Kirjoittaja Aihe: Savun lumot  (Luettu 306285 kertaa)

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Savun lumot
« : 28.01.11 - klo:19:48 »
Ajattelinpa aloittaa tällaisen ketjun tuon MTOP-ketjussa käydyn keskustelun perusteella. Täällä voi jutella kaikesta miellyttävän tuoksuisesta savusta ja siihen liittyvästä.

Ja tästäpä tulikin mieleeni, että pitää taas lisäillä vettä kostuttimiin. Kyllä talvi on hankalaa aikaa.
Mulla taitaa olla ns. hävitty tilanne. Kuivaa kuin saharassa. Ei ole kunnon humidoria (tosin eipä ole paljon kunnon sikareitakaan). En ole polttanut enää vuosiin, tiedä sit minkätakia niitä kuitenkin on :)

Kosteusmittari näytti 30...


Sydämeni itkee puolestasi. Kyllä tuolta kannattaa ehjimmät silti koittaa vielä pelastaa. Näenkö oikein, että siellä olisi tuon Cohiban robuston(?) lisäksi myös muita kuubalaisia, esim. pari Trinidadia? Jos on niin en ihan allekirjoita lausuntoasi siitä, ettei sulla olisi kunnon sikareita ;)


Kyllä Cohiba ainakin on kunnon sikari. Kannattaa elvyttää sikarit ja vaikka antaa ne jollekulle lahjaksi, jos ei itse polta. Olli Alho ja Jari Ehrnrooth antavat kirjassaan Sikari aamusta yöhön seuraavanlaiset ohjeet:

Kuivuneiden sikareiden elvyttäminen on mahdollista ja suositeltavaa, joskaan se ei voi korjata kuivumisen ja varomattoman käsittelyn aiheuttamaa kääreen lehteilyä, varren murtumia ja avoimen pään tursottumista. Mikään ei auta, jos sikarin kääre on pahasti halkeillut.

... pitkälliset ja hyvät ohjeet ...

Joskus on näitä elvytyksiä tehty yllättävänkin hyvin tuloksin. Ihan kuvaamasi kaltaiseen menetelmään en ole jaksanut ryhtyä, mutta perusperiaate on ollut sama: sikarit varovasti humidoriin ensin jonkin materiaalin suojaamana ja vasta ajan kuluttua sellaisenaan. Nyt kun olen siirtynyt pöytähumidorista pieneen kaappimalliin niin asteittainen elvytyskin onnistuisi. Pieneen humiin pienempi kosteusprosentti ja sen kautta sitten varsinaiseen säilöön. Kavereiden matkamuistosikareita olen pelastanut tuolla menetelmällä ja samalla säilönyt heidän puolestaan. Tällä hetkellä nuo erilliset humit on kuitenkin omistettu eri tyyppisille sikareille. Pienemmässä kanarialaisia ja meksikolaisia, isommassa kuubalaisia ja muita saman alueen pöllejä.

Humidorin puuttuessa voi kokeilla vaikka muovipussielvytystä joskin tulokset vaihtelevat. Eräällä tutulla oli systeemissä liikaa kosteutta ja homettahan siitä syntyi. Toisaalta vastaavalla metodilla tyhjän sikarilaatikon kylkiäisenä saadut Cohiban Esplendidokset elpyivät vielä varsin säälliseen kuntoon. Naapurini poltteli niitä sitten toisinaan koiralenkillä. Melko dekadenttia.
« Viimeksi muokattu: 28.01.11 - klo:20:00 kirjoittanut TheodoreMaul »
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Savun lumot
« Vastaus #1 : 28.01.11 - klo:20:50 »
Sydämeni itkee puolestasi. Kyllä tuolta kannattaa ehjimmät silti koittaa vielä pelastaa. Näenkö oikein, että siellä olisi tuon Cohiban robuston(?) lisäksi myös muita kuubalaisia, esim. pari Trinidadia? Jos on niin en ihan allekirjoita lausuntoasi siitä, ettei sulla olisi kunnon sikareita ;)
Täytyisi kääntää "humidori" ympäri ja tarkistaa, mutta veikkaisin että tuossa ei ole enää kuin tuo oikein nähty Cohiban Robusto ja sitten noita minkä boxissakin ovat, ei ole itselle ennestään tuttu merkki, käsittääkseni joku edullinen Meksikolainen. Toin mukanani meksikosta tuon ja nipun Robustoja. Joitan muita sikareita on sitten vielä hyllyssä alumiinituubeissaan. En ole sikareita ihmeemmin poltellut sanotaan 8 vuoteen. Sitä ennen tuli aina innokkaasti opiskeltua aihetta ja polteltua lähinnä Kuubalaisia ja dominikaanisia. Ja silloin jaksoin napista kerran viikkoon Tampereen sokokselle siitä että niillä on komeet humidorit mutta ne on aivan kuivana. Stockmann osasi säilyttää niitä ok. Nyt syyllistyn itse samaan :) No ehkä pitäisi tosta tosiaan elvyttää ja sitten pitää joku iltama jo poltella ne kavereiden kanssa pois.  varsinainen kostutin on kateissa, onkos hyviä neuvoja humidori kostuttimen korvaajaksi?
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #2 : 28.01.11 - klo:21:09 »
varsinainen kostutin on kateissa, onkos hyviä neuvoja humidori kostuttimen korvaajaksi?

Peruskostuttimissa käyttävät oasis-sientä (sitä vihreää kukkasientä), jota saanee myös kukkakaupoista. En ole itse hankkinut koska kukkakaupan siitepölyinen ympäristö pistää hieman epäilyttämään. Tupakkitarvikeliikkeissä osaavat kyllä myydä sopivia.

Täällä on havaittu hyväksi akryylipolymeerirakeet. Ovat kovia ja pieniä kuivina ja kostuttuaan turpoavat pehmeämmäksi aineeksi. Pitävät mielestäni kosteutta tasaisemmin kuin nuo sienet. Bakteeri- tai sieniongelmaakaan noiden kanssa ei pääse helpolla syntymään. Esim. tällaisiatuli tuon isomman humin mukana läjä ja joskus olen tainnut tuollaisen ostaa ihan kivijalkakaupasta. Hinta on ihan normaali Suomeen ja nämä kaksi kostutintyyppiä ovat täältä helpoiten löydettävissä.

Millaista kostutinta sitten käytätkin niin olennaista on kuitenkin puhdistettu/tislattu vesi. Itse hankin sen apteekista kun sattuu olemaan lähimarketin kanssa samoissa tiloissa. Hanavedessä on ihan liikaa kaikkea ylimääräistä. Tietysti jos projektina on koittaa elvytellä noita vanhoja kuivuneita niin investoinnit ja vaivan voi toki suhteuttaa siihen.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4716
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #3 : 28.01.11 - klo:21:15 »
Kyllä minä uskaltaisin ihan hyvin käyttää Oasis-sientä. Se on halpaa ja siitä voi leikata sopivan palan, jonka laittaa vaikka rei'itetyn sikarituubin sisään. Olen muuten viime aikoina käyttänyt myös kraanavettä ilman ongelmia. Kyllä sitä sieniharsoa tuli silloinkin, kun käytin tupakkakaupan kostuttimia ja akkuvettä. Vaatimukset tislatusta vedestä ynnä muusta tuntuvat melko yliampuvilta ihan oman kokemukseni nojalla. Halvan Oasis-sienen kappaleen voi hyvin vaihtaa, jos siinä rupeaa jotakin kasvamaan.
Suositellaan täysraittiutta.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #4 : 28.01.11 - klo:21:55 »
Oasiksessa on toki tuo mainitsemasi helppous. Hieman on arveluttanut vaan se, että kun töhnää näkyy voi sitä itää jo näkymättömänä muuallakin. Ja jos kukkakaupasta lähtisin ostamaan niin jotenkin takaraivossa tikittäisi ajatus, että tavara on jo valmiiksi vähän kontaminoitunutta.

Tuo meikäläisen kaappi vetää ehkä noin 100-150 kpl sikareita koosta ja säilytystavasta riippuen (myös laatikot mahtuvat sisään) ja nyt kun siellä on kavereidenkin ruskeaa kultaa säilössä niin pieni lisävaiva paremmista aineista on niillä ehkäistävään katastrofiin nähden mitätön. Kraanaveden laatukin vaihtelee paljon paikkakunnittain ja mitään meidän hanasta tulevaa ei minun humidoriini mene.

En muista montako vuotta nuo vehkeet ovat täällä olleet, mutta mitään epäpuhtauksia tai lieveilmiöitä ei ole ilmaantunut. Pari sienikostutintakin siellä on polymeerien kanssa kompensoimassa kuivaa talvi-ilmastoa.

Liian paljon puhetta ja liian vähän polttelua. Ei suosi tämä talvi kyllä tätäkään harrastusta :(
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Savun lumot
« Vastaus #5 : 28.01.11 - klo:22:35 »
No itsellä on kaivo joka vaatisi puhdistusta, putkistossa on nyt aktiivihiilisuodatin poistamassa pahinta ryönää. En ajatellut sitä vettä käyttää sikareille :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #6 : 29.01.11 - klo:17:43 »
Vihreää oasis-sientä saa ainakin meilläpäin ihan marketeista, tiiviisti muoviin pakattuna n. tiiliskiven kokoisena. Hinta saattaa tosin olla nykyisin jo yli kaksikin euroa. Oasistahan on ruskeaakin, mutta se on tarkoitettu kuivien kukkasien asetteluun eikä ime vettä.

Kraanaveden ja tislatun veden väliin menee ymmärtääkseni esim. akkuvesi, joka lienee aika puhdasta ja tätä olen omissa humidoreissani käyttänyt menestyksekkästi vuosia.

Kostuttimena välttää mikä tahansa reikäinen astia. Olen itse väliaikaisratkaisuina käyttänyt mm. filmipurkeista, sikarituubeista, Ettan-purkeista ja pienistä pakastuspurkeista kyhättyjä kostuttimia.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #7 : 29.01.11 - klo:17:47 »
Naapurini poltteli niitä sitten toisinaan koiralenkillä. Melko dekadenttia.
Kadehdittavan dekadenttia. Itse tein lapsen ollessa vaunuikäinen sellaisen kiinnostavan havainnon, että lastenvaunuja työntävä isä savuke suussa oli lähinnä paheksuttava. Sen sijaan sikaria poltteleva isä sai osakseen hyväksyviä ja - mielestäni - kadehtiviakin katseita osakseen.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #8 : 29.01.11 - klo:20:27 »
Hah, pitääpä kokeilla joskus kesällä puistossa. Tosin poika on siinä iässä, että kaikki isän antamat vaikutteet imaistaan kyllä heti. Varmaan olisi saman puistoreissun aikana joku keppi jo suussa. Lisäksi en oikein pysty polttamaan kokonaista sikaria ilman kunnon juotavaa ja sen portviinin kanssa läträäminen menisikin jo aika mielenkiintoiseksi ja varmasti sinne paheksuttavan puolelle. :D Mielenkiintoinen havainto silti.

Täytyypä pitää muuten tuon oasiksen suhteen silmät auki marketissa seuraavaksi. Kuvittelin vain, että kukkakaupoista sitä saa. Näin talvisin olisi kiva jos olisi joku melko suuri kosteusreservi joka luovuttaisi sisältönsä hitaasti. Nyt mulla on noita linkittämiäni pienempiä kostuttimia n. 6 kpl käytössä. Sinänsä sopii ihan hyvin, koska humissa on saman verran hyllyjä.
« Viimeksi muokattu: 29.01.11 - klo:20:32 kirjoittanut TheodoreMaul »
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #9 : 29.01.11 - klo:21:12 »
Mietiskelin aikoinaan tuota juomapuoltakin. Nukkuvaa lasta kärräillessä oli kerrankin aikaa mietiskellä tärkeitä kysymyksiä.

Vieraille annettavassa vaikutelmassa tulin siihen tulokseen, että jos näkee vaivan nauttia sikarijuomansa lasista tms., väitän sivustakatsojain hyväksyvän tilanteen ja ymmärtävän kyseessä olevan nautiskelunhaluisen herrasmiehen äärimmäisen teon. Pullon suusta hörppiminen vie taas esityksen heti deekupuolelle, vaikka etiketistä selviäisikin kyseessä olevan vaikkapa laadukas port (eikä esim. Doris tai Jorma). Taskumatti menee mielestäni tähän välinmaastoon. Oleelliseksi siis näkisin juoman siemailun mahdollisimman vähän sisätiloista poikkeavasti.

No joo, kaikkea sitä tosiaan tuli silloin mietyttyä, mm. vaunujen varustamista alan välineistöllä: tuhkakuppi työntöaisassa, samoin juomateline. Alakorissa jonkinlainen viilennysjärjestelmä...

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #10 : 29.01.11 - klo:23:02 »
No joo, kaikkea sitä tosiaan tuli silloin mietyttyä, mm. vaunujen varustamista alan välineistöllä: tuhkakuppi työntöaisassa, samoin juomateline. Alakorissa jonkinlainen viilennysjärjestelmä...

Mukitelineenhän saa ainakin Bugiksiin, joten toiseen telineeseen juoma ja toiseen tuhkakuppi. Termosmuki huolehtii viilennysongelmasta.

Joku jo kommenoikin sitä, että harrastamista katsotaan lapsen kanssa hyvällä, mutta tavallista 'läträämistä' huonolla. Lapsen kanssa voi siis kippailla hienossa ruokaravintolassa, mutta sama määrä alkoholia keskikaljaräkälässä on hyi-hyi. Onhan tuo tavallaan kaksinaismoralistista, mutta omalle lapselleen opettaa mieluummin asialliset ruokajuomat kuin päivän viettämisen jossain lähiöbaarissa.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #11 : 29.01.11 - klo:23:22 »
Näitä asioita joutuu varmaan jatkossakin miettimään. Nyt ollaan siinä vaiheessa, ettei telkkarista voi katsoa enää mitä tahansa ja peleissäkin on lapsille sopimatonta materiaalia.

Paheiden maailmaan kasvatus taitaa meillä tapahtua kuitenkin vääjäämättä kun tajusin juuri millainen taulu meillä on olkkarin seinällä.



Pojan huoneessa on lisäksi samasta aiheesta yksi lyijykynätyö. Pitänee tulevalle teinille sitten opettaa ajoissa mistä pulloista ei saa pölliä maistiaisia eikä varsinkaan paikata vajetta vedellä.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #12 : 29.01.11 - klo:23:41 »
Pitänee tulevalle teinille sitten opettaa ajoissa mistä pulloista ei saa pölliä maistiaisia eikä varsinkaan paikata vajetta vedellä.

Nimenomaan. "Ei saa pölliä, mutta jos pöllit, niin tästä". Sitähän ei isin sydän kestäisi, että ensimmäiset överit vedettäisiin parhaalla konjakilla ja tuon seurauksena konjakki olisi ikuisesti hyi-hyi.

Meillä 1½V tietää jo, että pullon poksahdus tarkoittaa juhlimista. Kippistäminenkin sujuu mallikkaasti nokkamukilla, joka tosin on hieman juntti tapa sivistyneeseen maljojen nosteluun verrattuna.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #13 : 29.01.11 - klo:23:58 »

Meillä 1½V tietää jo, että pullon poksahdus tarkoittaa juhlimista. Kippistäminenkin sujuu mallikkaasti nokkamukilla, joka tosin on hieman juntti tapa sivistyneeseen maljojen nosteluun verrattuna.

Jostakin pitää aloittaa. Kuulostaa ihan hyvältä tapakasvatukselta. Täällä olivat päiväkodissa nostaneet mehumaljat kulttuuripääkaupungin kunniaksi ja joku hieno esityskin oli pidetty. Kaksivuotias poikamme oli tolkuttoman innoissaan ja kertoi olleensa "juhlissa!" mitä en tosin heti ymmärtänyt kun en kerta tiennyt mitä päivällä oli tapahtunut.

Jotenkin pitää tälle sikariasialle keksiä aikanaan joku järkevä selitys. Kesällä meillä on vuokramökki viikon verran ja jos olosuhteet sallivat niin käry käy joka päivä.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Beorn

  • Kisälli
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Savun lumot
« Vastaus #14 : 07.02.11 - klo:16:44 »
Jotenkin pitää tälle sikariasialle keksiä aikanaan joku järkevä selitys. Kesällä meillä on vuokramökki viikon verran ja jos olosuhteet sallivat niin käry käy joka päivä.

Miksi ihmeessä pitäisi keksiä järkevä selitys? Itse olen omille pojilleni selittänyt sikarin polttamisen olevan täysin mieletöntä puuhaa, josta nautin suuresti (maistaakin olen antanut, eivät pitäneet). Kaikissa muissakin omituisissa kotkotuksissa olen vain selittänyt, että ainoa ero hullun ja minun välillä on se, etten minä suinkaan ole S. Dali.