Kirjoittaja Aihe: Mihin pesuohjeet perustuvat?  (Luettu 6134 kertaa)

Matti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Mihin pesuohjeet perustuvat?
« : 08.01.11 - klo:22:19 »
Kysymyksen taustaksi empiirisiä havaintojani: n. kolme vuotta sitten ostin kolme egyptinpuuvillaista kauluspaitaa (kahden hinnalla), ja vasta kotona huomasin, että niissä on vesipesu kielletty. Päätin kuitenkin kokeilla, mitä tapahtuu jos pesen paitoja koneessa. Jotta voisin vertailla tuloksia, valitsin näistä kolmesta paidasta yhden, jota olen pesettänyt vain kemiallisesti.

Tulos: Kaikkia paitoja on käytetty suunnilleen saman verran, ja ne kaikki ovat pysyneet varsin hyvinä. Ainoa havaittava ero on kemiallisesti pestyn paidan kauluksen lievä tummuminen verrattuna muihin. Miksi siis valmistaja mahtaa suositella vain kemiallista pesua, kun vesipesustakaan ei ole tässä tapauksessa ollut havaittavaa haittaa?

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #1 : 09.01.11 - klo:19:01 »
..erikoisia paitoja olet ostanut, en ole kuullutkaan paidoista joita ei voisi vesipestä. Tosin, jättäisin sellaiset kyllä kauppaan, eikö ko. paitojen pito tule aika kalliiksi ja hankalaksi?

Jute

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #2 : 09.01.11 - klo:20:08 »
Suositus saattaa liittyä liittyä veden laatuun. Luulen, että joka paikassa vesijohtovesi ei sovi paitojen pesemiseen. Kovin ruosteinen tai likainen vesi saattaa tahrata vaatteita.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #3 : 09.01.11 - klo:20:50 »
Pesuohjeissa mennään yleensä pienimmän haitan periaatteella. Yleisesti ottaen kaikki (esikutistetut) puuvillakankaat kestävät kuumempia lämpötiloja kuin mitä ohjeisiin on painettu (ja esikutistamattomatkin lähinnä kutistuvat sen verran kuin muutenkin liikoja lähtisi). Ajoittainen 60-asteen pesu ei siis tee yleensä pahaa vaatteelle, joka on listattu neljään kymppiin.

Puuvillan voi käytännössä aina pestä vedessä (ellei kyse ole jostain himputin käsinmaalatusta kertakäyttövaatteesta, jota nyt ei voi kuitenkaan pestä mitenkään). 30 astetta on sen verran konservatiivinen lukema, että uskallan väittää minkä tahansa puuvillatuotteen sen kestävän. Egyptinpuuvilla kestää ihan normaalin vesipesun.

Joskus syy outoon pesulappuun on sangen raadollinen. Firma on voinut tilata vain yhdentyyppisiä lappuja ja käyttää niitä muihinkin tuotteisiinsa. Tällöin lapun ohjeillakin tulee yleensä puhdasta, mutta raffimpiakin keinoja voi käyttää.

Kauluksen tummuminen johtuu liasta. Tuuppaa (jos paita on valkoinen tai valkopohjainen) valkopesuaineveteen yöksi (i.e. laita koneeseen ja anna koneen laskea vesi ja pyöräyttää pyykkiä pari kertaa ennen ohjelman pysäyttämistä) ja suorita pesu loppuun aamulla. Jos lika on lähteäkseen, se lähtee.
Kaikki villa tottelee rautaa.

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #4 : 09.01.11 - klo:21:39 »
Syy voi olla  myös maiden erilaisissa käytännöissä; meillä pesuohjeet tunnetaan kohtuullisesti ja valmistajat luottavat, että niitä noudatetaan. Näin ei suinkaan ole kaikissa maissa.
Nemo propheta in patria

Antti

  • Kisälli
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #5 : 10.01.11 - klo:11:17 »
Olen ihmetellyt samaa pulmaa. Taannoin ostin kahdessa erässä Bossin (puuvillaisia) alushousuja: ensimmäinen testierä sisälsi 60c ohjeen ja täysin identtinen (materiiaalimerkinnät, pakkaus, malli, muoto, kankaan tuntuma ja ulkonäkö) kakkoserän pesuohjeeseen oli merkitty 40c pesulämpötila. Tarkastaessani tilanteen kaupassa vuosi ostotapahtumastan, kaikki saman mallin vaattet oli varustettu 40c pesuohjeella. Olen pessyt ko. vaatekappaleita samassa 60c lämpötilassa eikä niiden kulumisessa/puhdistumisessa ole mitään eroa.

Stockan avulias vanhempi myyjätär kertoi itse pesevänsä kaikki puuvillaiset vaatteet vähintään 60c lämpötilassa koska iholta irtoava rasva ei täysin itroa alemmasssa lämpötilassa. Saman väitteen olen kuullut aiemminkin.

Toisaalta pesuohjeisiin saattaa vaikuttaa myös ympäristötrendi, jonka mukaan alempi pesulämpötila säästää sähköä ja luontoa pelastaen maailman. Siten vaate- ja pesuainevalmistajien intressissä on merkitä alhaiset pesulämpötilasuositukset tuotteen "ympäristöystävällisyyden" osoittamiseksi.
Shortcuts lead to a short life

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #6 : 10.01.11 - klo:11:40 »
Puuvillaa voi pestä aika huoletta, jos vain värit pysyvät. Nykyisille farkuille 60 astetta voi olla tästä syystä liikaa, mutta aikanaan viisnollaykköset kestivät tuon kyllä. Puuvillapiké tuppaa kovettumaan, jos sitä pesee kovassa lämpötilassa, mutta jos tahrat eivät muuten irtoa, niin minkäs teet. Huuhteluaine auttaa tähän. Meillä käytännössä kaikki alusvaatteet ja tahraiset (lasten)vaatteet pestään kuudessakympissä, samoin kuin froteepyyhkeet.

Villan ja silkin kanssa pitää olla oikeasti tarkka. Kutistin joskus onnistuneesti villaa 40 asteen hienopesussa ihan villapesuaineella. Meni väsyneenä koneen valitsimen pykälä yhden ohi. Villaohjelma ei vatkaa vaatetta ja lämmittää veden hitaasti. Villaohjelma myös käyttää vettä enemmän. Kaikki käytössäni olleet villaiset sukat merkistä riippumatta ovat kestäneet 40 asteen villaohjelman. Joitakin villaneuleita olen joskus säälinyt 30 asteen lämpötilalla.

Urheilutekstiilit (erilaiset kalvovaatteet jne.) pestään joko nestemäisellä pesuaineilla tai niille tarkoitetuilla pesu- ja kyllästeaineilla 40 asteen hienopesussa (vaikka pesumerkinnässä olisi mitä). Etikka auttaa pinttyneeseen hienhajuun, jos sitä ilmenee. Keinokuituiset urheilualusasut (craft, haglöfs jne.) menevät kuudessakympissä.

Kannattaa välttää pesuaineita, joissa on veden pehmentimenä zeoliittia. Se on savi, joka kertyy pikkuhiljaa koneeseen ja aiheuttaa pahaa hajua ja ilmeisesti myös koneen kulumista. Samaa zeoliittia jää myös vaatteeseen. Tältä välttyy nestemäisellä aineella tai muilla pehmentimillä. Fosfaatteja ei nykyään enää ole pesuaineissa ympäristösyistä (vaikka fosfori saadaankin napattua jätevedenpuhdistuksessa pois) ja vaikka samoja aineita lisätään jätevesiin, jotta biologinen puhdistamo toimisi paremmin.

Pesukone kannattaa silloin tällöin pestä tyhjänä tai sitä sietävillä vaatteilla täytettynä niin kuumassa kuin lähtee. Näin kone pysyy puhtaana, eikä vaatteisiin tule siitä syystä tunkkaista hajua.

Rumpukuivaus kuluttaa kaiketi vaatteita ja voi kutistaa niitä, jos lämpötila on liian korkea. Joskus olen kuullut sellaisenkin väitteen, ettei rumpu varsinaisesti kuluttaisi vaatteita, vaan vain irrottaa irtonaiset kuidunpätkät. Lopputulos lienee sama. Meillä ei rumpua edes ola, eli en voi kokeilla.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #7 : 10.01.11 - klo:12:15 »
Olen myös pesukoneen puhdistamisessa kuullut sitruunahapon käytöstä keitto-ohjelmalla (=95-astetta, tai niin paljon kuin koneesta irtoaa). Sitruunahappoahan saa apteekista.

Astmaatikot varmasti suosivat 60-asteen pesua, sillä eikös pölypunkkien tehokas lahtaaminen edellytä vähintään 60-astetta?

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Mihin pesuohjeet perustuvat?
« Vastaus #8 : 10.01.11 - klo:12:35 »
Olen myös pesukoneen puhdistamisessa kuullut sitruunahapon käytöstä keitto-ohjelmalla (=95-astetta, tai niin paljon kuin koneesta irtoaa). Sitruunahappoahan saa apteekista.

Apteekissa sitruunahappo on valmiissa pusseissa ja pussissa on käyttöohjeet pesukoneen puhdistukseen. Ilmeisesti sitruunahappo puree kalkkiin ja tuo 90 astetta zeoliittiin. 1-2 kertaa vuodessa riittää.