Ajattelinpa aloittaa tällaisen ketjun tuon MTOP-ketjussa käydyn keskustelun perusteella. Täällä voi jutella kaikesta miellyttävän tuoksuisesta savusta ja siihen liittyvästä.
Ja tästäpä tulikin mieleeni, että pitää taas lisäillä vettä kostuttimiin. Kyllä talvi on hankalaa aikaa.
Mulla taitaa olla ns. hävitty tilanne. Kuivaa kuin saharassa. Ei ole kunnon humidoria (tosin eipä ole paljon kunnon sikareitakaan). En ole polttanut enää vuosiin, tiedä sit minkätakia niitä kuitenkin on :)
Kosteusmittari näytti 30...
Sydämeni itkee puolestasi. Kyllä tuolta kannattaa ehjimmät silti koittaa vielä pelastaa. Näenkö oikein, että siellä olisi tuon Cohiban robuston(?) lisäksi myös muita kuubalaisia, esim. pari Trinidadia? Jos on niin en ihan allekirjoita lausuntoasi siitä, ettei sulla olisi kunnon sikareita ;)
Kyllä Cohiba ainakin on kunnon sikari. Kannattaa elvyttää sikarit ja vaikka antaa ne jollekulle lahjaksi, jos ei itse polta. Olli Alho ja Jari Ehrnrooth antavat kirjassaan Sikari aamusta yöhön seuraavanlaiset ohjeet:
Kuivuneiden sikareiden elvyttäminen on mahdollista ja suositeltavaa, joskaan se ei voi korjata kuivumisen ja varomattoman käsittelyn aiheuttamaa kääreen lehteilyä, varren murtumia ja avoimen pään tursottumista. Mikään ei auta, jos sikarin kääre on pahasti halkeillut.
... pitkälliset ja hyvät ohjeet ...
Joskus on näitä elvytyksiä tehty yllättävänkin hyvin tuloksin. Ihan kuvaamasi kaltaiseen menetelmään en ole jaksanut ryhtyä, mutta perusperiaate on ollut sama: sikarit varovasti humidoriin ensin jonkin materiaalin suojaamana ja vasta ajan kuluttua sellaisenaan. Nyt kun olen siirtynyt pöytähumidorista pieneen kaappimalliin niin asteittainen elvytyskin onnistuisi. Pieneen humiin pienempi kosteusprosentti ja sen kautta sitten varsinaiseen säilöön. Kavereiden matkamuistosikareita olen pelastanut tuolla menetelmällä ja samalla säilönyt heidän puolestaan. Tällä hetkellä nuo erilliset humit on kuitenkin omistettu eri tyyppisille sikareille. Pienemmässä kanarialaisia ja meksikolaisia, isommassa kuubalaisia ja muita saman alueen pöllejä.
Humidorin puuttuessa voi kokeilla vaikka muovipussielvytystä joskin tulokset vaihtelevat. Eräällä tutulla oli systeemissä liikaa kosteutta ja homettahan siitä syntyi. Toisaalta vastaavalla metodilla tyhjän sikarilaatikon kylkiäisenä saadut Cohiban Esplendidokset elpyivät vielä varsin säälliseen kuntoon. Naapurini poltteli niitä sitten toisinaan koiralenkillä. Melko dekadenttia.