Kirjoittaja Aihe: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?  (Luettu 5966 kertaa)

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« : 27.01.11 - klo:22:05 »
Niin, miten on laita skottilaisten ja irlantilaisten kilttien kohdalla? Jos mies pukeutuu "hameeseen", voidaanko puhua vielä herrasmiehestä, vai onko "kaksi lahjetta" ainoa hyväksytty kriteeri?

Minua on kiinnostanut perinteisen kiltin hankkiminen jo muutaman vuoden ajan, tietenkin tarvittavine asusteineen. Oikeastaan kiinnostus heräsi muutamien Irlannissa käytyjen vierailujen ohessa. Varsinkin Dublinissa pelatun loppuottelun (hurling) yhteydessä, osa joukkueiden kannattajista oli pukeutunut perinteisiin kiltteihin. Oli muuten varsin näyttäviä asuja.


Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #1 : 27.01.11 - klo:23:06 »
Niin, miten on laita skottilaisten ja irlantilaisten kilttien kohdalla?

Erittäin hyvännäköistä - Skotlannissa ja Irlannissa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #2 : 28.01.11 - klo:08:48 »
Juuri näin.  Suomessa näyttää lähinnä siltä, kuin kantaja olisi vetänyt hassunhauskan puvun päälle mennäkseen jollekin festareille tai muuten vain naamiaisiin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #3 : 28.01.11 - klo:09:05 »
Jos mulla olis edes 10% kelttilaista verta niin olisin varmaan jokapaiva kiltissä. Mutta suomalaiselle suomessa ei sovi. Erittäin tyylikäs asu.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #4 : 28.01.11 - klo:10:40 »
Juuri näin.  Suomessa näyttää lähinnä siltä, kuin kantaja olisi vetänyt hassunhauskan puvun päälle mennäkseen jollekin festareille tai muuten vain naamiaisiin.

Olen eri mieltä. Vikahan on tällöin katsojassa eikä kantajassa. Tyylikäs asu on tyylikäs, kantajan kansallisuudesta riippumatta. Muutoinhan tämäkin foorumi olisi täysin turha.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #5 : 28.01.11 - klo:10:45 »
Juuri näin.  Suomessa näyttää lähinnä siltä, kuin kantaja olisi vetänyt hassunhauskan puvun päälle mennäkseen jollekin festareille tai muuten vain naamiaisiin.

Olen eri mieltä. Vikahan on tällöin katsojassa eikä kantajassa. Tyylikäs asu on tyylikäs, kantajan kansallisuudesta riippumatta. Muutoinhan tämäkin foorumi olisi täysin turha.

En näe yhteyttä. Kilttiasu on erittäin rajatun seudun juhla-asu, jonka ulkopuolella se on aina kuriositeetti ja kostyymi. Jos näen Suomessa kiltin muodollisten, yleensä jopa valtiollisten tilaisuuksien ulkopuolella, asu on poissa omasta ympäristöstään ja muuttuu yleensä tyylikkäästä aika naurettavaksi. Kyse kun on myös kotiseudullaan sangen harvinaisesta, lähinnä juhlissa käytetystä perinneasusta (vrt. Suomen kansallispuvut, jotka nekin kontekstinsa ulkopuolella ovat suhteellisen koomisia).
Kaikki villa tottelee rautaa.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #6 : 28.01.11 - klo:10:51 »
Jos mulla olis edes 10% kelttilaista verta niin olisin varmaan jokapaiva kiltissä. Mutta suomalaiselle suomessa ei sovi. Erittäin tyylikäs asu.

Minä en koe ongelmaksi geeniperintöä tai sen puutetta, vaikka kiltti kansallisasu olisikin. Se joko on tyylikäs tai sitten ei. Kantajan kansallisuudella ei ole mitään merkitystä.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #7 : 28.01.11 - klo:11:01 »
En näe yhteyttä. Kilttiasu on erittäin rajatun seudun juhla-asu, jonka ulkopuolella se on aina kuriositeetti ja kostyymi. Jos näen Suomessa kiltin muodollisten, yleensä jopa valtiollisten tilaisuuksien ulkopuolella, asu on poissa omasta ympäristöstään ja muuttuu yleensä tyylikkäästä aika naurettavaksi. Kyse kun on myös kotiseudullaan sangen harvinaisesta, lähinnä juhlissa käytetystä perinneasusta (vrt. Suomen kansallispuvut, jotka nekin kontekstinsa ulkopuolella ovat suhteellisen koomisia).

Ahaa. Nyt ymmärrän kyllä mitä tarkoitit. Takerruin turhan ahnaasti tuohon kansallisuus kysymykseen.

On minulla itävaltalaiset nahkahousutkin kaikkine tarvittavine asusteineen. Niitäkin olen käyttänyt lähinnä silloin, kun olen vaikkapa järjestänyt tuttavilleni "itävaltalaisen teemaillallisen". Ihan hauskaa, mutta ei sovi kadulle arkikäyttöön. Ei se kiltti mikään arkiasu ole Irlannissakaan. Scotlannista en tiedä, kun en ole koskaan siellä käynyt.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #8 : 28.01.11 - klo:11:04 »
Ei kai kukaan Pohjanmaallakaan käytä kansallispukua HelaHoito-vöineen koko ajan?

Skotlantilaiseen arkiasustautumiseen (Edinburgh) voi tutustua vaikka Trainspotting-elokuvan myötä. ;)
get your kicks on route six six six

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #9 : 28.01.11 - klo:11:33 »
Ei kai kukaan Pohjanmaallakaan käytä kansallispukua HelaHoito-vöineen koko ajan?

Skotlantilaiseen arkiasustautumiseen (Edinburgh) voi tutustua vaikka Trainspotting-elokuvan myötä. ;)

Kevyttä uittuilua, vai?

Kostoksi hankin sen kiltin ja pukeudun siihen päivittäin. Katsotaan sitten kuka nauraa parhaiten ;)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #10 : 28.01.11 - klo:11:34 »
:D

Täytyyhän sitä välillä kuittailla kun pystyy!

Onnea skottiekskursiollenne, Sir McVemuli! ;)
get your kicks on route six six six

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #11 : 28.01.11 - klo:11:53 »
Juuri näin.  Suomessa näyttää lähinnä siltä, kuin kantaja olisi vetänyt hassunhauskan puvun päälle mennäkseen jollekin festareille tai muuten vain naamiaisiin.

Olen eri mieltä. Vikahan on tällöin katsojassa eikä kantajassa. Tyylikäs asu on tyylikäs, kantajan kansallisuudesta riippumatta. Muutoinhan tämäkin foorumi olisi täysin turha.

Tyylikkyys ja pukeutuminen on kulttuurisidonnaista, ja siten paikka- ja aikasidonnaista.  Smokki on äärettömän tyylikäs, mutta virhe Linann juhlissa; saketti on äärettömän tyylikäs, mutta virhe illalliskutsuilla; kiltti on äärettömän tyylikäs, mutta virhe suomalaisella Suomessa.

En viitsisi kiistellä kiltin meriiteistä.  Se on väkisinkin Suomessa kostyymimäinen ihan samalla tavalla, kuin mikä tahansa muukin väärässä paikassa tai ajassa oleva asuste.  Jos sitä haluaa pitää, mikäs siinä.  Ei se silti vähennä sitä, että kaikki kadulla katsovat huvittuneesti hymyillen, eikä se vika tässä tapauksessa ole katsojassa.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #12 : 28.01.11 - klo:13:49 »
Kostoksi hankin sen kiltin ja pukeudun siihen päivittäin. Katsotaan sitten kuka nauraa parhaiten ;)

Tärkein kysymys: laitatko mitään kiltin alle?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #13 : 28.01.11 - klo:13:53 »
Trewssit jalassa pääsee jo vähän tunnelmaan. Suosittelen!

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kelttiläistä herrasmiesmuotia?
« Vastaus #14 : 28.01.11 - klo:13:59 »
Kostoksi hankin sen kiltin ja pukeudun siihen päivittäin. Katsotaan sitten kuka nauraa parhaiten ;)

Tärkein kysymys: laitatko mitään kiltin alle?

Kumpi tapa vaan herättää enemmän pahennusta, niin sillä mennään...keltit saattavat paheksua jos, muut saattavat paheksua jos ei =)