Kirjoittaja Aihe: Laatufarkkujen saatavuus??  (Luettu 39290 kertaa)

excavator

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Laatufarkkujen saatavuus??
« : 20.03.09 - klo:01:09 »
Painiskelen tämmöisen ongelman kanssa nyt kun huomasin Beaverssienkin kuluneen puhki alle vuodessa. Dieselit ovat olleet boikotissa jo pitkään. Tai sitten mulla vaan farkut kuluu nopeasti. Kieltämättä käytän niitä kyllä aika surutta tilanteissa, joissa tarkemmat hakisivat haalarit ylle. Ongelma on siinä että nykyään ei tahdo löytyä muita kuin valmiiksi kulutettuja malleja. Haaveena olisi jotkut kuluttamattomat paksusta kankaasta tehdyt raw denim-selvedge-yms. versiot joita ainakin Japanissa väännetään mm. vanhoilla Leviksen koneilla. Saako tuollaisia mistään Suomessa, vai onko tämä internetti ainoa mahdollisuus? Foorumilaisten käyttökokemukset ja määritelmät laatufarkuista kiinnostavat myös, joten antaa palaa...

jda

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 165
  • On the go
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #1 : 20.03.09 - klo:10:21 »
Vaikka muuten olen ollut lähinnä sivustaseuraaja foorumin keskustelussa, poimien vinkkejä ja oppia sieltä ja täältä, luulen että farkuista minullakin on muutama sana sanottavana.

Itse olen vannoutunut farkkujen ystävä, jo nuoruuden ajoilta kun muut ikätoverit kulkivat vielä kolmeraitaisissa verkkareissa. Vaikka kyseiset housut eivät usein edustamiseen sovellukkaan, on Villenkin blogista moneen otteeseen voinut huomata kuinka monipuolisesti farkut sopivat eri vaatteiden pariksi.

Raw-farkut on ainakin omasta mielestäni parasta mitä tällä saralla on tarjota. Silmääni miellyttää hyvin hillityt, mieluummin ilman mitään kulutuksia, erikoisia taskuratkaisuja tai muita rönsseleitä varustetut farkut, joten nuo istuvat parhaiten Viime vuosina olen pitkälti tyytynyt Leviksen tarjontaan, sillä hyvälaatuiset perusfarkut on valmistajalta tarjolla alle 100 euron hintaan ja raw-farkkuja, jotka on tehty reunapaloista (herkullinen tiukkaus lahkeissa) saa 150-200 euron haitarissa, jollei jopa halvemmalla. Ensimmäiset ovat vähän kovempaan arkikäyttöön ja jälkimmäiset parempiin tilanteisiin...

Tätä nykyä farkkujenkin osalta on Suomessa mukavasti vaihtoehtoja, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Villen blogissakin on käyty hyvää keskustelua farkuista jo viime vuoden puolella (http://www.keikari.com/blogi/farkkujen- ... skohdista/) ja siellä on noita lähteitä mainittu. Helsinki10 on varmasti tarkastamisen arvoinen, Beamhillejä on useampia ja kannattaakin pyörähtää sekä Mikonkadulla että Beamissa Erottajalla. Lisäksi Helsingissä on tätä nykyä aikamoinen liuta pieniä streetpuoteja, joista monet panostavat denimiin tossujen ja t-paitojen ohella. Näitä ovat mm. Bisquit Stash, Mashmarket, Gray Market Supply ja This Is It. GMS on varmasti helpoin löytää kun sijainti on keskellä Lasipalatsia ja This Is Itin tiedän myyvän niin normaaleja kuin Vintage-mallistonkin Leviksiä, onpa joskus ollut jopa Japan-import Evisuja ja Red Monkey Jeanseja tarjolla. Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin täydellisen farkun metsästyksessä!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #2 : 20.03.09 - klo:10:27 »
jda:n kanssa samoilla linjoilla, mitä tulee farkkujen tyyliin: pitää olla pelkistetyt ja tumma denimiä ilman pesuefektejä ja turhia härpättimiä. olen myös pysytellyt levi's ja vastaavissa enkä ole ihmeemmin lähtenyt kalliiden raw denimien maailmaan, vaikka mieli on tehnyt.

viihdyn useasti tummissa denimeissä, semminkin kun työni puolesta en käytä pukua, jota käytän vain ja ainoastaan huvin vuoksi tai tilaisuuksissa jotka sen edellyttävät.
get your kicks on route six six six

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #3 : 20.03.09 - klo:11:58 »
Parisen viikkoa sitten löysin Solon outletista Canalin tummansiniset suoralahkeiset perusfarkut - juuri sellaiset, joita olin jo pitkään etsinyt. Hämmästystä löytö aiheutti, sillä kuvittelin Canalin keskittyneen vain pukupuolelle. On ylipäätään harvinaista löytää Suomesta laatufarkkuja, joissa ei ole mitään ylimääräistä rälläkkää, heijastinta taikka suurifonttista sedän nimeä ympättynä johonkin kohtaan. Mikäli koristelemattoman artikkelin löytää, joutuu tyytymään massatuotettuihin versioihin joita kävelee vastaan joka kadulla. Tästä syystä en aio koskaan Levikseen koskea.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #4 : 20.03.09 - klo:14:54 »
eräs tuttuni ulkomailta on kovasti kehunut apc:n ja helmut langin farkkuja. ei taida löytyä koto-suomesta?

itselleni on aivan sama - farkkujen kohdalla - ovatko ne massatuotantoa vai ei, farkkujen ympärillä oleva muu kokonaisuus ratkaise. muutenkaan en ole merkistä / valmistajasta turhan tarkka (kenkiä lukuun ottamatta), kunhan vatteeni toimivat vaikeasti määriteltävässä kontekstissa jota nimellä 'the look' alan piireissä kutsutaan.  

farkuista vielä, nimetkääpä farkut jotka eivät ole massatuotantoa, kenties kalleimpia japanilaistuotteita lukuun ottamatta.
get your kicks on route six six six

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #5 : 20.03.09 - klo:15:42 »
Ivymanin kanssa samoilla linjoilla (taas) farkkujen suhteen. En ole kovin ronkeli farkkujeni suhteen. Ehkä enemmänkin kiinnitän farkuissa huomiota enemmän muihin tuotannollisiin arvoihin. Tällä hetkellä jalassa on italialaiset Lifegate farkut, jotka on tuotettu italialaisesta luomupuuvillasta, uusiutuvien energian lähteiden avulla ja inhimillisissä työoloissa. En siis halua käyttää pienten kätösten ompelemia riistotuotteita.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #6 : 20.03.09 - klo:17:18 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
farkuista vielä, nimetkääpä farkut jotka eivät ole massatuotantoa, kenties kalleimpia japanilaistuotteita lukuun ottamatta.

En saa pieneen mieleeni yhtään esimerkkiä. Ilmaisin tosin itseäni väärin edellisessä viestissä: piti puhumani valtavissa erissä massatuotetuista farkuista (Levis, Wrangler, Lee, James ja vastaavat) verrattuna pienempiin eriin (Canali, Rock&Republic, Evisu ja vastaavat). Mitä eksklusiivisempaa, sitä miellyttävämpi löytö.
« Viimeksi muokattu: 21.03.09 - klo:00:34 kirjoittanut Ville »
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #7 : 20.03.09 - klo:17:51 »
Mä olen todella pettynyt pepe jeans farkkuihin. Mutta nyt uusimmat farkkuni ovat frank q merkkiset. En ole ko. valmistajaan aikaisemmin törmännyt. Löysin ne kotokaupunkini (ei siis kuopiosta) pienestä vaateliikkeestä. Farkut ovat tummansiniset ilman mitään pesuja yms. kulutuksia. Niissä on tosin käytetty punaista tikkausta josta itse ainakin tykkään kovasti. Itselläni farkut kuluvat ensimmäisenä puhku haaravälistä, yleensä kuluman merkkejä alkaa näkymään parin kuukauden aktiivisella käytöllä. Kävelen siis paljon ja olen sen verran reitevä että tapahtuu hinkkautumista. Mutta näissä farkuissa ei vielä puolen vuoden käytöllä ole näkyvissä kulumaa lainkaan. Kangaskin tuntuu todella tukevalta ja paksulta. Ja ulkonäkö on todellakin kohdallaan.

KaunisJussi

  • Vieras
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #8 : 20.03.09 - klo:18:07 »
Minulla on ollut Sandin ja Bossin farkkuja. Molempien valikoimista löytyy varsin formaaleja farkkuja ilman valmiita kulutuksia tai öljyläiskiä. Lisäksi molemmat merkit ovat olleet varsin kestäviä sekä mekaanisen kulutuksen että värin osalta.

finanssimies

  • Vieras
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #9 : 20.03.09 - klo:18:25 »
Lainaus käyttäjältä: "CyberDog"
Mä olen todella pettynyt pepe jeans farkkuihin. Mutta nyt uusimmat farkkuni ovat frank q merkkiset. En ole ko. valmistajaan aikaisemmin törmännyt.

Frank Q on erittäin laajasti myynnissä Suomen Sokoksissa ja kilpailee laatumielikuvallaan käsittääkseni Espritin kanssa. Laatu on tuskin henkeäsalpaavaa, mutta näkyy se osittain hinnassakin.

Itse suosin Leviksiä, joita saa usein alennusmyynneistä alle 50 eurolla. Hyvä hintalaatusuhde, ihan kivat mallit ja alkuperäinen farkkujen karu meininki. Funktionaalista pukeutumista parhaimmillaan.

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #10 : 20.03.09 - klo:23:54 »
Lainaus käyttäjältä: "ivyman"
eräs tuttuni ulkomailta on kovasti kehunut apc:n ja helmut langin farkkuja. ei taida löytyä koto-suomesta?


APC:ta myy Beam Erottajalla.

Kyseessä on oma suosikkivalmistajani: leikkaukset ovat edustavia (Rescue on perinteistä 501-henkistä mallia, New Standard lähempänä suoria housuja ja New Cure ehkä parasta jättää falsetissa ammatikseen laulaville) ja materiaali sitä himoittua japanilaista selvedge denimiä, joskaan ei nyt aivan hulluimmasta päästä jossa kangas on okinawalaisten vanhusten käsin kutomaa ja luonnonindigolla värjäämää. Laatu on kuitenkin kohdallaan: tällä hetkellä käytössä oleva New Standard -pari on täyttänyt kaksi vuotta ja ei osoita mistään puhkikulumisen merkkejä, mitä nyt alkujaan syvänsininen väri on luonnollisesti haalistunut. Samoin muotokielessä on itseäni puhuttelevaa understatementia, takataskut ovat koristelemattomat ja muutenkin ainoa näkyvä logo on yhteen vyölenkeistä kiinnitetty emalinappi. Suosittelen.

Varoituksen sanana APC:n mitoitus on omalaatuinen: itselleni menee normaalisti vyötärö 31 tai 32 valmistajasta riippuen, mutta APC:n tapauksessa käytössä on alimitoituksen ja denimille ominaisen venymisen takia koko 29. Netissä liikkuu venymisestä uskomattomia urbaanilegendoja, mutta tämä "kaksi kokoa alas keskimääräisestä" on ollut itselleni hyvä nyrkkisääntö.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9273
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #11 : 21.03.09 - klo:00:36 »
Lainaus käyttäjältä: "CyberDog"
Mä olen todella pettynyt pepe jeans farkkuihin.

Pepessä - kuten miltei poikkeuksetta kaikissa nuorille suunnatuissa logofarkuissa - kova hinta on vain ilmaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

excavator

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #12 : 22.03.09 - klo:00:05 »
Kiitoksia, paljon on opittu. Tutkimusmatkoja tiedossa Erottajalle ja Lasipalatsin suuntaan. Onneksi ymmärsin jo yhdet Ruskeat Broguet hankkia halvan punnan aikana.

Itsellä on hyviä kokemuksia n. 20 vuoden takaa Bossin farkuista, mutta nykyinen Bossin oranssilla logolla varustettu nuorisovaatelinja on sen näköistä sitä ihtiään noin laadullisessa mielessä, että Seppälä ja Kappahl vaikuttavat laatuboutiqueilta. Bossilta saattaa kyllä löytää farkkuja joltakin 'paremmaltakin' linjastolta, mutten niistä enää nykyään mitään tiedä. Muotitalojen farkkulinjastot epäilyttävät, joko haiskahtavat merkkiuskollisuudella rahastukselta tai sitten suunnittelija on todellakin syönyt vääränmerkkisiä sieniä.

Levikset ovat olleet kestävyydeltään suorastaan erinomaisia, en vaan siihen viisnollaykköseen ole hirveän tykästynyt. Pitäisi taas käydä kokeilemassa kun edellisistä Leviksistä on aikaa varmaan kohta kymmenisen vuotta. Styleforumin mukaan viisnollaykköstä on kuulemma uudistettu ja onhan heillä toki muitakin numerosarjoja olemassa.  Sandillakin on ihan hyvännäköistä farkkumallistoa, mutta siinä epäilyttää kun se farkkujen teko ei heillä se pääasia. Sama koskee tietty vaikkapa Brionin farkkuja, niitäkin väitetään ihan tosiolevaisina olevan olemassa.

Omaan silmään näytti erittäin hyvältä  http://www.selfedge.com -sivuilla Iron Heart -merkki erityisesti mustana. Onko kellään joko siitä tai ko. liikkeestä tilaamisesta ylipäänsä kokemusta? Iron Heartilla ainakin denimin vahvuus on kohdallaan. Samaten se Cordovannahkainen lompakko olisi aika pähee, mutta jos sen erehtyisin tilamaan niin aika pitkä tovi menisi ennenkuin edes vähän täytettä siihen ilmaantuisi.Eihän nyt hyvää lompakkoa tyhjänä kannata pitää. Toisaalta foorumin henkeen sopisi paremmin, että 'mielummin hyvä tyhjänä kuin huono täytenä'. Mutta nyt takaisin farkkuihin.

joe

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #13 : 23.03.09 - klo:22:37 »
Aikaisemmin tuli kulutettua Leviksiä (*) ja ne kuluivat rikki melko tarkkaan vuodessa. Nykyään luotan APC:hen joka on ollut erinomainen tuttavuus, koon kanssa vain pitää olla tarkkana. Tai ei varsinaisesti tarkkana, oikea koko -2 toimii hyvin.

(*) Massatuotantoa? Kyllä, mutta niin on Coca-Colakin ja se on lajinsa paras tuote maailmassa 8) Levi's ei sentään vastaavassa asemassa ole, mutta noin yleisenä huomiona.

PS. Villelle vielä sen verran, että Canalilla on erittäin laaja vapaa-ajan vaatteiden valikoima ja tätä mallistoa on myynnissä mm. Stockmannilla.

PPS. Olisiko casual-alue hyvä lisäys tälle foorumille?

finanssimies

  • Vieras
Re: Laatufarkkujen saatavuus??
« Vastaus #14 : 24.03.09 - klo:09:24 »
Lainaus käyttäjältä: "joe"
Aikaisemmin tuli kulutettua Leviksiä (*) ja ne kuluivat rikki melko tarkkaan vuodessa. Nykyään luotan APC:hen joka on ollut erinomainen tuttavuus, koon kanssa vain pitää olla tarkkana. Tai ei varsinaisesti tarkkana, oikea koko -2 toimii hyvin.

Itselläni on päinvastaisia kokemuksia Levisten kestävyydestä. On ollut aikoja jolloin olen pitänyt paria kolmea farkkuparia käytännössä yli 200 päivää vuodesta jalassa ja juuri Levikset ovat tuntuneet kestävän mitä tahansa.