mielipiteitä asiasta.

Loppuun kerrottakoon vielä, että ajatus olisi saada takista mahdollisimman kevyt ja ilmava, mutta silti... hmm... mikä olisi oikea sana? Ehkä ryhdikäs.

Ville:
Huokeampia laatukankaita löytää eBaystä, jonne päätyy jämäpaloja ajoittain. En ole niitä tarkemmin selannut, ja tarjonta todennäköisesti vaihtelee suuresti. Toinen vaihtoehto on käydä vaikkapa Helsingin kangasliikkeeissä etsimässä juuri samantapaisia jämäpaloja tai viimevuoden paaleja.

Jos helteellä aikoo irtotakkia käyttää, liimakangas ei missään nimessä menettele. Lisäilmavuutta saa myös jättämällä vuoren kokonaan pois ja karsimalla hartioiden rakenteen minimiin. Paras tietämäni kuvallinen esimerkki ja selotus aiheesta:
http://tuttofattoamano.blogspot.com/2010/09/more-softness.html

Miguel:
Missä hintaluokassa nämä bespoke-takit liikkuvat?

TheodoreMaul:

--- Lainaus käyttäjältä: Tommi - 05.02.11 - klo:17:28 ---Olen jonkin aikaa etsinyt edullista pellavairtotakkia kesän kuumia kelejä ajatellen. Ensin hintakatto meni luokassa "edullinen", mutta vähitellen aloin ymmärtää, että kovin halvalla sellaista tuskin saa - ainakaan kunnollista. Ralph Laurenin pellavairtotakitkin nousevat käytettynä jo hieman eri hintaluokkaan. TheodoreMaulin "Mittatilausodysseiani"-ketju on ilmeisesti herättänyt meikäläisessäkin bespoke-kipinän, sillä vähitellen mielessäni alkoi kypsyä ajatus vaatturilla teetetystä pellavairtotakista.

1. Irtotakin materiaalina toimiva kangas.
Tummansininen, 100% pellavakangas vaikutti kaikin puolin parhaalta vaihtoehdolta, ja vaatturilta sitä saisi 120 euron metrihintaan. Kankaan yksityiskohtaisia tietoja en sen tarkemmin muista, mutta olisikohan kankaan toimittaja ollut Huddersfield? Vaatturi esitti edullisempana vaihtoehtona, että ostan itse haluamani kankaan esimerkiksi Eurokankaasta, mutta tuollainen vaihtoehto hieman arvelluttaa. Halvemmaksi se varmasti tulisi, mutta mahtaisiko jostain "tavallisesta" kangaskaupasta saada kyllin laadukasta kangasta kovinkaan edullisesti? Kannattaako edes ensimmäisessä bespoke-projektissa lähteä kitsastelemaan kankaan kanssa? Kaikki takin hintaa alentavat asiat ovat ehdottomasti tervetulleita, koska opiskelijana budjettini on alhainen ja tiukka, mutta toisaalta en tahdo katua kitsasteluani jälkeen päin.


--- Lainaus päättyy ---

Onnentoivotukseni ja pahoitteluni kipinän syttymisestä :) Tuohon kangasasiaan en osaa kovin tarkasti vastata, mutta intuitiolla tuntuisi että vaatturin valikoimasta ottaminen olisi riskittömämpi vaihtoehto. En minäkään oikein usko Eurokankaaseen tässä suhteessa. Tuurilla voisi osua kohdalle asian ymmärtävä myyjä. Ehkä joku kangaskaupoissa enemmän käynyt voi kommentoida tätä paremmin.

Vaatturin kankaissa taitaa olla sekin hyvä puoli, että hän todennäköisesti tietää etukäteen miten ne käyttäytyvät ja takki on helpompi rakentaa. Kun kankaan suhteen ei tule yllätyksiä niin saatat kuitenkin säästää jonkin verran työssä. Kysy toki tätä itse tekijältä. Kun seuraavaksi olen taas tekemisissä pukuprojektini kanssa niin voin koittaa kysellä vähän kankaiden metrihintoja ja hinta-arviota irtotakille. Saat sitten hieman vertailupohjaa täältä Turustakin.

Jussi:
Bespoke-takin sijaan suosittelisin (budjetti-ihmiselle) mittatilaustakkia. Rakenne ns. "unstructured", "non-constructed" tai "non-structured", eli ei tukikankaita eikä juuri olkatoppauksiakaan - ainoastaan hartia-alueen puolivuoraus. Tällaisen takin voi parhaimmillaan jopa pestä koneessa (etenkin, jos ennen takin valmistamista pyydät kankaat kotiin - reuna siksakattuna - ja peset kankaan 60 asteessa pariin kertaan. Näin esikutistaminen on hoidettu, eikä väriäkään jälkeenpäin pääse).

Rakennejuttuja (kesätakkiin): Paikkataskut, yksi halkio, kaksi nappia (jos kolme niin "three rolls to two", eli ylin jää kauluskäänteen sisään). Olkapäät niin pehmeinä kuin suinkin. Napit ruskeat kontrastikkaasta sävystä (takin materiaaliin nähden).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta