Kirjoittaja Aihe: Savun lumot  (Luettu 306289 kertaa)

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #15 : 07.02.11 - klo:18:15 »
^ Ihan hyvä pointti ja selityksesi (vai pitäiskö sanoa toteamus) on varmaan paras tähän asti kuulemistani. Ehkä tämän asian suhteen yhteiskunnan holhoaminen saa aina vähän puolustuskannalle ja sitä kokee turhaan olevansa jonkin selityksen velkaa.

Nyt kun tarkemmin ajattelen niin jos poika vaikka polttaisi jossain kotibileissä alaikäisenä sikaria tupakan sijaan niin voisin olla vain ja ainoastaan ylpeä.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #16 : 07.02.11 - klo:18:27 »
Nyt kun tarkemmin ajattelen niin jos poika vaikka polttaisi jossain kotibileissä alaikäisenä sikaria tupakan sijaan niin voisin olla vain ja ainoastaan ylpeä.

Sikarihan nimenomaan on tupakkaa eikä esimerkiksi paperia tai filtteriä.

Ja totta, eihän siihen rehtorikaan oikein voi väliin mennä, jos koltiaisilla koulun nurkan takana on churchillit suupielessä.
Suositellaan täysraittiutta.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #17 : 07.02.11 - klo:19:10 »
Ja totta, eihän siihen rehtorikaan oikein voi väliin mennä, jos koltiaisilla koulun nurkan takana on churchillit suupielessä.
... paitsi siten, että ohjaisi nuorukaiset varaamaan toimintaan koko hyppytunnin. Normaali vartin välitunti ei kuitenkaan riitä likimainkaan pienemmänkään pöllin tupruteluun.

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #18 : 07.02.11 - klo:19:24 »
Viimeisimmistä puheenvuoroista tuli mieleen vanha Aku Ankka -pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=aQ2BCfJyAr4&feature=youtube_gdata_player
Keep Calm and Carry On.

Miguel

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 687
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #19 : 08.02.11 - klo:09:11 »
Nyt kun tarkemmin ajattelen niin jos poika vaikka polttaisi jossain kotibileissä alaikäisenä sikaria tupakan sijaan niin voisin olla vain ja ainoastaan ylpeä.

Minä polttelin Schimmelpennickejä kun muut pahatapaiset kakrut köhivät Marlboro Lightin kanssa jossain kotibileissä ennen vuosituhannen vaihdetta.

Nyt kun muistelee, niin ei siitä ollut kauaakan kun sai vielä polttaa sisällä. En äkkiseltään edes muista koska olisin ollut (muissa kuin itseni järjestämissä) bileissä joissa sikarikotelon esiinkaivuu ei olisi aiheuttanut saatanallis-perkeleellistä jeesustelua ynnä pällistelyä tupakan haitoista ja hajuista.

Onneksi kotona saa polttaa, kaikki vieraat jotka pelkäävät astmaoireita tai "haisevia" vaatteita, olen ohjeistanut siirtymään kadulle polttelusession ajaksi.

"Ai siellä on kylmä? Olisit pukeutunut lämpimämmin! HAH HAH!"

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #20 : 08.02.11 - klo:11:23 »
Sikaria sisätiloissa poltettaessa tuuletuksen täytyy kyllä olla kunnossa. Muuten katku on kaamea.
Suositellaan täysraittiutta.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #21 : 08.02.11 - klo:15:03 »
Tohon tuuletukseen olenkin jo pitkään haaveillut jotain ilmaa puhdistavaa ratkaisua. Joskus hamassa tulevaisuudessa voisi esim. varustaa poltteluhuoneen ilmanpuhdistimella ja sopivalla alipaineella niin ei savu leviäisi muuhun kämppään ja itse mieshuone pysyisi asumakelpoisena. Mahtaakohan tuo onnistua millään? Jotain tämänkaltaisia pönttöjä on tietysti myynnissä, mutta mitenkäs tuollaisen sovittaa raitisilman tuloon ja ilman poistoon? Vaikea kuvitella, että tuollainen yksinään huoneen lattialla auttaisi paljoakaan.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

JayH

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #22 : 08.02.11 - klo:17:47 »
Tohon tuuletukseen olenkin jo pitkään haaveillut jotain ilmaa puhdistavaa ratkaisua. Joskus hamassa tulevaisuudessa voisi esim. varustaa poltteluhuoneen ilmanpuhdistimella ja sopivalla alipaineella niin ei savu leviäisi muuhun kämppään ja itse mieshuone pysyisi asumakelpoisena. Mahtaakohan tuo onnistua millään? Jotain tämänkaltaisia pönttöjä on tietysti myynnissä, mutta mitenkäs tuollaisen sovittaa raitisilman tuloon ja ilman poistoon? Vaikea kuvitella, että tuollainen yksinään huoneen lattialla auttaisi paljoakaan.

Käsittääkseni nuo laitteet toimivat aikalailla yksistään. Tietenkin voisi olla tuolloin parempi ettei tupakkahuone kuuluu muun talon kanssa samoihin kanavoihin. Muistaakseni sikaritalon olohuoneessa on käytössä tuollainen puhdistin, joten ei muuta kuin soittoa Markulle tai mene käymään. Markulta muutenkin saa sen kaltaista palvelua, mihin ei joka paikka pysty.
"Joo joo, antaa tulla vaan. Kyllä minä olen vastustanut auktoriteetteja ihan tuolla oikeassakin elämässä." - Marso

mauri-lahtii29

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #23 : 27.10.11 - klo:08:39 »
Jotenkin pitää tälle sikariasialle keksiä aikanaan joku järkevä selitys. Kesällä meillä on vuokramökki viikon verran ja jos olosuhteet sallivat niin käry käy joka päivä.

Miksi ihmeessä pitäisi keksiä järkevä selitys? Itse olen omille pojilleni selittänyt sikarin polttamisen olevan täysin mieletöntä puuhaa, josta nautin suuresti (maistaakin olen antanut, eivät pitäneet). Kaikissa muissakin omituisissa kotkotuksissa olen vain selittänyt, että ainoa ero hullun ja minun välillä on se, etten minä suinkaan ole S. Dali.

Niin ehkä siihen ei tarvii keksiä selitystä, kerran ku pojat oli mun mukana kun olin hammaslääkärissä ja suuhygienisti Lohjalla sanoi että on taidettu sitä sikaria poltella, niin pojat oli iha ihmeissää että miten se hampaissa näkyy ja eipä ole sen jälkeen halunnut tai olleet kiinnostuneita sikarista! :D

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Savun lumot
« Vastaus #24 : 27.10.11 - klo:15:19 »
Jotenkin pitää tälle sikariasialle keksiä aikanaan joku järkevä selitys. Kesällä meillä on vuokramökki viikon verran ja jos olosuhteet sallivat niin käry käy joka päivä.

Miksi ihmeessä pitäisi keksiä järkevä selitys? Itse olen omille pojilleni selittänyt sikarin polttamisen olevan täysin mieletöntä puuhaa, josta nautin suuresti (maistaakin olen antanut, eivät pitäneet). Kaikissa muissakin omituisissa kotkotuksissa olen vain selittänyt, että ainoa ero hullun ja minun välillä on se, etten minä suinkaan ole S. Dali.

Niin ehkä siihen ei tarvii keksiä selitystä, kerran ku pojat oli mun mukana kun olin hammaslääkärissä ja suuhygienisti Lohjalla sanoi että on taidettu sitä sikaria poltella, niin pojat oli iha ihmeissää että miten se hampaissa näkyy ja eipä ole sen jälkeen halunnut tai olleet kiinnostuneita sikarista! :D
Nyt on tullut niin paljon eri käyttäjiltä huomautuksia tästä että kirjoitan vielä näin julkisesti. Eli mauri-lahtii29, tähän mennessä olet kirjoittanut foorumille 4 viestiä ja kaikissa niistä olet mainostanut tätä samaa Lohjalaista firmaa. Tässäkin viestissä tuo on tuotu esille niin näkyvästi että tökkää silmään todella pahasti. Toivonmukaan sinulla on foorumille jotain muutakin annettavaa kuin vain mainostaa yhtä firmaa. Tyytyväinen saa palveluihin olla ja niistä kertoa mutta se että tuo asian esille joka viestissä topiceissa mitkä ei mitenkään liity asiaan on ärsyttävää (tästä todisteena se että useampi käyttäjä on näistä viesteistä jo huomauttanut).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #25 : 27.10.11 - klo:21:18 »
Sikaria poltetaan maun ja nautinnon vuoksi aivan samoista syistä kuin juodaan viskiä tai konjakkia. Tai kuin yhtä saunaolutta. Nautintoa se on. Helvetti kun ihmiset luulevat sikarinpolttajan aina nikotiiniaddiktiröökiperseeksi. Mielestäni se on osa herrasmiehen kulttuuria. Yleensä ihmiset alkavat miettimään kun sanon että sikari poltetaan poskareina. Se saa negodiilit ihmettelemään.

Harmi että olen päästänyt muutamat viimeiset sikarini kuivumaan humidorini kyykähdettyä. Pitäisi googletella miten ne virkistetään.

mauri-lahtii29

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #26 : 28.10.11 - klo:10:29 »
Jotenkin pitää tälle sikariasialle keksiä aikanaan joku järkevä selitys. Kesällä meillä on vuokramökki viikon verran ja jos olosuhteet sallivat niin käry käy joka päivä.

Miksi ihmeessä pitäisi keksiä järkevä selitys? Itse olen omille pojilleni selittänyt sikarin polttamisen olevan täysin mieletöntä puuhaa, josta nautin suuresti (maistaakin olen antanut, eivät pitäneet). Kaikissa muissakin omituisissa kotkotuksissa olen vain selittänyt, että ainoa ero hullun ja minun välillä on se, etten minä suinkaan ole S. Dali.

Niin ehkä siihen ei tarvii keksiä selitystä, kerran ku pojat oli mun mukana kun olin hammaslääkärissä ja suuhygienisti Lohjalla sanoi että on taidettu sitä sikaria poltella, niin pojat oli iha ihmeissää että miten se hampaissa näkyy ja eipä ole sen jälkeen halunnut tai olleet kiinnostuneita sikarista! :D
Nyt on tullut niin paljon eri käyttäjiltä huomautuksia tästä että kirjoitan vielä näin julkisesti. Eli mauri-lahtii29, tähän mennessä olet kirjoittanut foorumille 4 viestiä ja kaikissa niistä olet mainostanut tätä samaa Lohjalaista firmaa. Tässäkin viestissä tuo on tuotu esille niin näkyvästi että tökkää silmään todella pahasti. Toivonmukaan sinulla on foorumille jotain muutakin annettavaa kuin vain mainostaa yhtä firmaa. Tyytyväinen saa palveluihin olla ja niistä kertoa mutta se että tuo asian esille joka viestissä topiceissa mitkä ei mitenkään liity asiaan on ärsyttävää (tästä todisteena se että useampi käyttäjä on näistä viesteistä jo huomauttanut).

Pahoittelut!! kiitos että sanoit.. oon ollu ihan liian innoissaan tosta! en oo näköjää itte tajunnu että jauhan koko ajan tosta. :(

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #27 : 28.10.11 - klo:14:33 »
Harmi että olen päästänyt muutamat viimeiset sikarini kuivumaan humidorini kyykähdettyä. Pitäisi googletella miten ne virkistetään.

Toisaalta foorumilta:

Olli Alho ja Jari Ehrnrooth antavat kirjassaan Sikari aamusta yöhön seuraavanlaiset ohjeet:

Kuivuneiden sikareiden elvyttäminen on mahdollista ja suositeltavaa, joskaan se ei voi korjata kuivumisen ja varomattoman käsittelyn aiheuttamaa kääreen lehteilyä, varren murtumia ja avoimen pään tursottumista. Mikään ei auta, jos sikarin kääre on pahasti halkeillut.

Pinnaltaan ehjän kuivuneen sikarin elvyttämisessä ei pidä yrittää ylikostutusta tai muuta shokkihoitoa. Tärkeintä on hellävarainen käsittely ja mahdollisimman tasaiset humidor-olosuhteet. Yksi varma, tarkkaavaisuutta vaativa tapa on rotaatiomenetelmä. Jos elvytettävä sikarierä on rutikuiva, on parasta laittaa se ensin avaamattomassa laatikossaan kuukaudeksi humidoriin, olkoon se sitten kellari, muovipussi, setrillä vuorattu laatikko tai kaappi. Jos elvytettävä erä on vain suhteellisen kuiva, voidaan aloittaa suoraan seuraavasta vaiheesta. Kuivunut sikarilaatikko avataan ja jätetään humidoriin; parin päivän päästä pohjakerroksen sikarit nostetaan päällimmäisiksi ja annetaan alkukostutuksen vaikuttaa vielä toiset pari päivää. Sitten kuivuneet sikarit nostetaan laatikosta, asetellaan seetripuupedille – edelleen humidoriin – ja niitä pyöräytetään parin kolmen päivän välein aina neljänneksen kerrallaan, jotta sikari saisi saman kohtelun pintansa kaikille osille. Tällöin on erityisesti varottava kääreen murtumista. Kostuminen voi nostaa pintaan pieniä kuplia mutta ne tasaantuvat myöhemmin. Toinen, stabiilimpi tie on sijoittaa sikarit humidoriin esimerkiksi koeputkitelineessä, jolloin kääntelyä ei tarvita.

Oli asettelumenetelmä mikä tahansa, kahden tai kolmen humidor-viikon jälkeen tulisi havaita ratkaisevaa kimmoisuuden lisääntymistä. Nyt sikarit voidaan palauttaa laatikkoonsa. Kääreen, sidoksen ja täytteen kosteuksien vitkaan tasaantuessa sikari palautuu poltettavaan kuntoon luultavasti vasta puolen vuoden kuluttua mutta ainahan voi suorittaa koepolttoja esimerkiksi parin viikon tai kuukauden välein. Voi olla kiinnostavaa kirjata havaintonsa makupäiväkirjaan poikkeuksellisella, kemiallisen kokeen luonteeseen kuuluvalla täsmällisyydellä.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #28 : 28.10.11 - klo:17:28 »
Tattis Arska! Ei tartte göggelöidä tuotakaan enää. Täytyy pistää humi kuntoon että pääsee keväällä pössyttelemään ensigrillausten merkiksi.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #29 : 14.03.12 - klo:20:45 »
Hienostelua-ohjelman jaksossa "Aloitetaan tupakointi" puhutaan sikareista: http://areena.yle.fi/audio/1331716431235

Oli erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa kaltaiselleni savuttomallekin tyypille.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.